14

Na WiFi w Pendolino poczekamy, ale wzmocnią sygnał GSM w wagonach

Temat udostępnienia WiFi w pociągach Pendolino ciągnie się już od wielu miesięcy. Na początku tego roku, Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity obiecywał, że prace nad instalacją WiFi mogłyby się rozpocząć w połowie roku, nic takiego nie miało miejsca, a ostatnie doniesienia mówią, że cały czas prowadzone są rozmowy w tej sprawie z producentem, czyli Alstomem.

Dlaczego to jest takie istotne, jeśli chodzi o Pendolino? Konstrukcja tych pociągów i relatywnie duża szybkość tłumią sygnał radiowy docierający do wnętrza pociągu ze stacji bazowych sieci naszych operatorów. W rezultacie i tak utrudniony dostęp do sieci GSM, jest jeszcze mocniej ograniczany właśnie w Pendolino. Być może jednak to się zmieni niedługo z inicjatywy Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, która wystosowała do PKP Intercity pismo w tej sprawie z propozycją rozwiązania tego problemu.

Gorszy zasięg sieci komórkowej w pociągach Pendolino został dokładnie zbadany i udokumentowany przez UKE pod koniec zeszłego roku:

W sumie przeznaczono na to aż 117 godzin, przejeżdżając 8,5 tys. kilometrów i wykonując w tym czasie 2,5 tys. połączeń głosowych oraz transmisji danych. Do jakich wniosków doszli testujący? Przede wszystkim udało się wyliczyć odsetek czasu, w którym urządzenia nie były w stanie połączyć się z żadnym nadajnikiem BTS. Najlepsze wyniki uzyskał tutaj właściwie T-Mobile. Szczególnie duża rozbieżność można natomiast zauważyć w przypadku Playa, gdzie brak zasięgu dla połączeń głosowych zdarzał się niezwykle rzadko, a brak zasięgu dla transmisji danych był rekordowo wysoki. Zresztą wystarczy spojrzeć na wykres.

PKP Intercity dostało propozycję rozwiązania problemów z zasięgiem w Pendolino.

Podczas tego samego badania okazało się, że jakość połączeń właśnie w pociągach Pendolino jest wyraźnie gorsza niż w innych składach.

jakość połączeń w Pendolino jest znacznie gorsza niż w innych składach PKP Intercity

Ale być może niedługo się to zmieni, gdyż Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), która zrzesza wszystkich operatorów sieci mobilnych wystosowała do PKP Intercity propozycję wyposażenia ich wagonów w urządzenia wzmacniające sygnał sieci komórkowej (tzw. reapetery), które mają poprawić jakość połączeń wewnątrz wagonów.

Dzisiejsze wydanie Gazety Prawnej z kolei podaje, że PKP Intercity analizuje właśnie tę ofertę, a biorąc pod uwagę problemy z instalacją WiFi, podejrzewam, że zdecydują się na to rozwiązanie. To powinno rozwiązać problemy z zasięgiem, nie tylko w Pendolino, ale i innych pociągach Intercity.

  • juv

    jeśli to wifi, które mają w przyszłości zamontowac ma wyglądać jak to w obecnych pociągach IC to ja podziękuję.

    Podawanie numeru telefonu T-mobile’owi żeby mógł wysyłąć nam reklamy i do nas dzwonić z ofertą w zamian za dostęp do internetu to kpina.

    • w sumie wystarczy dobry zasięg sieci, praktycznie każdy kto potrzebuje w pociągu sieci będzie korzystać z „własnego” internetu

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Ostatnio właśnie się zdziwiłem bo turyście zza granicy itp nie mają tak dużych pakietów internetu i wifi jest bardzo cenne :)

    • Summer

      iphony maja fukcje blokuj dany numer :D

  • Adam

    Jezus Maria, od samego początku zachodzę w myślach dlaczego zamiast bzdurnego Wifi o różnej jakości nie zamontują po prostu repeaterów sygnału – dla +90% ludzi załatwi to problem pracy on-line w Pendolino.

    • To prawda, niektórzy mają takie paczki danych, że już nawet się nie przełączają na WiFi w domu czy w biurze. W zupełności, by wystarczył mocniejszy sygnał

    • Qba

      Gdybyś zainteresował się tematem to byś wiedział, że nic z tego nie będzie bo PIIT, operatorzy ani PKP IC nie mają uprawnień do ingerencji w konstrukcję Pendolino.

    • A kto mówi o ingerencji w konstrukcję, same repeatery być może nie będą takowej wymagały

    • Qba

      Wymagają zasilania i wywiercenia dziur do przeprowadzenia kabli.

    • Mateusz Mikołaj Łucyk

      PKP IC właśnie MAJĄ uprawnienia do zmiany czegokolwiek w Pendolino.

    • Qba

      Nie mają, dlatego do tej pory nie zamontowały WiFi

    • Qba

      W PIIT ani PKP IC nie mają uprawnień do ingerencji w konstrukcję, więc i tym razem nie zamontują bo stracili by gwarancję i serwis do 2027 roku.

    • JPO

      A Alstom żąda jakiś chorych pieniędzy za każdą wywierconą dziurkę (kilkaset euro za 1 lub 4 dziurki, teraz nie pamiętam – chodziło o montaż defibrylatorów). Taką durną umowę ktoś podpisał (kupić nowoczesne pociągi bez Wi-Fi???).

    • Qba

      Na tym polega biznes, skoro PKP IC nałożyło na Alstom kary za brak ERTMS2 z powodu zaniedbania PKP PLK, to teraz Alstom wlicza te kary w koszty montażu WiFi.

      Jeśli PKP IC chce prawa do konstrukcji to musi za nie zapłacić przynajmniej drugie tyle. Nikt im za darmo nie da transferu technologii.