Felietony

E-commerce rośnie dzięki urządzeniom mobilnym, ale ja do tego trendu nie należę

Marcin Kamiński
E-commerce rośnie dzięki urządzeniom mobilnym, ale ja do tego trendu nie należę
7

W ciągu ostatnich lat handel internetowy rozwijał się w szybkim tempie. Sporą zasługę ma w tym trendzie popularność urządzeń mobilnych. Smartfony i tablety sprawiły, że coraz chętniej kupujemy przez sieć, o dowolnej porze i w dowolnym miejscu na Ziemi. Wedle najnowszych badań z Wielkiej Brytanii wyn...

W ciągu ostatnich lat handel internetowy rozwijał się w szybkim tempie. Sporą zasługę ma w tym trendzie popularność urządzeń mobilnych. Smartfony i tablety sprawiły, że coraz chętniej kupujemy przez sieć, o dowolnej porze i w dowolnym miejscu na Ziemi. Wedle najnowszych badań z Wielkiej Brytanii wynika, że blisko 8% wizyt i 3,3% zamówień w sklepach internetowych odbywa się przez urządzenia mobilne.

Coraz więcej sklepów internetowych stara się zapewnić wygodę swoim klientom poprzez uruchomienie wersji mobilnej swojej strony internetowej, a nawet dedykowanej aplikacji umożliwiającej składanie zamówień w prosty i wygodny sposób nawet z telefonu. Czy takie działania opłacają się firmom działającym w e-commerce? Wystarczy podać kilka przykładów – marka Dominos miała w minionym roku przychód na poziomie 10 milionów funtów tylko na zamówieniach z urządzeń mobilnych. Aż 18% sprzedaży firmy Ocado wygenerowali klienci mobilni.

Skąd taki wzrost popularności zakupów przez internet wśród osób posiadających urządzenia mobilne? Pierwszym powodem jest rosnąca liczba smartfonów – w roku 2009 posiadało je w Wielkiej Brytanii około 38% osób – obecnie do ich posiadania przyznaje się ponad połowa respondentów. Jak zmieniają się trendy na rynku internetowym zobaczycie na poniższej infografice – o ile jeszcze trzy lata temu wiodącym producentem była Nokia, tak teraz traci ona na rzecz takich marek jak Apple, Blackberry, HTC i Samsung.

Rosnąca liczba smartfonów to nowe wizyty i zamówienia w sklepach internetowych. mCommerce w Wielkiej Brytanii od roku 2009 do dziś urósł aż dwukrotnie. O ile trzy lata temu zakupy przez smartfona przekonały zaledwie 10% ankietowanych, tak na początku roku 2012 już 38% posiadaczy smartfonów przynajmniej raz złożyło przez swoje urządzenie zamówienie w sklepie. Ponad połowa osób wykorzystuje również swojego smartfona do przeglądania stron internetowych – dowodzi to jedynie, jak istotne dla przedsiębiorstw z branży e-commerce jest posiadanie mobilnej wersji swojej witryny.

Jakie produkty najchętniej kupujemy przez internet mobilny? Książki, muzykę, filmy, ubrania i prezenty. Co warte uwagi, duży wzrost w ostatnich latach dzięki urządzeniom mobilnym zanotowały: płyty DVD, gry, żywność i bilety lotnicze. Najbardziej z rozwoju rynku smartfonów i tabletów cieszyć powinny się firmy działające w branży odzieżowej i zdrowotnej – to właśnie one zanotowały największy procentowy wzrost liczby zamówień na telefonach komórkowych.

A Wam zdarzyło się kupić coś w sklepie internetowym przez smartfona lub tablet? Mi osobiście nigdy...

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

e-commerce