43

Imponujący wynik aplikacji mobilnej PKO Bank Polski – IKO z milionem aktywacji

Pamiętam premierę aplikacji IKO w 2013 roku, będąc na miejscu miałem naprawdę wrażenie, że uczestniczę w ważnym wydarzeniu, które miało odmienić to, jak korzystamy z bankowości elektronicznej.

W rzeczywistości tak się stało, do tego stopnia, że jeszcze w tym samy roku 6 dużych banków podpisało porozumienie o stworzeniu Polskiego Standardu Płatności, bazującym na tym rozwiązaniu i dziś klienci większości banków w Polsce mogą korzystać z BLIKa (na dziś 2,5 mln aktywnych użytkowników).

Dziś byłem na konferencji PKO Banku Polskiego, na którym chwalili się pierwszym milionem aktywacji, ale również drogą jaką przebyli, by ten cel osiągnąć. Nie tylko ta liczba robi wrażenie, ale dynamika wzrostu, zwłaszcza od momentu udostępnienia nowej wersji IKO 3.0.

Zaczynali od kilkuset aktywacji dziennie, by po roku dobić do ponad 4 tysięcy. Oprócz nowej wersji aplikacji wpływ na to miało udostępnienie HCE na początku tego roku czy uproszczenie aktywacji konta danymi z serwisu bankowości internetowej.

Zobaczmy teraz kto i jak używa IKO. Jeśli chodzi o wiek to głównie ludzie młodzi i w średnim wieku, a w przypadku płci większość stanowią mężczyźni, choć nie ma tu zbyt dużych dysproporcji, prócz sposobu korzystania z aplikacji.

Jako ciekawostkę zaprezentowano jeszcze bardziej szczegółowe liczby związane z IKO.

Co nowego? Z nowych funkcji, które już działają, mamy logowanie odciskiem palca na telefonach z Androidem (wymagany 6.0) czy obsługa wpłatomatów, w których można teraz oprócz wpłacania środków na swoje konto, również dokonywać przelewów na numer telefonu innego posiadacza IKO.

Ciekawą opcją jest również wypełnianie danych do przelewów po zeskanowaniu QR kodu z faktury.

Z planowanych rzeczy na 2017 wymieniono między innymi obsługę kart MasterCard w płatnościach zbliżeniowych oraz dodanie karty kredytowej jako źródła pieniądza.

Jeśli chodzi o nowy wygląd IKO dostępny jest na razie na Androidzie, do końca roku ma być udostępniony na iOS, na Windows Phone nie wiadomo, choć zapewniali, że póki będą użytkownicy na tę platformę nie planują jej ubijać. Wpłatomaty natomiast dostępne są już dziś dla wszystkich użytkowników.

IKO do pobrania z:

  • Daniel

    Bo jest to jedyny bank który zrobił ładną, funkcjonalną i zgodną z filozofią systemu aplikację. Wystarczy popatrzeć na aplikacje konkurencji – większość z nich wygląda jak aplikacje jakiś startupów, brzydkie, wolne, niefunkcjonalne. Dlatego wciąż jestem w tym banku. Jeszcze T-Mobile ma w miarę fajną aplikację.

    • Marcin Czajka

      Jeśli chodzi o szybkość to bardziej responsywna jest aplikacja mBanku (używam obu), ale jej wygląd wskazuje, że dawno straciła świeżość.

    • Adrian Nyszko

      Ing ma tez dobrą, bo na dodatek chyba jako jedyny powiadomienia

    • Daniel

      Stara aplikacja może i funkcjonalna ale brzydka. Dodatkowo nie wiadomo po co znika belka powiadomień.
      Nowa natomiast może i ładna ale działa tragicznie.

    • Marcin Czajka

      Nowa aplikacja jest hybrydowa i dlatego działa tak tragiczne. Nie tędy droga do zadowolenia użytkowników.

    • Daniel

      Dokładnie – natywna aplikacja stworzona zgodnie z filozofią systemu nigdy nie przebije dziwnych eksperymentów.

    • Adrian Nyszko

      Lepiej już brzydszą a funkcjonalną miec (belke jak coś można wysunąć) niż ładnego zamulacza nawet topowego telefonu

    • Theverge

      Warto wspomnieć ,że T-mobile aplikację tą niezłą ma od ok. 3 tygodni, wcześniej to było dno i dwa metry mułu.

  • natankraps

    Korzystam/korzystałem z wielu apek banków mobilnych. IKO jest obecnie najlepsze. Chodzi o obsługę Blika. Nie ma wygodniejszego sposobu płatności na rynku. Zresztą właśnie po uruchomieniu Blika zacząłem z IKO korzystać. Wcześniej po prostu miałem ją aktywowaną. Blik robi dobrą robotę.

    • Marcin Czajka

      Conajmniej 6 banków oferuje Blika, więc nie możesz twierdzić, że IKO jest najlepsze bo oferuje Blika. Może być najwygodniejsze z tego względu, że ma najlepiej zaimplementowanego Blika. Jest dostępny na pierwszym ekranie, wyświetla czas ważności kodu, może być automatycznie rozwijany po zalogowaniu, oferuje czeki, itp. W najnowszej wersji oferuje również funkcję wpłaty we wpłatomatach za pomocą kodu Blik – bez użycia karty. Świetna sprawa jak zapomni się portfela.

    • Ale to my stworzylismy IKO/BLIK :)

    • Marcin Czajka

      Wiem o tym, bo korzystam z IKO/BLIK od samego początku ;)

    • Mateusz Z

      zgadzam się, że IKO jest najlepsze. Działa wyśmienicie i jest bardzo intuicyjne. Po ostatniej aktualizacji najbardziej podoba mi się możliwość płatności za fakturę za pomocą skanowania kodu QR.

  • Marcin Czajka

    Aplikacja świetna, bardzo dobrze rozwijana, czuć że jest dobrze wspierana. Szkoda tylko, że w najnowszej wersji skopali sposób wpisywania PIN-u. Wrócili do poprzedniej klawiatury z malutkimi cyferkami i znakami specjalnymi, które nie są do niczego potrzebne przy wpisywaniu cyfrowego PIN-u. Mam nadzieję, że wrócą do tego co było ostatnio – duże wyraźne cyfry, bo tylko one są potrzebne do wpisania czterech cyfr. Za sposób wklepywania PIN-u długo zastanawiałem się czy uczynić IKO domyślną aplikacją bankową. Do poprawy.

    • Daniel

      Masz Android’a czy iOS’a?
      Na Androidzie PIN wklepuje się tą numeryczną klawiaturą jaką ma się domyślnie włączoną w systemie.

    • Marcin Czajka

      Mam Androida i nic nie zmieniałem w kwestii klawiatury. Do dzisiejszej aktualizacji wszystko było OK a po zaktualizowaniu do najnowszej wersji jest do dupy. W aplikacji mBanku mają swoją własną klawiaturę i tam jest OK.

    • Daniel

      Dziwnie – ja mam też Android i po aktualizacji nie zauważyłem żadnej zmiany. Używam klawiatury od Google.

    • Marcin Czajka

      Mam obecnie coś takiego jak na screenie: http://prntscr.com/dg2z3f

    • Daniel

      To zmień na systemową klawiaturę, może pomoże

    • Marcin Czajka

      Zmieniłem na systemową i jest tak samo jak na klawiaturze Google, czyli prawie dobrze, ale nie tak dobrze jak było w poprzedniej wersji aplikacji na klawiaturze Swiftkey.
      Napisałem do nich maila, może wiedzą o co kaman i poprawią to.

    • Daniel

      Na pewno naprawią albo coś zaradzą. Co jak co ale oni szybko reagują na takie wiadomości.

    • Naprawimy. Jak to z Androidem, gdzies naprawisz , gdzies popsujesz ;) podaj marke i wersje systemu prosze

    • Marcin Czajka

      Huawei P8 (GRA-L09), Android 6.0 + EMUI 4.0.1. Jak już wcześniej wspominałem wszystko zepsuło się po aktualizacji aplikacji. System nie był aktualizowany, klawiatura również, więc problem leży w IKO.

    • Piotr T

      U mnie na Redmi 2 po staremu – same cyfry mimo najnowszej aktualizacji.

    • Marcin Czajka

      Możesz zrobić screen i go tu wrzucić, żeby pokazać o co mi chodziło?
      P.S. z jakiej klawiatury korzystasz w Redmi?

    • Piotr T

      http://i68.tinypic.com/mb6bli.png
      Korzystam z klawiatury Google/polski

    • Marcin Czajka

      Właśnie o takie logowanie mi chodzi. Tak miałem do aktualizacji a teraz wykorzystując tą samą klawiaturę co Ty (żeby ktoś nie miał wątpliwości, że to zależne od klawiatury) mam taki widok: https://uploads.disquscdn.com/images/2374546dff231f521be4974e75ef199228e1d7ca0a24b2f22bd2be9703e364f9.png

  • Aplikacja IKO na iOS to prawdziwy majstersztyk. Nie dość, że jest niesamowicie ładna, to jeszcze bardzo sumiennie aktualizowana i dopracowana. Bezproblemowo sobie z nią wypłacam kasę bez karty (BLIK), loguję się odciskiem palca, puszczam przelewy z telefonu i tak dalej. Już nie pamiętam, kiedy logowałem się do iPKO za pośrednictwem przeglądarki.

    Problem jest natomiast inny… PKO BP jako instytucja tkwi jeszcze chyba w zamierzchłych czasach i w oddziałach to po prostu widać. Nie chodzi mi o pracowników, lecz o takie głupie rzeczy, jak załatwienie formalności (pozdrawiam Katowice i ich podejście do honorowanych dokumentów przy sprawdzaniu kompletności) i ostatnio zdarzyło mi się bić się z bankiem na reklamacje. Aplikacja – cacy. Bank – niekoniecznie. Ale jak to stwierdził dzisiaj mój dobry znajomy – nie ma banku, który można polecić z czystym sumieniem. Ale PKO BP czasami przesadza.

    • Marcin Czajka

      Dlatego wybrałem Inteligo. Kiepska obsługa w placówkach, to korzystam z bankowości czysto internetowej a dzięki temu mam niższe koszty utrzymania rachunku.

    • Adrian Nyszko

      Ja nie pamiętam kiedy dobrą placówke odwiedzilem. Raz spotkałem ogarniętego bankiera w Aliorze, który wiedział więcej odemnie, podczas gdy pozostali słuchali jak kołki jak mówilem im np o inwestycjach strukturyzowanych

  • Daniel

    Każdy bank się czymś chwali ale to PKO BP ma najlepszą aplikację mobilną, która oferuje to czego potrzeba w dzisiejszym świecie. Nie jakieś tam wodotryski programistów czy wykresy a proste wiadomości typu: masz takie i takie konto na którym masz tyle i tyle. Jestem ciekaw co by było gdyby PKO BP nie podpisało poroumienia o PSP. Najpierw ‚Kod IKO” było rewolucją co inne banki mogły zazdrościć a teraz tą pałeczkę przejął BLIK. Co jak co ale myślałem, że taki reliktw jak PKO BP nie będzie w stanie nadążyć za mobilnością a tu jednak Oni są na prowadzeniu. I to tego rozpatrują każdą propozycję od użytkownika IKO i wprowadzają zmiany lub poprawiają błędy. Nieźle.

    • To prawda, w porównaniu z innymi bankami jest przepaść w komunikacji zmian, czy to w aplikacji mobilnej czy w systemach transakcyjnych na desktopy

    • Daniel

      Dlatego się dziwię, że PKO BP jest liderem a nie jakiś tam bank zagraniczny. Ciekawe czy BLIK byłby sukcesem na świecie?

    • Na razie zgarniają nagrody:) http://antyweb.pl/polski-blik-doceniony-i-nagrodzony-gratulujemy-i-dziekujemy/ U nasz jest nieporównywalnie większa adopcja nowinek fintech, kiedy za granicą tkwili jeszcze w czekach my już płaciliśmy zbliżeniowo. Wszystko przez takie, a nie inne zawirowania dziejowe:)

  • Jeicam

    A ja mam takie pytanko, bo widzę ze odpowiada tu jakaś osoba odpowiedzialna za IKO. Czy idą jakieś prace w kierunku ApplePay, czy zostanie to olane na rzecz BLIKa? Nie ukrywam, ze płatności zbliżeniowe iPhonem byłyby przydatne… Wiem ze jest HCE, ale to na androidzie :(
    Pozdrawiam

    • Daniel

      Raczej więcej do powiedzenia w tej kwestii będzie miało Apple niż PKO. :/
      Ja mam nadzieję że wprowadzą za niedługo obsługę Android Pay.

  • Marcin Iwaszko

    Osiągnęli to też m.in. wmuszaniem tej aplikacji – kiedy skończyło mi się konto ‚Student’ zaproponowano mi zmienienie go na ‚Konto za zero’ – owszem, oferta fajna ale aby na nie przejść, WYMAGANE było zainstalowanie aplikacji, w dodatku bank nie uznawał argumentu, że nie posiadam telefonu, na którym mógłbym zainstalować ową apkę (miałem wtedy Nokię Asha 302). I takim oto sposobem pompuje się popularność aplikacji – bo albo ją instalujesz albo idziesz do innego banku.

  • luknow

    Wszystko super, ale pełna aktywacja tej aplikacji to lekkie nieporozumienie…Jakieś wysyłanie kluczy sms-em, logowanie do serwisu przez przeglądarkę, generowanie i przepisywanie kodów w określonym czasie…Jak gdyby nie można zwyczajnie po uprzednim zalogowaniu w aplikacji, autoryzować danego urządzenia zwykłym kodem sms (?)

    • Ray

      nie rozumiesz jednej rzeczy – gdyby zrobić tak jak piszesz, to gdyby telefon wpadł w ręce osoby trzeciej miałbyś problem. Dlatego konieczność dodatkowe zalogowania przez przeglądarkę jest konieczna.

    • luknow

      No właśnie nie rozumiem co masz na myśli…Co z tego, że telefon wpadłby w ręce osoby trzeciej i co to ma wspólnego z aktywacją?

      Sam telefon jest zabezpieczony kodem/touch ID.

      Dodatkowo sama aplikacja banku ma podobne zabezpieczenie.

      Aktywacja aplikacji mBanku odbywa się tak jak wcześniej opisałem czyli poprzez autoryzacje hasłem sms i jakoś nikt nie ma z tym problemu.

    • MiloszI

      Piszesz serio o IKO? Aktywacja aplikacji jest banalnie prosta. Podajesz login + hasło do konta, dzwoni do Ciebie automat i podaje 4 cyfrowy kod, który wpisujesz w aplikacji. I koniec. Podobnie jest np. w mBank. Możesz też generować kod w iPKO, ale nie musisz przecież.

    • luknow

      Być może teraz coś się zmieniło ale pamiętam, że jak w czerwcu próbowałem aktywować aplikacje (w dodatku na telefonie z innym numerem niż ten, który mam przypisany w banku), to musiałem się nakombinować jak koń pod górkę. Głównie dlatego, że pełna aktywacja zaczynała się od wysłania klucza sms-em, więc najpierw musiałem przesłać tego smsa z kluczem na telefon, który podałem w banku i dopiero z tego telefonu wysyłać klucz do banku. Później trzeba było jeszcze z poziomu przeglądarki wygenerować jakiś kod i wklepać w aplikacji. Ogólnie parodia. Zabezpieczenia lepsze jak przy odpalaniu głowic nuklearnych ;)

      W mBanku z tego co pamiętam nie trzeba było wysyłać żadnych sms-ów z kluczami, tylko całość autoryzuje się sms-em przesłanym przez bank.

  • Julik

    To jest bardzo dobra aplikacja, pko zrobiło kawał dobrej roboty, Ja już dawno korzystam z IKO, nie dziwię się, że jest to coraz popularniejsze.