Motoryzacja

Nowe Audi A6 (2018) – premiera, nowoczesna technika, specyfikacja

Tomasz Niechaj
Nowe Audi A6 (2018) – premiera, nowoczesna technika, specyfikacja
73

Na to czekaliśmy: nowe Audi A6 (2018) było oczekiwane już od dawna. Główni rywale: BMW serii 5, Jaguar XF, Mercedes-Benz Klasy E oraz Volvo S90 pod wieloma względami wyprzedzili klasyczną limuzynę Audi klasy wyższej. Zeszłoroczna premiera A8 i pokazane niewiele później A7 jasno dały do zrozumienia: nowe Audi A6 zbliża się wielkimi krokami. Dziś odbyła się oficjalna premiera tego samochodu. Mam dla Was garść informacji na jego temat.

Nowe Audi A6 (C8), które właśnie dziś miało swoją premierę, stanowi ewolucję stylistyki poprzedniego modelu (C7) ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych elementów, które pojawiły się z nowym A8 i A7. Z przodu mamy więc znany z flagowej limuzyny trapezowy grill z reflektorami mocno nawiązującymi do poprzednika, ale efektami świetlnymi zapożyczonymi właśnie z A8. Boczna linia zarysowana klasycznie nie pozwala pomylić tego auta z żadnym innym. Z tyłu Audi A6 mamy już znacznie więcej nawiązań do niedawno zaprezentowanych A7 i A8: po 9 pionowych segmentów w tylnych lampach, które zostały połączone ze sobą poziomo poprowadzoną chromowaną listwą. Zobaczcie jak nowe Audi A6 prezentuje się w ruchu:

Właśnie schodzące ze sceny Audi A6 nie ustępowało jednak swoim głównym rywalom: BMW serii 5, Jaguar XF, Mercedes-Benz Klasy E, Volvo S90 – pod względem stylistycznym czy jeśli chodzi o paletę silników. Zaawansowany wiek tej konstrukcji poznać można było po liczbie i zakresie działania zaawansowanych systemów wspierających kierowcę jak również poprawiających bezpieczeństwo. Dość powiedzieć, że nawet kompaktowe A3 czy mniejsze A4/A5 oferowało w tym zakresie sporo więcej. Właśnie w tym względzie nowe Audi A6 (2018) w największym stopniu ewoluowało. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Systemy wsparcia kierowcy w nowym Audi A6

Jeśli chodzi o rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i wspierające kierowcę w nowym Audi A6, to w dużej mierze zostały one „jeden do jednego” przeniesione z flagowej limuzyny A8. W maksymalnie doposażonej wersji auto może być wyposażone w 5 czujników radarowych, tyle samo kamer, 12 czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy dalekiego zasięgu. Dzięki takiemu orężu nowe Audi A6 ma m.in. pełny adaptacyjny tempomat z asystentem pasa ruchu. Funkcje te realizują półautonomiczną jazdę w korku i drogą szybkiego ruchu jeszcze lepiej niż znamy to z A4/A5. Mamy też system zaawansowanych kamer 360 stopni jak również zestaw asystentów poprawiających bezpieczeństwo w krytycznych sytuacjach: ryzyko najechania na poprzedzający pojazd, a także system dbający o to, by nie doszło do kolizji przy lewoskręcie. Rozwiązania te mają jeszcze szerszy zakres działań niż ma to miejsce np. w Audi Q7.

Nowe Audi A6 może być wyposażone w pełni autonomiczny system zdalnego parkowania znany z flagowej limuzyny. Dzięki aplikacji Audi myApp można realizować automatyczny wjazd we wcześniej rozpoznany garaż jak i z niego wyjechać. Funkcja ta będzie dostępna nieco później, ale jeszcze w 2018 roku.

Przewidujący asystent wydajności (po raz pierwszy przedstawiony w A4 allroad quattro) promuje ekonomiczny styl jazdy i w nowym A6 może ingerować również w układ kierowniczy utrzymując auto na obranym torze. Audi cały czas rozwija komunikację car-to-x, którą mieliśmy już okazję doświadczyć w najnowszych odsłonach A4, A5, SUV-a Q5 jak i Q7. Dotychczas wspomniane samochody mogły wymieniać między sobą informacje na temat potencjalnych zagrożeń na drodze. Teraz do tego zestawu dołączy sprytne wyszukiwanie miejsc parkingowych (On-Street Parking). Inne samochody Audi będą źródłem informacji o wolnych miejscach parkingowych!

Nowe Audi A6 wyposażone jest także w najnowszą odsłonę adaptacyjnych reflektorów Matrix LED (najwyższa z trzech dostępnych opcji oświetlenia nowego A6). Mają one działać jeszcze lepiej niż dotychczas stosowany system.

Nowoczesna technika we wnętrzu Audi A6

W środku nowego Audi A6 spora rewolucja, bo jest ono niemalże identyczne z tym znanym z A8. Najnowsza wersja Audi Virtual Cockipit, dwa ekrany do obsługi nawigacji, multimediów i klimatyzacji z haptyczną i akustyczną reakcją zwrotną.

Po więcej informacji i wrażeń z użytkowania tego rozwiązania odsyłam do mojego materiału na temat Audi A8.

Z flagowej limuzyny przeniesiona została także obsługa głosowa, która ma lepiej symulować rozmowę z innym człowiekiem – choć realnie poszerzono po prostu zakres słów kluczowych, na które ona reaguje. Można np. powiedzieć: „jest mi zimno” by system zaproponował podwyższenie temperatury we wnętrzu.

Istotną nowością w Audi A6 jest aż 7 profili kierowców, które umożliwiają zapamiętanie konfigurowalnego menu, multimediów czy pozycji fotela, kolumny kierownicy itp. dla kilku prowadzących. Właściciel nowego Audi A6 może także przyznać dane dostępowe aż 5 smartfonom, które będą autoryzowane do jazdy samochodem.

Silniki i zawieszenie nowego Audi A6

Do napędu nowego Audi A6 służyć będą w pierwszej kolejności cztery silniki i dwie skrzynie biegów. Zgodnie z nową polityką będą one nosiły oznaczenia (od najsłabszego): 40 TDI, 45 TDI, 50 TDI oraz 55 TFSI. Tabela poniżej rozwiewa wszelkie wątpliwości co do ich specyfikacji jak i stosowanych skrzyń biegów:

Wszystkie silniki z będą wyposażone w tzw. miękką hybrydę czyli system Mild Hybrid z tą różnicą, że wersje z silnikami V6 będą korzystały z instalacji elektrycznej 48V zaś 2-litrowe TDI z systemu opartego na instalacji 12V. Funkcja żeglowania ma być dostępna w zakresie 55 do 160 km/h, zaś silnik może zostać wyłączony (start-stop) przy prędkości 7 do 22 km/h. Można jednak się spodziewać, że podobnie jak w A8, zakresy te są podane dosyć ostrożnie:

Z informacji dostarczonych przez zespół prasowy Audi wynika, że nie będzie oferowana wersja Audi A6 z napędem na przednią oś czy z manualną skrzynią biegów. Informacje te postaram się jednak potwierdzić. W późniejszym czasie mają dołączyć do gamy mocniejsze wersje: S6 oraz RS 6. Napęd na cztery koła quattro Ultra to oczywiście rozwiązanie znane z A4 allroad quattro. Skrzynia biegów S tronic to dwusprzęgłowa konstrukcja, zaś tiptronic to klasyczny „hydrokinetyk”. W przypadku klasycznego quattro, A6 może być opcjonalnie wyposażone w sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi.

Nowe Audi A6, podobnie jak poprzednik, może być wyposażone w adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie. Nowością jednak jest system czterech kół skrętnych wprost przeniesiony z limuzyny A8.

Progresywny układ kierowniczy ma jeszcze bardziej rozpięte przełożenia: od 9,5:1 aż do 16,5:1, co oczywiście podnosi wygodę użytkowania w mieście jak i precyzję przy wyższych prędkościach. Audi deklaruje także, że zwiększyło różnice między poszczególnymi trybami jazdy (sport, komfort itd.)

Istotną informacją jest również szeroko zastosowane aluminium. Nie jest to oczywiście nowość w tym segmencie, ale zakres w jakim użyto go w nowym Audi A6 imponuje: kolumny przedniego zawieszenia, drzwi, maska, pokrywa bagażnika i błotniki.

Komfort podróżowania

O komfort podróżowania z pewnością zadba obszerniejsze wnętrze z tradycyjną dla Audi perfekcją wykończenia elementów wyposażenia. Ciekawostką jest system „miękkiego domykania” drzwi (obecny np. w serii 5 BMW). Jeśli nie zepsuto nic, za co zawsze sobie ceniłem Audi A6, to będzie to absolutny top pod względem komfortu dłuższego podróżowania nie tylko w tym segmencie. Producent zdecydował się także udostępnić aromatyzowane zapachy wnętrza oraz jonizator powietrza. Bezpośrednia konkurencja również to oferuje.

Na koniec

Polski cennik nie został jeszcze podany, ale wersja 50 TDI quattro startuje od kwoty 58 tys. Euro. To nawet nieco mniej niż obecne A6 z silnikiem 3.0 TDI 320 KM. Nowe Audi A6 wyjedzie na drogi w czerwcu tego roku.

Wygląda na to, że Audi wraz z nowym A6 wreszcie będzie mogło stanąć do równorzędnej walki ze swoimi głównymi rywalami. Podoba mi się, że stylistyka mocno nawiązuje do poprzednika, a we wnętrzu mamy większość techniki znanej z flagowej limuzyny A8. Wygląda na to, że 2018 rok będzie areną naprawdę ostrej batalii w segmencie E.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu