44

HDR w grach robi niebagatelną różnicę! Sprawdzamy Forzę Horizon 3 na LG OLED B6

Ten rok w świecie telewizorów został zdominowany przez trzy literki: H, D oraz R. Okazuje się, że nowa technika wyświetlania wpływa nie tylko na doświadczenia płynące z oglądania filmów i seriali. HDR implementują również producenci konsol. Co to oznacza dla graczy?

Jesteśmy świeżo po premierze Forzy Horizon 3, która jest pierwszą grą na rynku wspierającą HDR. Technologia ta została już zaimplementowana w telewizorach największych producentów. Postawili na nią również Microsoft i Sony. Ten pierwszy wypuścił właśnie na rynek odświeżonego Xboksa One – oznaczonego literką S. Jesienią natomiast zobaczymy PlayStation Pro (zresztą wszystkie konsole Sony mają wspierać HDR – starsze dzięki aktualizacji software’owej).

Czym jest HDR? To skrót od High Dynamic Range, techniki wyświetlania dotąd znanej głównie w fotografii. Na rynku telewizorów rozwiązanie to ma przede wszystkim czynić obraz bardziej realistycznym i lepiej odzwierciedlającym to, co na co dzień widzi ludzkie oko. Dzięki niemu punktowe biele są o wiele jaśniejsze, a dzięki temu prezentowane treści zyskują na szczegółowości. Jest to szczególnie odczuwalne w ciemnych sceneriach, gdy wszelkie światełka, neony, blaski, wybuchy mają zdecydowanie więcej detali, co czyni je bardziej efektownymi. Jasne ujęcia również dużo zyskują – zamiast wyblakłej, rażącej wzrok plamy światła otrzymujemy obraz o doskonałych proporcjach, gdzie biel jest bielsza niż kiedykolwiek wcześniej, a pozostałe kolory zachowują swój naturalny wymiar.

 

Trudno oprzeć się pokusie sprawdzenia HDR w praktyce. Szczególnie, gdy stanęliśmy przed perspektywą uruchomienia nowej Forzy Horizon 3 na ekranie telewizora LG OLED B6. O samych OLED-ach pisaliśmy na łamach Antyweba już niejednokrotnie. Uważni czytelnicy z pewnością zdają sobie sprawę z ich atutów: nieskończonego kontrastu, piorunującej czerni, fantastycznego odwzorowania kolorów i bardzo niskiego input laga. Jeśli chodzi o gry, szczególnie ten ostatni element ma znaczenie. W opisywanym modelu wynosi on zaledwie 50 ms, co jest bardzo zadowalającym wynikiem.

Uruchomienie gry w trybie HDR wymagało uprzedniego skonfigurowania sprzętu. Na telewizorze musimy aktywować tryb Ultra HD Deep Colour dla portu HDMI, do którego mamy podłączoną konsolę. Natomiast w panelu ustawień Xboksa, w sekcji wyświetlanie włączamy tryb HDR. Na sam koniec, już po uruchomieniu samej gry, warto przejść do sekcji ustawień obrazu i dostosować jasność efektu HDR. Doskonale widać to na zamieszczonych zrzutach ekranu.

Zapewne zastanawiacie się teraz, co nam to da w praktyce. I tutaj pojawia się problem, bo pokazanie trybu HDR na ekranach waszych smartfonów czy laptopów, na których właśnie czytacie ten artykuł, jest praktycznie niemożliwe. Mógłbym zatem zostawić tutaj adres redakcji i zaprosić wszystkich, na wspólne granie w Forzę Horizon 3 na LG OLED B6. Resztki rozsądku sugerują jednak, że nie byłby to najlepszy pomysł.

Musicie mi zatem uwierzyć na słowo – różnica między Forzą Horizon 3 w SDR i HDR jest KOLOSALNA! Gra nabiera zupełnie nowego wymiaru. Odbijające się na lakierze naszego auta promienie słoneczne wyglądają bardziej realistycznie niż kiedykolwiek wcześniej. Samo słońce unoszące się ponad wszystkim przestało natomiast przypominać rozżarzoną flarę i teraz znacznie bardziej przypomina swój rzeczywisty odpowiednik. Bardziej intensywna i wyrazista biel sprawia, że każda scena nabiera większej głębi.

A to dopiero początek. W pewnym momencie w grze zapada noc i wtedy technika HDR robi piorunujące wrażenie. Światło generowane przez reflektory samochodów intensywnie odbija się od znaków drogowych. Nadjeżdżające zza zakrętu auta są widoczne już z daleka w postaci dwóch przenikających między drzewami świecących punkcików, a rozgwieżdżone niebo nad nami tworzy niesamowity klimat. Wjeżdżamy do miasta, a tam atakuje nas cała gama jaskrawych neonów, błysków i innych efektów. Eufemizmem byłoby napisać, że HDR czyni doznania bardziej intensywnymi. On po prostu zrywa czapki z głów i kapcie ze stóp (czy cokolwiek innego, w czym siedzicie przed konsolą).

Trzeba tutaj od razu zaznaczyć, że prawdopodobnie efekty te nie byłyby tak mocno dostrzegalne, gdyby nie fenomenalna czerń im towarzysząca. Tutaj telewizory OLED są ciągle bezkonkurencyjne, a w dodatku LG zadbało, żeby wspierały oba popularne standardy HDR: HDR10 oraz Dolby Vision. Najwyraźniej producent doskonale zdaje sobie z piorunujące wrażenia, jakie wywołuje połączenie ze sobą fenomenalnego kontrastu typowego dla OLED-ów z intensywniejszą i bardziej szczegółową niż kiedykolwiek wcześniej bielą.

Recenzując Forzę Horizon 3, wiele uwagi poświęciłem oprawie graficznej. Gra jest po prostu śliczna. Dopiero jednak w trybie HDR tak naprawdę można dostrzec jej prawdziwy urok. Co szczególnie ważne, produkcji kompatybilnych z tą technologią będzie przybywać (podobnie zresztą jak i samych telewizorów). Biorąc pod uwagę, że efekty HDR zdecydowanie łatwiej dostrzec gołym okiem niż różnice między rozdzielczością Full HD i 4K, z czystym sumieniem mogę napisać, że jesteśmy u progu pewnej rewolucji w sposobie wyświetlania gier. Dziś na konsolach, a wkrótce pewnie również na pecetach.

Tekst powstał we współpracy z firmą LG.

  • Aaa

    Jak to Forza 3 jest pierwszą grą z hdr, skoro już na ps4 już kilka gier ma to zaimementowanych, np. najnowszy Infamous ma obsluge hdr?

    • Forza była pierwsza. Teraz oczywiście to uległo zmianie – są Gearsy, NBA 2K17, Deus Ex po aktualizacji też dostał wsparcie i wiele innych

    • Aaa

      Pojawił się już test DeusEx w HDR. Ale wygląda na to że działa to tylko na Xbox One S. Na konsolach PlayStation HDR aktualnie pojawia się gorszej jakości z przekłamaniami kolorów. Nie wiadomo czy to błąd gry na PS4 czy może ograniczenie portu HDMI 1.4 który oficjalnie HDR nie wspiera. Xbox One S ma oficjalne wsparcie dzięki HDMI 2.0
      https://www.youtube.com/watch?v=3e9NKTSsXa8

    • rybak17

      MS wprowadził HDR wcześniej razem z One S, który dostał HDMI 2.0.

  • Rafał

    Ja bym się cieszył z oleda w domu nawet bez hdr ;)

  • NG

    Nie widziałem tego HDR ale jak porównuję obraz mojej plazmy i ekranów LCD…. Wniosek jest jasny – została porzucona najlepsza dotychczas technika wyświetlania obrazu to jakoś to trzeba nadgonić. LCD wygląda naprawdę koszmarnie w porównaniu do Plazmy. Nic dziwnego, że trzeba tu stosować jakieś programowe sztuczki. Tu mamy niby Oleda…. To pewnie postęp w porównaniu do LCD ale cena na razie urywa dupę. Chociaż obraz i tak pewnie nieco ustępuje dobrej plaźmie. Zaletą jest pewnie możliwość uzyskania lepszych rozdzielczości…

    • Jestem Lujem

      Plazma też nie ma startu do OLEDa

    • NG

      Ile kosztuje OLED i porównywalna plazma? 5 razy droższy jest OLED? 6 razy.

    • Jestem Lujem

      Argument ceny nie ma znaczenia w kwestii jakości. Tak, OLED jest strasznie drogi i do tego niedopracowany. Jego kolory nawet nie stały koło naturalnych, mają po prostu ładnie wyglądać:)
      Za to w przeciwieństwie do plazmy nie migocze, nie męczy oczu i nie sprawia takich problemów w produkcji:)

    • NG

      Zapewniam Cię, że nic mi nie migocze:) Nie da się rozmawiać o produktach w oderwaniu od ceny :)
      Były doskonalej jakości wyświetlacze plazmowe, które deklasowały wszystko co było na rynku i nie miały najmniejszych problemów z właściwym poziomem kontrastu. Ale ekologia je zabiła. A teraz robi się wielki szum z technologi, która ma sprawę chociaż trochę naprawić… Tylko o to mi chodzi.

    • Patro

      W mojej byłej pracy wisiały obok siebie na ścianie plazma i LCD. Plazma rzeczywiście migotała i nie było to przyjemne dla oczu.

    • rybak17

      Plazmy nie kupisz, TV Oled tak.

    • Mateusz Cichocki

      Co innego LCD a co innego LED i OLED.

    • Matt Damnati

      Wszystko to LCD

    • Visitorek

      Nie, OLED to coś bardzo innego niż LCD z podświetleniem LED…

  • Bartek

    Mówimy to o LG Oled.

  • dob3k

    „SDR” chyba LDR autorze – Low Dynamic Range

    • Jacek

      Standard Dynamic Range

    • dob3k

      Z tego co pamietam Wszelkie aparaty kamery czy zwykle monitory robia i wyswietlaja obrazy w LHD. Oko ludzkie widzi zakres dynamiki HDR. Co w takim razie jest SHD? Czy to po prostu inna nazwa na LHD?

    • Przyjęło się wszędzie (na serwisach testujących TV, na stronach producentów, w komunikatach prasowych) pisanie SDR od Standard Dynamic Range

    • dob3k

      Zazwyczaj przegladam zagraniczne serwisy i tam jest wlasnie LDR, a nie SDR. No niewazne. Kazdego dnia uczymy sie czegos nowego

  • airhead

    A tak technicznie to jak ta magia w ogóle działa? Czy to jest 10-bitowy obraz i więcej poziomów jasności? Czy zakres HDMI nie jest obciety? O co chodzi?

    • Jak to w HDR – chodzi o zmniejszenie kontrastu globalnego. Zwykłe zwiększenie (a właściwie zasymulowanie) tonalności obrazu. Wg mnie to kolejny zbędny bajer. Oczywiście niektórym może się to podobać (tak jak zdjęcia pseudo-HDR tworzone przez nastolatków bez krzty estetyki), ale wg mnie, w większości sytuacji powstanie z tego beznadziejnie kiczowaty obrazek.

  • Renive

    Wkrótce na pecetach? Karty graficzne wspierają od dawna, gry też….

    • tiger

      Bo jest na pc od 2004… Half-Life 2 już się tym bawił.

    • Renive

      Nie. Jedyne co to miało wspólnego to nazwę.

    • tiger

      Nie. Efekt działa tak samo. Jednak to, co widać jest dziś dodatkowo filtrowane przez dodatkowe skrypty. Zasada jest ta sama. Nic się nie zmieniło w podstawie działania.

  • Bełkot Garfield

    Bełkot.

    HDR to pojęcie z fotografii. Matryca nie wyrabia na raz jasnych i ciemnych elementów sceny, więc robi się kilka klatek z różnymi parametrami naświetlania i montuje w jedną klatkę. Jeżeli jakaś matryca potrafi do zrobić w jednym ujęciu to już nie jest HDR tylko LEPSZA MATRYCA!

    I CO TO MA DO GIER? Jeżeli monitor może coś wyświetlić, to żaden magiczny tryb nie spowoduje, że wyświetli więcej. To jak z reklamą telewizorów w TV. Ktoś chce ci pokazać jak zajebisty jest jego telewizor na… twoim telewizorze. I ludzie to łykają! Naprawdę!

    Bełkot.

    • Nie przekonam Cię – idź do pierwszego lepszego sklepu z telewizorami i niech Ci pokażą na czym polega różnica. Serio.

    • Visitorek

      Bełkot, to napisałeś. Rozpiętość tonalna to różnica między najjaśniejszym, a najciemniejszym punktem obrazu. HDR, lub wysoka rozpiętość tonalna, którą opisałeś, to tylko sposób radzenia sobie z niedoskonałościami matrycy przez złożenie kilku zdjęć przez soft. W dobrych aparatach fotograficznych rozpiętość tonalna matrycy to 12-14EV, oko ludzkie za to widzi ~30EV. Jeśli mamy możliwość wyświetlić na monitorze większy kontrast (rozpiętość tonalną) i mamy źródło obrazu zgodne z tym standardem, to obiektywnie szczegółowość obrazu będzie większa.

      Możesz o tym poczytać, np. tutaj:
      http://alphacorner.eu/index.php/porady/oko_a_aparat_fotograficzny

    • jedrysik.com

      Ludzkie oko i 30EV? Skąd ten nieprawdopodobny news?
      Sugerujesz, że podczas oglądania wybuchu atomowego z piwnicy zobaczyłbyś detale w pomieszczeniu i skrzące sie gałązki pożerane przez falę uderzeniową? Raczej nie wydaje mi się ;)

  • Naturali

    Już od jakiegoś czasu wychodzą gnioty, w które nie da się grać. Zatem świecidełka w postaci hdr wpisują się w ten nurt w myśl zasady: opakujmy gó….. w błyszczący papierek a klient to kupi.

    • Coś w tym jest, ale raczej nie w przypadku Forzy 3, która zgarnia wszędzie bardzo dobre noty i oceny

  • Czy jest jakaś tańsza alternatywa do OLEDów od LG?

    • Matt Damnati

      Nie

    • Obecnie niestety nie. Pozostaje czekać aż stanieją, ale ceny lecą dość szybko – ubiegłoroczne modele chodzą już po 5-6k zł

    • AndHol

      Alternatywa jest – jest sporo telewizorów LCD z obsługą HDR – ale jakość będzie inna. Generalnie OLEDy wygrywają kontrastem i czernią a LCD jasnością. Generalnie, jak używasz telewizora w miarę jasnym pomieszczeniu to spokojnie możesz iść w dobre LCD bo OLED może być zbyt ciemny.

  • scribe_pl

    taki artykuł a nie ma porównania z „bez HDR” i „z HDR”

  • Matt

    To jest gra na konsole? Widziałem jakieś gameplaye to byłem przekonany, że to na smartphony, przecież tam się prowadzi jak jakimś wózkiem na złom

  • Kamil

    Ja chyba czegoś nie rozumiem… zachwycacie się tym HDR, piszecie że Forza pierwsza… Ja już jakieś 10 lat temu widziałem opcję włączenia HDR w takiej grze jak Test Drive Unlimited.. nie wspominając o innych tytułach bo ten nie był jedyny..

    Więc albo tu chodzi o jakiś inny HDR albo świat technologii ma krótką pamięć???

    • Łukasz Polowczyk

      Teraz chyba telewizory są dostosowane.

  • Darek B.

    nie ma sie co dziwić że Sony nie rusza jeszcze z nową generacją – doszli oni pewnie do prostego wniosku, że na nową generacje niewielu jeszcze stać i nie ma sensu jej wypuszczać skoro telewizory aktualnie obecne w domach większości potencjalnych użytkowników nie są w stanie generować lepszego obrazu (nie wspominając o developerach, którzy już teraz za długo muszą pracować nad jedną grą) – bez zwiększania rozpiętości tonalnej podkręcanie detali w grach nie będzie robić większego wrażenia. Wypuszczają więć pilotażowo podkręcone konsole i sprawdzają jak to ludzie łykną i czy pójdą za modą kupowania kolejnych TV – spokojnie przygotowują gunt pod kolejną generację.