39

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy kończący z nadużyciami z SMS-ami premium

Na tę nowelizację Prawa telekomunikacyjnego czekało mnóstwo Polaków, zwłaszcza tych, którzy padli ofiarą nadużyć związanych z SMS-ami premium, czyli o podwyższonej opłacie. Pisaliśmy zresztą o wielu takich przypadkach, w których mechanizm był zwykle podobny. Głównym celem naciągaczy było różnymi sposobami zachęcić odbiorców takich SMS-ów do odpowiedzi na nie, a sama odpowiedź skutkowała zapisaniem się do płatnej subskrypcji i znacznie wyższymi rachunkami za usługi telekomunikacyjne. Teraz ma się to zmienić.

Przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego została dziś przyjęta przez Radę Ministrów. Po wejściu jej w życie regulatorzy rynku telekomunikacyjnego dostaną do ręki mam nadzieję, że skuteczne narzędzia do walki z tymi nadużyciami. Przede wszystkim nowe regulacje mają chronić przed nimi samych konsumentów. Obecnie klienci telekomów mogli, ale nie musieli określać czy chcą korzystać z usług SMS premium. Choć tu mam pewne osobiste doświadczenia, że niezależnie od tego czy wyłączyłem dane usługi na koncie i tak takie SMS-y do mnie przychodziły.

Teraz zostanie wprowadzony nowy próg kwotowy, oprócz obecnych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodany zostanie próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług). Co najważniejsze, jeśli abonent nie określi żadnego progu, domyślnym będzie 35 zł. Po przekroczeniu tego progu operator musi koniecznie poinformować abonenta o tym fakcie i włączyć automatyczną blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie może to zrobić dopiero na żądanie abonenta.

Dodatkowo takie opłaty mają być szczegółowo opisane na rachunku telefonicznym, tak aby klienci od razi wiedzieli, gdzie mają kierować reklamacje. W przypadku, gdy dojdzie do nadużyć czy niedopełnienia obowiązków, klienci nie będą mogli być obciążani opłatami.

Po stronie regulatora rynku (UKE) uporządkowany ma zostać rejestr usług o podwyższonej opłacie. Aby zgłosić się do tego rejestru firmy będą musiały podać więcej danych, termin zgłoszenia zwiększono do 14 dni (było 7 dni) przed rozpoczęciem świadczenia usług, a operatorzy będą mieli obowiązek blokować usługi nie wpisane do rejestru.

Ponadto Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji będzie mógł nakazać operatorom zablokowanie dostępu do danego numeru lub pobierania opłat za usługi Premium, a firmie świadczącej takie usługi zaprzestania ich świadczenia. Ciekawie przedstawia się jeszcze opcja nakazania usługodawcy, u którego naciągacze publikują swoje konkursy, czyli na przykład na Facebooku, usunięcia takich wpisów. Nie zabraknie też kar za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.

Osobiście cieszy mnie jeszcze jedna zmiana w Prawie telekomunikacyjnym, a mianowicie wprowadzenie nowego systemu powiadamiania obywateli o zagrożeniach, które mogą spowodować sytuację kryzysową na danym obszarze (huragan, powódź itp.), od teraz na telefony wszystkich abonentów przebywających na określonym terenie zostanie wysłany krótki SMS z informacją o zagrożeniu. O problemie tym pisałem Wam po ostatniej nawałnicy na Pomorzu, kiedy temat ten powrócił. Zapytaliśmy wtedy naszych operatorów, jak się zapatrują na taki system i dlaczego jeszcze nie wszedł w życie.

Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Photo: romankosolapov/Depositphotos