12

L’Oreal zainwestował w polski startup. Firma ma pomysł na śledzenie klientów offline

Firma Mirona Mironiuka - Cosmose ma pomysł na śledzenie użytkowników technologii mobilnych poza rzeczywistością wirtualną. Ten, choć nie jest nowy tak spodobał się firmie L'Oreal, że postanowiła zainwestować w jego startup. Potentat branży kosmetycznej ma nadzieję na to, że dzięki technologii opracowanej przez Polaków, uda mu się zwiększyć obroty w sklepie internetowym.

Wyborcza.pl powołując się na informacje pozyskane bezpośrednio od Cosmose informuje o tym, że kwota transakcji jest objęta tajemnicą. Technologia opracowana przez firmę wprowadza pojęcie tzw. ciasteczek offline, za pomocą których można śledzić poczynania potencjalnego klienta w świecie realnym. Załóżmy – zaglądamy do sklepu odzieżowego marki X. Wbrew pozorom, nie jest trudno określić, czy byliśmy akurat w tym i tym miejscu. Cały czas mamy przy sobie telefony komórkowe, które cały czas rejestrują dane o naszym położeniu korzystając z modułów lokalizacyjnych.

cosmose

Pomysł nie jest nowy, ale warto o nim powiedzieć. Dla niektórych może być co najmniej przerażający

Według pomysłu Cosmose, śledzenie użytkowników ma się opierać o metodę pasywną. Ta nie wymaga od nas żadnych zgód, czy instalowania żadnych aplikacji – wszystko ma się opierać na sieci Wi-Fi, do której nie musimy być nawet podłączeni. Wystarczy, że mamy włączoną kartę bezprzewodową w naszym sprzęcie.

Jest to możliwe dlatego, że co jakiś czas, smartfony skanują dostępne sieci Wi-Fi w pobliżu, a okazuje się, że mało kto dzisiaj pamięta o tym, by po zakończeniu pracy z siecią bezprzewodową zdezaktywować tę łączność w telefonie. W sklepie ma znajdować się hostpot Wi-Fi, który będzie identyfikowany przez smartfony i co jakiś czas będą się one wymieniać danymi. Wśród tych informacji znajdzie się m. in. adres MAC naszego urządzenia, który może posłużyć do zidentyfikowania naszej wirtualnej tożsamości. Tym samym – możemy się spodziewać otrzymania reklam ze sklepu, który odwiedziliśmy w galerii handlowej.

Co więcej – ta metoda lokalizacji jest całkiem dokładna. Według twórcy rozwiązania, jest możliwe określenie położenia użytkownika z marginesem błędu wynoszącym kilka metrów. To wystarczy, by ocenić, czy użytkownik znalazł się w naszym sklepie, a nawet sprawdzić, jakie produkty mógł oglądać.

cosmose

Lokalizacja użytkowników odbywa się również przez wykorzystanie danych z innych popularnych usług, w których zgadzamy się na działanie mechanizmów określających nasze aktualne położenie.

Określanie zachowania użytkownika w świecie realnym może pozwolić na jeszcze lepsze wytargetowanie reklam. Biorąc pod uwagę fakt, iż w dalszym ciągu lubimy przejść się do sklepu w poszukiwaniu potrzebnych nam produktów, jest to całkiem zrozumiałe. A lepiej wycelowane reklamy oznaczają ich większą skuteczność oraz podniesienie rangi sklepów internetowych.

Transakcja i partnerstwo z L’Oreal pozwoli Cosmose na wejście na rynek europejski i amerykański. Wcześniej polska firma była obecna tylko w Azji, gdzie według portalu Wyborcza.pl, zbiera informacje z 340 tys. aplikacji i obejmuje swoim zasięgiem miliard smartfonów.

  • Krys

    Nie pojmuję tej idei. Sieć handlowa na nasz adres MAC, ale jak potem może nam wysłać reklamę tego nie wiem. Czy ma to nastąpić gdy zalogujemy się do ich witryny? A jak witryna dopasuje MAC do użytkowania wizytującego witrynę. MAC nie jest przecież udostępniany w sieci.

    • Jak łączą to z logowaniem w hotspocie klienta to zidentyfikuja i wyślą. Jeżeli jest to powiązane z „magicznymi” cookies to i trochę wiedzy o aktywności online zbiorą.

      Jak nie to nadal mają dane o np. przepływie osób w sklepie. Mogą a/b testować witryny lub układ wewnątrz sklepu.

    • Piotr Lechniak

      Fakt, coś tu jest nie tak. Chyba, że ma to działać jak Nearby ale po co inwestować w startup, który tworzy coś co już jest stworzone? Jak dla mnie ta informacja to Fake.

    • Też nie do końca rozumiem. Ale wydaje mi się że interpretacja tego może trochę pomóc „Lokalizacja użytkowników odbywa się również przez wykorzystanie danych z innych popularnych usług, w których zgadzamy się na działanie mechanizmów określających nasze aktualne położenie.” – może to się będzie opierało na umowach z firmami typu FB i Google, które może zbierają MAC? Wtedy firma mogłaby zidentyfikować właściciela adresu MAC odwiedzającego sklep.

  • sdsdsd

    Czekam na dodanie do Androida funkcji znanej z desktopowego Windowsa 10, czyli losowanie adresu MAC dla Wifi przy każdym połączeniu.

  • Juszi

    iOS nie spoofuje aby MACadresów, żeby zapobiegać takiej zarazie?

    • Spock

      Oczywiście, ze tak od iOS 8 podajże wysyłając beacony zmienia MAC co 30s. A to na ich wysyłce opiera działanie ta technologia.

    • Piotr Hulek

      Działa, ale czysto teoretycznie – telefon musi być uśpiony, telefon powtórzę a nie ekran (tylko zgaszony). W zasadzie wyklucza to wszelkie powiadomienia typu push, komunikatory, etc Warto przeczytać – konkluzja jest aka :Unfortunately, the requirement of the phone being asleep makes this feature nearly useless” http://www.imore.com/closer-look-ios-8s-mac-randomization

  • Marek Czesio Pi

    Hmm :)
    Nie ma co się ukrywać na siłe, w dzisiejszych czasach zbyt dużo trzeba zrobić oraz za dużo można na tym stracić… by być anonimowy…
    Każdy jest inwigilowany, przez system, pracodawcę (tak jak teraz pisze z firmowego WiFi, pozdro Rafał ;) )
    Ale oczywiście służy to „naszemu dobru” :)

    • Miszel

      Masz rację, ale można to utrudnić, ze służbami nie tak łatwo (niekoniecznie naszymi), ale zwykły VPN już pracodawcy utrudni sprawdzenie czy siedzisz na Antyweb ;)

  • Nie wiem w jakiej sieci masz abonament, ale niektóre np. Play umożliwiają rejestrację karty SMSowo jeżeli masz już u nich jakiś inny numer zarejestrowany.

    Oczywiście cała ustawa nie ma nic wspólnego z walką z terroryzmem, tylko pokazuje jak bardzo rząd jest skorumpowany przez główne telekomy – bo ta ustawa jest przez nich wychodzona.