2

Oto nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid: jesteśmy skazani na auta hybrydowe?

Porsche przygotowało kolejną wersję swojego przeboju ostatnich lat. Do sprzedaży trafia właśnie najbardziej ekologiczna i ekonomiczna odmiana SUV-a Cayenne. Czy nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid udowodni nam, że hybrydowe samochody nie muszą być nudne?

Od debiutu nowej generacji Porsche Cayenne minął lekko ponad rok. Auto pokazane podczas Salonu Samochodowego w Genewie (marzec 2017) zdobyło wiele serc klientów marki z Zuffenhausen. Fenomen Cayenne udowadnia, że można skonstruować duży i wygodny samochód, który połączy sport z ekologią. Takie właśnie jest nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid.

Nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybird: hybrydy nie muszą być nudne

Kiedy słyszysz słowo „hybryda” najczęściej przychodzi tutaj na myśl, którakolwiek z trzech ekologicznych Toyot: hybrydowy Prius, Auris lub Yaris. Z całą odpowiedzialnością można powiedzieć, że samochody te zrewolucjonizowały współczesną motoryzację – zwłaszcza Prius. Jednak przykład hybrydowych Porsche, pokazuje, że te auta wcale nie muszą być takie nudne. Nowe Cayenne 4 E-Hybrid z pewnością to potwierdzi.

Flagowy SUV okazał się kołem ratunkowym dla marki, a razem z mniejszym Porsche Macan zrewolucjonizował rynek – zwłaszcza w klasie premium. Po sukcesie tych modeli praktycznie wszyscy liczący się w tej marce producenci zaczęli produkować podwyższone auta z napędem na 4×4. Okazało się, że są też klienci, którzy potrzebują szybkiego i luksusowego samochodu z ekologiczną nutką. Dlatego też powstało nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid. To zdecydowanie nie jest nudna hybryda!

Nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid: mocy i prądu pod dostatkiem

Nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid ma bardzo dużo mocy i prądu w sobie. Głównym sercem hybrydowego napędu jest 3-litrowa jednostka V6 o mocy 340 KM (tutaj jest o 7 KM więcej niż w poprzednim hybrydowym Cayenne). Do współpracy zaprzęgnięto elektryczny silnik, który produkuje dodatkowych 136 KM. Całość produkuje systemowo 462 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Chociaż nowe Cayenne 4 E-Hybrid z pewnością waży ponad 2000 kg, to werwy i mocy mu nie brakuje.

Pierwsze 100 km/h osiągane jest w zaledwie 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 253 km/h. Porsche deklaruje, że na samym napędzie elektrycznym przejedziemy do 44 km i możemy rozpędzić tego kolosa do 135 km/h. Dla formalności wspomnimy jedynie, że obiecywane średnie zużycie paliwa deklarowane jest na poziomie 3,3 l/100 km. Moc przekazywana jest na wszystkie koła poprzez automatyczną skrzynię Tiptronic S, specjalnie opracowaną dla całej gamy nowego Cayenne.

44 km zasięgu na elektrycznym napędzie możliwe było dzięki zastosowaniu nowych akumulatorów litowo-jonowych – przechowywanych pod podłogą tylnej części pojazdu. Pojemność baterii wynosi 14,1 kWh co jest jednym z lepszych wyników dla aut hybrydowych. Dzięki zastosowaniu gniazda plug-in możliwe jest ładowanie ich ze źródła zewnętrznego. Standardowe gniazdko 230V potrzebuje na to koło 7-8 godzin. Szybsze ładowarki skrócą czas uzupełniania energii  2-3 godzin.

Nowe Porsche Cayenne 4 E-Hybrid zadebiutowało w sprzedaży już na niemieckim rynku. Kosztuje tam co najmniej 89 822 Euro (około 380 000 zł). W pozostałych krajach Europy oraz świata, nowe hybrydowe Porsche pojawi się pod koniec maja bieżącego roku.

Debiut ekologicznej odmiany SUV-a Porsche tylko potwierdza tezę, że od samochodów hybrydowych i elektrycznych nie ma już odwrotu i trzeba się przyzwyczaić, że będą one nieodzownym elementem współczesnej motoryzacji.