8

Miliony aktywności na Facebook

Facebook fascynuje mnie jeśli chodzi o wielkość serwisu i sposób utrzymania tak dużego ruchu. Trudno jest mi sobie wyobrazić 200 milionów użytkowników, nie wspominając o tym, że FB nadal rośnie i przy tej skali zachowuje elastyczność pozwalającą mu szybko wprowadzać zmiany w serwisie. Podczas konferencji O’Reilly Velocity conference, jeden z szefów IT Facebook przedstawił kilka […]

Facebook fascynuje mnie jeśli chodzi o wielkość serwisu i sposób utrzymania tak dużego ruchu. Trudno jest mi sobie wyobrazić 200 milionów użytkowników, nie wspominając o tym, że FB nadal rośnie i przy tej skali zachowuje elastyczność pozwalającą mu szybko wprowadzać zmiany w serwisie.

Podczas konferencji O’Reilly Velocity conference, jeden z szefów IT Facebook przedstawił kilka ciekawych liczb związanych z zmianami w serwisie oraz z wydarzeniami społecznymi jakie bezpośrednio miały wpływ na ruch w Facebook.

Dla przypomnienia, w przeciągu ostatnich kilku miesięcy na Facebook pojawiła się funkcja „like” dzięki której możemy zaznaczyć, iż wypowiedzi innego użytkownika nam się spodobała. Jest to żywcem skrojona funkcja z serwisu life streamingowego friendfeed, jak jednak pokażą poniższe liczby czasami warto korzystać z sprawdzonych mimo iż nie swoich pomysłów. Drugą nowością jeśli chodzi o funkcjonalność Facebook było wprowadzenie „przyjaznych URL-li” dla profili użytkowników. Od tego momentu każdy mógł ustalić jak będzie wyglądał odnośnik do jego profilu w Facebook – mój dla przykładu wygląda tak : facebook.com/grzegorz.marczak.

Oprócz tych dwóch znaczących zmian FB był też obciążany ruchem związanym z różnego rodzaju wydarzeniami w US takimi jak wybory na prezydenta, czy finały ligi koszykarskiej NBA.

Jak więc wyglądały te wydarzenia w liczbach?

Inauguracja Obamy transmitowana i komentowana na żywo na FB
8,500 statusów w momencie rozpoczęcia przemówienia Obamy
4,000 statusów na minutę średnio – podczas całej przemowy
2 miliony statusów wysłanych przez specjalny kanał CNN Live Facebook feed

Funkcja „like”
7.1 miliona razy użyta w przeciągu 24 godzin od jej udostępnienia
16.3 milionów użytkowników zaznaczyło jako „like” 46.2 milionów wpisów w pierwszym tygodniu od udostępnienia
39.6 milionów użytkowników zaznaczyło jako „like” 226.8 milionów wpisów w pierwszym miesiącu od udostępnienia.

Przyjazne URL-e dla profili
200,000 nowych nazw profili w pierwsze 3 minuty
500,000 nowych nazw profili w pierwsze 15 minut
1 milion nowych nazw profili po godzinie od uruchomienia

Ostatnia zmiana czyli przyjazne URL-e były wydarzeniem tak dużym nawet dla takiego serwisu jak Facebook iż inauguracyjne uruchomienie było w specjalny sposób celebrowane w firmie, a fakt że serwis nie padł przywitany był oklaskami i poklepywaniem się po plecach. I chyba było z czego się cieszyć skoro FB przetrzymał tak dużą kumulację ruchu w tak krótkim czasie (choć mam wrażenie, że przygotowali się na jeszcze większy ruch)

Dla przypomnienia oto kilka liczb z naszego lidera społecznościowego czyli NK. Warto jednak zwrócić uwagę, że są to liczby związane z główną działalnością i głównymi funkcjami serwisu. Przytoczone dane Facebook-a były związane jedynie z pewnymi wydarzeniami jakie miały miejsce.

Aktywność na Nasza-klasa.pl
960 tyś zdjęć dodawanych dziennie
21 tysięcy postów na forum na godzinę
54 tysiące komentarzy do profili na minutę
53 tysiące zmian statusów na godzinę

Szczerze podziwiam ludzi którzy potrafią przygotować infrastrukturę techniczną umiejącą przetrzymać ruch jaki generuje Facebook i Nasza Klasa (choć skala nieco inna to i tak są to olbrzymie obciążenia).