Motoryzacja

Nowy Mercedes klasy A: awans technologiczny

Marek Adamowicz
Nowy Mercedes klasy A: awans technologiczny
37

Właśnie zadebiutowała nowa generacja Mercedesa klasy A. to czwarta osłona najmniejszego auta ze Stuttgartu. W samochodzie pojawią się m.in. nowe jednostki napędowe i wiele nowinek technologicznych. To jedno z najnowocześniejszych aut w tym segmencie. Czym nas zaskoczy?

Pierwsza generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 1997 roku. Czarną kartą w historii okazał się tzw. Test łosia (kilkukrotne zmienianie toru jazdy poprzez gwałtowne ruchy kierownicą, mające na celu wytrącenie samochodu z toru jazdy), gdzie testowany egzemplarz przewrócił się na bok. Auto zostało wyposażone w seryjny układ ESP, jednak złe wrażenie pozostało. W ostatnich dniach zaprezentowano nową generację kompaktowego hatchbacka. Czym nas zaskoczy?

Mercedes klasy A: nowa linia stylistyczna

Niedawno pokazany nowy Mercedes CLS, okazał się być wyznacznikiem nowej linii stylistycznej Mercedesa. Doskonałym przykładem jest tutaj nowa klasa A, która z większości elementów stylistycznych bardzo przypomina sportową limuzynę. Mowa tutaj przede wszystkim o przednim pasie z szeroką osłoną chłodnicy oraz o zwężających się ku tyłowi, lampach przednich. Z boku od przedniego błotnika to tylnych lamp biegnie wyraźne przetłoczenie nadające sportowego charakteru. Z tyłu mamy duży zderzak, niewielką klapę bagażnika i zgrabnie wkomponowane lampy.

W porównaniu do poprzednika, nowy Mercedes klasy A dość mocno urósł. Mierzy teraz 4419 mm długości (120 mm więcej), 1796 mm szerokości (16 mm więcej) i 1440 mm wysokości (7 mm więcej). Rozstaw osi zwiększono o 30 mm do 2729 mm. Zwiększyła się również pojemność bagażnika do 370 litrów – to o 29 litrów więcej niż w poprzednim Mercedesie klasy A.

Mercedes klasy A: nowinki technologiczne

Zmiany dotknęły również wnętrze klasy A, które prezentuje nową jakość w wydaniu Mercedesa. Niektóre elementy mogą przypominać te zapożyczone z większych modeli, ale największą nowością jest zastosowanie elektronicznych wyświetlaczy zamiast tradycyjnych zegarów. Dwa duże wyświetlacze można dowolnie konfigurować, a za działanie nowego systemu multimedialnego MBUX odpowiada szybszy procesor i wydajniejsza karta graficzna. Sterowanie może odbywać się poprzez głos, dotyk ekranu lub kontroler umieszczony pomiędzy fotelami.

Drugą nowością są jednostki napędowe, które znajdziemy w ofercie. Początkowo Mercedes klasy A udostępniony zostanie z trzema silnikami: dwoma benzynowymi i jednym dieslem. Słabszy benzyniak, to całkowita nowość w gamie. Ma 1.3 litra pojemności (ten sam motor zadebiutował w samochodach Nissana i Renault), turbosprężarkę i generuje 160 KM i 250 Nm momentu obrotowego, Mocniejszy 2-litrowy silnik osiąga 221 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Fani diesla początkowo mogą zdecydować się na silnik o pojemności 1.5 litra i mocy 114 KM i 260 Nm momentu obrotowego. Za przeniesienie mocy na przednie lub wszystkie koła odpowiadać będą 6-stopniowe skrzynie manualne lub 7-stopniowe, dwusprzęgłowe przekładnie automatyczne. W przyszłości gama zostanie zdecydowanie rozszerzona, a na szczycie znajdzie się ponad 400-konna wersja A45 AMG.

Nowy Mercedes klasy A zadebiutuje w salonach na początku marca. Czy przekona do siebie klientów. Z pewnością ma wiele argumentów przemawiających za nim – m.in. wiele rozwiązań technologicznych. Zapowiada się gorący okres dla Mercedesa.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu