Felietony

MakeMMO.com - zrób sobie własną grę w przeglądarce i zarabiaj przyciągając do niej graczy na portalach społecznościowych

Jan Rybczyński
MakeMMO.com - zrób sobie własną grę w przeglądarce i zarabiaj przyciągając do niej graczy na portalach społecznościowych
24

Gry przeglądarkowe robią nie małą karierę, szczególnie na największym portalu społecznościowym Facebook. Zwykle mają nieskomplikowaną grafikę, ale to nie zmniejsza ich popularności. Pozwalają zabić czas, kiedy nam się dłuży. Dodatkowym elementem mobilizującym do gry, jest współzawodnictwo ze znajomy...

Gry przeglądarkowe robią nie małą karierę, szczególnie na największym portalu społecznościowym Facebook. Zwykle mają nieskomplikowaną grafikę, ale to nie zmniejsza ich popularności. Pozwalają zabić czas, kiedy nam się dłuży. Dodatkowym elementem mobilizującym do gry, jest współzawodnictwo ze znajomymi. Rywalizacja o miejsce w rankingu lub ilość zgromadzonych dóbr.

Polski projekt Makemmo.com docenia popularność tego typu gier, ale podchodzi do tematu od zupełnie innej strony, zamiast proponować kolejną grę przeglądarkową, oferuje możliwość stworzenia własnej i rozreklamowania jej na popularnych serwisach społecznościowych. Oprócz satysfakcji stworzenia czegoś, na co wiele osób będzie chciało poświęcać swój czas, daje szanse na wprowadzenie w życie własnych pomysłów. Przede wszystkim jednak serwis umożliwia zarabianie na swoim własnym projekcie. Jeśli nasza gra zachęci ludzi do kupowania przedmiotów, lub wydawania w niej w inny sposób wirtualnych kredytów, będziemy mieli swój udział w zyskach.

Jeśli gracz kupi kredyty bezpośrednio u Makemmo.com i wyda u nas w grze, podział zysku wygląda następująco: 60% trafia do Makemmo.com, a 40% do naszej kieszeni. Jeśli zakupimy hurtowo Epiny, żeby samemu sprzedawać je naszym graczom podział będzie korzystniejszy z punktu widzenia twórcy gry, 30% dla Makemmo.com, a 70% dla nas. W porównaniu do innych serwisów internetowych podział zysków wydaje się zaskakująco korzystny dla twórcy gry, początkowo spodziewałem się mniejszych udziałów w zyskach.

Z tego co udało mi się ustalić podczas wymiany maili z przedstawicielem serwisu, swoboda w tworzeniu nowych gier jest dość spora i zależy w dużej mierze od pracy włożonej przez twórcę nowej gry, czyli ilości własnoręcznie wykonanych grafik i animacji w postaci gifów i apng. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest to na razie wersja beta. Twórcy pracują teraz nad poszerzeniem możliwości o walki pomiędzy graczami, w postaci bitew i wojen.

Działanie samego kreatora można zobaczyć na stronie projektu na filmiku, natomiast spełnia on chyba bardziej rolę tutoriala, niż faktycznej prezentacji możliwości serwisu.

To czego mi brakuje, to większej ilości filmików, które prezentowałby zarówno sposób obsługi serwisu, ale również przykłady rozgrywki w różnych grach, żeby łatwiej można było ocenić z czym mamy do czynienia, przed zaangażowaniem się w projekt i poświęcenia dużej ilości czasu na tworzenie własnej gry. Nie wykluczone, że takie filmiki w przyszłości powstaną, jak sie domyślam.

Podsumowując, podoba mi się pomysł, zamiast wciskać kolejną grę, znacznie świeższą koncepcją okazuje się umożliwienie stworzenia jej innym. Podział zysków, jak na tego typu przedsięwzięcia też wydaje się w porządku. Pytanie, czy na bazie serwisu powstaną gry, które odniosą sukces zbierając naprawdę liczne grono aktywnych użytkowników, którzy będą chętni kupować i wydawać kredyty? Czy serwis oferuje wystarczający ku temu potencjał? To się dopiero okaże.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Startup