Volvo XC40 - nowe auto od Volvo
42

Nowe Volvo XC40 – premiera małego SUV-a ze Szwecji

Boom na małe SUV-y i Crossovery trwa w najlepsze, czego nowe Volvo XC40 jest najlepszym przykładem. Dziś miała miejsce światowa premiera tego samochodu w Miediolanie. XC40 jest oczywiście mniejszy od niedawno zaprezentowanego SUV-a klasy średniej – XC60, z którego czerpie wiele rozwiązań. Jednocześnie w swoim segmencie dosyć mocno rozpycha się łokciami. Oto najważniejsze informacje, które warto wiedzieć na temat Volvo XC40.

Nowe Volvo XC40 nie ma swojego bezpośredniego poprzednika. Dotychczas SUV-y szwedzkiej marki zaczynały się na XC60, a na XC90 się kończyły. Były oczywiście uterenowione wersje wielu kombi, ale to nie do końca ten sam segment. Gusta klientów się zmieniają i teraz każda marka dąży do tego by mieć w swojej ofercie małego SUV-a lub Crossovera, który wielkościowo odpowiada autom segmentu C, a może nawet B. Tyle, że ma on być podniesiony i oferować wysoką pozycję za kierownicą – najważniejszy argument klientów kupujących tego typu auta.

Volvo XC40 - zaparkowany przed sklepem

Rywale Volvo XC40

Nowe Volvo XC40 nie jest jedynym autem tego typu na rynku. Od kilku już lat są na nim obecne inne auta z segmentu premium: Audi Q2 oraz Q3, Mercedes-Benz GLA, BMW X1, MINI Coutryman, Lexus NX. Wspominam o premium, bo wszystkie nowe samochody Volvo zaczynając od nowego XC90 zdecydowanie można zaliczyć do tego segmentu.

Volvo XC40 z tyłu

Volvo XC40 – specyfikacja samochodu

Patrząc na wymiary Volvo XC40 – rozstaw osi 270 cm, długość 442 cm, szerokość 186 cm oraz wysokość 165,8 cm – nie da się oprzeć wrażeniu, że mamy do czynienia z autem z segmentu C, tyle że podniesionym. Liczby te są bardzo podobne do kompaktowego Volvo V40. Również gama silników w sporej części się pokrywa. Na tym jednak kończą się podobieństwa tych dwóch modeli, bo XC40 zbudowane zostało na zupełnie nowej platformie CMA, różniącej się także względem SPA (XC90, XC60 oraz S/V90).

Patrząc jednak z zewnątrz na Volvo XC40 widać podobny język stylistyczny – auto nie wyprze się szwedzkiego rodowodu. Nadużyciem byłoby jednak powiedzieć, że XC40 to pomniejszony XC60. Auto ma kilka charakterystycznych dla siebie detali, jak np. maska nachodząca na nadkola, czy tylne światła, które w całości zmieściły się na bocznych słupkach.

Wygląd Volvo XC40

Design Volvo XC40

W środku XC40 poczujemy się za to jak w każdym nowym Volvo. Ciekłokrystaliczny ekran zamiast zegarów, 9-calowy wyświetlacz do obsługi multimediów. Również logika rozmieszczenia przycisków oraz obsługi samochodu jest wspólna z XC60 czy XC90. Klimatyzację obsługujemy za pomocą dotykowego ekranu, podobnie jak większość opcji dotyczących samochodu. To oczywiście elementy wspólne dla wszystkich nowych Volvo. Jednakże pewne detale wyróżniają XC40 na tle pozostałych aut tej marki.

Charakterystyczne przednie reflektory w Volvo XC40

Wnętrze i jego funkcjonalność

Bardzo duży nacisk położono na funkcjonalność wnętrza Volvo XC40. Przykładowo głośnik, który zwyczajowo znajduje się w dolnej części przednich drzwi został przeniesiony w górę. Dzięki temu w drzwiach znalazło się miejsce na laptopa. Pytanie jaki będzie to miało wpływ na jakość dźwięku w kabinie, z którego słyną nowe auta Volvo. W tunelu środkowym, tuż pod łokciami pasażerów z przodu znajduje się bardzo funkcjonalny schowek wraz z niewielkim, wyjmowalnym koszem na śmieci. Oprócz tego, tuż obok przełącznika skrzyni biegów wygospodarowano miejsce na dwa kubki. Przesuwając się jeszcze bardziej do przodu, znajdziemy sporej wielkości schowek, w którym może znaleźć się obszar bezprzewodowo ładujący nasz smartfon. To ważna informacja, bo niestety wygodne miejsce na większy smartfon to rzadkość, nawet w nowych samochodach. Komunikacja Apple CarPlay oraz Google Android Auto to oczywiście opcja dostępna w XC40.

Wnętrze Volvo XC40

Konsola centralna Volvo XC40

W tylnym rzędzie siedzeń wygospodarowano całkiem sporo miejsca i wg naszego tajnego wysłannika, osoba o wzroście 1,8 m zmieści się tam bezproblemowo. Oczywiście próba wciśnięcia trzech rosłych osób do tyłu raczej nie jest zalecana.

Jakość wykonania wersji pokazanych na prezentacji nie budzi zastrzeżeń. Góra kokpitu wykonana została z miękkiego plastiku, choć obok kolan pasażerów z przodu znajdziemy twarde tworzywa.

Na uwagę zasługuje bagażnik Volvo XC40, którego pojemność wynosi aż 460 l. To sporo więcej niż np. Audi Q2 (405 l) czy Mercedes-Benz GLA (420 l), ale podobnie do Audi Q3 czy BMW X1.

Kierownica Volvo XC40

Tylna kanapa w Volvo XC40

Miejsce na laptopa w boczku drzwi w Volvo XC40

Umiejscowienie głośnika w Volvo XC40

Nowy lider pod względem bezpieczeństwa?

Volvo chwali się, że XC40 będzie nowym liderem w segmencie pod względem bezpieczeństwa. Moim zdaniem nie jest to takie oczywiste. Poziom jaki zapewnia Audi Q2 jest naprawdę wysoki i auto to ma coś, czego w XC40 nie dostaniemy nawet w opcji, czyli autonomiczne zatrzymanie w sytuacji zasłabnięcia/zaśnięcia kierowcy. Rozwiązania ostrzegające o przeszkodzie z przodu i w razie potrzeby starające się uniknąć kolizji to obecnie standard w tym segmencie. Oczywiście Volvo XC40 ma rzecz, której próżno szukać u konkurencji: auto w krytycznej sytuacji może podjąć próbę ominięcia przeszkody, przed którą najpewniej nie zdoła się zatrzymać. Monitoring martwego pola, pomoc przy wyjeździe z miejsca parkingowego to również standard.

Audi Q2 jest również godnym rywalem dla Volvo XC40 jeśli chodzi o systemy wspierające kierowcę: asystent jazdy w korku, czy możliwość półautonomicznej jazdy drogami szybkiego ruchu to elementy wspólne dla obydwu samochodów, choć moim zdaniem w Audi działają one nieco lepiej – pytanie czy coś poprawiono w XC40 względem XC60.

Silniki w Volvo XC40

Spora część silników dostępny w Volvo XC40 jest już nam znana. To jednostki D3 (2.0 l R4, 150 KM), D5 (2.0 l R4, 190 KM), T4 (2,0 l R4, 190 KM) oraz prawdopodobnie T5 (2.0 l R4, 247 KM). Piszę prawdopodobnie bo w XC60 ma on moc 254 KM. Nowością (no prawie) jest jednak silnik T3 (1,5 l R3, 150 KM), który nie występował w XC60, ale dostępny jest np. w odświeżonym Volvo V40. Klient będzie mógł wybrać spośród napędu na cztery koła i FWD (D3, T3 oraz T4). Dostępna będzie także manualna przekładnie biegów (silniki D3 i T3).

Pełna specyfikacja i możliwe konfiguracje zespołów napędowych w nowym Volvo XC40 zamieszczam poniżej:

Silniki benzynowe w Volvo XC40
Silniki diesla w Volvo XC40

* konfiguracje dostępne od kwietnia 2018 r.

Car Sharing

Choć technika pozwalająca na zdalne udostępnianie swojego samochodu – np. komuś z rodziny – jest już obecna od dłuższego czasu, Volvo XC40 jest bodaj pierwszym autem, w który jest niejako do tego od samego początku przygotowane. Oczywiście we wcześniejszych autach Volvo była możliwość zdalnego otwarcia samochodu i podpięcie większej liczby użytkowników (dzięki aplikacji Volvo On Call), ale dopiero przy XC40 producent stawia to w pierwszym szeregu cech. Zasadnicze pytanie dotyczy oczywiście kwestii zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem, ale temat na osobny materiał.

Aplikacja Volvo On Call Volvo XC40

Care by Volvo

Według dostępnych danych coraz więcej osób nie kupuje własnego samochodu (za gotówkę lub w leasing), a jedynie go wynajmuje z możliwością wykupu lub przejścia na inny model. Tyczy się to przede wszystkim droższych aut. Oczywiście każdy producent ma własny pomysł na to, ale w przypadku XC40 debiutuje nowe rozwiązanie: Care by Volvo. To swoiste rozszerzenie długoterminowego wynajmu, który obejmuje również takie czynności eksploatacyjne jak zmiana opon, tankowanie samochodu, jego umycie, ubezpieczenie, dostarczenie auta do serwisu i z powrotem metodą „door-to-door”, a także nawet zamiana na maksymalnie 14 dni wynajmowanego samochodu na inny model. Ponieważ konkurencja nie oferuje podobnego zakresu usług, trudno jest ocenić czy miesięczna opłata w wysokości minimalnie 2399 zł na miesiąc to dużo czy rozsądnie. Analizę trzeba dokonać we własnym zakresie, gdyż wysokość ubezpieczenia to indywidualna sprawa.

Volvo XC40 z góry

Volvo XC40 na drodze

Późny debiut Volvo XC40?

Z jednej strony Volvo XC40 debiutuje właściwie jako ostatni model tego segmentu wśród małych SUV-ów klasy premium. Z drugiej zaś strony o ile delikatnie mniejsze Audi Q2 jest młodą konstrukcją (premiera w zeszłym roku), o tyle pozostali rywale są już obecnie na rynku dosyć długo. Na tyle długo, że daje się odczuć ich wiek. Po drugie właściwie dopiero niedawno zaczął się boom na tego typu auta. Wspomniane Q2 wcale dobrze się nie sprzedaje. Z tej perspektywy nie uważam więc, że Volvo XC40 debiutuje na rynku zbyt późno. Przykład Toyoty C-HR pokazuje, że w tym segmencie design jest kluczowy, a pod tym względem XC40 nie ma się czego wstydzić. Problemem mogą być jednak ceny, które są po prostu wysokie!

Dobrze skonfigurowane Volvo XC40 z silnikiem D4 i napędem AWD kosztuje 232 tys. zł (bazowo od 170 tys. zł). Dla porównania Audi Q2 z analogicznym silnikiem i porównywalnym wyposażeniem kosztuje 209 tys. zł (cena bazowa tej wersji to 153 tys. zł). Trzeba oczywiście pamiętać, że XC40 jest nieco większe od Q2. Za podobnie wyposażone Volvo XC60 trzeba wysupłać kwotę rzędu 260 tys. zł. Nie da się ukryć, że to niewielka różnica (między XC60, a XC40). Pytanie oczywiście w jakich konfiguracjach XC40 będzie się sprzedawało. Bowiem auto to w przyszłym roku będzie można kupić (z silnikiem T3 i napędem na przód) już za 127 tys. zł.

Ponad 200 tys. zł za podniesione auto wielkości klasycznego hatchbacka? Niewątpliwie to dużo, ale niestety konkurencja wiele tańsza nie jest.

Volvo XC40 - widok jazdy od tyłu

* Materiały multimedialne pochodzą od Volvo

  • Extreeme

    Auto prezentuje się fajnie i oryginalnie. Podoba mi się. Mam jednak nadzieje że ceny choć troche spadną

    • Mark80

      Dla mnie to kopia XC60 w mniejszym rozmiarze

    • Fajnie z rana pośmiać się :)

      Co Ty opowiadasz ? Przecież to zupełnie inne auto ? Zupełnie inna płyta podłogowa. Wyostrz obraz na monitorze, albo wybierz się do okulisty. Dwa zupełnie inne auta, a Ty mówisz, że to kopie :D haha

    • hans

      podobnie jak audi q5, a7 i a3. Poco wymyslac nowa stylistyke od zera dla kazdego modelu?

    • Andrzej Śliwa

      Nowe Volvo wyglądają naprawde dobrze, ale troche brakuje im pazura

  • Mark80

    Już przy Audi Q2 byłem porażony ceną, a tutaj jest tylko drożej. Ludzie to kupują? Przecież w tej cenie można mieć dobrze wypasione poprzednie XC60

    • hans

      poprzednie? znaczy nie z salonu ale od pana zdzicha?

  • Andrzej Śliwa

    W internecie znalazłem informacje że to platforma z tego auta będzie również wykorzystana w autach Geely. Chińczycy nas przejmują na naszych oczach :(

    • Luke

      A czego spodziewałeś się po chińskim właścicielu Volvo?

    • Andrzej Śliwa

      Że jednak Szwedzi będą bardziej uważni

    • JohnyB

      Teraz czy wtedy gdy zostali kupieni przez Chinczykow? Chinczyków którzy notabene bardzo dużo kasy wrzucili do Volvo na jego rozwój co teraz między innymi dzięki temu modelowi świetnie widać. I bez chińskiej kasy byłoby to niemożliwe.

    • ErnestN

      „Cóż że ze Szwecji” nabiera nowego znaczenia

    • hans

      dopoki auta sa projektowane w szwecji przez szwedow to nikt nas nie przejmuje.

  • Sw

    Tu przynajmniej nie Jarają się tym autem, tak jak na spidersweb pieja o hicie na podstawie zdjęć

    • Volvo jest sponsorem Spidersweb

    • ErnestN

      Szczyty przebili gdy jarali się możliwością zamknięcia okien z poziomu kluczyka :E

  • Gas

    Wreszcie silniki 2l znalazły odpowiednie miejsce. Do tego auta pasują

    • Colak

      Spokojnie Gas. To tylko kwestia czasu, kiedy inni producenci zaczną wkładać takie jednostki. Ja też wolę większe. Ale takie są restrykcje unijne. Albo będziesz małolitrażowe silniki montował w swoich autach, albo rób elektryki. Takie czasy…

    • Gruby81

      Ostatnio część producentów przechodzi na większe jednostki, np. Toyota Bo w realnym użytkowaniu są oszczędniejsze

  • Misiek

    Zmów premiera nowego samochodu a kamerka cofania w jakości 480p w czasach 4K. Wydając tyle kasy na auto szkoda im dać chociażby kamerkę hd(720p)?

    • ErnestN

      Moim zdaniem jakość jest wystarczająca i rozdzielczość 4K byłaby tutaj całkowicie zbędna szczególnie że obiektyw jest bardzo mały

    • Kamerzysta

      Jeździłem ostatnio XC60 i taka kamerka w zupełności wystarczy. Widać wszystkie detale, dookoła samochodu, więc bezsensem byłoby montować kamerę HD. Filmów przecież kręcić nie będziesz :D

    • Misiek

      Sam mam w audi kamerkę z podobna jakością jak tu na fotce, jak jest tylko ciemniej pogoda lekko deszczowa a z góry swieci latarnia to obraz jest jak kręcony z lodówki. Wydaje się po 5 tys zł za funkcje gdzie dają kamerę z z jakością przed 15 lat. To samo z ekranami na konsoli gdzie bardzo duża ilość nowych samochodów dalej ma wielkość 800×600 i aż swieci pixelami. Różnica w ekranie między fhd to pewnie 2€ a sprzęt kosztuje zazwyczaj u niemieckich producentów dobre kilka tys

    • ofca

      Wow, nie sadzilem, ze rozdzielczosc kamry cofania moze miec taki wplyw na jakosc obrazu z niej, jak opisujesz.
      Ciekawe, czy Audi testowalo ja w warunkach, jakie opisujesz.

    • Misiek

      Niestety dalej (do 2016) roku nawet A8 za 0,5mln na kamerki na których nic nie widać. W najtańszym BMW kamera ma 4x lepsza rozdzielczość i cofanie w gorszych warunkach na kamerze to bajka.

    • Gryzlii

      Akurat A8 nie jest dobrym przykładem bo właśnie weszła jego nowa wersja a stara ma przestarzałą już technikę

    • Misiek

      Tak wiem, dlatego napisałem w nawiasie 2016. Nie miałem okazji jeszcze testować nic z fabryki audi z modeli 2017.

  • imho

    Eee tam , w Norwegii zaraz nie bedzie wolno takich kupować. Elektryka niech zrobią.Volvo nalezy do kitajców a oni tez planują wprowadzić elektryczne.

    • Gruby81

      Ekologiczność aut elektrycznych jest bardzo wątpliwa

    • hans

      ale jest cool i trendy. i jazzy.

  • macan

    auto w najdroższej wersji jest o wiele wiele wiele słabiej wyposażone od najtańszej wersji macana, takiego „najtańszego” macana można mieć płacąc trochę ponad 2,4k miesięcznie leasing. Jakość i pozostałe czynniki opisujące samochód w porównaniu z macanem to nawet nie ma jak porównać.. no ale porsche nie ma aplikacji…

    • Krzesimir

      Co Ty opowiadasz za bzdury to jedno. A drugie co Ty porównujesz ? Malutkie, miejskie XC40 do Macana ? Może porównaj jeszcze do tira ? To konkurent Audi Q3, BMW X1. Troszkę poniosła Cię fantazja.

    • Tomek

      A Porsche Macan to jakiej wielkosci jest auto? Przeciez Macan jest w gruncie rzeczy bardzo maly.

    • Gruby81

      Wielkościowo to odpowiednik Audi Q5 czyli XC60

    • Tomek

      Racja. Zewnetrznymi wymiarami Macan jest blizej XC60 nizeli XC40.

    • Gruby81

      Man w podstawowej wersji jest dobrze wyposażony? Nawet nie jest to śmieszny żart

  • Anty

    Premium. Premium. …. Na co liczycie? Że jak powtórzycie PREMIUM 100 razy i odmienicie przez wszystkie przypadki, to Volvo awansuje do segmentu Premium? Nie awansuje. Owszem fajne i niebrzydkie ale żadne premium, do tego jeszcze chińskie chociaż uparcie podkreślacie „szwedzkiej marki”. Volvo zostało kupione przez Geely Automobile w 2010 roku za cenę 1,8 miliarda dolarów. Tyle w temacie. Zaklinanie rzeczywistości faktów nie zmieni. P.S. Wy tak z dobroci serca o tym Volvo? Bo zalatuje mi to reklamą. Więc gdzie obowiązkowa adnotacja, że to artykuł sponsorowany?

    • Gruby81

      O widze że coca cola jest polska, podobnie jak silniki Toyoty :E

    • Garmin

      Masz prawo do takiego zdania, ale w tym przypadku rzeczywistość jest inna. Po pierwsze: wystarczy spojrzeć z kim Volvo jest porównywane w testach, czy artykułach. Są to marki premium takie jak chociażby Mercedes, BMW czy Audi. Gdyby Volvo nie było premium, nie byłoby dla niego miejsca u boku powyższych konkurentów. Po drugie: spójrz na rankingi sprzedaży segmentu premium. Jest i widnieje i tego też nie zmienisz choćbyś nie wiadomo jak się starał.
      Czy to źle, że zostało wykupione przez Geely Automobile w 2010 roku za cenę 1,8 miliarda dolarów ? Bo moim zdanim to dobrze skoro marka weszła na rynek premium, notuje bardzo dobre wyniki sprzedażowe… To popularna sytuacja z tymi „przejęciami’. Range Rover i Jaguar też są w rękach zagranicznego inwestora, a nikt nie mówi, że to indyjskie marki, nikt nie mówi, że skoda jest niemiecka. Ba, nikt nawet nie wspomina, że Mercedes jest w kilkudziesięciu procentach tylko w posiadaniu Niemców. I co ? Nazywasz go „nieniemieckim Mercedesem” ?
      Mam niestety wrażenie, że hejtujesz dla hejtowania, a tak naprawdę żadnego kontaktu z samochodami Volvo nie miałeś. Kontakt w postaci przeczytanego artykułu w sieci rzecz jasna się nie liczy… Przejedź się lub chociaż zasiądź za kierownicą w salonie w takim S90, XC60, czy XC90 a zrozumiesz dlaczego Volvo jest premium.

    • Gryzlii

      ja to tylko tu zostawię. Komentarz pod Volvo XC90 „Nie zgodzę się z Tobą. Wystarczy chociażby spojrzeć na to z kim Volvo jest porównywane w różnego rodzaju testach/porównaniach. Są to marki premium. A samochodów premium nie porównuje się z samochodami „niepremium”.” i ten link: https://www.wykop.pl/link/3624323/podejrzane-komentarze-pod-artykulami-o-volvo/

  • Radek

    Ssang niższą ceną kosi konkuencję. Ma bogate wyposażenie już w standardzie i kosztuje mniej od szweda. Parametry są porównywalne. Jest minimalnie mniejszy więc łatwiej nim zaparkować, nie znaczy to jednak że jest mniej pojemny. Ma bardzo duży jak na takie samochody bagażnik.

  • WojtekZ

    Dobre wnętrze. Nie wiem co mi się stało, może dorosłem, ale ostatnio bardzo mi się suvy podobają. Tyle że u mnie jedyną opcją była wersja 7 osobowa. Z żoną w leasing wzięliśmy Peugeota 5008. Już jak debiutował na targach to się koło niego kręciłem. Spory ale nie wygląda jak zwykły klocek.