67

E-Skrzynka dla każdego obywatela, koniec z listami poleconymi już w przyszłym roku

Na stronach Ministerstwa Cyfryzacji pojawiły się dziś założenia projektu „e-Skrzynka, e-Doręczenie”, który pozwoli każdemu obywatelowi na komunikację elektroniczną z wszystkimi podmiotami publicznymi w Polsce w jednym miejscu.

Rocznie w Polsce wysyłanych 102 mln przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, 57 mln dotyczy przesyłek sądowych, a 22,5 mln sektora publicznego.

Łącznie mamy więc 79,5 mln przesyłek, na których można zaoszczędzić. Szacuje się, że oszczędność netto po wprowadzeniu E-Doręczeń może sięgnąć 104 mln zł.

Poza oszczędnościami ma być wygodnie dla obywateli, nie będzie trzeba wystawać w kolejkach na poczcie z awizo, bo tak najczęściej się kończy doręczanie przesyłek poleconych, wszystko będzie odbywało się online w jednym miejscu.

Pomyśl, jakby to było, gdybyś zamiast wizyty w urzędzie lub osobistego odbierania listu poleconego mógł załatwić tę samą sprawę jednym kliknięciem myszy, bez względu na miejsce twojego aktualnego pobytu? Albo gdybyś zamiast posiadania wielu kont na różnych dedykowanych portalach administracji miał jedno miejsce do komunikacji ze wszystkimi podmiotami publicznymi? Nasz projekt Ci to umożliwi.

E-Skrzynka i E-Doręczenia będą obsługiwane przez zaufanego dostawcę, który będzie udostępniał obywatelom e-skrzynki, gdzie będą mogli trzymać wysłane i odebrane przesyłki. Będzie też wystawiał dowody wysłania i odebrania przesyłek. A jak dokładnie będzie wyglądała weryfikacja doręczeń? Poniższa grafika dość obrazowo to wyjaśnia. Wybrana jednostka administracji publicznej bądź sądu wysyła pismo, które przejmuje dostawca usług adresata, ten wysyła do jego skrzynki i tu niezależnie od akcji obywatela utworzony zostanie dowód odebrania.

Z nowych e-usług Z będzie mógł skorzystać każdy obywatel i przedsiębiorca, który złoży Deklarację Cyfrowości. Po jej złożeniu będzie mógł żądać komunikacji wyłącznie drogą elektroniczną. A pisma wysłane z e-skrzynki będą równoważne prawnie z przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym.

Komunikacja elektroniczna będzie mogła być zainicjowana przez każdą ze stron, tzn. nie tylko podmiot publiczny będzie mógł napisać do Ciebie, ale również Ty będziesz mógł zainicjować sprawę w urzędzie.

Kiedy? Jest już dokładny harmonogram, finalne udostępnienie e-skrzynek planowane jest na czwarty kwartał 2018 roku, po wyodrębnieniu ich z ePUAP. Finalnie cały projekt z e-doręczeniami ruszy w pierwszym kwartale 2019 roku.

W założeniach projektu nie ma słowa o tym, kto ma być tym zaufanym dostawcą/dostawcami e-usług. W Wyborczej możemy przeczytać, że rozważane są dwa warianty, albo będzie to Poczta Polska albo banki, które sprawdziły się już we wdrażaniu e-usług administracji publicznej, takich jak Profil Zaufany czy w przypadku wniosków o 500+.

Osobiście wydaje mi się jednak, że kluczową rolę odegra tutaj Poczta Polska, której systematycznie spada wolumen przesyłek listowych, a jak drastycznie spadnie im jeszcze liczba poleconych, mogłoby się to odbić na ich rentowności, a wiadomo, że rząd od dawna wspiera działania Poczty Polskiej. Więc logicznym będzie powierzenie tej misji właśnie PP, prawdopodobnie przy użyciu platformy Envelo.