Audi A5 coupé quattro
36

Nowe Audi A5 coupé quattro – nowoczesna technika i wyjątkowy styl

Na nowe Audi A5 coupé quattro musieliśmy czekać niemal 10 lat, ale było warto! Druga generacja jest bardziej dojrzała, a przede wszystkim znacznie bardziej nowoczesna. Czerpie bowiem pełnymi garściami z rozwiązań dostępnych w niezwykle zaawansowanym technicznie Audi A4. A przy tym nowe Audi A5 pozostaje wierne idei mającej korzenie w legendarnym Audi Quattro, klasycznym coupé ze skutecznym napędem na cztery koła.

Audi kojarzy się z quattro, a quattro nieodzownie wiąże się z szalonym, choć krótkim okresem po 1980 roku. Wtedy to właśnie na rajdowych odcinkach specjalnych miała miejsce rewolucja, którą zapoczątkowało Audi Quattro. Był to pierwszy popularny samochód z napędem na cztery koła, który w dodatku (oczywiście po koniecznych modyfikacjach) brał udział w rajdach na najwyższym poziomie, z sukcesami dodajmy. Audi Quattro to klasyczne coupé, z jedną parą drzwi, długą maską i mocno opadającą linią dachu. Uzupełnieniem był oczywiście mocny i do tego świetnie brzmiący silnik z turbodoładowaniem. Audi A5 to następca tego auta, a druga generacja tego samochodu właśnie wchodzi na rynek. Miałem już okazję nią jeździć.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Klasyczne coupé z napędem na cztery koła

Audi A5 jest zaprojektowane jako coupé. Choć występuje ono również w wersji Sportback, która trochę przypomina A4, to esencją A5 jest oczywiście coupé. Nowa generacja Audi A5 coupé, podobnie jak poprzednia, również bazuje na platformie Audi A4 (MLB Evo). A to duża zaleta, bo dzięki nowej płycie podłogowej zarówno A4, jak i nowe A5 prowadzi się znacznie lepiej od poprzednika. Duża w tym zasługa bardziej zaawansowanego i lepiej zestrojonego zawieszenia. Teraz ma ono po 5 wahaczy na każde koło, a w dodatku zarówno oś tylna jak i przednia są lżejsze względem poprzedniej generacji aż o 6 kg, a mówimy przecież o masie nieresorowanej. Zresztą, pomimo znacznie lepszego wyposażenia, nowe Audi A5 jest zauważalnie lżejsze. Inżynierom udało się uciąć 60 kg, co ma niebagatelny wpływ na prowadzenie samochodu.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

To co jednak cieszy oko najbardziej to stylistyka, szczególnie przedniej części nadwozia. Linie nisko schodzącej maski i przymkniętych reflektorów łączą się na osłonie chłodnicy Singleframe. Dodaje to muskularności i dynamiki całej sylwetce. Z boku rzuca się w oczy wyrazista linia biegnąca od samego przodu samochodu aż po tylną część nadwozia. Wyraziste kształty da się również zaobserwować z tyłu A5, choć moim zdaniem nie robi ono już tak dużego wrażenia jak z przodu. Ot usportowione Audi. Całościowo nowe Audi A5 coupé bardzo mi się podoba. Ma zgrabne proporcje, mocno zarysowane kształty i zwraca uwagę.

W środku Audi A5 coupé nie czuć już takiej ekstrawagancji i wyjątkowości. Kokpit mocno przypomina to, co znamy z A4 B9, choć użyto nieco innych materiałów do wykończenia. Nie można jednak odmówić wysokiej jakości użytych elementów. Wszystko jest bardzo przyjemne w dotyku i dobrze spasowane. W standardzie wreszcie pojawił się automatyczny podajnik pasów bezpieczeństwa.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Pozycja za kierownicą jest oczywiście wyraźnie niższa niż w A4, choć od sportowego coupé niektórzy mogliby oczekiwać więcej. Moim zdaniem obecny układ jest odpowiedni, bo nie wymaga nadmiernego gimnastykowania się podczas wsiadania. Miejsca nad głową jest też wystarczająco dużo, choć rzeczywiście dla osób o wzroście 190 cm lub większym boczna linia dachu może już nieco ograniczać obserwowanie otoczenia. Za sprawą bardzo dużej regulacji siedziska oraz kolumny kierownicy bardzo łatwo jest znaleźć wygodną pozycję.

Ile miejsca z tyłu ma do zaoferowania Audi A5 coupé? Jest całkiem OK, pod warunkiem że z przodu nie siedzi ktoś o wzroście większym niż 185 cm. Miejsca na głowę było wystarczająco dużo, nawet dla mnie (1,85 m).

Nowe Audi A5 coupé quattro

Najnowsza technika

Nowe Audi A5 coupé doposażone jest bardzo mocno w najnowsze rozwiązania techniczne, znane już z innych modeli tego producenta. Jeśli coś pojawiło się w A4, to dostępne jest również w A5. Nie będę się jednak przesadnie o tym rozpisywał, bo są to dla większości z Was znane już rozwiązania. Zatem w telegraficznym skrócie:

Adaptacyjne reflektory Matrix LED (zobacz film) umożliwiają jazdę na światłach drogowych także wtedy, gdy inne pojazdy są przed nami. System dopasowuje tak źródła światła, by nie oślepiać innych kierowców. W przypadku Audi A5 coupé mamy do czynienia z bardziej homogenicznym snopem światła dzięki temu, że użyto specjalnej soczewki.

Adaptacyjny tempomat i asystent jazdy w korku. Podobnie jak w Audi A4 i Q7, także w A5 coupé w opcji jest dostępny pełny adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku. Rozwiązanie to umożliwia nie tylko jazdę drogą szybkiego ruchu z automatycznym dopasowaniem prędkości do poprzedzającego auta, ale także podążanie za innymi pojazdami w korku. Co ważne, w obydwu przypadkach prowadzenie po zajmowanym pasie ruchu jest naprawdę dobre. Tutaj możecie zobaczyć jak to działa na przykładzie Audi A4.

Nowe Audi A5 coupé quattro

W Audi A5 coupé nie mogło również zabraknąć zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Mamy więc do czynienia z najwyższą wersję Audi pre sense, które ostrzega kierowcę jeśli odległość względem poprzedzającego auta nie jest zachowana, a w razie konieczności potrafi automatycznie wyrównać prędkość. Jest też oczywiście system ostrzegający o ruchu poprzecznym – przydatne podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego).

Nowe Audi A5 coupé może być także wyposażone opcjonalnie w system półautomatycznego parkowania, który znacząco ułatwia ten manewr. Działa to oczywiście równie skutecznie jak w A4, co możecie obejrzeć tutaj.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nie poskąpiono też systemu kamer 360 stopni (film), nowoczesnego wirtualnego kokpitu w miejsce tradycyjnych zegarów czy wyświetlacza HUD (prezentacja). Wszystkie te elementy są opcjonalnym wyposażeniem nowego A5.

Nowe coupé Audi wyposażone jest również w system Smartphone Interface, który umożliwia działanie systemów Google Android Auto oraz Apple CarPlay.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Silniki dostępne w Audi A5 coupé

Nowe Audi A5 coupé dostępne jest z kilkoma wersjami silników. Najsłabsza wersja to motor 1.4 TFSI o mocy 150 KM z napędem na przód. Zaraz później dostępne są już silniki 2.0 TFSI o mocy 190 oraz 252 KM. Ten drugi wariant może być łączony ze stałym napędem na cztery koła quattro. Dostępne są również silniki diesla: stawkę otwiera 2.0 TDI o mocy 190 KM. Na drugim miejscu jest 3.0 V6 TDI o mocy 218 KM, a zwieńcza ją wersja 3.0 V6 TDI o mocy 286 KM. Napęd quattro dostępny jest we ze wszystkimi jednostkami diesla, a w przypadku najmocniejszej wersji jest obligatoryjny.

Dla fanów mocniejszych wrażeń przewidziano wersję Audi A5 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 354 KM, stałym napędem na cztery koła quattro i skrzynią biegów tiptronic.

Jak jeździ Audi A5 coupé?

Po zmianach, które poczyniono w najnowszej generacji Audi A5 coupé należało spodziewać się zauważalnej poprawy właściwości jezdnych. W rzeczywistości jednak jest nawet lepiej, bo auto to dzięki adaptacyjnym amortyzatorom (opcja) potrafi być nie tylko bardzo skuteczne w pokonywaniu zakrętów, ale także zaskakująco komfortowe, szczególnie gdy nie używa się trybu Dynamic. Oczywiście wciąż mówimy o sportowym komforcie, ale nie ma mowy o żadnym nieprzyjemnym podbijaniu na nierównościach.

Jeździłem Audi A5 coupé z silnikiem 3.0 TDI 218 KM, napędem quattro i adaptacyjnymi amortyzatorami. Muszę przyznać, że auto prowadzi się bardzo precyzyjnie i przewidywalnie. Nie ma już mowy o nerwowości, którą dało się zaobserwować w poprzedniku. Oczywiście preferencja napędu jest podsterowana, ale jazda daje naprawdę dużo przyjemności, co jest nieodzowne w takim samochodzie. Na śliskiej nawierzchni systemy, po ich uśpieniu, pozwalają na trochę szaleństwa. Zwykle interweniują naprawdę w ostateczności dając całkiem duże pole kierowcy.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

Na uwagę zasługuje dynamiczny, progresywny układ kierowniczy, który przy niskich prędkościach pozwala na wykonywanie dużych skrętów przy małym wychyleniu kierownicy. Można np. przejechać zakręt 90 stopni cały czas trzymając ręce na „za piętnaście trzecia”. Sytuacja wraca do normy przy wyższych prędkościach.

Nowe A5 jest też zaskakująco ciche. Pomimo tego, że siedzi się właściwie w połowie długości auta, tuż przy słupku B, hałas dobiegający z okolic drzwi jest naprawdę niewielki. Pochwalić też muszę za wyciszenie silnika. W zasadzie tylko na postoju słychać, że to wysokoprężna jednostka. To właśnie dźwięk silnika był powodem, ze względu na który bałem się czy diesel pasuje do tego samochodu, ale w przypadku jednostki 3.0 V6 uważam, że jest to akceptowalny kompromis, szczególnie że spalanie jest całkiem akceptowalne. Dosyć dynamiczna jazda po górskich drogach, ale jednak zatłoczonych, skutkowała wynikiem ok. 7,5 l/100 km. To nieosiągalne przy 2-litrowej jednostce benzynowej.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Ceny

Ceny Audi A5 coupé zaczynają się od 159 900 zł, ale sensowne silniki (przynajmniej 2-litrowe) zaczynają się od kwoty wyższej o niemal 10 tys. więcej. Napęd quattro z jednostką 2.0 TFSI lub 3.0 V6 TDI to wydatek rzędu 200 (TFSI) lub 230 tys. zł. Oczywiście w podstawie. Po skonfigurowaniu auta wg moich preferencji okazało się, że cennikowo musiałbym zapłacić 330 tys. zł za wersję z jednostką 3.0 TDI 218 KM.

Podsumowanie

Pod względem stylistyki nowe Audi A5 coupé zaskakuje bardzo pozytywnie. Auto ma świetne proporcje, wygląda drapieżnie i nowocześnie. Udało się tchnąć świeżość w dosyć opatrzony już jednak styl znany z innych aut tej marki. Szkoda tylko, że tego polotu zabrakło we wnętrzu. Nie mogę za to odmówić solidności, ergonomii i wysokiej jakości wykonania. A5 odziedziczyło również wszystkie najnowsze techniczne rozwiązania po modelu A4, który pod tym względem jest liderem w swojej klasie.

Jednym zdaniem: nowe Audi A5 to świetnie wyglądające, świetnie jeżdżące, świetnie wykonane i świetnie doposażone w najnowszą technikę coupé. Czuć ducha pierwszego Audi Quattro i o to właśnie chodziło.

Nowe Audi A5 coupé quattro

Nowe Audi A5 coupé quattro

  • Początkowo bardzo nie podchodziły mi przednie lampy, nie pasowały do Audi, zwłaszcza, że te z poprzedniej A5 po lificie były fenomenalne. Jednak z czasem, kolejnymi zdjęciami, nowe A5 podoba mi się coraz bardziej, te brzydkie lampy mają swój urok. :)

    • Grzegorz

      A może to nie tyle kwestia lamp co mam wrażenie że budowy maski (która mocno opada w dół) i grilla. Stąd też inne postrzeganie świateł. No ale na takich zdjęciach jednak od razu zupełnie inaczej się postrzega to auto. I tak jest poza zasięgiem moim, ale popatrzyć można. Mi jednak nadal przód poprzedniej wersji bardziej pasuje, tak jak i obecnej A6 która w sumie też nie tak dawno przeszła zmianę.

    • Najładniejsze Audi wyszły spod ręki Waltera de’Silva, zwłaszcza jak potem przeszły lift. Jeśli chodzi o A6, to zdecydowanie C6 lift, tyłeczek ma idealny, przód już aż tak cudowny nie jest, ale całościowo robi świetne wrażenie. :) Nie wiem co myśleć o nowym designie Audi, A4 B9 uważam za najzgrabniejsze A4, a już to nowe A5 aż tak nie zachwyca.

    • minionek

      Mam te same odczucia.
      A5 z 2008 roku miala genialna stylistyke, a lift w 2013 tylko ja podkreslil

      Ta nowa owszem, jest ladna. Nawet bardzo. Ale nic wiecej :/

      BTW, jesli o m,nie chodzi, to pod wzgledem stylistyki, poza A5, bardzo podoba mi sie A4 B5 (sam mialem taka, sedan z 1.8 wolnossacym 125-konnym motorkiem).

      Jako ciekawostke napisze, ze w momencie debiutu nowej A3 sedan porownalem sobie te dwa auta i pod wzgledem wymiarow i proporcji nadwozia (katy pochylenia szyb, maski, stosunek dlugosci zwisow przedniego i tylnego itd.) nowa A3 sedan z zewnatrz to po prostu A4 B5 „ubrana” w technologie z 2015 roku :D

    • Hah, właśnie mam B5 lift 1.8 125 KM :D sprzedaję niebawem, chyba przesiądę się na A4 B6 1.8T 190 KM BEX albo BMW E90 R6 :)

      Co do A5: https://www.instagram.com/p/BMbbSKXjwhd/?taken-by=mateuszbudzen ;) tu masz RS5, miałem okazję pomać :)

    • MKS

      zgadzam się

  • Niemirovsky

    RS7 lepsze.

    • Franz

      Pewnie że lepsze ale też dwa razy droższe

    • Grzegorz

      No ale co ty tu 5 porównujesz z RS7. Mi np. RS7 się nie podoba, owszem podobno fenomenalnie się prowadzi, ale moim zdaniem tył tego samochodu, co sądząc po opinii wielu użytkowników, dodaje sportowego charakteru w aucie, które aż tak sportowo nie wygląda. No ale to jest właśnie 7 i jej urok. 5 jest zacna, ale w sportback’u zdecydowanie bardziej mi pasuje… widać tu to czego nie ma A4, a czego 6 ma za dużo.

    • Guy

      Błyskotliwy komentarz.

  • Tomek

    bardzo ładne auto i dobry tekst – zdjęcia może do jakiejś galerii a nie jedno pod drugim?

    • Tomasz Niechaj

      Dzięki! :) Co do galerii, muszę o tym pomyśleć, bo rzeczywiście teraz jest mocny tasiemiec. Jednocześnie nie chciałbym wrzucać filmu, który część czytelników by omijała ze względu na dużą wagę.

  • Kuba

    I ta cena na polska kieszen, pewnie od ok 220 tysi za „goly” samochod I pewnie ok 300 tysi za dobrze wyposazony XD

    • Tomasz Niechaj

      Ceny są podane w materiale :)

  • Guy

    To na pewno dobre auto, ale jedno z najnudniejszych jakie są na rynku, szczególnie w tej i podobnych wersjach.
    A wiem co mowie, bo jeździłem RS5 i wieloma innymi Audi (A, S i RS) i to właśnie seria 5 jest jakaś taka… nijaka.

  • LinekPark

    W konkursie elegancji byłaby mocną konkurencją dla Pontiaca Azteka i Golfa III, także dla Hondy FR-V. Nie wiem, które jest bardziej ohydne i niezdecydowane…

  • Fajnie zobaczyć gdzie technologicznie zawędrowała kolejna odsłona (sam posiadam A4 B8 TDI Quattro Manual ). Nowe systemy wspomagania na długich trasach to dla mnie coś fenomenalnego a jazda w korku też fajnie się prezentuje.

  • asdf

    Dobre foty. Gratulacje.

  • minionek

    @TomaszNiechaj:disqus – polowa z tych zdjec nadaje sie, w zasadzie bez obrobki, do oficjalnych materialow prasowych Audi. Ostatnie zdjecie laduje w moim folderze Wallpapers/ – a chcialbym zaznaczyc, ze laduje tam baaardzo niewiele tapet, bardzo rzadko. Po ok.8 latach jest tam jedynie trzydziesci kilka plikow, z czego polowa to zdjecia roznych A5-ek glownie z forum Audizine.com ;)

    (przy okazji – polecam ten watek – http://www.audizine.com/forum/showthread.php/550490-TypeS2K5-s-2013-A5-Build-amp-Photography-Thread – ale tamten czlowiek ma fory, bo mieszka w Kalifornii, gdzie o fajne scenerie do zdjec latwiej )

    A co do samego A5 – nie jestem obiektywny, bo mam slabosc do Audi (S4 B5 z 2.7 V6 o symbolu AGB, dwiema sprezarkami, 265 KM i 400 Nm momentu od 1850 do prawie 4000 obr. min., z 6-biegowym manualem, w kolorze Nogaro i nadwoziu sedan; pierwsze RS4 dostepne jedynie jako Avant, z 380-konna wersja wymienionego wczesniej AGB; drugie RS4 na bazie B7-ki, z 420-konnym wolnossacym V8 i 6-biegowa manualna skrzynia; pierwsza (i jak na razie jedyna) RS5-ka – to moi faworyci i jesli kiedys jedno z tych aut zawita w moim garazu, pozostanie w nim do konca swiata i jeden dzien dluzej :D )

    Pierwsze A5 jest dla mnie od momentu debiutu najpiekniejszym Coupe jakie jezdzilo po tej planecie (zaraz po nim jest Aston Martin DB9, ale to nie ta liga). Za kazdym razem, gdy na ulicy mija mnie A5, glowa obraca sie automatycznie

    Prezentowane A5 nie wzbudza juz takich emocji. To nadal piekne auto i na pewno pelne zaawansowanej techniki, ale…

    Ale patrzac na nie, nie czuje tego, co czulem, gdy pierwszy raz zobaczylem na zywo RS4 B7 czy nawet S4 B5.
    Troszkem smutny. :(

    • Maciek

      Połowa z tych zdjeć to sa oficjalne materiały prasowe Audi

    • Filip Straburzyński

      Chyba nie. To fotki Tomka. Świetne!

    • Tomasz Niechaj

      Dzięki, ale te z wyraźnym rozmyciem tła, to zdjęcia przygotowane na miejscu przez fotografa. Ja nie mam niestety sprzętu do tego :(

    • Filip Straburzyński

      Tomek, dobrze wiedzieć, choć wychodzę z założenia, że jeśli odpowiadasz za pakiet, to zupełnie nieistotne czy wyszły z Twojej ręki.

  • jan

    Mam tę przyjemność użytkować a5 quattro 3.0 tdi na co dzień, wersja poliftowa 2013 ale 5 drzwiowa(małe dzieciaki z tyłu) i powiem że lepszego fanu z jazdy nie miałem w żadnym innym samochodzie. Nie jest za duży ani za maly, jak trzeba to ma ogromne rezerwy mocy i jest bardzo wygodny. Niestety, nie stać mnie na najnowsza wersję z dobrym wyposażeniem więc następny będzie albo a7 albo a5 w poprzedniej budzie, oczywiście mówię o leasingu.

  • Maciek

    Coś wiadomo o nowym silniku 2.9 biTurbo? Ponoć ma być montowany w nowym RS4 i RS5

  • M

    Rura wydechowa z jednej strony,4 cylindry tragedia!

  • M

    Zapomniałem jeszcze o silniku z traktora

  • Andrzej

    Szkoda że nie ma wersji 3.0 TFSI około 300HP w ramach A5, nie S5.

  • d

    Bardzo ładne zdjęcia. Pozdrawiam.
    btw. Czy ten przód nie przypomina wam volvo v60?

  • arlid

    Świetne auto. Niby normalne, a takie troszkę agresywne. Z chęcią przeczytałbym co sądzisz o S8 605Km :)

    @TomaszNiechaj:disqus nie jeździsz czasem na Mazurach. Coś mi świta, że kiedyś podróżowałeś tam bodajże A4 Allroad? Dobre skojarzenia?

    PS: bardzo fajny napój w kieszeni drzwi na jednym ze zdjęć ;)

    • Tomasz Niechaj

      Na prezentacjach Audi tam byłem :) Czy mam dobre skojarzenia z Mazurami? A jakże mógłbym mieć złe? :D Bardzo podoba mi się ten region, czasem bywam na Rajdzie Polski. A o Audi S8 Plus niebawem będę pisał :)

    • arlid

      To trzymam za słowo w sprawie S8 + :) Jestem ciekaw jak Ci się spodoba. Z chęcią poznałbym też Twoja opinię o Allroadzie na bazie A6. Miałeś styczność?

    • Tomasz Niechaj

      OK :) Jeśli chodzi o A6 Allroad, to fajne auto, ma fajne zawieszenie i jest mega wygodne w środku, jak zresztą każde dobrze wyposażone A6. Ale technika już trochę trąci myszką. Niemnie jeśli Ci nie zależy na tych wszystkich nowoczesnych elementach wyposażenia – realnym problemem jest moim zdaniem przestarzała nawigacja – to wciąż jest to świetne auto, bo ma dobre silniki, świetnie się prowadzi, jest mega komfortowe i dobrze wykonane.

  • Planowałem za 2 lata kupić Audi TT, ale po przeczytaniu tego artykułu mam poważny orzech do zgryzienia i nie wiem czy nie zdecyduję się na A5 :-)

    • Tomasz Niechaj

      Jeśli zamierzasz jeździć maksymalnie w dwie osoby i lubisz jeździć „na wariata”, to TT będzie lepsze. Niższa masa, niżej siedzisz, lepsze czucie auta,a do tego żeby mieć kopa nie musisz kupić S5, bo wystarczy 2.0 TFSI w TT.

  • olo

    Czy przepalanie oleju w ilościach półhurtowych co tankowanie (ponad litr na 700 km) jest w standardzie czy znajduje się na wyposażeniu dodatkowym i trzeba za to dopłacić jak za podłokietnik? 2.0 tfsi od nowości pił olej jak trabant, a Audi twierdziło uparcie że ‚ten typ tak ma’. Oczywiście po upływie gwarancji gadka się zmieniła. Rozsypał się po przejechaniu 75 tyś km i przepalaniu oleju po litr na 600-700 km. TRZYMAJCIE SIĘ OD TEGO BARACHŁA JAK NAJDALEJ!! VAG szmelcwagen group to tylko kłopoty i czy chcecie czy nie zostaniecie nabici w butelkę.