7

Dzisiejszy „szacun” leci do czeskiego SocialBakers za pozyskanie 6 milionów dolarów od Index Ventures

Powstały w 2008 roku czeski startup pozyskał finansowanie od jednego z ciekawszych VC na rynku czyli Index Ventures. Jeśli ktoś nie miał nigdy styczności z SocialBakers.com to polecam obejrzeć ten serwis. Jest to narzędzie i usługi analityczne związane z social. Na liście monitorowanych serwisów mają Twittera, Facebook, Youtube, Linkedin oraz Google+. Robią naprawdę świetną analitykę […]

Powstały w 2008 roku czeski startup pozyskał finansowanie od jednego z ciekawszych VC na rynku czyli Index Ventures. Jeśli ktoś nie miał nigdy styczności z SocialBakers.com to polecam obejrzeć ten serwis. Jest to narzędzie i usługi analityczne związane z social. Na liście monitorowanych serwisów mają Twittera, Facebook, Youtube, Linkedin oraz Google+. Robią naprawdę świetną analitykę dla tych serwisów (z podziałem na kraje, branże, kategorie itp) no i oczywiście mają też płatne usługi pod znaczkiem PRO.

Pierwsze finansowanie w wysokości 2 milionów dolarów dostali pod koniec 2011 roku czyli w 3 roku funkcjonowania firmy. Wyniki jednak mają świetne i nie dziwię się, że w kolejnej rundzie pojawił się taki gracz jak Index Ventures. Chwalą się, że obsługują co piątą firmę występującą w zestawieniu Fortune 500. W lutym tego roku mieli 750 klientów i 275 tysięcy użytkowników.

Jak zaczynali? Od tego co najbardziej chwyta czyli różnego rodzaju ogólnodostępnych zestawień z najpopularniejszych użytkowników serwisów społecznościowych itp. Pamiętam tez bardzo dobry maili którym dość skutecznie atakowali swoich użytkowników – a użytkownikiem stawał się każdy kto chciał zajrzeć do środka bo trzeba było się zalogować przez Facebooka. Najbardziej głośno o nich zrobiło się natomiast wtedy kiedy zaczęli podawać dane których nie udostępniał jeszcze Facebook. Czyli na przykład o liczbie zarejestrowanych użytkowników FB, podziale regionalnym itp. Cytowania takich danych zrobiły swoje.

Piszę o tym trochę w kontekście Brand24, które również planuje zagraniczne podboje. Wprawdzie narzędzia różnią się znacznie jeśli chodzi o sposób działania to jednak operują w tym samym obszarze czyli monitorowanie i analiza Social Media. Brand24 jak więc widać jest w grypie serwisów które mogą potencjalnie zainteresować dużych inwestorów, z drugiej strony konkurencja jest bardzo mocno i jak widać bardzo doświadczona, nie wspominając o dobrej i rozpoznawalnej marce.

Dla mnie SocialBakers jest też przykładem na to, że można zrobić dobre globalne usługi z takiego zakątka świata jak Czechy. Nie koniecznie trzeba też przenosić się od razu do USA (bo rozumiem, że nadal prowadzą działalność z Czech).