ecommerce - grafika
5

Raport E-commerce w Polsce 2017 – Prawie połowa polskich internautów nie kupuje online

Liczba polskich internautów kupujących w internecie systematycznie rośnie od kilku lat, dziś wartość rynku e-commerce w Polsce szacuje się na 36-40 mld zł, a według ostatniego raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, 54% polskich internautów kupuje online. Jednak to ta druga strona medalu, czyli nie kupujący pokazuje jak duży jeszcze potencjał drzemie jeszcze w tej branży.

Spójrzmy najpierw na ogólne liczby obrazujące polski internet. Obecnie z 38,5 mln populacji naszego kraju, 26,5 mln korzysta z internetu. Ponad połowa, czyli 54% dokonała już zakupów online, 53% internautów kupuje w polskich sklepach, a 16% w zagranicznych.

charakterystyka rynku e-commerce w Polsce

Dlaczego pozostali nie kupują? 46% polskich internautów nie kupuje w sieci, a większość z tej grupy, czyli 52% jako powód wskazuje chęć obejrzenia produktu przed zakupem, a 30% nie robi tego z obawy o bezpieczeństwo płatności. Znaczący odsetek deklaruje też przyzwyczajenie do zakupów stacjonarnych.

przyczyny niekupowania online - wykres

Osobiście najbardziej rozumiem motywację 17% z nich, którzy nie chcieli czekać na dostawę. Jeśli zdarza mi się kupować w sklepie stacjonarnym jakiś sprzęt, to właśnie z tego powodu. Okazuje się też o dziwo, że najwięcej z nich to osoby młode z przedziału 15-24 lata, a to najbardziej pożądana grupa odbiorców, którzy będą stanowili trzon polskich internautów za kilka lat.

przyczyny niekupowania online w podziale na wiek - wykres

przyczyny niekupowania online w podziale na wiek - dalsza część

Przejdźmy już teraz do tej większej grupy internautów, którzy przekonali się już do wygody zakupów online. Mamy tu dość równy podział demograficzny, jeśli chodzi o wiek, a nawet znalazło się tu 13% osób powyżej 50 roku życia.

kupujący w sieci - demografia

Najbardziej rozpoznawalne marki zakupowe wśród nich do zdecydowanie Allegro i OLX, na dalszych miejscach wymieniają Zalando, Ebay czy Ceneo.

znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu

W podziale na płeć proporcje są podobne, jedynie w przypadku Zalando (więcej kobiet) i eBay (więcej mężczyzn) widać większe dysproporcje w rozpoznawalności marek.

znane serwisy związane z zakupami - wykres

A co z zagranicznymi platformami? Okazuje się, że najbardziej popularny jest tutaj Aliexpress, dalej dopiero eBay i Amazon.

znajomość zagranicznych serwisów e-zakupów - wykres

Co na nich kupujemy? Najczęściej wskazywana była odzież oraz książki czy filmy, ale też sporo sprzętu RTV/AGD.

najczęściej kupowane kategorie produktów - grafika informacyjna

Natomiast w zagranicznych serwisach zaopatrujemy się oprócz odzieży również w gry komputerowe i obuwie.

kategorie produktów najczęściej kupowane na serwisach zagranicznych - grafika informacyjna

Jeśli chodzi o proporcje w rozróżnieniu na płeć, kobiety chętniej sięgają w sieci po takie produkty jak odzież, akcesoria, obuwie, perfumy, artykuły dla dzieci czy meble. Mężczyźni skupiają się bardziej na sprzęcie RTV AGD, komputerach, telefonach i samochodach.

kupowane produkty w podziale na płeć - wykres słupkowy

kupowane produkty ze względu na typ - wykres

Z tych ciekawszych danych można jeszcze wymienić, na jakich urządzeniach dokonujemy zakupów online. Nadal najpopularniejszym jest tutaj laptop, ale widać też, że sporo osób dokonuje zakupów na telefonach.

urządzenia do ebooków - grafika informacyjna

I nie ma tu zbyt dużych dysproporcji w rozróżnieniu na płeć, rozkład jest podobny przy każdym wskazywanym urządzeniu.

urządzenia wykorzystywane do zakupów - wykres

Pełny raport (220 stron) do pobrania jest ze strony Gemiusa, myślę, że to obowiązkowa lektura zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych. Znajdziecie w nim wiele istotnych danych dotyczących zwyczajów zakupowych internautów, jak i problemów które napotykają podczas zakupów online, co pozwoli Wam wyeliminować je we własnych serwisach i zwiększyć sprzedaż.


Badanie zostało zrealizowane przy pomocy dynamicznych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) losowo emitowanych na witrynach o łącznym zasięgu pokrywającym ponad 90% polskich internautów. Dane zbierane były od 7 do 14 kwietnia 2017 roku. Analizie poddane zostały wywiady pochodzące od 1500 internautów w wieku 15 i więcej lat. W celu zagwarantowania wysokiej jakości danych, w analizie uwzględnione zostaną tylko ukończone ankiety. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek oraz wykształcenie, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.

  • MAG

    Ogromny wpływ ma na te wyniki brak inwestycji w UX. Ilość porzuconych koszyków często z tego wynika.

    • Tak, ludzie często narzekają na trudności w wypełnianiu formularzy, zwłaszcza w mobilnych wersjach sklepu

    • jscst

      Przydałaby się też na początek implementacja OpenID, możliwość zapisywania części oferty off-line i możliwość tworzenia koszyków generycznych, które czekałyby na zamówienie po ew. skorygowaniu paru pozycji. Przydałoby się też API do zamawiania przez sprzęty IoT, takie jak lodówki czy samochody (paliwo i inne płyny eksploatacyjne oraz wymiana opon i inne usługi serwisowe).

    • Michał Mazurowicz

      kupowanie przez internet jest zbyt skomplikowane – 11%

      Nie jest tak źle jeśli można to pod to podciągnąć ;).

  • xtype

    Najlepiej zaczac handel na u-stock.pl
    Darmowe konto i wystawianie aukcji oraz bezpieczne płatności PayPal w standardzie. Oprócz tego wiele ciekawych opcji np. video produktu albo wlasne kategorie w sklepie.
    A to wszystko za nie wielka prowizje od sprzedaży. Latwy transfer aukcji z allegro wiec nie trzeba przygotowywać ofert od nowa.