4

Premiera Nvidia Xavier – kluczowa część platformy Pegasus, która zastąpi taksówkarzy czy kierowców ciężarówek

Samochody autonomiczne to nasza przyszłość. Każdy znaczący producent zaprezentował już autorski pomysł na taki pojazd, pojawia się coraz więcej pomysłów oraz biznesów zajmujących się właśnie takimi modelami, coraz więcej mówi się o dostosowaniu infrastruktury oraz przepisów prawnych pod kątem inteligentnych aut. Jednak do działania wymagają one szczególnie wydajnego układu. Nvidia zaprezentowała nowy produkt, który umożliwi szybkie uczenie oraz sprawne poruszanie się zawsze i wszędzie.

Garść specyfikacji

Nvidia Xavier składa się z procesora z ośmioma autorskimi rdzeniami, grafiki w architekturze Volta z 512 rdzeniami, akceleratorze uczenia maszynowego oraz kolejnym do wizualizacji obrazu z kamer. Pod obciążeniem ma pobierać jedynie 30 watów mocy. Jest w stanie wykonać wtedy 30 trylionów operacji na sekundę – efektywność wzrosła 15-krotnie względem wcześniejszej generacji.

Ta zaprezentowana nowość stanowi element składowy platformy Nvidia Drive PX Pegasus. W jej „wnętrzu” pojawiły się dwa Xaviery oraz dwie karty graficzne w architekturze Volta – takie połączenie pozwoli na autonomiczność piątego stopnia. Obecnie sprzedawane samochody oferują najczęściej drugi lub trzeci. Przejście na wyższy etap jest kwestią czasu, ponieważ odpowiednia technologia jest już dostępna. Amerykanie poinformowali, że producenci będą mogli wykorzystywać ich najnowszą propozycję od połowy tego roku.

Dużo, więcej, najwięcej

Piąty stopień autonomiczności wiąże się już bezpośrednio z jeszcze większą danych do przetworzenia. Im sprawniejszy układ będzie, tym lepiej będą działać algorytmu sztucznej inteligencji. Proces uczenia maszynowego będzie odbywał się coraz sprawniej, będziemy coraz bardziej zadowoleni z tego, jak jeżdżą samodzielne samochody. Jednak nie da się ukryć, że największe problemy tkwią w przygotowaniu ludzi do takiej rzeczywistości.

Wkrótce niemiecki oddział DHL zamierza wprowadzić do swojej floty autonomiczne auta. W przypadku firm jest to niezwykłe rozsądna decyzja, ponieważ pozwoli zaoszczędzić na kosztach oraz umożliwi większą elastyczność. Szczególnie jeżeli chodzi o podstawowe przewożenie np. Paczek z jednego magazynu do drugiego. W dłuższej perspektywie utrata pracy grozi również kierowcom zawodowym, choć tutaj najbezpieczniej mogą czuć się specjaliści od ciężarówek. Sztuczna inteligencja musi się jeszcze sporo nauczyć, jeżeli będzie chciała „jeździć” wielkogabarytową maszyną. Co innego taksówki – tu adaptacja nowych pojazdów następuje niezwykle szybko.

Nvidia w formie

Nie da się ukryć, że Amerykanie przeżywają doskonały okres. Prężnie rozwijają się nie tylko w segmencie samych kart graficznych, ale również akceleratorów, szczególnie ważnych w dobie rosnącej popularności uczenia maszynowego oraz konieczności analizy ogromnej ilości danych. Nvidia wyrosła tu na lidera. Owszem, Intel i AMD starają się jej dorównać, jednak na razie nie wydają się oferować równie wydajnych rozwiązań. W dodatku twórcy GeForce pracują nawet we własnym zakresie nad autonomicznymi samochodami, co doskonale pokazuje, że dysponują również ogromnym zapleczem technicznym i finansowym. Jestem ciekaw, czy w najbliższym czasie konkurencji uda się przejąć od nich część udziałów.

źródło: Nvidia

  • Pixellus

    Ciekawe przy okazji jak działał by na tym Windows 10 ARM…

    • Albert Lewandowski

      Na pewno lepiej niż na Snapdragonie 835, chociaż w tym przypadku Nvidia zadbała o optymalizację pod zupełnie innym kątem.

    • Pixellus

      To nie ulega wątpliwości – przy TDP w granicach 20 – 30W ten układ po prostu musi miażdżyć wydajnością Snapdragona 835 który został zaprojektowany do pracy w smartfonach a nie w komputerach pokładowych. Mnie ciekawi jak Xavier wypadłby na Windowsie w porównaniu do układów Intela o TDP choćby 15 W

  • DD

    Fajny artykuł ;) jestem ciekaw co z tego wszystkiego wyjdzie ale fajnie byłoby móc po imprezie czy wizycie w barze wejść do samochodu jak do taksówki i powiedzieć zawieź mnie do domu. Przy okazji znalazłem 2 drobne błędy w tekście „Amerykanie poinformowali, że producencie będą…” tu chyba miało być „producenci” i tu „W dłuższej perspektywie utrata praca…” miało być raczej „pracy”. ;)