Felietony

Dobry dziennikarz + dane = BIQdata.pl czyli nowy projekt Agory

Grzegorz Marczak
Dobry dziennikarz + dane = BIQdata.pl czyli nowy projekt Agory
8

Agora uruchomi dziś nowy serwis BIQdata.pl. Szefem całego zamieszania jest dziennikarz Wyborczej Vadim Makarenko, który wraz zespołem w kilka miesięcy zrobił serwis wpisujący się w trend data journalism. Data journalism to mówiąc ogólnie opowiadanie historii bazując na liczbach, wykresach (często...

Agora uruchomi dziś nowy serwis BIQdata.pl. Szefem całego zamieszania jest dziennikarz Wyborczej Vadim Makarenko, który wraz zespołem w kilka miesięcy zrobił serwis wpisujący się w trend data journalism.

Data journalism to mówiąc ogólnie opowiadanie historii bazując na liczbach, wykresach (często interaktywnych). Tego typu treści mają znacznie lepszy odbiór wśród czytelników, a wizualizacje danych pomagają bardzo często zrozumieć nawet te trudniejsze tematy, które opisane szpaltą tekstu były ciężkie do przekazania.

Jak wygląda data journalism w BIQdata.pl? Pokażę wam na przykładzie artykułu, który swoimi danymi pokazuje, że Polacy wcale nie piją najwięcej, mamy natomiast problem ze statystykami związanymi z umieralnością po spożyciu alkoholu.

Poniższy wykres, który skopiowałem z artykułu, oryginalnie jest interaktywny i dla każdego państwa możemy podejrzeć zarówno ilość w litrach spożywanego alkoholu rocznie tak samo jak i liczbę zgonów na 100 tysięcy mieszkańców. Dane wykorzystane w tym zestawieniu pochodzą z WHO.

Inny przykład - proszę bardzo, interaktywna mapa Polski pokazująca czego słuchamy w Spotify:

Oczywiście kluczem do sukcesu jest w przypadku tego typu dziennikarstwa odpowiednio dobrana interesująca tematyka wpisów, który pokazujemy razem z danymi. Za to właśnie będzie odpowiadał 4 osobowy zespół Vadima Makarenko. W planach mają do kilkunastu publikacji miesięcznie. Jak bardzo czasochłonne jest przygotowywanie tego typu zestawień i danych? Projekty mogą zająć od kilku dni do kilku miesięcy. Czasem bowiem właśnie kilka miesięcy trwa pozyskanie danych, które nie są ogólnie dostępne.

BIQdata na początek startuje z około setką artykułów, z których dowiem się na przykład jak stawiali bukmacherzy jeśli chodzi o nazwisko następnego premiera, o fikcyjnym upadku wielki stacji telewizyjnych.

Gdybyście teraz chcieli poklikać w serwisie w artykuły i pooglądać wykresy i zestawienia to niestety do tego będzie wam potrzebny abonament wyborczej. Tak, Agora zdecydowała się, że serwis ten będzie całkowicie za PayWallem, dostępny jedynie dla prenumeratorów. Narzekałem ostatnio, że nie jestem zachęcany do płacenia za abonament za wyborczą żadnymi unikalnymi treściami - teraz już taka zachęta, powstała właśnie dzięki BIQdata. Jest to chyba pierwszy całkowicie zamknięty serwis jaki mają - warto też zwrócić uwagę, że powstaje on pod nową marką, a nie pod domeną wyborcza.pl. Dlaczego?

Cyfrowe jakościowe dziennikarstwo to tak naprawdę dużo analiz, badań, zbierania i rozumienia danych. Jeśli BIQdata pokaże, że tworzy i dostarcza ciekawe dane to za jakiś czas może na tej bazie powstać miejsce, w którym będziemy mogli zamówić profesjonalne raporty, analizy itp. Jest to jedna z możliwości rozwoju biznesowych data journalismu.

Podsumowując. Mamy więc pierwszy natywnie cyfrowy produkt od Agory, który jest całkowicie zamknięty. Będziemy mieli ciekawe dane reprezentowane na wykresach i interkalarnych prezentacjach. Mamy wreszcie dobre nazwisko prowadzącego, którego chyba czytelnikom gazet przedstawiać nie trzeba. Co się może nie udać? Praktycznie wszystko, ale i tak osobiście wierzę, że tego typu produkty budują wartość nawet jeśli nie będzie ona początkowo doceniona przez wszystkich.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu