68

Żniwa czas zacząć. Inteligentne głośniki mogą być mocnym hitem

Dane z amerykańskiego rynku wskazują jasno - sprzedaje się coraz więcej inteligentnych głośników, a możliwości są całkiem spore. W dalszym ciągu jednak wielu Amerykanów nie ma takiego urządzenia w domu - właśnie dlatego konkurencja między Amazonem, Google oraz Apple może w niedługim czasie stać się bardzo ciekawa.

W badaniu Kantara przebadano 1097 osób – najwięcej z nich posiada głośniki od Amazona (czyli Echo, Echo Dot, Echo Plus oraz Echo Spot), które odpowiadają za zawrotne 66% tego rynku. Znacznie mniejsze są udziały Google – Mountain View może cieszyć się z 30-procentowego udziały w rynku inteligentnych głośników. Apple nie znalazło się w tym zestawieniu, co nie jest dziwne: dopiero niedawno HomePod trafił do pierwszych zainteresowanych.

Tylko 34% Amerykanów posiada takie urządzenie w domu – do zagospodarowania jest jeszcze ogromny rynek. Podział demograficzny wskazuje na większą popularność takich sprzętów u mężczyzn niż u kobiet. Ponadto, osoby w wieku od 21 do 26 lat to najczęstsi nabywcy inteligentnych głośników.

Inteligentne głośniki – co użytkownicy z nimi robią??

W opinii producentów, inteligentny głośnik ma służyć do… właściwie wszystkiego. Ma nam zapewnić stały dostęp do informacji, będzie w stanie zarezerwować dla nas stolik w kawiarni, zamówić pizzę, albo zakupy do domu. Najczęściej jednak tego typu sprzęty zaprzęga się do… odtwarzania muzyki z serwisów streamingowych oraz słuchania radia. Dalej są: sprawdzanie pogody, pozyskiwanie informacji i inne, podobne. Kupowanie rzeczy przez internet to raczej rzadszy scenariusz, podobnie jak proszenie głośnika o np. opowiedzenie żartu.

Ktoś mógłby powiedzieć, że to doskonały dowód na porażkę inteligentnych głośników. Nic podobnego – dla branży e-commerce oraz dla innych konkurentów na polu takich sprzętów to doskonały moment, aby zadbać o przyszłość. Ten rynek nie jest jeszcze odpowiednio zagospodarowany i wymaga tego, aby mocniej się nim zainteresować. Zwłaszcza, że Google oraz Amazon na poważnie myślą o ekspansji na inne rynki na świecie.

Skoro mam głośnik, to już z niego korzystam

Osoby, które kupują inteligentne głośniki to świadomi konsumenci tego typu technologii. Doskonale wiedzą do czego one służą i korzystają z nich nawet kilka razy dziennie. Tylko co 4 respondent posiadający taki sprzęt przyznaje się do korzystania z niego przynajmniej raz dziennie. Około połowa natomiast wskazuje na to, że wchodzi w interakcje z głośnikiem nawet kilka razy w ciągu dnia.

Eksperci z Kantara są zgodni – to dobry moment dla rynku inteligentnych głośników. To zaś szansa nie tylko dla ich producentów, ale dla całej branży e-commerce, która może do nich wprowadzić nowe mechanizmy wspomagające zamówienia. Natomiast wśród konsumentów należy wypracować zupełnie nowe przyzwyczajenia – biorąc pod uwagę wygodę takich rozwiązań nie powinno to być zbyt trudne.