truck
6

Takie rozwiązania doprowadzą do zastąpienia ciężarówek dostawczych. A ja im kibicuję!

Była już moda na drony, więc można się stopniowo przerzucać na coś co określiłbym mianem mega dronów - to samo, ale większe. To miło, że można sobie sprawić quadcopterek i trochę nim polatać, ale jeden z największych internetowych sprzedawców detalicznych w Chinach potrzebuje czegoś lepszego.

JD.com i dostawy powietrzne

Jakiś czas temu wspominałem o łotewskiej firmie Aerones specjalizującej się w budowaniu wielkich dronów, które charakteryzują się udźwigiem aż do 100 kg. Trzeba przyznać, że jest to imponujące, jednak w porównaniu z tym co planuje JD.com, wypada trochę marnie. Chiński gigant e-commerce chce zbudować na swoje potrzeby drony o udźwigu niemal 1 tony (900 kg).

JD.com posiada już niezbędne zgody od lokalnych władz do tego aby w przyszłości móc testować swoje drony w północno-zachodniej prowincji Chin: Shaanxi. Firma planuje stworzyć sieć logistyczną dla swoich statków powietrznych latających na niskiej wysokości, które będą mogły transportować ładunki o wadze prawie 1 tony w promieniu 300 km. Drony obsłużą setki tras dostawczych i w połączeniu z odpowiednio rozlokowanymi bazami, pozwolą na optymalizację przesyłania zamówień internetowych.

Przedstawiciel JD.com w wypowiedzi dla serwisu Recode mówił, że planowane statki powietrzne o dużym udźwigu najprawdopodobniej nie będą gotowe przez najbliższe dwa do trzech lat. Z kolei na samym początku urządzenia będą wykorzystywane do dostaw żywności z obszarów wiejskich do miast.

Drony zyskują na znaczeniu w e-commerce

Amazon od jakiegoś czasu również jest zainteresowane tematem dronów, jednak chińskie JD.com nie jest w tym gorsze. Już rok temu firma rozpoczęła swój program dostawy dronami i zaczęła wysyłać za ich pomocą paczki do czterech prowincji: Jiangsu, wiejskie obszary Pekinu, Sichuan oraz Guangxi. Mimo iż aktualnie mają około 20 tras dostawczych, to do końca roku 2017 planują zwiększyć ich ilość do 100.

CEO firmy, Richard Liu podczas rozmowy z Recode mówił:

Staramy się realizować dostawy za pomocą dronów z miast do obszarów wiejskich. W każdej wiosce mamy człowieka, który w niej mieszka i zajmuje się dostawami. Odbiera paczki dostarczone przez drony i transportuje je do poszczególnych domostw.

Tak działa sieć mniejszych urządzeń latających firmy, które zamiast podrzucać paczki pod konkretne adresy, zostawiają je w wyznaczonej do tego lokacji, dzięki czemu regionalny ludzki dostawca może je przejąć i przekazać bezpośrednio do klientów, którzy je zamówili.

Ambitne plany chińskiego giganta e-commerce

Powyższe wydaje się być sprawnie realizowanym systemem, jednak trzeba przyznać, że najnowsze plany firmy robią wrażenie. JD.com chce otworzyć centrum R&D w celu zaprojektowania i produkowania dronów. Będzie tam przestrzeń o wielkości ponad 120 tys. metrów kwadratowych do przeprowadzania testów. Plany stworzenia dronów do naprawdę ciężkich dostaw prawdopodobnie przyczynią się do ogromnych oszczędności, ponieważ już teraz firma informuje, że dostawy za pośrednictwem urządzeń latających pozwalają na oszczędności do 70% w porównaniu z dostawami za pomocą samochodów dostawczych. Takie dane dotyczą regionów wiejskich, w których warunki są zupełnie inne niż w miastach.

Źródło 1, 2

  • mój nick

    „Odpiera paczki dostarczone przez drony” – ostrzał paczkami ze wszystkich stron:-)

    A na serio to pytanie, którędy będą te drony latać, bo nie chciałbym, aby dron z tonowym ładunkiem leciał mi nad domem czy ulicą. Analogii do samolotów tu nie ma, zatem ten argument od razu można pominąć. Drugie pytanie to jakie przychodzi na myśl, to zużycie paliwa, prościej coś pchać niż dźwigać, choć pewnie to rozwiązanie ma mieć zastosowanie tam gdzie nie ma dróg.

    Smutne jest jednak kolejne zanieczyszczenie – tym razem nieba. Może to ostatnie chwile jak możemy spojrzeć do góry na widok chmur a nie bzyczących dronów i reklam wszelkiej maści.

    • Marcin Hołowacz

      „ostrzał paczkami ze wszystkich stron:-)” oto prawdziwy znak, że firmie się powodzi i ma dużo zamówień! ;) Poprawiłem błąd, dzięki.

      Odnośnie trasy dla dronów to dobre pytanie. Na pewno podejdą do tego w miarę sensownie i postarają się o wykluczenie możliwości ew. wypadków, ale nigdzie nie doszukałem się szczegółowych informacji na ten temat. Na Business Insider podkreślają jedynie, że tak jak to ma miejsce w reszcie świata, Chiny również posiadają wiele restrykcji dotyczących przestrzeni powietrznej. Przykłądowo w USA firmy do tej pory nie mają lekko z wprowadzaniem dostawczych dronów. Może w Chinach się lepiej dogadują.

  • Amoże_kawa

    Pytanie czy te drony będą tak samo restrykcyjnie kontrolowane jak samoloty. Samoloty mają wiele przeglądów, systemy wykrywania nieprawidłowości i całe mnóstwo procedur przed każdym startem. Dodatkowo w przypadku katastrofy komisje weryfikują co było przyczyną, by wyeliminować podobne ryzyko z innych samolotów. Jeżeli drony będą poddawane podobnym procedurom, to ok. Gorzej, jeżeli się okaże, że dron będzie sobie latał, a kontrole będą robione od święta…

    Dodatkowo drony można bardzo łatwo przechwycić. Na YouTubie nie brakuje filmów, gdzie testerzy przejmują kontrolę na czyimś dronem, przy pomocy odpowiednio zmodyfikowanego kontrolera. Właściciel nie ma na to żadnego wpływu, bo transmisja często nie jest w ogóle zabezpieczona…

    Ostatnia rzecz, co w przypadku burzy, obfitych opadów deszczu, wichury? Co z innymi dronami-zabawkami, które mogą się zderzyć z tymi transportowymi? Co z ptactwem, czy nie stanowi ono zagrożenia dla wirników (były już przypadki, że ptaki drapieżne atakowały drony)?

    Sporo rzeczy do obgadania :-)

    • Miszel

      Tak jak z każdą nową skomplikowaną sprawą, która odbywa się w przestrzeni publicznej i ma na nią wpływ.

  • Ten Gość Nose4s

    Jako spedytor, za chiny ludowe nie widzę tego kosztowo.

    • Szczepan

      Bo to jest więcej hype’u niż myślenia. Transport kołowy, do tego masowy, bije na głowę ekonomicznie takie wynalazki. Dronami można co najwyżej rozwiązać problem dostaw w trudnym terenie, a nie transportować duże ładunki tam gdzie są drogi albo kolej.