17

Będzie łatwiejszy dojazd dla służb do wypadków na autostradach: rząd chce uregulować prawnie korytarze bezpieczeństwa

W polskiej sieci dróg co rusz przybywa nowych odcinków ekspresówek i autostrad. Poczynione w ostatnich latach inwestycje powodują, że możemy poruszać się po kraju coraz szybciej. Wypadki jednak są nieodłączną częścią wyjazdów i podróży. Z badań wynika, że polscy kierowcy mają problemy z tzw. korytarzami bezpieczeństwa. Dlatego też rządu chce wprowadzić odpowiednie regulacje prawne. Czy okażą się one skuteczne?

Na konferencji Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, któremu towarzyszyli wiceminister Marek Chodkiewicz oraz sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik, padły zapowiedzi dotyczące stworzenia odpowiednich przepisów prawnych oraz akcji edukacyjnych, które mają uzmysłowić polskim kierowcom konieczność tworzenia tzw. korytarzy bezpieczeństwa. Ich stworzenie jest szczególnie ważne w momencie kiedy wydarzy się wypadek na drodze szybkiego ruchu lub autostradzie – w ten sposób służby ratunkowe będą miały ułatwiony dojazd na miejsce zdarzenia.

Przepisy dotyczące korytarzy bezpieczeństwa obowiązują już m.in. w Austrii, Niemczech czy Francji. Poprzez takie zapisy uczy się tam kierowców odpowiedniego zachowania w przypadku zagrożenia spowodowanego wypadkiem na drodze. Ogólna zasada tworzenia korytarzy bezpieczeństwa jest banalnie prosta: pojazdy stojące na lewym lub skrajnie lewym pasie (w przypadku większej ilości pasów) zjeżdżają maksymalnie w lewo, a wszyscy z innych pasów maksymalnie w prawo. W ten sposób tworzy się przestrzeń z której mogą korzystać służby ratunkowe.

Minister Infrastruktury zapowiedział, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która działa przy Ministerstwie wpisze te zasady do prawa dotyczącego ruchu drogowego. Docelowo obok zapisów w samej ustawie mają też pojawić się m.in. kampanie społeczne w polskich mediach oraz pula pytań dotycząca korytarzy na egzaminach na prawo jazdy. Andrzej Adamczyk tak tłumaczył konieczność wprowadzenia takich przepisów:

– Rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stawia przed nami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego chcemy pomóc polskim kierowcom w wykształceniu nawyków poprawiających bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu”

Nie wiadomo jeszcze czy w proponowanych zmianach pojawią się również sankcje za niestosowanie zasad dotyczących tworzenia korytarzy bezpieczeństwa. Na poniższych przykładach możecie zobaczyć jak powinien wyglądać takowy korytarz oraz jakie sytuacje zdarzają się na polskich drogach kiedy służby ratownicze zdążają do wypadków. Za granicą takie niebezpieczne zachowania są sankcjonowane wysokimi mandatami. Mamy nadzieję, że również w polskim prawie znajdą się takie zapisy.

Korytarz bezpieczeństwa: jak powinien wyglądać:

Korytarz bezpieczeństwa: jak nie może wyglądać: