13

Ile samochodów marki Tesla sprzedaje się w ciągu kwartału?

Elon Musk tu, Elon Musk tam – z każdym kwartałem przybywa projektów lub przynajmniej zapowiedzi projektów, planów, w których zamierza uczestniczyć miliarder. Podbój kosmosu, super szybka kolej, wytwarzanie i magazynowanie energii elektrycznej. Nie można jednak zapominać, że najmocniejszym jego biznesem nadal jest Tesla – to centrum budowanego imperium, a w niej najważniejsze są i przez jakiś czas będą samochody. Skoro już o tych ostatnich […]

Elon Musk tu, Elon Musk tam – z każdym kwartałem przybywa projektów lub przynajmniej zapowiedzi projektów, planów, w których zamierza uczestniczyć miliarder. Podbój kosmosu, super szybka kolej, wytwarzanie i magazynowanie energii elektrycznej. Nie można jednak zapominać, że najmocniejszym jego biznesem nadal jest Tesla – to centrum budowanego imperium, a w niej najważniejsze są i przez jakiś czas będą samochody. Skoro już o tych ostatnich mowa: ile sztuk elektrycznych samochodów kalifornijskiej firmy sprzedaje się w jednym kwartale?

Pod koniec poprzedniego roku sporo mówiło się o sprzedaży Tesli w Chinach: korporacja „nie dowiozła wyniku”, nie sprostała oczekiwaniom analityków. To popsuło nastroje przynajmniej części inwestorów, ponieważ zaczęto się zastanawiać, czy producent nie jest przypadkiem przewartościowany i czy nie przeceniamy potencjału tego biznesu. Przecież Tesla wyceniana jest na grube miliardy dolarów na amerykańskiej giełdzie, a nie sprzedaje milionów samochodów w każdym roku. Fani firmy stwierdzą, że jeszcze nie sprzedaje, ale to się zmieni. A jak sprawa wygląda dzisiaj?

W poprzednim kwartale, a zatem w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku, Tesla sprzedała ponad 10 tysięcy samochodów. Dokładny wynik nie jest jeszcze znany, ponieważ brakuje danych z ostatnich dni marca, ale nie wpłyną one bardzo poważnie na ogólny obraz sytuacji. Czy 10 tysięcy sztuk to dużo? Jeżeli porównamy to z wynikami koncernów motoryzacyjnych, to okaże się oczywiście, że wynik jest mizerny. Warto jednak mieć na uwadze, że Tesla nie jest koncernem motoryzacyjnym i dopiero się rozkręca. Na to akurat są dowody.

Wynik z poprzedniego kwartału był najlepszym w historii firmy – zeszłoroczny rezultat poprawiono o 55%, a to bardzo wyraźny skok. Jeżeli firma utrzyma takie tempo rozwoju, to… z koncernami nadal nie będzie mogła rywalizować, ale będzie można mówić o sporych sukcesach i to popartych wynikami finansowymi. Na te korporacja cały czas czeka – chociaż o Tesli mówi i pisze się sporo, to nie jest to biznes przynoszący Muskowi krocie. Póki co trzeba do niego dokładać. Te inwestycje w końcu powinny jednak zacząć dawać efekty.

Tesla nie jest marką samochodu na każdą kieszeń i to pewnie nie zmieni się jeszcze przez lata. Możliwe, że w ogóle się nie zmieni, ale nawet wtedy pojawi się w miarę przystępny cenowo model. Przybędzie stacji szybkiego ładowania, poprawione zostaną parametry samochodu, nadal nakręcana będzie machina marketingowa. Do tego mogą dojść zmiany w przepisach w niektórych krajach (chodzi głównie o podatki i różnego typu ulgi) i posiadanie „elektryka” stanie się naprawdę opłacalne. Na tym skorzysta nie tylko wspominane niedawno BMW, ale też Tesla. Tyle teoria – zobaczymy, jak Muskowi wyjdzie praktyka.

tesla

  • Marek Smoliński

    Co z tą huczną niespodzianką Tesli, którą zapowiadaliście – została już ujawniona?

  • Okok

    W Norwegii akurat Tesla sprzedaje się całkiem dobrze bo mają ulgi podatkowe i bardzo gęstą sieć stacji do zasilania akumulatora

    • anemusek

      No tak ale „ulga podatkowa” i finansowanie z budżetu państwa rozbudowy i zasilania stacji ładowania oznacza, ze dopłacasz do samochodu sąsiada i jego tankowania. Myślisz, że tak będzie zawsze, szczególnie jak więcej ludzi się przesiądzie na elektryki? U nas dochody z akcyzy na paliwo to ok 2% budżetu, a sprzedaż aut to 300k/rok obecnie do nawet 700k/rok w rekordowych latach więc…

    • Roman

      Skąd wiesz, że on dopłaca, a nie wszyscy, którzy kupują od Norwegów ropę?

    • anemusek

      Bo Norwegia ma marginalny wpływ na ceny rynkowe ropy gdyż za mało jej produkuje i nie należy do żadnego kartelu.

    • asdfgvasv

      a ktos doplaca?

      wystarczy nie pobierac podatkow i oplat – nic nie trzeba doplacac

      a ladowarek maja ogrom bo 95% ich energi bierze sie z silowni wodnych

    • anemusek

      Budżet ma stałe potrzeby i jak ktoś nie płaci podatków to ktoś inny musi je zapłacić by zaspokoić potrzeby budżetowe.

    • asdfasdfasdf

      a ja myslalem ze dlatego poniewaz emigrant robiacy ocieplenia dachow po tygodniowym przeszkoleniu ma 20tys. pensji

  • anemusek

    Dla tesli to fatalna informacja ;P
    Biorąc pod uwagę, że do każdego egzemplarza dopłacają 9287,63 dolarów to jak zrealizują tegoroczny plan sprzedaży 55tyś samochodów to straty przekroczą 0,5mld…

  • steveminion

    „Czy 10 tysięcy sztuk to dużo? Jeżeli porównamy to z wynikami koncernów motoryzacyjnych, to okaże się oczywiście, że wynik jest mizerny.”
    Porównanie Tesla kontra koncerny jest równie trafne jak iPhone vs Android. Cena robi swoje jak i to, że jest na prąd co narzuca pewne ograniczenia (zwłaszcza w miejscach zdalna od stacji producenta).
    Co ciekawe, Tesla zrezygnowała z produkcji najtańszego modelu (słabo się sprzedawał) a drugi w kolejności podrasowali i podnieśli cenę.
    Domyślam się, że 10 tys. aut to nie jest szał ale też nie mam pojęcia, jaki pewnie większość czytelników, jak wygląda sprzedaż innych aut w tej samej kategorii cenowej. Mógłbyś się odrobinę wysilić i zrobić zestawienie z kilkoma samochodami konkurencji to by dało jakiś obraz rynku…

    • Na ostatniej konferencji Tesli, Elon Musk pokazał jak sprzedają się auta marek premium w Ameryce Północnej. Na 1 miejscu był Model S…

  • krisII

    Po pierwsze w USA nie ma jeszcze tak rozbudowanej sieci dealerow… jest to poczatek, ale zmiany sa widoczne na ulicach jezdzi coraz wiecej Tesli….w przyszlym roku 2016 wychodzi nowy SUV 8 osobowy model X z napedem na cztery kola, tez nie jest tani .. jest juz nowy model E w cenie Toyoty camry I to bedzie poczatek rewolucji motoryzacji elektrycznej przy super szybkim ladowaniu 90 second ! miljarder nie wyrzuca pieniedzy w bloto jak nasi marni politycy…