Motoryzacja

Oto nowy Volkswagen Touareg: debiutuje nowa generacja dużego SUV-a z Wolfsburga

Marek Adamowicz
Oto nowy Volkswagen Touareg: debiutuje nowa generacja dużego SUV-a z Wolfsburga
4

Chociaż od Salonu Samochodowego minęło już kilkanaście dni, to jesteśmy świadkami kolejnej premiery. Volkswagen chciał podkreślić jak ważnym rynkiem zbytu są Chiny i właśnie tam zorganizował światową premierę najnowszej generacji Touarega. Auto cechuje się nowoczesną sylwetką oraz ogromem technologii na pokładzie. Jego europejska premiera odbędzie się podczas Poznań Motor Show na początku kwietnia!

Volkswagen Touareg jako sportowo-użytkowy klasy średniej-wyższej zadebiutował pierwszy raz w 2002 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Wtedy też tak wielkiego szału na podwyższone auta nikt się nie spodziewał, lecz teraz już żaden producent nie obędzie się bez kilku modeli w klasach Crossover czy SUV. Dlatego też Volkswagen pokazał nowego Touarega, który ma teraz jeszcze więcej argumentów w walce o klienta. Znamy już dużo więcej szczegółów dotyczących trzeciej odsłony nowego SUV-a z Wolfsburga.

Nowy Volkswagen Touareg: lżejszy i nowocześniejszy

Na całym świecie jeździ już ponad milion egzemplarzy popularnego SUV-a z Niemiec. Chociaż Europa nie jest uważana za najważniejszy rynek zbytu, bowiem w tak dużych autach zdecydowanie bardziej lubują Amerykanie i Chińczycy, to również w tej części świata można spodziewać się dużych kolejek w salonach.

Nowego Touarega oparto o modułową platformę MLB, którą współdzieli z takimi samochodami jak Audi Q7, Porsche Cayenne, a nawet Bentley Bentayga czy Lamborghini Urus. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania SUV z Wolfsburga jest względem poprzednika o 44 mm szerszy, 77 mm dłuższy i niższy o 7 mm. Udało się też znacząco obniżyć masę samochodu - o ponad 100 kg, co na pewno nie pozostanie bez wpływu na prowadzenie. Zwiększono również bagażnik, którego litraż zwiększył się o ponad 110 litrów.

 

Już na pierwszy rzut oka trudno nowego Touarega pomylić z innym autem. W przednim pasie dominuje potężna osłona chłodnicy z logo producenta na środku. Zwęża się on w stronę lamp, które w tym aucie są jedną z największych atrakcji technologicznych. Nowy Touareg może być wyposażony w opcjonalne oświetlenie matrycowe IQ.Light. Każdy reflektor zbudowany jest z systemu opartego o 128 diod LED, z których każda może świecić niezależnie od siebie. Światła mijania to 47 diod, drogowe kolejnych 27, a reszta przypada na światła do jazdy dziennej, kierunkowskazy, oświetlenie przestrzeni tuż przed samochodem oraz tzw. postojowe (światła pozycyjne). System sterujący oświetleniem oparty jest o kilka czujników - ich zadaniem jest odpowiednie dostosowywanie snopu światła do sytuacji na drodze. Jeśli z przeciwka zauważony zostanie inny samochód, elektronika wyłączy odpowiednie sekcje diod LED, by nie oślepiać innego kierującego, lecz nadal będzie oświetlany maksymalnie duży obszar. W kwestii bezpieczeństwa, IQ.Light potrafić ma wąskim snopem światła doświetlić również pieszego, który zostanie wcześniej wykryty.

Kolejną nowością na pokładzie nowego Touarega jest kamera termowizyjna, wykorzystująca światło podczerwone. Na tablicy zegarów przed kierowcą wyświetlany obraz, który zapewnia jeszcze lepsze widzenie w czasie nocnej jazdy. Gdy system zauważy pieszego zostanie on również podświetlony na żółto na wyświetlaczu (lub na czerwono gdy pojawi się ryzyko kolizji lub potrącenia).

Wewnątrz dominuje potężny ekran zamiast tradycyjnych przycisków i przełączników na konsoli środkowej - ma on przekątną 15 cali, co jest jednym z największych tego typu we współczesnych samochodach. Podzielony został na kilka stref - u góry mamy pasek skrótów, na środku znajduje się pulpit, a na dole mamy sterowanie układem klimatyzacji. Wszystko sterowane jest dotykowo lub przy pomocy gestów. Wyświetlacz cechuje się wysoką rozdzielczością oraz świetnymi kolorami i kontrastem przez co nie ma najmniejszych problemów z odczytywaniem wyświetlanych informacji. Fani smartfonów ucieszą się z ogromnych możliwości indywidualizacji.

Nowy Volkswagen Touareg: nowości pod maską

Zmiany nie ominęły też stron technologicznych. Pod maską nowego Volkswagena Touarega pracować będą same duże jednostki napędowe - znajdziemy też również silniki V8 z Porsche Panamery czy Bentleya Bentayga. Nie zabraknie też znanego z Audi SQ7 4-litrowego V8 TDI o mocy 421 KM i 900 Nm momentu obrotowego. W ofercie znajdziemy też 3-litrowe V6 z rodziny TDI (3.0 V6 TDI 231 KM i 500 Nm oraz 3.0 V6 TDI 286 KM i 600 Nm). Benzyniak ma być jeden - 3.0 V6 TSI 340 KM i 450 Nm. W przyszłości pojawi się również wersja plug-in hybrid o mocy układu 367 KM, jednak na ten moment nie jest znana dokładna data premiery. Wszystkie jednostki napędowe będą przekazywać moc na cztery koła poprzez automatyczne skrzynie biegów. Rolę przekładni sterującej pełni samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy - stosunek mocy jaki może przekazywać pomiędzy poszczególnymi osiami to 70:30 lub 20:80.

Zawieszenie nowego Volksawgena Touarega opiera się o pneumatykę - można zwiększyć prześwit nawet do 11 cm! Nie zapomniano również o możliwości zamówienia systemu czterech kół skrętnych - sprawia to, że nowy Touareg jest jednym z najzwinniejszych aut w segmencie. System ten działa w dwóch trybach - do 37 km/h i powyżej 37 km/h. W pierwszym tylne koła automatycznie odchylają się w przeciwną stronę do kół przednich. Poprawia się przez to zwrotność nowego Touarega (średnia zawracania to niecałe 12 metrów!). Jeśli jedziemy szybciej niż 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają w tym samym kierunku co przednia oś.

Nowy Volkswagen Touareg pojawi się w polskich salonach w drugiej połowie 2018 roku. Nie znamy jeszcze dokładnych cen ani wersji wyposażeniowych.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu