dysk google kopia zapasowa
15

Zupełnie nowa aplikacja Dysk Google i Zdjęcia Google na PC i Mac dostępna

Z delikatnym opóźnieniem, ale nareszcie poznaliśmy zupełnie nową aplikację desktopową od Google dla użytkowników Dysku Google i Zdjęć Google. Backup and sync (Kopia zapasowa i synchronizacja) zastępuje dwie dotychczas dostępne aplikacje oferując nowe funkcje użytkownikom.

Po wielu latach nagminnego użytkowania dysków w chmurze nie potrafię definitywnie wskazać numeru jeden. Najbliżej do ideału znajduje się prawdopodobnie Dysk Google, którego używam na przemian z OneDrive od Microsoftu. Niestety, chmura firmy z Redmond zawodzi pod względem osiąganych prędkości podczas transferu plików – czy to podczas wysyłania, czy ich pobierania.

Kopia zapasowa i synchronizacja

Przed instalacją nowej aplikacji od Google miałem pewne obawy, czy nowo obrana ścieżka będzie właściwa. Skonsolidowanie usług wewnątrz jednej aplikacji nie zawsze wychodzi na dobre, czego byliśmy już kilkkrotnie świadkami. Google potrzebowało nieco więcej czasu, niż planowało, na zaprezentowanie aplikacji Kopia zapasowa i synchronizacja, więc można podejrzewać, że potrzebne były jeszcze drobne szlify, by nie pojawiły się żadne poważne problemy.

Program działa na takiej samej zasadzie, co wcześniej – operując w tle na bieżąco kontroluje zmiany wewnątrz folderów i plików uwzględnionych na liście do synchronizacji. W zasobniku systemowym pojawiła się nowa ikona, która zastąpiła logo Dysku Google ikonką z chmurą i strzałeczką skierowaną ku górze.

W nowej aplikacji Kopia zapasowa i synchronizacja od Google zmienił się przede wszystkim ekran ustawień.

Dysk Google, Zdjęcia Google, kopia danych z komputera

kopia zapasowa i synchronizacja

Po lewej stronie znalazły się skróty do trzech sekcji. Pierwsza z nich, zupełnie nowa, proponuje wygodną synchronizację danych z dowolnego katalogu na naszym komputerze. Takie foldery będą znajdowały się w nowym dziale w przeglądarkowej wersji Dysku Google o nazwie „Moje komputery”. Domyślnie proponowane (ale nieaktywne) są trzy katalogi: Dokumenty, Komputer i Zdjęcia. Bez problemu dodamy także inny dowolny katalog klikając na „Wybierz folder”.

W tej samej sekcji zdecydujemy również o kilku innych funkcjach. Przede wszystkim można uaktywnić przesyłanie zdjęć i filmów do usługi Zdjęcia Google. W związku z tym będziemy musieli wybrać jeden z wariantów odnośnie jakości materiałów – czy będą one kompresowane po przesłaniu na serwery Google czy wolimy zachować oryginały. Dodatkowo, możliwe jest uruchomienie wygodnego tworzenia kopii zapasowych dysków USB i kart pamięci.

Druga sekcja dotyczy Dysku Google i działa dokładnie tak samo, jak wcześniej dedykowana tej usłudze aplikacja. Po wskazaniu folderu mającego pełnić centralne miejsce dla naszych plików wybieramy katalogi z Dysku Google, które będą się synchronizować z dyskiem lokalnym. W ustawieniach odłączymy lub połączymy nasze konto z aplikacją oraz zdecydujemy, czy aplikacja będzie startować razem z systemem i czy widoczna będzie ikona w zasobniku systemowym.

Aplikację Kopia zapasowa i synchronizacja – dostępną na Windows oraz Mac – pobierzecie z linków podanych pod koniec wpisu na blogu Google.

  • gom1

    Czy taka kopia będzie odporna na ransomware?

  • G2

    Artykuł jakis niedokończony. To co z tą kopia zapasową?

    • Konrad Kozłowski

      To nazwa programu, ponieważ pozwala tworzyć kopie zapasowe dowolnych katalogów z lokalnego dysku.

  • BoosmanTV

    Kopia jest szyfrowana?

  • SX4

    Nie rozumiem za bardzo działania.
    Chcę ustawić, żeby mi synchronizowało zdjęcia (w wysokiej jakości) z jednego folderu Obrazy a do tego chce synchronizacji folderu Dysk Google i tyle.
    Pomoże ktoś jak to ustawić?

    • Konrad Kozłowski

      Włączasz sync Zdjęć Google w 1 sekcji, a w 2 zaznaczasz foldery które chcesz by się synchronizowały.

    • SX4

      W 1 sekcji zaznaczam folder Windowsowski Zdjęcia (ten ostatni z listy)? czy tą opcje dodawania nowych zdjęć do Google. Co do folderu Dysk Google to już doszedłem co i jak. Trzeba go przenieść gdzie się chce i wtedy wskazać…

  • MiL

    Optymalizacja Made by Google. Prosta aplikacyjka z zajmuje 350MB RAMu.

  • o, to już można synchronizować więcej niż 1 folder?
    Dawno już przez to przesiadłem się na bardziej zaawansowane rozwiązania (u mnie CrashPlan, ~25 zł, nielimitowana powierzchnia)

    • Konrad Kozłowski

      Dysk Google działa jak wcześniej, dodatkowo można synchronizować zupełnie dowolne foldery.

    • To chyba jestem jakiś ułomny, bo nawet symlinki próbowałem kiedyś i raz działało raz nie (głównie nie)
      Teraz mi robisz zagwózdkę, że może zupełnie nie wiedziałem jak z tego korzystać ;D

  • andrzej

    A już myślałem po tytule, że to aplikacja do zdjęć google ala Picassa…

  • jj

    A czy da się włączyć automatyzację wykonywania backupów np. co kilka dni?

  • Adrian Nyszko

    Pamiętam jak chciałem zdjęcia wrzucać do tych Gogli Zdjęć to był jeden wielki pierdolnik

  • Mateusz Cichocki

    Mam aplikacje Dysk Google. Opłaca się zastąpić ją tą z artykułu? W sumie na razie nie planuje nic synchronizować z kompa na dysk ale kto wie.