38

Facebook kupił Instagram za miliard dolarów!

Kilka minut temu Mark Zuckerberg na swoim profilu na Facebooku poinformował świat o tym, że właśnie kupili firmę Instagram. Wartość transakcji została ujawniona, mówimy tutaj więc o kwocie miliarda dolarów (tyle samo przed chwilą MS wydał na patenty). Zuckerberg potwierdza też, że Instagram nadal będzie rozwijany i nie stanie się częścią Facebooka lecz będzie nadal […]

Kilka minut temu Mark Zuckerberg na swoim profilu na Facebooku poinformował świat o tym, że właśnie kupili firmę Instagram. Wartość transakcji została ujawniona, mówimy tutaj więc o kwocie miliarda dolarów (tyle samo przed chwilą MS wydał na patenty). Zuckerberg potwierdza też, że Instagram nadal będzie rozwijany i nie stanie się częścią Facebooka lecz będzie nadal niezależnym produktem.

Warto zwrócić uwagę, że to chyba pierwszy takie zakup Facebooka w którym przejmowany jest serwis z tak dużą bazą użytkowników. Nie jest to więc przejęcie tylko pracowników czy też dobrej technologii. Facebook zabezpieczył w ten sposób sobie tyły przed pojawieniem się silnej konkurencji w obszarze zdjęć mobilnych (w przypadku gdyby Instagram wpadł w ręce jednego z konkurentów) no i nie musi już sam szykować własnego produkt z tej kategorii (a chodziły plotki, że nad czymś podobnym pracuje).

Z pewnością będą poprawiać (może nie od razu) i urozmaicać integracje Facebook z Instagram ale też można sobie wyobrazić, że faktycznie będą mocno inwestować w rozwój tego narzędzia jako niezależnego produktu. Nie ma dużego sensu integrować całkowicie Instagram z mobilną aplikacją FB i zamykać tę markę. Jej siła jest na tyle duża, że nawet FB nie może jej ignorować.

Co do Instagram to moim zdaniem będzie to legenda nie tylko wśród twórców aplikacji mobilnych ale również wśród inwestorów. Do niedawna była to bowiem mobilna aplikacja związana tylko z jednym systemem czyli iOS (premiera aplikacji na Androida była w zeszłym tygodniu).

Wystarczyło to jednak aby zdobyć 30 milionów użytkowników i pozyskać inwestora. Instagram został wsparty przez Benchmark Capital kwotą 7 milionów dolarów i było to w momencie kiedy serwis miał ok 2 milionów użytkowników (rok temu). Można powiedzieć, że dla Benchmark Capital to inwestycja marzenie :)

Jest jeszcze jeden morał z całej tej historii. Budując startup czy też jakąkolwiek firmę warto skoncentrować się na tym aby zrobić produkt z którego ludzie będą chcieli korzystać. Czasem myślenie o modelach biznesowych jest przeszkodą w skupieniu nad tym co najważniejsze czyli nad produktem. Instagram prawdopodobnie miałby problem z zarobieniem na siebie w klasyczny sposób czyli poprzez opłaty od użytkowników czy też reklamę. Nie to jednak było wartością tej firmy.