Nowe Audi A8 (2018)
75

Nowe Audi A8 wyznacza technologiczny kierunek w rozwoju motoryzacji

Audi A8 od zawsze wyznaczało technologiczne trendy w motoryzacji. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej generacji – D5 (2018) – która właśnie wjeżdża na polskie drogi i której miałem okazję przyjrzeć się nieco bliżej. Nowe Audi A8 jest bowiem pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który spełnia założenia trzeciego poziomu autonomicznej jazdy. Okazuje się jednak, że na tym nowinki technologiczne się nie kończą – to wręcz szczyt góry lodowej, dużej góry lodowej.

Hasłem przewodnim Audi jest „przewaga dzięki technice”, co ma dawać jasny przekaz: to właśnie w naszych samochodach znajdziesz najnowsze rozwiązania z dziedziny napędów, konstrukcji nadwozia, łączności, systemów bezpieczeństwa czy info-rozrywki. Nie inaczej ma być w przypadku nowego Audi A8 i z relacji z premiery tego auta wynika, że są ku temu solidne podstawy. Przyszedł jednak czas na weryfikację, przynajmniej części zapewnień: pierwsze jazdy testowe nowym Audi A8 już za nami. Oto moje obserwacje, wrażenia z jazdy i wnioski.

Nowe Audi A8 już w Polsce

Na wstępie pragnę zaznaczyć, że w przypadku samochodu takiego jak nowe Audi A8 – niesamowicie rozbudowanego pod względem nowych funkcji, rozwiązań m.in. z dziedziny napędów i różnego rodzaju systemów bezpieczeństwa/wsparcia kierowcy – kilkugodzinne jazdy próbne są daleko niewystarczające by wyrobić sobie zdanie choćby o większości z nich. Dodatkowo: nowe Audi A8 ma w Polsce założony swoisty technologiczny kaganiec. Brak odpowiednich regulacji prawnych powoduje, że najważniejsza funkcja tego samochodu – autonomiczna jazda trzeciego poziomu – jest niedostępna w naszym kraju. Podobnie ma się sprawa m.in. z w pełni automatycznym i zdalnym parkowaniem. Zgodnie z polskimi przepisami samochód nie może się poruszać po drodze bez kierowcy siedzącego za kółkiem. Nie ma więc mowy o homologacji samochodu z takim systemem. Audi zapewnia jednak, że rozmowy cały czas trwają i wszyscy mają nadzieję, że za kilka miesięcy będzie można oferować nowe A8 z wymienionymi wcześniej systemami. Wracając jednak do meritum, czyli na czym polega „przewaga dzięki technice”…

Nowe Audi A8 (2018)

Przewaga dzięki napędowi mild-hybrid

Nowe Audi A8 wyposażone jest technikę Mild-hybrid w każdej wersji napędowej (za wyjątkiem pełnej hybrydy typu plug-in). Część z Was zapewne pamięta mój materiał na temat półhybrydowego systemu – pozostałych odsyłam do choćby pobieżnej lektury. W dużym skrócie: dzięki 48-voltowej instalacji (znacznie mocniejszej względem standardowej) z całkiem pojemnymi akumulatorami litowo-jonowymi możliwe stało się lepsze zarządzanie energią elektryczną i kinetyczną. Po pierwsze możliwa jest aktywacja trybu żeglowania, w którym silnik spalinowy jest całkowicie wyłączony! Według Audi jest to możliwe w zakresie prędkości 55 do 160 km/h przez maksymalnie 40 sekund. Postanowiłem to sprawdzić i… Mild-hybrid w nowym Audi A8 działa w sporo szerszym zakresie, o czym możecie przekonać się na poniższym filmie:

Drugą istotną zaletą instalacji Mild-hybrid jest znacznie delikatniejsze włączanie silnika w trakcie jazdy lub w momencie gdy chcemy ruszyć. Było to niejako wymuszone przez rodzaj auta, o jakim mówimy. Klient luksusowej limuzyny jaką jest Audi A8 nie życzy sobie odczuwać żadnych szarpnięć czy nieprzyjemnych wstrząsów podczas włączania silnika – ma to być całkowicie przezroczyste dla niego. Po pierwszych testach muszę przyznać, że samo włączanie silnika 55 TFSI (3-litrowa jednostka benzynowa o mocy 250 kW (340 KM)) było bardzo, bardzo płynne i wręcz nieodczuwalne. Wyłączanie silnika podczas jazdy było całkowicie niesłyszalne i jeśli kierowca nie obserwuje obrotomierza, to nawet nie idzie się zorientować, że jednostka spalinowa jest nieaktywna. To naprawdę robi wrażenie!

Nowe Audi A8L (2018)

Zapytacie zapewne: a po co? Audi deklaruje, że dzięki temu udało się obniżyć zużycie paliwa o 0,7 l/100 km. Nie mam żadnych wątpliwości, że to kompletnie bez znaczenia dla użytkownika Audi A8, ale faktem jest, że dzięki temu średnia dla całej gamy Audi jest niższa, co pozwala na sprzedaż… mocniejszych wersji silnikowych, np. W12 :)

Testy przeprowadziłem w Audi A8L z silnikiem 55 TFSI i po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów w gęstym ruchu miejskim i pozamiejskim średnie zużycie paliwa wynosiło około 11,5 l/100 km. Nie mogę tego rezultatu odnieść do żadnego z moich regularnych pomiarów, ale moim zdaniem to bardzo rozsądna wartość biorąc pod uwagę w jakich warunkach i jak jeździliśmy tym samochodem.

Nowe Audi A8 55 TFSI

Silniki: A8 55 TFSI oraz A8 50 TDI na start

Pozostając w temacie silników: wraz z nowym Audi A8 debiutuje nowe nazewnictwo jednostek spalinowych. Audi chce odejść od oznaczeń wskazujących na pojemność silnika. Choć wiem, że ogół osób zainteresowanych motoryzacją – w tym dziennikarze – jest bardzo nieprzychylna tej idei, to osobiście widzę w niej dużo logiki i sensu. Zanim mnie spalicie na stosie, pozwólcie proszę że przedstawię mój punkt widzenia nie tylko na przykładzie samochodów Audi.

W ramach Audi A4 dostępne są m.in. następujące silniki: 2.0 TFSI o mocy 190 KM oraz 2.0 TFSI o mocy 252 KM. Jest także 3.0 TDI w dwóch wariantach mocy: 218 KM oraz 272 KM. Skąd mało zorientowany w temacie laik ma wiedzieć, że 3.0 TDI może być słabsze od 2.0 TFSI?

50 TDI w Audi A8 czyli 3.0 TDI V6

Główni rywale Audi – BMW oraz Mercedes-Benz – już dawno zdecydowali się na ten ruch. Przykładowo w ramach BMW X5 mamy m.in. 2-litrową hybrydę o mocy 313 KM i oznaczeniu 40e, a także 3-litrowego diesla o identycznej mocy i oznaczeniu 40d. Jednocześnie, wspomniana jednostka wysokoprężna dostępna jest w jeszcze dwóch wariantach: 50d o mocy 381 KM oraz 30d o mocy 258 KM. Naprawdę oznaczenie wszystkich trzech jednostek jako „30d” – ewentualnie z jakimś dopiskiem – miałoby być bardziej słuszne i bardziej logiczne od użycia prostych do zapamiętania oznaczeń: 30d, 40d oraz 50d? Ponieważ artykuł ten publikuję na Antyweb.pl, to nawiązanie do procesorów nie powinno dziwić: od wielu już lat żyjemy z oznaczeniami w rodzaju Core i7-6700K czy Core i3-7100 i mało kto zakłada, że liczba na końcu oznacza taktowanie układu krzemowego.

Wracając jednak do Audi A8: jednostka 50 TDI to udoskonalony motor o pojemności 3 litrów i mocy 210 kW (286 KM). 55 TFSI skrywa również 3-litrowy silnik, tym razem jednak benzynowy o mocy 250 kW (340 KM). Moim zdaniem oznaczenie „55 TFSI” jednoznacznie wskazuje na mocniejszą jednostkę od „50 TDI”. Mocniejsze silniki – w tym V8, W12 oraz e-tron – pojawią się nieco później w ofercie.

Stały napęd quattro w każdym Audi A8

Audi A8 jest seryjnie wyposażone w napęd na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, a także w 8-stopniową skrzynię biegów tiptronic. W tej ostatniej została zmodyfikowana pompa oleju, która tym razem jest zasilana w pełni elektrycznie, co umożliwia zmianę biegów gdy silnik jest wyłączony. Opcjonalnie, przy tylnej osi może działać dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Przewaga dzięki nowoczesnemu interfejsowi użytkownika

Obecny trend w motoryzacji, który polega na zastępowaniu fizycznych przycisków funkcjami obsługiwanymi przez dotykowy panel jest dla mnie mało zrozumiały. Z jednej strony instytucje walczą z kierowcami, by Ci nie używali smartfonów podczas jazdy (mail, sms itp.), a drugiej pozwalają na to, by nawet regulacja ustawień klimatyzacji odbywała się przez panel dotykowy. To trochę przeczy sobie moim zdaniem. Z tego właśnie względu byłem zwolennikiem interfejsów jakie dotychczas mogliśmy (i wciąż możemy) zobaczyć w autach typu: Audi A4/A5/Q5/Q7, BMW serii 5/7 czy Mercedes-Benz Klasa E/S. Choć część tych samochodów udostępnia dotykowy ekran, to jego używanie nie jest obligatoryjne – wciąż dostępny jest fizyczny kontroler (z dodatkowymi przyciskami), którym możemy przełączać opcje. Nowe Audi A8 odchodzi jednak od tego modelu współpracy z użytkownikiem w stronę dotykowego ekranu, czy raczej dotykowych ekranów… Audi dodało jednak pewien element do dotykowej obsługi, który zasadniczo zmienia sposób i wrażenia użytkowania.

Mowa o haptycznym odczuciu z naduszenia wirtualnego przycisku na dotykowym ekranie. Już półtorej roku temu miałem okazję to sprawdzić i byłem pod wielkim wrażeniem jak bardzo zmienia to doznania i sposób użytkowania. Teraz jednak miałem okazję to sprawdzić podczas jazdy samochodem, a to jest bardzo ważne w tej sytuacji. Już tłumaczę w czym rzecz.

Dwa ekrany w kokpicie nowego Audi A8

Różnica między fizycznymi przyciskami, a wirtualnymi elementami na dotykowym ekranie polega na kilku kwestiach. Po pierwsze w tym drugim przypadku nie da się wyczuć granicy między przyciskami jak i samego ich kształtu, a tym samym odnalezienie przycisku wiąże się z koniecznością spojrzenia na ekran dotykowy, a utrzymywanie kontaktu wzrokowego jest konieczne aż do momentu zetknięcia palca z panelem i użyciu funkcji. Po drugie, nie otrzymujemy żadnej informacji zwrotnej po wciśnięciu owego wirtualnego przycisku. Najwyżej widzimy efekt w postaci zmiany opcji czy aktywacji jakiejś funkcji – tym samym: wciąż musimy patrzeć na wyświetlacz. W efekcie użytkowanie ekranu dotykowego jest równie angażujące, co pisanie wiadomości na smartfonie.

Nowe Audi A8

W przypadku nowego Audi A8 sprawa wygląda jednak inaczej. Większość funkcji została podzielona między dwa ekrany znajdujące się na centralnej konsoli – swoją drogą: wielu zapewne się ucieszy z faktu, że górny wyświetlacz jest teraz znacznie niżej – ten górny zwykle odpowiada za obsługę nawigacji, multimediów, telefonu czy opcji samochodu, zaś drugim sterujemy klimatyzacją (niezwykle rozbudowaną). W obydwu jednak przypadkach każde wciśnięcie przycisku wiąże się z haptyczną – wyczuwalną pod palcem – reakcją na dotyk. Ma się wręcz wrażenie, że płytka się ugina pod naciskiem dokładnie w miejscu wciśnięcia. Odczucia przypominają trochę uginające się płytki dotykowej, w jakie wyposażone są niektóre laptopy. Możecie też spróbować napisać kilka słów na smartfonowej klawiaturze z włączonymi wibracjami i wyłączonymi. Różnica nie jest tak znacząca, jak w przypadku obsługi interfejsu Audi A8, ale obrazuje to pewną część różnic.

W efekcie dotykowe ekrany w nowym Audi A8 dają odczucie wciskania fizycznych przycisków, co diametralnie zmienia sposób i jakość użytkowania. Kierowca otrzymuje haptyczną informację zwrotną po użyciu wirtualnego przycisku, co zasadniczo skraca czas patrzenia na ekran. Czy to wystarczy, by fizyczne przyciski odeszły w niepamięć? Jestem bliski udzieleniu odpowiedzi twierdzącej na to pytanie, szczególnie że drugi ekran zwykle wyświetla wskazania klimatyzacji, a więc nie trzema wywoływać jakiegoś dodatkowego menu, by np. zmienić temperaturę. Ale to nie koniec!

Większością funkcji samochodu można sterować za pomocą poleceń głosowych. I nie jest to oparte na z góry założonych komendach, których liczba jest mocno zawężona. System ma zapisaną jakąś grupę słów kluczowych, które są dla niego jednoznaczne z obsługą jakiejś funkcji. Przykładowo można powiedzieć: „jest mi zimno”, by asystent zapytał nas jaką temperaturę ustawić. Można też powiedzieć „jestem głodny”, by zostały nam zaproponowane restauracje na naszej trasie. Oczywiście system nie jest tak sprytny jak asystenci głosowi np. Google, bo np. powiedzenie „jest mi zimno w plecy” wywołuje dokładnie tą samą reakcję jak „jest mi zimno”, ale już naprawdę większość obsługi można realizować głosowo i działa to naprawdę dobrze – moim zdaniem przynajmniej dwa poziomy wyżej niż dotychczas nam znane auta.

Centralna konsola w Audi A8

Wracając jeszcze na chwilę do dotykowych ekranów. W moim odczuciu rzadko który system samochodowej nawigacji dobrze radził sobie z obsługą nawigacji. Problemem jest samo wskazanie miejsca docelowego – jeśli z jakiegoś powodu nie możemy tego zrobić na postoju i nie chcemy użyć komendy głosowej. W Audi A8 możemy odręcznie wypisać dane adresowe. Nie jest to oczywiście nowością, bo nawet Q7Q5 obecnej generacji ma tą funkcję, ale teraz zostało to znacząco usprawnione. W momencie gdy na górnym ekranie aktywujemy obsługę nawigacji, to na dolnym – standardowo przeznaczonym do sterowania klimatyzacją – pojawi się panel do odręcznego wpisywania znaków. Co ważne, dla systemu nie ma kompletnie znaczenia czy wpisywać będziemy po jednej literze i czekać na odczytanie, czy wpiszemy tak jakbyśmy to mieli wpisać na kartce papieru w postaci ciągu znaków, czy wreszcie jedną literę na drugiej… Tak! Możemy wpisać całą nazwę „Warszawa” stawiając każdy znak jeden na drugim, a system komputerowy Audi A8 i tak zorientuje się, że chodzi o nasze miasto stołeczne i do tego możemy zrobić to naprawdę szybko!

Luksusowe Audi A8

Audi A8: wysoki komfort dla kierowcy i pasażerów

Nowe Audi A8 to bez wątpienia luksusowa limuzyna. Wystarczy zasiąść na którymkolwiek fotelu, by się o tym przekonać, choć pod tym względem najlepiej sprawdza się tylny fotel w wersji przedłużonej, na którym można wręcz leżeć! Jakość wykonania? Można byłoby opisać to wieloma epitetami i porównaniami, ale wiecie że nie jestem w tym dobry. Dlatego napiszę tylko, że jest: perfekcyjna! Bo tak jest w istocie. Równolegle miałem do testów samochód Mercedes-Benz S560 i pod względem jakości wykończenia nowe A8 jest jednak nieco wyżej.

Perfekcyjne wykonanie wnętrza Audi A8

Audi A8 ustępuje za to Mercedesowi pod względem komfortu resorowania. S560 okazał się jeszcze lepiej wybierać nierówności i w równie dostojny sposób reagował na próby wytrącenia ze spokoju w wykonaniu kierowcy. Obrazuje to subtelną, ale zasadniczą różnicę między Klasą S, a A8. Audi, nawet w wersji przedłużonej, jest autem które kierowca chce prowadzić – świadczy o tym także duży nacisk na wysokie zaawansowanie systemów, z których korzysta tylko kierowca. W dodatku szybka jazda Audi A8 daje dużo przyjemności. Prowadzenie Klasy S w podobnym stylu nie jest oczywiście męczące czy nieskuteczne – w żadnym wypadku – ale wszystkimi możliwymi sposobami ten samochód zachęca do spokojnego, dostojnego i komfortowego podróżowania, najlepiej na tylnym fotelu.

Kierownica nowego Audi A8

Ilość miejsca z tyłu w Audi A8L

Panel sterowania dla pasażerów siedzących z tyłu

W tym względzie Audi A8 znacznie bliżej do BMW serii 7 niż do Mercedesa Klasy S. W Audi A8 nie czułem się jak szofer swojego szefa, przeciwnie niż w Klasie S. To dosyć dobrze obrazuje różnice w charakterach tych samochodów.

Muszę jednak wyraźnie zaznaczyć, że w testowane egzemplarze A8 były wyposażone w podstawową wersję pneumatycznego zawieszenia. Bardziej rozbudowana odmiana umożliwiająca m.in. podnoszenie samochodu w określonych sytuacjach jak również detekcję za pomocą kamer nierówności, na które dopiero mamy najechać i dostosowanie do tego działania konkretnego koła, ma oferować jeszcze wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.

W tym miejscu warto wspomnieć o nowym i dużo bardziej rozbudowanym systemie kamer 360 stopni, które oferują m.in. funkcje ochrony felg – spojrzenie wprost na lewe i prawe koło danej osi.

Przewaga dzięki bezpieczeństwu

Już Audi Q7 (2014) i A4 (2015) postawiły poprzeczkę pod względem bezpieczeństwa bardzo wysoko, ale Audi A8 idzie znacznie, znacznie dalej. Auto zostało wyposażone w naprawdę pokaźną liczbę czujników: cztery kamery tworzące obraz 360 stopni, kolejna obserwująca sytuację przed samochodem w większej odległości, cztery radary średniego zasięgu w rogach samochodu i jeden dodatkowy dalekiego zasięgu z przodu, kamera na podczerwień (Night Vision), 12 czujników ultrasonicznych zlokalizowanych po wszystkich stronach samochodu, a także zupełna nowość: laserowy skaner umieszczony z przodu, który obserwuje otoczenie do 80 metrów przed samochodem. Zespół ten zapewnia bardzo duży zbiór informacji na temat sytuacji wokół naszego auta. Dzięki temu możliwe jest poprawienie zakresu działania dotychczas oferowanych funkcji, a także dodanie nowych.

Radar laserowy pod tablicą rejestracyjną nowego Audi A8

Audi A8 w Warszawie

Niemal wszystkie systemy bezpieczeństwa, jakie dotychczas znamy, zostały usprawnione i zakres ich działania został poszerzony. Przykładowo funkcja, która już w Audi A4 przestrzegała przed otwarciem drzwi wprost pod nadjeżdżające auto czy rowerzystę została usprawniona. W nowym Audi A8 drzwi otwierane są elektrycznie (wystarczy bardzo delikatnie pociągnąć za klamkę), dzięki czemu było możliwe zablokowanie otwarcia drzwi w powyższej sytuacji. Oczywiście kierowca lub pasażer może wymusić otwarcie drzwi przez pociągnięcie klamki do końca (wówczas używane jest fizyczne cięgno), co oznacza że w awaryjnej sytuacji (i jednoczesnej awarii układu elektrycznego) wciąż będzie można się wydostać z samochodu.

Aktywne zawieszenie w Audi A8 unosi bok pojazdu

Najważniejszą zmianą jest jednak adaptacyjne zawieszenie, o którym wspomniałem wcześniej, a którego niestety nie było w testowanych samochodach. Realizuje ono nie tylko funkcje komfortu, m.in. unosi samochód przy wsiadaniu czy poprawia eliminację nierówności, ale także w szczególny sposób dba o bezpieczeństwo pasażerów w razie kolizji bocznej. Gdy takowa zostanie wykryta, właściwa strona samochodu zostanie uniesiona, by maksymalnie dużo siły uderzenia przyjęła podłoga samochodu, która jak wiadomo jest bardzo sztywna.

Bezpieczeństwo przede wszystkim w nowym Audi A8

Autonomiczna jazda

Jak już wspominałem we wstępie, w Polsce jeszcze przez kilka miesięcy nie będzie dostępna funkcja w pełni autonomicznej jazdy (trzeci poziom), co wynika z braku regulacji prawnych w tym zakresie. Podobnie ma się sprawa ze zdalnym parkowaniem (z użyciem smartfona). Na sprawdzenie tego w polskich warunkach przyjdzie nam więc jeszcze poczekać.

Przycisk Audi AI odpowiedzialny za autonomiczną jazdę A8

Autonomiczna jazda nowego Audi A8 aktywna

Nowe Audi A8 – polskie ceny

Polskie ceny nowego Audi A8 zaczynają się od 409 tys. zł, ale wiadomo że nikt bazowej wersji tego auta nie kupuje. Realnie, dobrze – czyli bogato – skonfigurowane auto nie będzie kosztowało mniej niż 650-750 tys. zł, choć to i tak nie będzie sufit cennika. To oczywiście całkowicie normalne kwoty dla tego segmentu aut.

Polskie ceny Audi A8

Podsumowanie po pierwszych jazdach Audi A8

Nowe Audi A8 to bez wątpienia auto na miarę XXI wieku. Inżynierom udało się połączyć luksus często związany z tradycyjnymi wartościami i modelem użytkowania z najnowocześniejszą techniką. Znajdziemy ją dosłownie wszędzie, w każdym aspekcie tego samochodu. Co jednak najważniejsze: została ona bardzo zgrabnie wkomponowana w dostojny charakter nowego A8. Na tyle, że po wejściu do środka nie narzuca się nam. Dopiero wraz z poznawaniem kolejnych systemów dostrzegamy innowacje i nowy model użytkowania. Przyjmujemy go jednak jak doskonale nam znany schemat działania, bo interfejs w wielu aspektach mocno przypomina to co znamy ze smartfonów. Trudno więc poczuć się nieswojo w tym samochodzie.

Oczywiście kilkugodzinne jazdy to zdecydowanie za mało, by poznać dogłębnie tak rozbudowany funkcjonalnie samochód. Dlatego też traktujcie ten materiał dopiero jako wstęp do szerszego omówienia rozwiązań , które debiutują w nowym Audi A8. Wybaczcie też proszę, że wykorzystałem zdjęcia prasowe producenta, zarówno międzynarodowe jak i te przygotowane tutaj w Polsce na podstawie testowanych przez nas, dziennikarzy, aut – pogoda była mocno niesprzyjająca, a jednocześnie wolałem spędzić czas na poznawaniu tego samochodu niż wyszukiwaniu miejsc do ładnych zdjęć. Do „zobaczenia” przy kolejny materiale! :)

Prestiż i klasa w nowym Audi A8

  • SmackThat

    Na pewno dobry samochód, jednak ciekawszym wydaje się być nowy Lexus LS

    • ErnestN

      Problemem Lexusa jest właśnie stylistyka która dobrze wygląda przez 2 może 3 lata. Później trąci myszką IMO

    • SmackThat

      Nie rozumiem, dlaczego?

      Przecież tak nie jest

    • ErnestN

      Spójrz jak wygląda poprzedni LS, moim zdaniem to auto wygląda jakby pochodziło z lat 90

    • SmackThat

      Zgadzam się, tylko ja nie piszę o poprzednim :-)

    • ErnestN

      I dokładnie tak samo jak teraz odbierasz starego LS będziesz odbierał obecnego za kilka lat

    • SmackThat

      To akurat dortyczy każdego auta, jak wychodzi nowy model to aktualny wydaje się stary.

    • ErnestN

      No właśnie nie bardzo. Poprzednia S klasa prezentuje się bardzo dobrze, podobnie jak poprzednie A8 i S8 https://uploads.disquscdn.com/images/08c9658977ef68cbe8c1f5cf63ad5857e9117765a5a1b245ce2b834fd0a7b2af.jpg

    • Ja

      Akademicka dyskusja, która nie ma sensu

    • Andrzej Śliwa

      Każdy ma swój gust i jedni lubią japońskie klimaty a inni niemiecką powściągliwość

    • SmackThat

      Nie rozumiem Twojej ekscytacji tym kwadratem, serio, każdy kto ma choć trochę oleju w głowie podzieli moje zdanie. Aaaa… Chyba, że Ty należysz do pędzących owiec? Należysz? Owczy pęd Audi w Polsce, Audi to nie marka to stan umysłu :-D Porażka

    • ErnestN

      Nie sądziłem że zjedziesz do poziomu obrażania innych tylko dlatego że argumenty Ci się skończyły. Przykre to bardzo. Mam swój gust, podobają mi się też blondynki czy i z tego powodu jestem owcą? A może Ty próbujesz się na siłę odróżniać od innych i w rzeczywistości sam się ranisz? :)

    • Herman92

      Również sądzę, że Audi w obydwu przypadkach wygląda lepiej. Czy należę do fanklubu audi mimo tego, że jeżdżę autem innej marki?

    • SmackThat

      Audi wygląda lepiej od Lexusa? Wow akurat w przypadku LS i A8 to się grubo mylisz, może A7 jest ładniejsze od GS ale akurat w tym przypadku Lex miżdży.

      Jejq jaki ograniczeniec ;-)

      Tylko audi? Nie? Stan umysłu? Haha…

    • Luke

      Kolego masz chyba jakiś problem z emocjami. Odpowiadasz sobie różne rzeczy i wszystkich traktujesz jak wrogów. Czas odpocząć od kompa.

    • SmackThat

      Typowy tekst pajaca, bo co? Audi mi się nie podoba?

      Daj sobie spokój takimi komantarzami

    • Herman92

      Ogólnie lexusy, szczególnie z przodu wyglądają gorzej od samochodów konkurencji, oczywiście moim zdaniem. Jeśli nie potrafisz zdzierżyć opinii innych to polecam się wylogować z internetu.

  • Adi

    Najważniejsze pytanie jak szybko te technologię zobaczymy w bardziej przyziemnych samochodach

    • Extreeme

      Zobacz co dziś oferuje Golf. Tych rzeczy nawet w poprzednim A8 nie było

    • Gruby81

      Pytanie czy jesteś gotów zapłacić za Golfa więcej niż za dobrze wyposażonego Passata

    • Cranston

      Dobrze wyposażony Passat będzie droższy niż tak samo wyposażony Golf.

    • Gruby81

      Mówię o lepiej wyposażonym Golfie

    • Greg

      Zapomnij. W Polsce szacunek na wsi ma tylko Passat

    • Luke

      Teraz to już tylko A4 albo BMW 3. Na Passata laski nie wyrwiesz

    • Molimo

      Rok, dwa i takie A4 powinno mieć już większość systemów jak A8. Pójdzie szybko. ;)

    • MarekGot

      Szczególnie że szykuje się lift. W przyszłym roku nowe A6, będzie miało pewnie większość rzeczy z A8

    • Greg

      Już pokazane A7 dziedziczy niemal całą technikę

    • Andrzej Śliwa

      Części raczej w ogóle nie zobaczymy bo pneumatyka jest już od dawna stosowana ale do aut popularnych nie wchodzi

    • Andrzej

      Akurat uważam że asystent jazdy w korku na autostradzie to świetne rozwiązanie. Na zachodzie to coś całkowicie normalnego i takie wyreczenie jest bardzo na rękę.

    • Piter

      Ponoć autonomiczna jazda ma pojawić się także w nowym Audi A6 i A7

  • ErnestN

    A8 wygląda obłędnie! To styl który jest ponadczasowy, tak samo jak stare już A8 wciąż prezentuje się rewelacyjnie

    • SmackThat

      Totalna bzdura, kwadrat tak samo jak poprzedni

    • oko

      Jak ociosane siekierą kształty mogą wyglądać obłednie ? Równie obłędnie jak wóz cygański.

    • ErnestN

      Musisz być bardzo przywiązany swojego wozu cygańskiego skoro tak bardzo przypomina Ci nowe A8 :)

    • Emil

      A według mnie szybko się zestarzeje, zwłaszcza tył z atrapami wydechu i światłami przez całą szekrokość. I jeszcze te wszystkie ostre kąty i plastikowe chromy. Blech. Choć z profilu wygląda świetnie, bo nie widać tych wszystkich udziwnień.

    • ErnestN

      Może sam sprawdź czy te elementy są plastikowe. Zgadzam się za to w kwestii atrap wydechu. To niestety rozlazło się w niemal wszystkich nowych autach :(

  • Franek

    Ciekawe czy dogonią Mercedesa w sprzedaży

    • Ja

      Moim zdaniem nie bo s klasa to klasa sama w sobie

    • ErnestN

      Ciekawa kwestia. Pytanie czego klienci tego segmentu bardziej poszukują. Komfortu czy nowinek technicznych

    • Geniusz

      Klienci na tego typu auta są bardzo specyficzni. Mało kto takie kupuje, oni raczej je dostają od firmy dla której pracują

  • Extreeme

    Wiadomo czy e-tron będzie z dieslem czy benzyną?

    • MarekGot

      Ma być benzyna V6. W sumie ma mieć 443 km

    • Gruby81

      Mnie bardziej ciekawi czy będzie następca S8 Plus z ponad 600 konnym silnikiem. To dopiero będzie sleeper

    • Adam

      Mało kogo interesuje hybryda w takim aucie. Tu liczy się komfort

    • Andrzej

      Moim zdaniem to ma sens. Taka hybryda pozwoli wyjechać bezszelestnie z parkingu i znacząco poprawia komfort akustyczny.

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Hm,chyba kupię

    • Gruby81

      Ja też ale może za jakieś 10 lat, jak mnie będzie stać :)

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Się zarabia się ma!!

  • MarekGot

    Chciałbym się jeszcze dowiedzieć jak wygląda zwrotność tego samochodu. Audi bardzo się chwali skrętną tylną osią (Amerykę odkryli…..) która ma sprawić że A8 będzie skręcało jak hatchback

    • Morski Morświn

      W sensie że w poprzek?

  • Geniusz

    Bardzo dobry materiał ma temat nowego A8. Widać że autor jara się motoryzacją:)

  • Gruby81

    O wreszcie materiał w którym autor nie wychwala pod niebiosa Audi za karoserię dłuższą o 32 mm :>

  • Franz

    Każde A8 ma ten wirtualny klik? Aż pojadę do salonu i zobaczę jak to działa, bo z twojego opisu wynika że warto

    • Andrzej

      Każdy model A8 to ma. W grudniu sam chcę zobaczyć i poczuć jak to działa.

  • Diabell

    Tak się zastanawiam, kiedy przepadzity grill pożre resztę przodu? Co model to większy… Początkowo wyglądało to świeżo, nadając atrakcyjny, agresywny akcent. Po klilku modelach zrobiła się groteska, rodem ze zlotu agro-tunerów.

    • Greg

      Taki jest obecnie styl wszystich aut. Coraz większe loga, coraz większe grille. Nerki w BMW też urosły do niebotycznych rozmiarów

    • Diabell

      Owszem, lecz w wykonaniu Audi trend ten przybrał już nieestetyczne cechy, powoli idąc w stronę auto-(pasujące słowo)karykatury. W konkurencji rozdziawiania paszczy lepszy jest tylko Lexus, ale Audi depcze mu mocno po piętach.

  • Adam

    Ciekawe jakie oznaczenie silnika będzie miała wersja W12. 80 TFSI?

    • Piter

      Dla mnie ciekawostką jest to że to pierwsze miejsce w sieci gdzie nie hejtuja Audi za zmianę oznaczeń silników. I bardzo dobrze bo przywiązanie do pojemności już dawno straciło rację bytu

  • Wojtek

    Technologiczny kierunek rozwoju motoryzacji? Z całym szacunkiem ale sam tytuł zniechęca do czytania artykułu. Naszpikowanie samochodu niezliczona ilością czujników i elektryki wróży tylko jedno… technologiczna porażkę dla przyszłego właściciela. Era dobrych samochodów skończyła się kilka lat temu, a teraz powstają drogie buble na kołach, które mają ładne opakowanie w postaci ciekawego nadwozia.

    • GG

      Witamy kierowcę poloneza w naszym gronie :)

    • Andrzej

      Czujniki znalazły się w autach w latach 70ych. Masz ich pełno w silniku, układ hamulcowy z nich korzysta itd. Także motoryzacja sprzed kilku lat nie różni się znacząco od tej dzisiejszej mój drogi.

    • Gryzlii

      Z elektrycznych foteli pewnie chciałby korzystać, tak samo jak z automatycznych wycieraczek. ABS i ESP potrzebuje?

    • Piter

      O bezprzewodowych telefonach komórkowych też tak mówili. Dziś każdy ich używa

  • Andrzej

    Nie wiem czy to A8 diametralnie odmieni układ sił w tym segmencie. Audi A8 zawsze wyprzedzalo konkurencję w zaawansowaniu ale chyba klienci wolą coś mniej skomplikowanego ale bardziej klasycznego. Niemniej trzymam kciuki bo dobrze widzieć takie auta na drogach.

    • ErnestN

      Coś w tym jest ale nie chodzi tyle o samo zaawansowanie technologiczne moim zdaniem co o emanowanie nim w moim odczuciu. Audi kładzie duży nacisk na to, dla niektórych może zbyt duży

  • Andrzej

    Bardzo rzeczowy i jeden najlepiej przygotowanych artykuł na temat tego samochodu. Po tym co przeczytałem m.in. na Onet już tam nie chcę zaglądać. Materiał prasowy zamieścili jako rzekomy test.

  • Ural

    No to BMW 7 straciło rację bytu

    • Gryzlii

      Kolega chyba się zapędził. BMW wciąż najlepiej się prowadzi

    • Herman92

      BMW jest 2 lata starsze i trudno, by oferowało podobne rozwiązania, co nowa A8. Pytanie jaka będzie odpowiedź BMW?

    • Piter

      Nowe BMW 7 będzie nie wcześniej niż za 2 lata

  • EL Wu

    Szczerze mówiąc szału nie ma. Jakieś tam duperelki nic nie wnoszące – tryb żeglowania. Silnik wyłącza się aż na 40 sekund – szok normalnie, za ten czas nie dotrę z jednego końca Pcimia na drugi, nawet.

  • Marekk

    Świetne auto i bardzo dobry materiał. Chciałbym takie mieć

  • Marek Pleśniar

    ekrany dotykowe w samochodzie to duża pomyłka, oprócz mapy GPS – rzecz jasna
    jeśli trzeba najpierw spojrzeć na wirtualny klawisz to całe te wibracje nic nie załatwiają

    i jazda jest niebezpieczna – spróbujcie jechać nocą i wybrać numer telefonu na ekranie dotykowym – efekt podobny

    • Gryzlii

      A jakie jest wyjście z tej sytuacji? Gąszcz przycisków które w takiej ilości i tak nie dają się bezpiecznie używać