10

Jak wybrać agencję SEO / AdWords? Oto co musisz wiedzieć

Każdy kto prowadzi biznes w sieci, w końcu będzie musiał zainwestować w zdecydowane działania marketingowe, które mogą przesądzić o powodzeniu w realizacji założonych sobie celów. Ogromna konkurencja na rynku powoduje, że niesamowicie trudno jest znaleźć odpowiednią agencję, a wybór dobrego dla nas partnera to gwarant udanych kampanii i możliwość... zaoszczędzenia pieniędzy.

Coraz więcej przedsiębiorców działających w sieci zwraca uwagę na działalność agencji SEO / AdWords. To w istocie bardzo skuteczne formy reklamowe – pozwalają na optymalizację kosztów oraz oferują doskonałą analitykę. Doskonale widać, czy prowadzone działania dają pożądane efekty, a i z punktu widzenia możliwych sukcesów, nie są to przedsięwzięcia przesadnie drogie. Warto jednak wiedzieć jak wybrać najlepszą agencję, która nie tylko przeprowadzi rzetelne i trafne analizy, ale tak dobierze metody działania, by zrealizować zamierzone cele.

Zwróć uwagę na certyfikaty. To najlepsze oznaki jakości danych specjalistów

Zwróć uwagę na certyfikaty, referencje, doświadczenie oraz to, czy agencja np. charakteryzuje się partnerstwem z Google. Nic tak dobrze nie świadczy o Twoim potencjalnym partnerze jak to, że aktywnie współpracuje on z operatorem sieci reklamowej, w której zamierzasz prowadzić swoje działania. Certyfikaty są niejako gwarantem, że konkretna firma dobrze wie co robi i doskonale zna wszystkie wymagane narzędzia.

Nie bój się dużych agencji

Wizja współpracy z dużą agencją może od razu przywodzić na myśl ogromne prowizje, jakie otrzyma nasz partner. Dla niektórych firm jest to sytuacja „nie do przeskoczenia”, ale moim zdaniem tylko w wymiarze mentalnym. Mniejsze firmy często wybierają mniejsze agencje SEO / AdWords z kilku powodów: mniejszych cen za usługi oraz w ich mniemaniu, większej szansy na ich indywidualne podejście do każdego klienta. Ale załóżmy, że kilkunastoosobowy zespół opiekuje się wieloma klientami – brak czasu na ciągłą optymalizację i sugerowanie zmian to ryzyko przepalania przeznaczonego na działania marketingowe budżetu. A chyba nie o to w tym chodzi, prawda?

Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na model, którym kieruje się Verseo – specjalista np. od AdWords jest pierwszą osobą, z którą konkretny klient ma kontakt. Mało tego, są oni odpowiedzialni za narzędzia oraz usługi, którymi potem zajmują się dla pozyskanych klientów. Nawet jeżeli specjalista uda się na zasłużony urlop (każdy musi kiedyś pójść…), a kampania trwa, duży zespół innych specjalistów przejmuje jego obowiązki. Nie ma więc ryzyka niekorzystnej dla kampanii stagnacji.

seo

Zakres obowiązków agencji w trakcie kampanii AdWords

Jeżeli siedzicie w branży marketingu w internecie, to pewnie znacie agencje, których odpowiedzialność za dany projekt kończy się na doładowaniu kampanii i… czekaniu na efekty. Nie, tak się nie robi, ale niewykluczone są sytuacje, w których taki model będzie „działał”. Owszem, może się zdarzyć, że to przyniesie klientowi zadowalające korzyści, ale nie jest tajemnicą fakt, że można z tego wyciągnąć znacznie więcej – np. zwiększyć konwersję i jednocześnie obniżyć koszty całej kampanii.

Niezwykle ważne jest więc to, by poprawnie przygotować strukturę kampanii, a następnie analizować ruch oraz na bieżąco wprowadzać odpowiednie zmiany. Jako, że jeden człowiek w jednej kampanii może wprowadzić ograniczoną ilość zmian, firma Verseo opracowała własne narzędzie – Verseo Campaign Manager, które w ramach uczenia maszynowego może wprowadzać nawet kilkanaście tysięcy mikrozmian w każdej z kampanii na dobę. Optymalizacja ma więc charakter ciągły i jednocześnie nie są angażowane do tego niezwykle cenne zasoby ludzkie. Specjaliści AdWords natomiast czuwają nad tym, aby algorytm działał poprawnie. W przypadku sklepów internetowych takie metody sprawdzają się szczególnie dobrze – tam mamy przecież niesamowite ilości danych, które wymagają analizy. Narzędzie od Verseo robi to wszystko automatycznie, co więcej – cały czas się ucząc.

Audyt, audyt i jeszcze raz racjonalizacja

Dlaczego audyt jest taki ważny? Zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań marketingowych związanych z naszą stroną, musimy wiedzieć od czego zacząć. Audyt wykonany przez agencję jest nie tylko zbiorem wskazówek, które naprowadzą zespół na odpowiednie metody osiągnięcia zamierzonych celów, ale również swego rodzaju „wizytówką” – od jakości wstępnego rozeznania należy zacząć badanie kompetencji naszego partnera. Jeżeli audyt wydaje nam się słabo pogłębiony, zrobiony „po łebkach”, oparty na stwierdzeniach typu: „to się wyklepie, to się zrobi, będzie Pan zadowolony”, można być pewnym, że nie mamy do czynienia z prawdziwymi profesjonalistami. A rzetelnie wykonany audyt to również gwarancja dobrze wydanych pieniędzy na kampanie.

Warto również uczulić klientów na to, by sami racjonalnie podchodzili do tematu działań marketingowych: obietnica bycia w TOP 3 wyszukiwań organicznych po kilku miesiącach to rzecz jasna kusząca wizja, ale w większości przypadków kompletnie nierealna. Współpraca z agencją SEO / AdWords to przedsięwzięcie długotrwałe i czasochłonne – nie należy więc oczekiwać cudów w krótkim czasie.
Verseo dla przykładu oferuje darmową wycenę usług pozycjonerskich oraz AdWords: to oczywiście kosztuje agencję sporo czasu, ale w dłuższej perspektywie czasu się opłaca, bowiem aż 95% klientów przedłuża umowy na pozycjonowanie.

Czy można pogodzić optymalizację wykorzystując zasoby ludzkie oraz… programy?

Ludzie mają ograniczone moce przerobowe – nie są tak elastyczni jak maszyny. Te drugie są w stanie pracować na ogromnych ilościach danych i w krótkim czasie wprowadzać mnóstwo zmian w trwających już kampaniach. Wspominaliśmy o Verseo Campaign Manager – tego typu narzędzia oparte na uczeniu maszynowym są w stanie wielokrotnie modyfikować przeróżne zmienne w bardzo krótkim czasie. Specjalista od AdWords może w tym czasie zająć się najpoważniejszymi usprawnieniami nie zawracając sobie głowy tymi pomniejszymi, które może wziąć na swoje barki właśnie maszyna. Na rynku obecne jest również podobne rozwiązanie – system DoubleClick – w agencji Verseo można wybrać, które z nich znajdzie zastosowanie w naszej kampanii.

Jak wysoka powinna być prowizja?

W skrócie – nie powinna być ani za duża, ani za mała. Duża może spowodować, że otrzymamy „pewność”, iż nasza kampania będzie miała wysoki priorytet u naszego partnera, natomiast mała z pewnością odbije się na jakości całego przedsięwzięcia. Jak wynika z doświadczenia największych agencji, prowizja na poziomie od 20 do 30 procent całego budżetu kampanii jest „w porządku”.

seo

Z klientem trzeba porozmawiać

Agencja, która nie rozmawia z klientem, nie zbiera dobrego wywiadu, nie będzie w stanie dobrać odpowiednich metod działania. Cele, słowa kluczowe, typ biznesu oraz oczekiwania to nie wszystko, należy zwrócić uwagę również na inne ważne kwestie. Jeżeli nasz potencjalny partner wcale nie interesuje się tym co robimy, nie zamierza zbierać o nas pogłębionego wywiadu, to możemy mieć pewność, że z naszej współpracy nie będzie nic.

Co z czasem umowy?

Jak wynika z doświadczenia Verseo, w AdWords pierwsze efekty są widoczne stosunkowo szybko i już po pierwszym miesiącu można wyciągnąć pierwsze wnioski. Wykorzystanie uczenia maszynowego wymaga od nas pewnej cierpliwości: warto poczekać do około 3 miesięcy. Nie są to jednak sztywne ramy, pojawienie się pierwszych zwiastunów widocznych zmian po zastosowaniu automatyki, np. w przychodach, może nastąpić szybciej albo nieco później. W przypadku Verseo, wszelkie umowy tworzy się z uwzględnieniem oprogramowania opartego na uczeniu maszynowym i podpisuje się je na 4 miesiące – tak, aby klient miał okazję zauważyć zalety częściowej automatyzacji.

Zwróć uwagę na dodatkowe korzyści płynące ze współpracy z agencją

Wartość dodana do współpracy z agencją to nie tylko marketingowy wabik, ale również uzupełnienie dotychczasowych działań. Warto więc wiedzieć, czy nasz partner projektuje np. banery do remarketingu, czy też sami musimy o nie zadbać. W przypadku wielości formatów (a jest ich obecnie 18…) można zaoszczędzić sporo pieniędzy. W Verseo możliwe jest to bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Oferują Oni również dostęp do narzędzi wspomagających sprzedaż, jak platforma do tworzenia stron typu landing page.

Czy to już wszystko?

Z pewnością nie. Dobra agencja SEO / AdWords to jeszcze wiele innych czynników – my natomiast wybraliśmy te najważniejsze, które w wielu przypadkach okażą się najbardziej uniwersalne. Ten tekst może stanowić świetny drogowskaz dla osób, które dopiero są na etapie szukania dobrego partnera, jednak w każdym przypadku kierujmy się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem oraz własnymi możliwościami.

Materiał powstał we współpracy z Verseo.