24

Duże polskie miasto promuje elektryki: parkowanie i ładowanie za darmo

Jak sprzedają się w Polsce samochody elektryczne i hybrydowe? Słabo. Można nawet napisać, że bardzo słabo. Powodów jest kilka: wysokie ceny aut + niskie zarobki społeczeństwa, brak infrastruktury, słaba znajomość tematu wśród potencjalnych klientów itd. Piszę to kolejny raz i wątpię, by w najbliższym czasie coś się zmieniło. Ale małe kroki w kierunku rozruszania rynku są wykonywane. Przykładem decyzja władz jednego z polskich miast: Gdańsk zamierza promować elektryczną jazdę i to odwołując się do czynników ekonomicznych.

Elektryki przestaną być w Polsce rzadkością? Gdańsk wykonał ruch, który skłania ku takim wnioskom, ale z pewnością szybko nie zmieni on sytuacji: właściciele samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym będą zwolnieni z opłat w strefach płatnego parkowania. Tak tłumaczy to zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak:

Wsparcie dla samochodów wyposażonych w ekologiczne źródła napędu to jeden ze sposobów na czyste i bardziej przyjazne miasto. Podobnie jak promowanie poruszania się po mieście rowerami, czy tworzenie jak najdogodniejszych rozwiązań zachęcających do korzystania z komunikacji zbiorowej.[źródło]

Kierowcy, którzy będą chcieli skorzystać z tego bonusu, muszą wyrobić specjalny identyfikator w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. To jednak nie wszystko – karta identyfikacyjna upoważni użytkowników elektryków do bezpłatnego ładowania samochodu w przystosowanych do tego stacjach. Tych jest na razie kilka, ale z pewnością będzie ich przybywać. I to są czynniki, które mogą zachęcić ludzi do przesiadania się do samochodów zasilanych prądem. Zwłaszcza, że niebawem może nas czekać wzrost cen w strefach płatnego parkowania – część klientów pewnie weźmie kalkulator i spróbuje policzyć, czy warto brać pod uwagę elektryki.

Warto przy tym pamiętać, że mniej samochodów z silnikiem spalinowym w mieście, to lepsza jakość powietrza. Władze miast walcząc ze smogiem muszą brać pod uwagę różne rozwiązania, wspieranie alternatywnego transportu jest jednym z nich, na co mogą wskazywać doniesienia z Europy Zachodniej: Francja zamierza promować elektryki, w tym kierunku pójdą też inne kraje. Może Gdańsk da przykład miastom w Polsce?

  • Bartek

    Nie prościej było napisać w tytule że to Gdańsk?

    • Morski Morświn

      To byś bie otworzył reklam. Ja wlazłem z ciekawości jakie to miasto. Dalej nie czytam. Napisze komenta i spadam dalej klikać.

    • To Gdańsk ;)

    • Morski Morświn

      Nie zdradzaj puenty ot tak sobie od razu na początku i to w komentarzu.

    • EL Wu

      Po tym poznajesz tabloidowe portale.

  • Adrian Nyszko

    Fajnie jakby te tańsze elektryki miały zasięg co w Tesli to można wtedy dać te 100 pare tysięcy za takiego leafa, bo tak to o dupe potłuc takie gówienko jak to trzeba codzień kilka razy słupków do ładowania szukać

  • vojtas12

    Gdańsk, który ze smogiem problemu nie ma ze względu na bliskość morza…

    • Niestety, nie jest to reguła

    • ja

      nie jest- patrz ateny- ale akurat w całym trójmieście ten problem jest traktowany jako egzotyka…

  • „Jak sprzedają się w Polsce samochody elektryczne i hybrydowe? Słabo.” – akurat hubrydowa Toyota Auris sprzedaje się świetnie.

    • W skali całego rynku?

    • Nie, w skali połowy rynku.
      W 2016 r Toyota sprzedała w Polsce ok. 10 000 hybryd.

  • Magnum44pl

    „Jak sprzedają się w Polsce samochody elektryczne i hybrydowe? Słabo.”

    Ciekawe dlaczego :P Może dlatego, że ludzie jeżdżą starymi autami głównie dlatego, bo lubią :)

    • raptor72

      Jesteśmy pragmatyczni.

    • Mateusz Cichocki

      Właśnie, pragmatyczni.
      Ja wole auta spalinowe bo mnie stać tylko na takie 14 letnie, a jakoś nie wyobrażam sobie 14-sto letniego auta elektrycznego z wciąż sprawnymi akumulatorami. A zakup nowych jest zbyt wysoki.

    • raptor72

      Pozostaje mieć nadzieję że w przyszłości akumulatory stanieją do akceptowalnych cen, bo co by nie mówić to sam zespół napędowy powinien być w zasadzie niezniszczalny w samochodzie elektrycznym.

    • Mateusz Cichocki

      mój ojciec miał cinquecent a później jakiś peugeot 206 i wszystkie jeździłyby może i do dziś, kto wie, gdyby nie rdza. Ich zespół napędowy był sprawny.

  • Wielkie_Nieba

    Pakowanie i tankowanie za darmo? To nikt za to nie zapłaci? o_O

  • kofeina

    Może warto napisać o Vozilli we Wrocławiu?

  • Łukasz

    W Lublinie od samego początku istnienia strefy płatnego parkowania postój dla samochodów elektrycznych jest za darmo, więc nie wiem, gdzie tu pionierskie podejście do tematu… Większość stacji ładowania też jest darmowa, choć akurat miasto do tego ręki nie przyłożyło.

    • ja

      nie ma tu nic pionerskiego, te miejsca są darmowe dla elektryków od kilku lat również w gdańsku, jedyną nowością jest chyba konieczność wyrobienia identyfikatora- zapewne dlatego, że różnej maści cwaniaki w pojazdach z tradycyjnym napędem po prostu sobie korzystały z tych miejsc i tyle (co ciekawe- również straż miejska :D)

  • Alu Varulv
    • EL Wu

      Daj spokój, ten człowiek nie odróżnia nawet OLT Express od Amber Gold.