Polska

Pierwsza polska firma hostingowa udostępnia swoje usługi w USA

Grzegorz Ułan
Pierwsza polska firma hostingowa udostępnia swoje usługi w USA
42

O planach dhosting.pl na podbicie rynku amerykańskiego pisaliśmy Wam rok temu, po roku przygotowań w końcu się udało, wczoraj zadebiutowali w USA ze swoimi usługami pod domeną dhosting.com

Wystartowali z dość rewolucyjną ofertą, jaką jest Elastyczny Web Hosting, którą już Wam przybliżyliśmy w rozmowie z Rafałem Kuśmidrem, CEO dhosting.pl. Dziś porozmawiamy z nim o debiucie w USA, skąd pomysł, co musieli zrobić czy z czym się zmierzyć, by debiut mógł mieć miejsce.

Antyweb: Wczoraj udostępniliście swoje usługi hostingowe w USA, skąd ten pomysł? Niespełna dwa lata temu wykasowaliście wszystkie usługi w Polsce wprowadzając jedną w postaci Elastycznego Web Hostingu. Tak dobrze się przyjęło w PL, że postanowiliście od razu zdobyć rynki zagraniczne?

Rafał Kuśmider:

Przyjęcie było bardzo ciepłe! Ogromna liczba naszych Klientów przeszła ze starej oferty na EWH i bardzo szybko doceniła zalety tej usługi. Stopniowo rozwijała się także nowa sprzedaż, a sam miesiąc premiery był dla nas rekordowy. Od tego momentu szybko zaczęliśmy się rozwijać oraz powiększać zespół. Dzięki polityce reinwestowania 100% zarobionych pieniędzy, udało nam się lepiej skalować sprzedaż i do końca 2018 roku planujemy znaleźć się zaraz obok nazwy.pl, home.pl oraz H88 jeśli chodzi o skalę pozyskiwania nowych klientów na web hosting.

Sukces produktowy, myślę, że potwierdza u nas przede wszystkim fakt sprzedaży usługi w cenie standardowej – bez permanentnych promocji, gdzie hosting kupuje się za „kilka złotych”. Nie ukrywamy, że kusiło nas także granie ceną, jednak w naszym przypadku świetnie sprawdza się model zarabiania już w pierwszym roku i inwestowania w marketing.

Wyjście poza Polskę planowaliśmy jeszcze przed startem EWH w kraju, czekaliśmy jedynie na feedback z rynku. Chcemy jak najszybciej rozwijać sprzedaż w USA, dopóki nie pojawią się klony naszej usługi. Przed nami naprawdę cholernie ciężka praca, bo musimy szybko dotrzeć do świadomości Klientów, tak aby zakorzenić się w świadomości ludzi, jako pionier tej nowej kategorii produktowej. Można powiedzieć, że chcemy być takim AWSem (Amazon Web Services) na rynku cloud computingu.

Antyweb: Dlaczego USA, a nie na przykład jakieś kraje z Europy?

Rafał Kuśmider:

Kto nie chciałby podbijać USA?! :) A tak poważnie to kwestia przede wszystkim wielkości tego rynku, przyjazności oraz przyswajalności dla nowych projektów. Uważamy, że jesteśmy w stanie tam sprzedawać nasze zmodyfikowane EWH - Dynamic Edge w cenie 195 $ rocznie, a nie za 200 zł netto, jak w Polsce. Choć też same koszta są znacznie wyższe niż w PL. Bardzo duże znaczenie ma dla nas również kwestia języka lokalnego. Dzięki j. angielskiemu jesteśmy w stanie skalować nasz zespół w Polsce i stopniowo rozwijać struktury lokalnie w USA. Gdybyśmy chcieli wejść na rynek, który szybko się rozwija (np. Rumunia), to musielibyśmy od początku zainwestować w spory zespół lokalny.

Zdajemy sobie sprawę, że dzięki anglojęzycznej wersji naszego serwisu, stopniowo zdobędziemy Klientów z całego świata. Dzięki temu możemy obserwować gdzie nasz produkt cieszy się największym powodzeniem i będziemy dążyli, by rozwijać się także lokalnie. Planujemy w tym roku znacznie rozbudować nasz produkt, rozwijać kolejne wersje językowe i uruchamiać lokalizacje serwerów na kolejnych kontynentach. 2018, to nasz rok!

Antyweb: Opowiedz proszę, co trzeba zrobić, by móc wystartować ze swoją ofertą na takim rynku amerykańskim.

Rafał Kuśmider: Trzeba być wytrwałym. I to bardzo! :) Są dwie ścieżki skalowania biznesu. My wybraliśmy tą trudniejszą, mianowicie chcieliśmy maksymalnie dostosować się do lokalnego rynku tak, aby Amerykanie czuli, że kupują lokalny produkt – a do tego mentalnie są przyzwyczajeni. Dlatego założyliśmy osobną spółkę w USA, dhosting.com Inc., dla brandu dhosting.com. W związku z tym musieliśmy wszystko stworzyć od podstaw, nową księgowość, konta bankowe, regulaminy i milion innych formalnych aspektów, żeby móc działać jako firma amerykańska, formalnie powiązana z naszą spółką w Polsce. Niezależnie od ścieżki musieliśmy zbudować infrastrukturę serwerową. Dzisiaj wynajmujemy serwery dedykowane w jednej lokalizacji, gdzie uruchomiliśmy całą kopię naszego środowiska EWH = Dynamic Edge. Na ten moment serwery mamy w Waszyngtonie. Przez najbliższe miesiące będziemy uruchamiać infrastrukturę w dwóch innych lokalizacjach tak, aby pokryć geograficznie całe US i dać możliwość użytkownikom wyboru lokalizacji ich serwera.

W PL tego problemu nie mieliśmy. Odległość są na tyle niewielkie, że niezależnie czy łączysz się ze Szczecina, czy z Zakopanego, światłowody radzą sobie i użytkownik tego nie odczuwa. Dla porównania ze Szczecina do Zakopanego jest 760 km. Natomiast z Nowego Jorku do Los Angeles jest 4,5 tys. km – prawda, że jest różnica? :)

Bardzo dużo czasu poświęciliśmy na analizę rynku i dostosowywanie procedur firmy, które mamy już dzisiaj w PL, ale spora ich część wymagała dostosowania właśnie do lokalnego rynku, tj. np. cesje – w PL wymagane są formalne zgody, a w US jest to kwestia napisania do nas krótkiego zgłoszenia i je od ręki zmieniamy. Brakuje mi tego w naszym kraju – prostych formalności. :)

Inne rzeczy to tłumaczenia – przetłumaczyliśmy chyba 3 tys. stron A4. Przekonaliśmy się jak bardzo rozbudowany mamy system. Do dziś jeszcze znajdujemy rzeczy nieprzetłumaczone, które w najbliższych dniach będą wychodzić i na bieżąco będziemy je poprawiać.

Z ostatnich ważnych rzeczy – wisienka na torcie – to kanały płatności. W US ponad 80% użytkowników płaci kartami kredytowymi, gdzie w PL to jest jakiś niewielki ułamek, bo wszyscy są przyzwyczajeni do płatności online. Pozostałe 20%, to PayPal. Musieliśmy więc przebudować nasz system billingowy.

Antyweb: Jakie były koszty tego wdrożenia i debiutu na rynku amerykańskim, oprócz zakupu globalnej domeny? Ile kosztowała 10 tysięcy dolarów?

Rafał Kuśmider: Muszę odpowiadać? :) Wiem że muszę, bo więcej nie będziesz chciał zrobić ze mną wywiadu. :) Naprawdę dużo – choć to rzecz względna. Dla nas to są duże pieniądze. Kwota? Do tej pory wydaliśmy 200 tys. zł, 40 tys. zł to koszt samej domeny. W ramach dofinansowania wydamy jeszcze 1,2 mln zł, z czego około 500 tys. zł to nasz wkład własny. Trzeba jednak pamiętać, że te kwoty musimy dzielić przez ~3,5, bo tyle wynosi kurs dolara, wtedy kwoty robią już znacznie mniejsze wrażenie. Jako wisienkę na torcie trzeba dorzucić fakt, że wchodzimy na bardzo trudny i duży rynek o ogromnej konkurencji. Ryzykujemy bardzo wiele.

Antyweb: Debiucie w USA będzie towarzyszyła jakaś kampania reklamowa skierowana do amerykańskiego klienta?

Rafał Kuśmider:

Będzie :) Mamy na to przygotowany budżet oraz będziemy korzystać funduszy unijnych w tym zakresie. Przez pierwsze tygodnie planujemy poznawać Klientów, rynek jak i koszty związane z marketingiem. Będziemy na pewno szukać optymalnego, z punktu widzenia biznesu, kanału pozyskiwania sprzedaży, dlatego czeka nas długie testowanie. ;) Duży nacisk będziemy kłaść na PR, płatne kampanie banerowe i adwords oraz rozbudowę kanału partnerskiego. Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że bez dużego wysiłku i wydania dużych sum, nie uda nam się osiągnąć sukcesu. Rynek hostingowy w US jest rzędy wielkości większy niż w PL.

Antyweb: Podziel się trochę konkretnymi danymi. Ile aktualnie macie klientów w Polsce w tej nowej usłudze i jaka liczba Was będzie satysfakcjonowała po roku w USA?

Rafał Kuśmider: W Polsce zamówiło naszą usługę ponad 5000 użytkowników przez ostatni rok. W tej chwili sprzedaż z miesiąca na miesiąc wzrasta średnio o około 20%. W styczniu pobiliśmy rekord i sprzedaż wzrosła o 45% w stosunku do grudnia. Do końca roku w US chcemy mieć przynajmniej kilkaset kont. To da nam mocnego kopa finansowego do tego, żeby dalej rozwijać nasz produkt. No i będziemy mieli szerszy feedback, może to zrodzić wiele kolejnych pomysłów na nowe funkcje. Kurde, mnie to ekscytuje, bo w życiu nie chodzi wyłącznie o zarabianie pieniędzy, ale przede wszystkim o rozwój i robienie coraz to nowych rzeczy. Ten projekt daje mi niesamowitą satysfakcję, bo każdego dnia uczę się nowych rzeczy.

Antyweb: Ok, przejdźmy już do nowości w panelu. Klienci w USA dostaną od razu zupełnie nowy panel do zarządzania kontem. Wygląda ciekawie, ale dlaczego taka kolejność? Co z klientami w Polsce?

Rafał Kuśmider:

Głównie jest to związane z koniecznością dostosowania panelu zarządzania, jak i billingu, do specyfiki rynku w USA. Aby nie wykonywać tej samej pracy dwukrotnie w ciągu krótkiego czasu, postanowiliśmy od razu dostosować dPanel v3 do wymagań. Przez najbliższe 3 tygodnie chcemy maksymalnie dopracować nową wersję panelu i wyeliminować bugi. Zakładamy, że najpóźniej do końca marca wdrożymy go także dla Klientów z Polski wraz z nową wersją aplikacji mobilnej. :)

Antyweb: Opowiedz pokrótce o funkcjonalności nowego panelu, a ściślej mówiąc o różnicach w stosunku do poprzedniej wersji.

Rafał Kuśmider:

Nowy dPanel to przede wszystkim gigantyczny przeskok jeśli chodzi o UI. Naszym głównym założeniem było uproszczenie wielu procesów i uczynienie go lekkim i przyjemnym w użytkowaniu. Już dawno temu wyrośliśmy z myślenia, że dążenie do największej liczby ficzerów pozwoli nam budować lepszy produkt. Obecnie stawiamy na to, aby każdy laik był w stanie zarządzać bez problemu swoją stroną w naszym systemie. Chcemy rozwijać się mądrze, dlatego nowe funkcje będą dodawane sukcesywnie od kwietnia, jednak będą bardzo dokładnie analizowane pod kątem prostoty – nie chcemy popełniać błędów innych firm, które przeładowują swoje panele czyniąc je skomplikowanymi.

Antyweb: Co dalej? Załóżmy, że uda się za oceanem, planujecie start w innych krajach?

Rafał Kuśmider:

Mamy dwa strategiczne cele na ten rok. Pierwszy, to promocja i budowanie potencjału zagranicą. Chcemy stworzyć dla siebie rynek w USA i pozyskać przynajmniej kilkuset Klientów. Nasz team marketingowy będzie miał przed sobą ogromne wyzwanie i rozumiemy, że będzie to wymagało dużo czasu oraz wysiłku, aby odpowiednio nas wypromować.

Drugi strategiczny cel, to powrót do produktu. Zdobyliśmy dużą część rynku w Polsce i cieszymy się zadowoleniem Klientów na poziomie 98%. Nadchodzi czas spełnienia obietnic danych Klientom (m.in. usprawnienia backupu w panelu) i realizacji kilku pomysłów, które uważamy, że pozwolą nam dosłownie odjechać od konkurencji. Śmiało możemy powiedzieć, że jesteśmy obecnie jedyną firmą w Polsce, która wprowadza jakiekolwiek innowacje, a szkoda, bo lubimy konkurować.

Antyweb: Ok, życzymy powodzenia i czekamy na efekty, no i podzielenie się liczbami za czas jakiś :)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu