Sportage Mild Hybrid
11

Kia wprowadza nowy rodzaj napędu: miękka hybryda pomoże spełnić normy emisji

Rozwiązanie nazywane popularnie „mild hybryd” (z ang. miękka hybryda) jest coraz częściej stosowane przez wielu producentów. Teraz przyszedł czas na Kię, która wprowadzi taką technologię do swoich samochodów.

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymagają od producentów stosowania coraz to nowszych technologii. Niektórzy by spełniać wyśrubowane normy zaczynają stosować rozwiązania łączące tradycyjne jednostki napędowe z niewielkim wspomaganiem elektryczności. Nie jest to typowe auto hybrydowe, lecz tzw. Miękka hybryda. I właśnie taki napęd ma niedługo zadebiutować w samochodach Kii. Na pierwszy ogień pójdzie Sportage.

Kia wprowadza nowy rodzaj napędu: miękka hybryda w Sportage

Technologia zwana miękką hybrydą opiera się na 48-woltowym układzie hybrydowym, który współpracuje z turbodoładowanym silnikiem diesla. Według zapewnień producenta ma znacząco wpłynąć na zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Cały system ukryty jest pod nazwą EcoDynamics+, a jego głównym zadaniem jest wspomaganie turbodiesla podczas przyspieszania. Energia elektryczna magazynowana jest w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym o pojemności 0,46 kWh.

Kia Sportage z napędem "miękka hybryda"

Obok akumulatorów zastosowano mały silnik elektryczny, który równocześnie pełni rolę silnika napędzającego i generatora. Sterowanie odbywa się elektronicznie za pomocą falownika, który płynnie przełącza się pomiędzy poszczególnymi trybami pracy. Podczas przyspieszenia to hybrydowe rozwiązanie potrafi dostarczyć nawet 10 kW mocy elektrycznej, przez co jednostka spalinowa jest mniej obciążona i nie emituje tyle szkodliwych substancji co auto z tradycyjnym napędem spalinowym. W trybie generatora system odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania zarówno hamulcami, jak i biegami.

System, który trafi niedługo do oferty Kii wyposażony został w funkcję Moving Stop & Start, która umożliwia zatrzymywanie pracy spalinowej jednostki napędowej podczas hamowania przy użyciu zarówno biegów, jak i hamulców (tzw. Tryb żeglowania). W momencie kiedy kierowca ponownie wciśnie pedał gazu, silnik zostanie automatycznie uruchomiony. Zespół napędowy EcoDynamics+ stosowany może być zarówno w samochodach z benzynowym, jak i wysokoprężnym silnikiem oraz napędem na przód lub wszystkie koła, a także z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Kia wprowadza nowy rodzaj napędu: hybrydy są jej znane

Miękka hybryda, która pod koniec 2018 roku trafi do modelu Sportage (a następnie m.in. do III generacji kompaktowego modelu Ceed) nie jest pierwszym hybrydowym rozwiązaniem stosowanym w samochodach Kii. Mowa tutaj o Kii Niro, która obecnie oferowana jest w dwóch wersjach: klasycznego auta hybrydowego, jak i hybrydy typu plug-in. Pod maską znajdziemy benzynową jednostkę o pojemności 1.6 litra, którą wspomaga silnik elektryczny. Moc całego systemu napędowego to 141 KM i 265 Nm momentu obrotowego.

Kia Sportage

Hybrydowe rozwiązanie EcoDynamics+ trafi do oferty Kii Sportage w drugiej połowie 2018 roku. Jest to jeden z elementów nowej strategii koreańskiej marki. Do 2025 roku Kia chce poszerzyć ofertę do 16 nowych modeli z napędem hybrydowym. Do tej liczby ma zaliczać się: 5 aut hybrydowych, 5 aut hybrydowych typu plug-in i 5 aut elektrycznych. W 2020 roku może pojawić się na wybranych rynkach nowy samochód elektryczny z ogniwami paliwowymi. Widać, że Kia ma bardzo ambitne plany jeśli chodzi o ekologiczne samochody.