google chrome logo
16

„Anty auto-play” w Chrome na sterydach. Zaskakująca taktyka Google

Gdybym miał wskazać jako pracownik przeróżnych mediów na najgorszą dla konsumenta treści reklamę, to wskazałbym taką, która odpala się z "autoplaya" i bombarduje użytkownika jazgotem z głośników. Ja rozumiem, że wydawcy są rozliczaniu również z wyników reklam umieszczanych na stronach, ale wkurzanie czytelników to nic dobrego. Google o tym wie, ale jednocześnie nie chce wchodzić w drogę wszystkim tytułom prasowym w sieci.

Blokowanie reklam z „autoplayem” według Google byłoby zbyt proste, gdyby podejść do tego zbyt absolutystycznie. Można bowiem zablokować dosłownie wszystkie takie reklamy i jednocześnie narazić się tym wydawcom oraz reklamodawcom, którzy umieszczają w takim formacie głównie odpowiednio angażujące treści sponsorowane. Kompromisem w tej kwestii ma być „uczący się” mechanizm anty-autoplaya w Google Chrome, który rozpozna na której witrynie internetowej zezwolić na uruchomienie się treści z takim atrybutem, a gdzie tego zabronić. Wszystko w rękach użytkownika i jego historii przeglądania – program Google ma się uczyć nawyków oraz preferencji użytkownika.

Google Chrome

Na początek – lista ponad 1000 witryn, na którym autoplay będzie możliwy

Załóżmy, że użytkownik dopiero zaczyna swoją przygodę z Chrome i nie ma żadnej historii przeglądania. Google do zasobów przeglądarki wprowadzać ma listę ponad 1000 witryn, w ramach których autoplay będzie możliwy. Jednak wraz z puchnięciem historii przeglądania, będzie ona modyfikowana. Jeżeli okaże się, że na konkretnych stronach użytkownik usilnie wyłącza dźwięk reklam – Google zapamięta to i będzie stosować w przyszłości. Analogicznie, jeżeli użytkownika naprawdę angażują niektóre treści sponsorowane, dla nich atrybut „autoplay” będzie honorowany.

Google Chrome z adaptowalnym mechanizmem anty-autoplay nie jest jeszcze dostępny – w ramach którejś z kolejnych aktualizacji taka opcja zostanie dodana do przeglądarki. Jeżeli tak już się stanie, z pewnością Was o tym powiadomimy.