Goodyear Oxygene
2

Opony przyszłości: dostosowane do elektryków, porośnięte mchem i zespolone ze smartfonem

Opony dla większości kierowców kojarzą się z niczym więcej, niż przykrymi obowiązkami. Regularnymi wizytami w warsztatach przy wymianie, no i wydatkami — bo jednak swoje kosztują. Ci bardziej wkręceni w temat chętnie eksperymentują z różnymi konfiguracjami dla swoich samochodów, a ich twórcy proponują coraz bardziej kreatywne rozwiązania. Goodyear na trwających właśnie targach motoryzacyjnych w Genewie pokazał produkty koncepcyjne, które dość mocno wyrywa się ze schematów obecnie obowiązujących w branży. Bo dotychczas jeszcze nie widzieliśmy (pozostającej w użytku) opony z żywym mchem, który rośnie na ścianie bocznej produktu. A na tym jeszcze nie koniec!

Temat zanieczyszczeń powietrza jest aktualny od lat, ale w czasach wzmożonego smogu także w polskich miastach — i on przybrał na sile. Dlatego też najnowszy koncepcyjny produkt od Goodyear, opona Oxygene, idealnie wpisuje się w potrzeby dzisiejszego świata. Jak obiecują twórcy — to rozwiązanie pozwoli na czystszą, wygodniejszą i bardziej zrównoważoną motoryzację w miastach. W strukturze opony został umieszczony żywy mech, który znalazł się na ścianie bocznej. Jej otwarta struktura i specjalna konstrukcja pozwalają na chłonięcie i cyrkulację wilgoci oraz wody — te zaś pozwalają na fotosyntezę, dzięki której nawet opony w naszych samochodach mogą uwalniać tlen do atmosfery.

Przewiduje się, że do 2050 roku ponad dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach, co przełoży się na znaczne zwiększenie obciążenia sieci transportowych w środowiskach miejskich” – mówi Chris Delaney, Prezes Goodyear w regionie Europa, Bliski Wschód i Afryka. „Bardziej inteligentna, ekologiczna infrastruktura i transport będą kluczowym elementem do rozwiązywania najpilniejszych wyzwań związanych z miejską motoryzacją i rozwojem.

Połącz oponę ze smartfonem

Ale to jeszcze nie wszystkie nowości, jakie przygotowała dla nas firma. Goodyear zaprezentował także prototyp inteligentnej opony, w skład której wchodzi także pakiet czujników i algorytmów pracujących w chmurze. Cały ten system komunikuje się ze smartfonem w czasie rzeczywistym — i pozwala w ten sposób optymalnie eksploatować opony, a także dbać o zwiększone bezpieczeństwo na drodze.

Przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o zachowaniu opony i jej stanie mogą sygnalizować potrzebę działań serwisowych, by wydłużyć okres eksploatacji opony, poprawić jej efektywność paliwową i inne osiągi. Tego rodzaju aktywny serwis umożliwi operatorom flot precyzyjne identyfikowanie i zapobieganie problemom z oponami.

Opony dedykowane samochodom elektrycznym

Ostatnią z nowości jest prototyp opony EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive, która przeznaczona jest samochodom elektrycznym. Badania wskazują, że opony w nich zużywają się nawet do 30% szybciej — za co odpowiedzialne są dodatkowe ciężary akumulatorów oraz wysoki moment obrotowy, który przekazywany jest od razu na koła. Opony te mają być bardziej wytrzymałe dzięki innowacyjnej rzeźbie bieżnika, a także zmiany kształtu komory. Ten dzięki stosownej optymalizacji pozwoli zapewnić dużo większe osiągi, niż konkurencyjne produkty. Nowa opona od Goodyear miałaby też wydłużyć zasięg samochodu:

Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a jednocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym. Ponadto ściana boczna zmniejsza opór aerodynamiczny, a profil posiada mniejszą masę obrotową, co redukuje ogólne zużycie energii.

Trzeba przyznać, że wszystkie trzy projekty zapowiadają się bardzo… futurystycznie. Warto mieć na uwadze, że póki co mówimy wyłącznie o prototypach — ale Goodyear to firma z długą tradycją która już wielokrotnie wcielała swoje wizje w życie. Opony wysadzane mchem brzmią dość abstrakcyjnie, ale kto wie — może za kilka lat będziemy takie widywać na drogach?