8

Miliony aktywności na Facebook

Facebook fascynuje mnie jeśli chodzi o wielkość serwisu i sposób utrzymania tak dużego ruchu. Trudno jest mi sobie wyobrazić 200 milionów użytkowników, nie wspominając o tym, że FB nadal rośnie i przy tej skali zachowuje elastyczność pozwalającą mu szybko wprowadzać zmiany w serwisie. Podczas konferencji O’Reilly Velocity conference, jeden z szefów IT Facebook przedstawił kilka ciekawych liczb związanych z zmianami w serwisie oraz z wydarzeniami społecznymi jakie […]

Facebook fascynuje mnie jeśli chodzi o wielkość serwisu i sposób utrzymania tak dużego ruchu. Trudno jest mi sobie wyobrazić 200 milionów użytkowników, nie wspominając o tym, że FB nadal rośnie i przy tej skali zachowuje elastyczność pozwalającą mu szybko wprowadzać zmiany w serwisie.

Podczas konferencji O’Reilly Velocity conference, jeden z szefów IT Facebook przedstawił kilka ciekawych liczb związanych z zmianami w serwisie oraz z wydarzeniami społecznymi jakie bezpośrednio miały wpływ na ruch w Facebook.

Dla przypomnienia, w przeciągu ostatnich kilku miesięcy na Facebook pojawiła się funkcja „like” dzięki której możemy zaznaczyć, iż wypowiedzi innego użytkownika nam się spodobała. Jest to żywcem skrojona funkcja z serwisu life streamingowego friendfeed, jak jednak pokażą poniższe liczby czasami warto korzystać z sprawdzonych mimo iż nie swoich pomysłów. Drugą nowością jeśli chodzi o funkcjonalność Facebook było wprowadzenie „przyjaznych URL-li” dla profili użytkowników. Od tego momentu każdy mógł ustalić jak będzie wyglądał odnośnik do jego profilu w Facebook – mój dla przykładu wygląda tak : facebook.com/grzegorz.marczak.

Oprócz tych dwóch znaczących zmian FB był też obciążany ruchem związanym z różnego rodzaju wydarzeniami w US takimi jak wybory na prezydenta, czy finały ligi koszykarskiej NBA.

Jak więc wyglądały te wydarzenia w liczbach?

Inauguracja Obamy transmitowana i komentowana na żywo na FB
8,500 statusów w momencie rozpoczęcia przemówienia Obamy
4,000 statusów na minutę średnio – podczas całej przemowy
2 miliony statusów wysłanych przez specjalny kanał CNN Live Facebook feed

Funkcja „like”
7.1 miliona razy użyta w przeciągu 24 godzin od jej udostępnienia
16.3 milionów użytkowników zaznaczyło jako „like” 46.2 milionów wpisów w pierwszym tygodniu od udostępnienia
39.6 milionów użytkowników zaznaczyło jako „like” 226.8 milionów wpisów w pierwszym miesiącu od udostępnienia.

Przyjazne URL-e dla profili
200,000 nowych nazw profili w pierwsze 3 minuty
500,000 nowych nazw profili w pierwsze 15 minut
1 milion nowych nazw profili po godzinie od uruchomienia

Ostatnia zmiana czyli przyjazne URL-e były wydarzeniem tak dużym nawet dla takiego serwisu jak Facebook iż inauguracyjne uruchomienie było w specjalny sposób celebrowane w firmie, a fakt że serwis nie padł przywitany był oklaskami i poklepywaniem się po plecach. I chyba było z czego się cieszyć skoro FB przetrzymał tak dużą kumulację ruchu w tak krótkim czasie (choć mam wrażenie, że przygotowali się na jeszcze większy ruch)

Dla przypomnienia oto kilka liczb z naszego lidera społecznościowego czyli NK. Warto jednak zwrócić uwagę, że są to liczby związane z główną działalnością i głównymi funkcjami serwisu. Przytoczone dane Facebook-a były związane jedynie z pewnymi wydarzeniami jakie miały miejsce.

Aktywność na Nasza-klasa.pl
960 tyś zdjęć dodawanych dziennie
21 tysięcy postów na forum na godzinę
54 tysiące komentarzy do profili na minutę
53 tysiące zmian statusów na godzinę

Szczerze podziwiam ludzi którzy potrafią przygotować infrastrukturę techniczną umiejącą przetrzymać ruch jaki generuje Facebook i Nasza Klasa (choć skala nieco inna to i tak są to olbrzymie obciążenia).

  1. Przy odpowiedniej architekturze, asynchronizowaniu usług, i mądrej polityce monitorowania obciążalności to nie jest znowu jakaś czarna magia… Umiemy już pisać serwisy, które się ładnie skalują „wszerz” – teraz wyzwaniem jest walka ze zwłoką (latency): http://highscalability.com/latency-everywhere-and-it-costs-you-sales-how-crush-it

    Nasza-klasa miała dużo szczęścia, że Pan Gąbka nie spowodował jej upadku. W przypadku Google, zwłoka 0.5s przy generowaniu strony kosztuje ich 20% ruchu – ludzie chcą informacji i chcą jej TERAZ…

  2. Anonim napisał(a):

    Aktywność na Nasza-klasa.pl960 tyś zdjęć dodawanych dziennie21 tysięcy postów na forum na godzinę54 tysiące komentarzy do profili na minutę53 tysiące zmian statusów na godzinę


    Liczby w przypadku NK wydają sie grubu zawyżone – w przypadku 54 tys kom / min – mamy 77 600 000 kom dziennie …. to nierealne

    Podane wartości chyba są TOP’ami

  3. Sizar napisał(a):

    Był na Antywebie kiedyś wywiad z Rafałem Agnieszczakiem, który opowiadał, że wielu osobom wydaje się, że utrzymanie sprawnie działającego serwisu typu fotka.pl, to nic trudnego. W końcu jest cała masa sposobów na poradzenie sobie z wydajnością.
    Jednak to co w teorii wydaje się nie takie trudne do rozwiązania, w rzeczywistości sprawia wiele kłopotów. Poza tym ilu programistów i administratorów w Polsce zetknęło się samemu z problemem takiego obciążenia jakie generuje fotka, o N-k nie wspominając? :)
    960 000 zdjęć dziennie – to jest liczba gigantyczna jak na nasze realia.

    Inna sprawa, że faktycznie to Google ma działać szybko, jak N-K wyświetli stronę chwilę później, to nic się złego nie dzieje. Tylko nie wiem skąd te dane, że 0,5 sekundy opóźnienia to 20% ruchu :)

  4. Sizar napisał(a):

    Przeczytałem materiał podany w linku i już wiem skąd te 20%, ale jestem bardzo ciekaw ile w tym prawdy :)

  5. aqq napisał(a):

    Co ciekawe Facebook pnie się w Polsce coraz szybciej. Przeskoczył już Goldenline i Epuls. Polecam najnowszy megapanel.

  6. Arnold Buzdygan napisał(a):

    Wybacz, że się czepiam, ale maniera seplenienia szczególnie mnie irytuje w sieci.
    A już wybitnie pisanie tyś. zamiast tys. :)

    pozdrawiam

  7. aniec2 napisał(a):

    @Arnold Buzdygan

    Wybacz, że się czepiam, ale maniera seplenienia szczególnie mnie irytuje w sieci.
    A już wybitnie pisanie tyś. zamiast tys. :) pozdrawiam

    Słuszna uwaga.

    Co do liczb to pytanie – KIEDY ONI ZACZNĄ PRZYNOSIĆ HAJS? Pytam się! ;)

  8. Grzegorz napisał(a):

    A mnie zastanawia dlaczego wszyscy tak się podniecają rozmiarami facebooka czy twittera.

    Facebook to serwis teoretycznie globalny, ale jego rozmiar nie wygląda już tak imponująco gdy popatrzy się np na serwis QQ.com który w kwietniu miał 380 mln UU … W SAMYCH CHINACH.