242

Organizator rozgrywek e-sportowych doniósł do KRRiT na transmisję CS:GO na Polsacie – szczują przemocą w grach

Polska agencja gamingowa i organizator turniejów e-sportowych Fantasy Expo starała się zablokować relację turnieju CS:GO na Polsacie, poprzez skargę/donos przesłany do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

W piśmie przygotowanym przez prawników można przeczytać, że relacjonowanie turnieju przez Polsat, może mieć zły wpływ na młodych ludzi. Gry tego typu co CS:GO polegają na zabijaniu, epatują agresją, a nawet dopuszcza się w nich zabijanie bezbronnych przeciwników (naprawdę tak napisali).

Tak oto Fantasy Expo walczy o swoje. Rozumiem, że Polsat wykupując licencję na turniej ELEAGUE Major może być problemem dla firm, które się e-sportem i grami zajmują (szczególnie dla ich podopiecznych, którzy komentują takie wydarzenia przy kilkuset tysięcznej widowni i generują olbrzymi ruch). Tylko, żeby uciekać się do takich metod?

E-sport od lat walczy o poprawienie wizerunku gier e-portowych, każda organizacja stara się promować najlepsze cechy gier komputerowych i dobre praktyki, obalając jednocześnie mity o brutalności w grach, która przekłada się potem na zachowania młodych ludzi w prawdziwym życiu. Gry były zresztą często podawane jako powód tragedii przy masowych zabójstwach dokonywanych przez młodych ludzi. Wydawało się jednak, że ten etap i takie myślenie o grach mamy już za sobą.

Tymczasem organizator turniejów e-sportowych, aby zablokować transmisję z turnieju na Polsacie wyciąga z szafy trupa pod tytułem “gry typu CS:GO to epatowanie przemocą, szkodliwe dla młodych ludzi”. I wszystko tylko po to aby zablokować transmisję w Polsacie. Dodam, że podczas tego Majora, polska drużyna rozegrała świetny turniej bijący rekordy oglądalności i ostatecznie po bardzo zaciętym miejscu zajęła drugie miejsce.

Jak motywował swoją skargę Fantasy Expo? Powołali się na to, że CS:GO to PEGI 18, a w związku z tym takie treści w telewizji powinny być pokazywane po godzinie 23:00 (dopasowując opis brutalnej gry do polskich wytycznych i regulacji). Każdy jednak kto grał czy kiedykolwiek widział CS:GO wie, że ta kilkunastoletnia gra ma naprawdę niewiele wspólnego z brutalnością, a liczy się w niej gra zespołowa, komunikacja i umiejętności gracza.

Rozumiałbym jednak i nie dziwiłbym się tego typu skardze, gdyby jej inicjatorem była jakaś nawiedzona organizacja walcząca z przemocą lub szalony ksiądz martwiący się o duszę nastoletnich graczy. Tymczasem tutaj mówimy o firmie zajmującej się promocją graczy, organizacją turniejów e-sportowych i promocją samego e-sportu, gdzie Counter Strike jest jednym z głównych tytułów.

Oto jak się opisuje brutalnym Counter strike :

Oto najlepsze fragmenty, jakie w imieniu Fantasy Exp Sp. z o.o. przygotowali w piśmie prawnicy:

W grze wykorzystuje się wirtualne odpowiedniki broni palnych, materiałów wybuchowych, narzędzi ostrych i innych przedmiotów, które również w rzeczywistości mogą służyć do ranienia lub zabijania osób. Co istotne, eliminowane mogą być również postaci bezbronne, pozbawione jakichkolwiek możliwości obrony lub reakcji na zachowania gracza. „Śmierć” postaci przedstawiona jest w sposób realistyczny, z uwidocznieniem wirtualnej krwi i oznak cierpienia, charakterystycznych dla umierającej osoby.

Małoletni, jako osoby o dużej wrażliwości, tendencji do przeceniania poziomu własnej dojrzałości oraz niższym poziomie zrozumienia konsekwencji podejmowanych decyzji, są szczególnie narażeni na przekazy pełne przemocy, fikcyjnych zabójstw, działania w sposób podstępny. A na tego rodzaju działaniach opiera się rozgrywka w CS:GO. Nie bez znaczenia jest też postępująca – szczególnie wśród młodszych przedstawicieli polskiego społeczeństwa – tendencja to przenoszenia do wirtualnej rzeczywistości mediów społecznościowych, gier on-line, itp. dużej części swojego życia, a także głównych kanałów nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. W młodym umyśle, niedoświadczonym a jednocześnie chłonnym nowych doświadczeń i bodźców, zacierają się często granice pomiędzy tym co wirtualne, a tym co rzeczywiste. Nadmierne obcowanie w Internecie i telewizji z brutalnością, agresją epatowanie śmiercią i ukazywanie zabijania przeciwników jako coś pozytywnego, wręcz nagradzanie za to, mogą więc nieść za sobą niebezpieczeństwa związane z aktami przemocy w realnym świecie. Przykładem mogą być np. wydarzenia z 1999 r. określane jako Masakra w Columbine High School, gdzie dwóch zapalonych graczy w brutalną, siostrzaną wobec CS:GO, grę Doom zamordowało 13 osób”. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne w swoim oświadczeniu dotyczącym wpływu brutalnych gier na rozwój psychospołeczny dzieci wyraźnie podkreśliło, że związek pomiędzy ekspozycją na brutalne gry wideo i agresywnym zachowaniem jest jednym z najlepiej udokumentowanych i przebadanych podczas profesjonalnych badań i eksperymentów°.

Cały dokument do którego dotarliśmy:

Skarga Fantasy Expo na Polsat do KRRiT by Grzegorz Marczak on Scribd

Nigdy bym się nie spodziewałam, że organizator turniejów e-sportowych może szczuć przemocą w grach. Niestety ta skarga miała wpływ na relację Polsatu – transmisja rozpoczęła się późno w nocy. Oczywiście poza Polsatem cały turniej można było oglądać na Twitch i to z polskim komentarzem. Nie mógł jednak komentować i relacjonować tego turniej IZAK – znany polski komentator związany z Fantasy Expo.

Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale to chyba pierwszy tak duży turniej, na który Polsat wykupił prawa do transmisji.

Paskudny cynizm i wyrachowanie

Fantasy Expo przedstawia się jako agencja gamingowa i organizator turniejów e-sportowych. Między innymi turniejów w Counter Strike czyli gry, którą sami w swoim piśmie do KRRiT krytykują za brutalność i zły wpływ na niepełnoletnich.

Zakłamanie to nabiera jeszcze gorszego wymiaru, kiedy okazuje się, że szef Fantasy Expo jest “managerem” Piotra ‚izaka’ Skowyrskiego, jednego z najpopularniejszych polskich streamerów i komentatorów CS:GO. Wśród ambasadorów Fantasy Expo znajdziemy też wiele znanych osób zajmujących się komentowaniem i promocją wydarzeń e-sportowych. Warto tutaj wspomnieć chociażby o ekipie INETKOXTV, która jest bardzo mocno zaangażowana w promocję i rozwój polskiej sceny Counter Strike (samodzielnie organizują turnieje dla młodych talentów CS GO)

Bardzo jestem ciekawy reakcji, kiedy ambasadorzy Fantasy Expo dowiedzą się jak firma, z którą współpracują postępuje i co tak naprawdę myśli o graczach i e-sporcie. Zakładam, że nie wiedzieli o całej sytuacji i o tym jak ich partner wypowiada się na temat e-sportowych tytułów.

Gdyby tego było jeszcze mało to dodam, że Fantasy Expo jest właścicielem serwisu o e-sporcie esportnow.pl, bezpośredniej konkurencji dla ESL-owego serwisu e-sportowego cybertsport.pl.

Ale może oni są idealni i dbają o to aby ich treści i ich rozgrywki były oglądane przez osoby pełnoletnie, w końcu CS:GO to PEGI 18? Niestety u nich to tak nie działa. Wszystkie transmisje są dostępne dla każdego, tak samo jak streamy czy relacje z wydarzeń e-sportowych. W esportnow.pl nie ma też ostrzeżeń, że treści przeznaczone są dla osób pełnoletnich.

Konkurencja bez klasy

Szkoda, że w polskim e-sportowym środowisku dochodzi do takich rzeczy. Widać, że pieniądze które się pojawiły mają bardzo duży wpływ na zachowanie i brak klasy.

Przykre to jest również dlatego, że w Polsce e-sport dopiero kiełkuje. Nie mamy jeszcze dużych e-sportowych organizacji, a w wielu mediach nadal ironicznie pisze się o zawodach i “granie w gry”. No ale widać biznes to biznes i jeśli można zaszkodzić, to czemu tego nie zrobić.

Dla mnie to, co zrobiło Fantasy Expo jest żenującym olbrzymim rozczarowaniem. Mam nadzieję, że fani e-sportu odpowiednio ocenią działania podobnych “agencji” i organizatorów turniejów.