33

Democamp o startupach i generalnie jak było

Wczoraj odbyła się pierwsza impreza z cyklu (bo następna już w planach) Democamp czyli targi startupów. W poznaniu netguru wraz z Ubik BC gościli nas na terenie międzynarodowych targów poznańskich. Zaczynając od końca – wyniki Democampu były opublikowane zaraz po ich ogłoszeniu na sali. Głosami zgromadzonej publiczności wygrał nie działający jeszcze Ecoosystem.com. Jeśli chodzi o wynik głosowania ekspertów pierwsze miejsce zajął Redlink.pl. Na początek dwa […]

Wczoraj odbyła się pierwsza impreza z cyklu (bo następna już w planach) Democamp czyli targi startupów. W poznaniu netguru wraz z Ubik BC gościli nas na terenie międzynarodowych targów poznańskich. Zaczynając od końca – wyniki Democampu były opublikowane zaraz po ich ogłoszeniu na sali. Głosami zgromadzonej publiczności wygrał nie działający jeszcze Ecoosystem.com. Jeśli chodzi o wynik głosowania ekspertów pierwsze miejsce zajął Redlink.pl.

Na początek dwa słowa o tym kim są zwycięzcy oraz dlaczego drugie miejsce jest tak ważne.

Zwycięzcą w głosowaniu publiczności został „pomysł”. Pomysł ten (czyli ecoosystem) polega na tworzeniu platformy współpracy międzysektorowej zgodnie z ideą Open Innovation. Powstający portal ma pomóc na przykład w znalezieniu partnera do realizowanego przez nas projektu lub też znalezieniu osób które będą w stanie rozwiązać nasz problem. Dlaczego mam lekko mieszane uczucia co do pierwszego miejsca? Po prostu wolał bym aby zwycięzca był wybierany z pośród działających już serwisów, w ten sposób możemy uniknąć rozczarowań i oceniać to co jest a nie to co ma być. To co na pewno przemawiało na korzyść Ecoosystemu i jego twórców do dobrze przedstawiona i sprzedana wizja, która z jednej strony ma lekkie zabarwienie biznesowe (100 PLN za ogłoszenie umieszczone w platformie) a z drugiej strony idea realizująca potrzebę którą wszyscy dobrze rozumieją.

Specjaliści z VC i inwestorzy jako zwycięzcę wybrali serwis redlink.pl – jest to profesjonalnie przygotowana i z tego co zrozumiałem odnosząca już sukcesy usług oferująca nam profesjonalne kampanie marketingowe przy zastosowaniu różnych kanałów komunikacji takich jak : mail, fax, komunikaty głosowe, SMS-y itp. Profesjonalna prezentacja, jasny i klarowny model biznesowy, określenie rynku i konkurencji oraz pokazanie własnej przewagi w stosunku do innych nie mogły nie zainteresować grupy „ekspertów”. Moim zdaniem jak najbardziej zasłużone zwycięstwo.

Ważny jest jednak ten drugi. Podczas obu głosowań (publiczności i ekspertów) drugie miejsce zajął serwis jakdojade.pl. Nie chcę powiedzieć, że jest on tak zwanym „moralnym zwycięzcą” ale..



O co chodzi w jadojadę nie trudno jest się domyślić, natomiast serwis jest bardziej zaawansowany niż mogło by się nam wydawać na początku. Jest to wyszukiwarka połączeń komunikacji miejskiej która daje nam możliwość zaplanowania podroży, sprawdzenia trasy konkretnego tramwaju lub autobusu oraz zajrzenia do tabliczki rozkładu jazdy. W drodze jest wersja mobilna oraz objęcie zasięgiem innych miast (teraz jest tylko Poznań). Wydaje się, że jest to serwis z perspektywami – o ile oczywiście twórcą wystarczy zapału bo z pewnością jest to trudna praca.

Startupy które zwróciły moją uwagę

Oprócz zwycięzców moją uwagę zwróciło kilka startupów które uważa, że mają ciekawy pomysł lub też są dobrze zrealizowane i były dobrze zaprezentowane.

Przede wszystkim w oczy rzucił się CupSell, czyli sklep z koszulkami. Użytkownicy mogą zakładać własne sklepy i tworzyć własne unikatowe projekty koszulek a potem na nich zarabiać (jest bazowa cena podana przez CupSell do której można dodać własną marżę). Projekt identyczny z tym tworzonym kiedyś przez Marcina Jagodzińskiego (butik.pl). Marcin kiedy z nim rozmawiałem uświadomił mi jak ciężki jest to biznes – jeśli jednak się uda może być bardzo opłacalny. Cupsell ma moim zdaniem szansę – aby ją zwiększyć powinno znaleźć sobie partnera (wymarzonym był by NK ale na to trzeba być organizacyjnie i logistycznie gotowym) oraz szybko opracować plan na wypadek dynamicznego wzrostu zamówień. Ja na pewno spróbuję koszulkowego biznesu – będę chciał sprawdzić jakość wykonania koszulek i co najważniejsze to jakość i trwałość nadruków.

Kolejny interesujący moim zdanie startup to flux. Będzie to aplikacja webowa wspierająca współdzielenie informacji oraz pracę grupową. W chwili obecnej aplikacja umożliwia współdzielenie poczty, kalendarza oraz kontaktów – kolejne moduły już w wkrótce. Muszę przyznać, że Flux przede wszystkim dobrze wygląda i z tego co widziałem autorzy w swoim rozwiązaniu naprawdę rozwiązują kilka istotnych problemów związanych z pracą grupową. Jednym słowem dobrze przemyślana aplikacja wyglądająca na poziomie światowych startupów. Jest też jasno określony model biznesowy aplikacja ma być płatna (koszt per użytkownik) a głównym jej targetem są małe i średnie (średnie w polskim rozumieniu oczywiście) firmy.

Rafał Agnieszczak, który pełnił wczoraj rolę głównego krytyka (i wielu przypadkach miał rację) wypomniał twórcą, że bardzo podobna aplikacja jest dostępna za darmo chodzi o Connectora (dyskusja na flajkerze na ten temat). No i faktycznie za darmo jest wersja open source (czyli bawimy się, ze wszystkim sami). Kiedy jednak chcemy mieć bardziej profesjonalną usługę (zapomnieć o rozwiązywaniu problemów, patchowaniu, hostingu itp) to płacimy tak samo jak w przypadku Flux.

Spodobały mi się tęż statystyki dotyczące rynku nieruchomości jakie dostarcza domirynek.pl. Jest to tego typu projekt który moim zdaniem sam w sobie hitem internetu nie będzie ale kiedy rozwinie się bardziej część analityczną i da się ludziom jeszcze więcej informacji to można szukać partnera (a na miejscu partnerów był bym zainteresowany takim dodatkiem do ogłoszeń). Jeśli ktoś z was jest w tej chwili zainteresowany kupnem lub sprzedażą mieszkania lub zastanawia się gdzie zainwestować w serwisie tym znajdzie bardzo pomocne informacje. Sprawdziłem wartość mojego mieszkania i doszedłem do wniosku, że jestem bogaty :) Natomiast niestety nie mam szans na to aby kiedyś te pieniądze dostać do ręki :(.

Ostatni z serwisów który wymienię znałem już wcześniej ale teraz zaprezentował się nam w nowej odsłonie. Mowa o TubePlayer czyli o serwisie muznczynym który agreguje i segreguje muzykę z Youtube. Pozwala nam tworzyć własne playlisty oraz odsłuchiwać list stworzonych przez innych użytkowników. W drodze jest także podłączenie przez API do Last.fm oraz inne dodatki. Nawet jeśli serwis ten nie będzie sukcesem sam w sobie to jednak pokazuje, że jego twórcy mają talent i znają się na tworzeniu serwisów internetowych – dobra pozycja w portfolio i kilka ciekawych rozwiązań.

O tym jak było, o organizacji imprezy

Organizacyjnie impreza była udana. Wszystko co miało się odbyć odbyło się o czasie, wszyscy wiedzieli jaki jest następny punkt programu a targowisko ze starupami (każdy startup miał własne miejsce gdzie mógł przeprowadzać pokaz serwisu oraz rozmawiać z zainteresowanymi uczestnikami spotkania) chyba zdało egzamin.

Do przemyślenia pozostaje natomiast miejsce kolejnej imprezy tego typu, rozdzielenie targów startupów od miejsca gdzie były prezentacje było dobre ponieważ hałas z górnego piętra nie przeszkadzał tak bardzo. Z drugiej strony po przerwie ciężko było zagonić gości z powrotem na prezentacje a szczególnie wtedy kiedy wdali się w rozmowy z przedstawicielami startupów.

Wydaje mi się też, że 5 minutowa forma prezentacji jest wystarczająca na to aby powiedzieć w jasny i zrozumiały sposób czym jest nasz serwis. Niektórym się to udało ku uciesz publiczności była też jednak spora grupa starupów które z prezentacją miały problem (ale o tym będzie poniżej).

Do przemyślenia pozostaje sprawa komentarze jedynie od komentatorów – jetem ciekawy opinii osób obserwujących czy było to dla nich ciekawe. Każdy startup miał 5 minut na prezentacje, potem zostawały 4 minuty na komentarze od komentatorów a startup nie mógł się do nich odnieść. Nie było też możliwości na przeprowadzenie sesji Q&A.

Przy tak dużej liczbie prezentujących startupów takie podejście zdało egzamin jeśli chodzi o timing, natomiast wydaje mi się, że ciekawie zrobiło by się wtedy kiedy twórcy mogli by odnieś się do komentarzy i pytań od publiczności. Niestety nie ma chyba złotego środka na ten problem, bo dyskusja nad jednym tematem może trwać bardzo długo, co wtedy z resztą?, ile czasu to zajmie?.

O niektórych prezentacjach
Na koniec słowo komentarza na temat niektórych prezentacji w których autorzy w 5 minutach nie zmieścili się z główną informacją „o co tak naprawdę chodzi”. Można dyskutować czy 5 mintu to dużo czasu aby w pełni zaprezentować swój projekt (chociaż niektórzy to umieli zrobić), natomiast na pewno jest to wystarczająca ilość czasu aby powiedzieć czym on jest, jakie problemy rozwiązuje, czego można się spodziewać itp.

Niestety było kilka prezentacji w których twórcy tak daleko zaszli w szczegóły, że nie można było zorientować się co chcą nam powiedzieć. Zaczynali od szczegółów, skupiali się na sprawach technicznych natomiast nie mówili o tym co tak naprawdę zrobili. Czytanie z kartki też nie pomagało chociaż było już bardziej zrozumiałe niż zupełny brak konkretów.

Nie chcę powiedzieć, że każdy startup powinien być mistrzem sztuki prezentacji ale na pewno warto zapoznać się z podstawowymi założeniami, ułożyć sobie prezentacje od konkretów na temat tego co się zrobiło i potem przechodzić do szczegółów – w ten sposób nawet jeśli ktoś nie zdąży powiedzieć jak bardzo zaawansowane funkcje ma jego serwis to ludzie i tak będą mieli jakiekolwiek pojęcie o tym do czego on służy. No i rzecz podstawowa – trzeba znać swoją prezentacje na pamięć i nie być zaskoczonym widokiem następnego slajdu. Nie ma nic bardziej rozpraszającego uwagę publiczności niż prezentujący który właśnie zastanawia się co chciał powiedzieć widząc następną stronę prezentacji.

Myślę, że następnym razem organizatorzy w ramach pomocy prezentującym, mogli by opublikować jakiś przykładowy szkielet prezentacji, który pomógł by ułożyć jej treść oraz przekaz w jasny i zrozumiały format.

Ostatnie zdanie

Podsumowując, dzień spędzony na poznańskich targach startupów uważam za jak najbardziej udany. Było ciekawie, targi zdały egzamin – udało mi się porozmawiać z kilkoma startupami, spotkać bardzo ciekawych ludzi oraz dowiedzieć się co dzieje się w innych regionach polski. Mimo iż nie wszyscy prezentujący pokazali się z najlepszej strony to jednak każdy z nich miał ten zaraźliwy „zapał” do zrobienia czegoś własnego, unikalnego – wydaje mi się, że jest to jeden z powodów dla których naprawdę warto robić takie imprezy.

Można też zauważyć, że w okół młodych przedsiębiorców internetowych zaczyna tworzyć się całkiem konkretny „system wspierający”. Mamy już fundusze, mamy inkubatory, powstają firmy które chcą pomagać i pośredniczyć w kontaktach z inwestorami, mamy organizacje wspierające i pomagające w tworzeniu działalności gospodarczej, powstają platformy do wymiany umiejętności i zasobów – mamy wreszcie gdzie prezentować nasze dzieła a duże firmy takiej jak Microsoft zaczynają oferować pomoc technologiczną. Tworzy się więc coś czego wcześniej nie było – taki ekosystem który sprzyja i pomaga nowym i co warto dodać w wielu przypadkach nie tylko internetowym biznesom.


Stoisko serwisu CupSell



Stoisko serwisu 48godzin


Targowisko na Democamp (puste bo na dole trwały prezentacje)


Zwycięzcy głosowania publiczności

  1. Marek napisał(a):

    Flux – nie rozumiem zachwytu. Przeciez to troche inne Google Apps… a co do jego interfejsu to bardzo mocno wzorowany na Apple’owskim MobileMe.com – nawet prawie z tymi samymi wlasciowsciami.

  2. bartosz napisał(a):

    cupsell wydał mi się bardzo fajny po prezentacji i rozmowie z autorami, miałem nawet sporą ochotę oprzeć jeden własny mały projekt na ich „systemie” ale wejście na stronę mnie poraziło… najpierw kliknąłem na „załóż sklep” gdzie były informacje o tym dlaczego warto (trzema różnymi rozmiarami czcionek – halo?!) i żadnego linka. ok, nie zraziłem się, poszukałem linka do rejestracji, znalazłem, zarejestrowałem się… żadnej weryfikacji maila, a do tego ciągle miałem dostępny box do logowania. jeśli w grę mają wchodzić pieniądze które ktoś ma zapłacić i które mają trafić do mnie – to, cholera, mogą sprzedać segwaya i zainwestować w porządnego kodera… a szkoda, bo wciąż brakuje mi czegoś takiego na polskim rynku (spreadshirty i cafepressy odpadają ze względu na cenę).

  3. jwieczorek napisał(a):

    @Marek: jak powstawał Flux, to MobileMe.com jeszcze nie istniało. Więc jak już to odwrotnie ;)

  4. Marcin napisał(a):

    cupsell.pl – rozumiem rozczarowanie :)
    nie wiem czy wspominałem że serwis w formie nadającej się do prezentacji działa dopiero od 4 dni co nie znaczy ze jest juz skończony :)
    Mimo że sprzedaż koszulek idzie już pełną parą to
    do wymiany idą wszystkie teksty z serwisu łącznie z regulaminem i podstronami.
    Do poprawki idzie usability – ale do tego potrzebujemy opinii uzytkowników , na którą niezmiernie liczę :)
    A co do maila z potwierdzeniem rejestracji odpowiedź jest bardzo prosta – przeciez podczas rejestracji nie podawałeś maila :D:D:D
    żeby sie zarejestrować wystarczy podać login i hasło , maila i inne dane możesz uzupełnić sobie później, a są one niezbędne do dokonania zakupu.
    Co do kodera -on jest naprawdę profesjonalistą, daję słowo i ręczę swoim segway’em :)

    Kapsel ma sie przede wszystkim rozwijać w stronę klienta (zarówno zakładającego sklepy jak i tego kupującego koszulki) ale do tego jest niezbędna pomoc uzytkowników bo przecież sam wszystkiego nie wymyślę i nie przetestuję.

    Za powyższą opinię BAAAAAARDZOOOO dziekuję i proszę jeśli to możliwe o kolejne sugestie :)

  5. wrzasq napisał(a):

    @bartosz: a mogę wiedzieć gdzie jest moja wina primo w treści, secundo w tym, że jest to robione zgodnie z wytycznymi? moja głowa w tym, żeby działało – działa POPRAWNIE. a to, że marcin wymyślił inaczej, niż ty byś chciał – gdzie w tym wina kodera, ktokolwiek by tego nie robił?

  6. trifilip napisał(a):

    A mnie sie bardzo podoba domirynek.pl Ciekawie i czytelnie przedstawione statystyki. Nawet na mojej malutkiej ulicy znalazłem statystyki cen mieszkań i co najlepsze to są zgodne z tym co pokazują anonse. Tak dalej i powodzenia życzę! Może teraz kolej na statystyki cen samochodów w Polsce ;) ?

  7. bartosz napisał(a):

    @wrzasq – fakt, nie wspomniałem o http://flaker.pl/f/823275 tym (czego byłem naocznym świadkiem). i rozumiem, że box do logowania widoczny w momencie kiedy się zalogowałem też jest zgodny z wytycznymi?

    ok, większość tego, co mi się nie spodobało to kwestie UX – i teoretycznie koder nie powinien sobie nimi zaprzątać głowy… teoretycznie.

    zainwestujcie w projekt/makiety od jakiegoś grafika/ui designera – bo odstraszyliście mnie, a od dawna czekałem na taki polski projekt (nie więcej jak 2 tygodnie temu kupiłem domenę żeby sprzedawać. i zaparkowałem na otwarte24.pl). cieszę się, że sprzedaż koszulek idzie wam nieźle – ale boję się pomyśleć ilu nie sprzedaliście przez to, że ktoś nie mógł się zarejestrować.

    do tego teksty w stylu „Do dzieła człowieku :)” są fajne jak ustawiamy sobie opis na gronie – ale gdy mam na czymś zarobić, czy nawet zamówić sobie mój projekt (i za niego zapłacić) to wolałbym sztywne copyteksty (których fanem nie jestem) , niż emotikony.

    jeśli miałbym coś zasugerować – to parkowanie własnej domeny i mocna customizacja (o czym wspominałem przy waszym stoisku) wyglądu sklepu są dwoma rzeczami, których mi mocno brakuje w większości dostępnych platform e-commerce-saas (i które spowodowały, że zdecydowałem się na tę a nie inną).

    pozostaje mi życzyć powodzenia – prezentacją mnie zachęciliście, na serwis dam jeszcze trochę czasu :)

  8. Junak napisał(a):

    jak podobało się niektórym jury i jego komentarze…

    Jeśli chodzi o moje wrażenia, to wiele uwag było rzeczywiscie bardzo przemyślanych i dało do myślenia twórcom serwisów oraz widowni. Za dużo jednak widziałem popisów oratorskich w stylu Kuby Wojewódzkiego. Chyba nie o to chodzi, żeby wyśmiać samą prezentację (nawet jeśli była totalna klapą), ale żeby skupić sie na serwisie.
    Co mają np. doradcy xeliona do do inwestowania indeksowego? Gdyby było ono pozbawione sensu serwisy takie jak forex trade, w ogóle nie funkcjonowałyby na szerszą skalę.
    Albo po co uwagi o tym jak się prezentować? To można zawsze powiedzieć po prezentacji, a nie marnować na to czas słuchających.
    Lub też, niech mi ktoś powie, ale jak twórca O2 może narzekać na przestarzały layout strony, dawno nie wchodził na swoje serwisy, czy co??

    Ciekaw jestem jak zostałaby skrytykowana nk gdyby kilka lat temu wystapiła na takim barcampie, pewnie dostałaby cięgi za słaby layout, brak przemyślanego planu biznesowego, zgapienie pomysłu i słabą architekturę serwisu…

    Zabrakło jednak w gronie Jury, kogoś sensownego w ogóle nie związanego z branżą internetową, kogoś kto byłby dobrym przedstawicielem szeroko pojętej branży inwestorskiej. Może na następnych democampach będzie z tym lepiej.

  9. Grzegorz Marczak Grzegorz Marczak napisał(a):

    @Junak – chyba jesteś jednym z skrytykowanych.

    Wyjaśnię jednak – internet nie jest czymś oderwanym od rzeczywistości, trzeba umieć o nim mówić a tym bardziej zaprezentować wynik swojej ciężkiej pracy. Nie można też prezentować usług które w realu już istnieją są za darmo i są dostarczane przez zawodowców (to apropo xeliona)

    Twórcy o2 akurat bym się nie czepiał bo był on wyjątkowo łagodny w ocenianiu.

    No i w gronie Jury miałeś przedstawicieli branży (O2, Fotka, SealFund, Blomedia) i jednocześnie inwestorów – bo osoby te inwestują. Są to praktycy którzy z internetu żyją, a nie teoretycy z agencji marketingowych.

  10. ML napisał(a):

    @trifilip – w styczniu 2009 pod adresem http://www.autoxy.pl startuje serwis oferujący (b. rozbudowane) statystyki cen aut używanych. zapraszam wkrótce :-)

    gratuluję udanej imprezy.

    moim faworytem był jakdojade.pl. UI nie powala, ale to można (a nawet trzeba) poprawić. zastanawia mnie tylko, czy twórcy ww. nie boją się ew. „konkurencji” ze strony google transit?

    natomiast niezłym zaskoczeniem jest zainteresowanie wokół cupsell.pl. domena bardzo słaba (podaj mamie przez tel adres ;-), UX i txty do niczego, ale widać że jest potrzeba nowej platformy w pl ;-) osobiście korzystam ze spreadshirt(ojej co za nazwa), działają rewelacyjnie szybko, tyle że się cenią.

  11. Jacek Gadzinowski napisał(a):

    (powtorze za wpisem na netto.blox)
    Uff, udało się mi wreszcie dorwać do kompa po całym dniu roboty.

    Szacun dla organizatorów + miejscówka, brawo za odwagę dla startupów które podjęły wyzwanie i prezentowały się. Nie zawsze było dobrze… ale, kto wyciagnie wnioski następnym razem ma szansę zakasować wszystkich. Prezentacje… pozostawiały duzo do życzenia, czasem nie wiadomo było… „o so chodzi”?

    Mam prywatną satysfakcję że wygrał Ecco (w glosowaniu SMS) projekt którego modelem biznesowym nie jest „napompować i opchnąć”. 3mam kciuki by twócom starczyło samozaparcia i działań które mogą nas pchnać w kierunku polskiej kalifornii :)

    2 pozytyw – jakdojade. Gdy tylko rozszerzycie oferte na inne miasta, dodacie mobile – wróże duży kop naprzód. algorytmy… widać dużą pracę.

    Załuje ze musiałem wyjść na 1,5h w trakcie (omineło mnie część prezentacji), odebrać samochód po miesiecznej naprawie z warsztatu. Tak mi brakowało adrenalimy, ze wrocilem do wawy z przecietna predkościa ok 100 mil na godzine :)

    Podsumowaujac, super impreza + zacni ludzie + widać duch przedsiębiorczości. Pozdrawiam lożę szyderców :) – jeden z szyderców.

    Do zobaczenia next time… wiosna?

  12. Mikołaj Z napisał(a):

    @jwieczorek W temacie wyglądu Fluxa: być może mobileMe jeszcze nie było ale iCal, Address Book, i Mail dla Mac’a już były a Flux bardzo mi to wszystko przypomina. Ale w sumie jak już kopiować pomysł to dlaczego wygląd też nie?!

    (Nie jest to wcale podjazd pod powielanie pomysłów bo wiele „powielonych” projektów odniosło duży sukces. Dla mnie już duży plus że jest w tym wszystkim również opcja „email sharing”)

  13. wrzasq napisał(a):

    @bartosz: caly problem polegal na tym, ze doslownie dwa dnie przed democampem zostalismy przerzuceni na nowy serwer. administrator dwoil sie i troil, tak samo jak my wszyscy, ale w niektorych momentach (tutaj nie chce sie wypowiadac za niego, przyjmijmy, ze po prostu musial) – cos sobie wstawial (na przyklad na nowym serwerze bylo w ogole wlaczone raportowanie bledow sic! – ze strony kodera oczywiscie powinno byc przewidziane, ale raportowanie powinno byc zachowane dla niego). jak widac nic takiego juz nie ma miejsca. tutaj nie chce zwalac na nikogo winy, po prostu niefortunny zbieg okolicznisci.

    co do samego usability – w scislym projekcie jest nas trzech: szefu, koder i designer. robimy niektore rzeczy na zasazie burzy mozgow, niektore na zasadzie przekonywania sie jakimis argumentami, a niektore przez to, ze juzerzy podsylaja komentarze. dlatego twoje komentarze sa bardzo cenne, tak samo jak i wiele innych – serwis uzyskal ksztalt zdatny do uzytkowania dwa dni temu. nie chodzi o usprawiedliwianie sie – bardziej chodzi o wytlumaczenie zaistnielych sytuacji, ktore oczywiscie powinnismy wziac pod uwage.

    sa pewne rzeczy do dopracowania, jednak obecny ksztal serwisu jest pewnym kompromisem, daltego jak sie to potoczy dalej to sie okaze juz w najblizszych dniach, wlasnie seria targow *camp miala pokazac nam kierunek na co stawiac najbardziej.

    jeszcze co do kwestii „luzackich tesktow” – to jest kolejna kwestia do zmian. staralismy sie utrzymac w miare luzna (a co za tym idzie bliska uzytkowniowi) formule przekazu, ale jednak duza ilosc opinii takich jak twoja (w miare krotkim czasie) zapewne skloni nas do wprowadzenia bardziej „oficjalnie” brzmiacych tekstow.

    zresztą dziś na netcampie w szczecinie była możliwości porozmawiania z każdym z nas z osobna, jak i wszystkimi w kupie ;) i widać było, że juz po jednym dniu uwag serwis prezentuje sie znacznie lepiej :).

    , przepraszam za czytelnosc, wrocilem o 2 nad ranem po after party after netcamp ;)
    //wrzasq

  14. jwieczorek napisał(a):

    @Mikołaj Z: faktem jest, że od kilku lat korzystamy z OS X. Stąd zapewne widać inspirację aplikacjami które wymieniłeś. Ale to tylko na + dla przyszłych użytkowników :)

  15. Artur napisał(a):

    Hej, tu Artur z domirynek.pl. Fajnie, że nas jakoś zauważyliście, choć w głosowaniach słabiutko :). Chciałbym zwrócić uwagę na pewną sprzeczność w akapicie o nas:

    „Jest to tego typu projekt który moim zdaniem sam w sobie hitem internetu nie będzie ale kiedy rozwinie się bardziej część analityczną (…) to można szukać partnera (a na miejscu partnerów był bym zainteresowany takim dodatkiem do ogłoszeń)”

    Czyli jesteśmy zbyt niszowi aby samemu coś zdziałać. Ale – następne zdanie :) –

    „Jeśli ktoś z was jest w tej chwili zainteresowany kupnem lub sprzedażą mieszkania lub zastanawia się gdzie zainwestować w serwisie tym znajdzie bardzo pomocne informacje.”

    Czyli – mamy potencjał popularności taki jak każdy portal nieruchomościowy. Skłaniam się zdecydowanie ku temu drugiemu wnioskowi :). Poza tym – nikt nie zauważył naszych planów rozwoju, wszyscy uznali to co mamy za skończony produkt.

    Co do imprezy to niestety ciężko się do czegoś przyczepić :). Aha – rzeczywiście przydałaby się możliwość odpowiedzi na komentarze, np. minuta czasu na to.

    Najcenniejsza była możliwość porozmawiania z ludźmi. Zdobyliśmy kilka ciekawch kontaktów „binzesowych” i właśnie zastanawiamy się nad dalszą drogą.

  16. Marcin Tarnowski napisał(a):

    Super impreza. Warto było się wybrać, poznać parę opinii i kilka ciekawych osób. Doświadczenie w tego typu prezentacjach też na pewno nie raz się przyda (i następnym razem będzie trochę lepiej;) ).
    Poza tym na pewno wielka motywacja do dalszej pracy:)
    Od razu następnego dnia napisałem też maila z pytaniami do prawników z AIP. Lepiej poukładać kwestie legalności wszystkich materiałów już na samym początku, tym bardziej, że wszyscy właśnie na to zwracali mi największą uwagę. Czekając na odpowiedź, biorę się za Last.fm:)
    Pozdrawiam!

  17. Grzegorz napisał(a):

    Witam!
    Idea imprezy bardzo na czasie i jeszcze bardziej potrzebna – zarówno dla młodych i ambitnych twórców startup’ów jak i dla potencjalnych inwestorów, którzy z uwagi na wszechobecną recesję dużo ostrożniej finansują nowe przedsięwzięcia.
    Chciałbym jednak zwrócić uwagę na formułę prezentacji i warsztatu. Nie moglem patrzeć na całą loże szyderców znęcających się na twórcami (czasami szukając dziury w całym), którzy nie dość tego byli pozbawieni możliwości riposty (wyrywanie mikrofonu). Jedynymi jurorami, którzy komentowali pomysły na poziomie byli Marczak i Brański. Pan Agniszczak myślał chyba, że występuje w progamie „gwiazdy tańczą na lodzie”, a sam wcielił się w rolę Dody.
    …. a tak bardzo poważnie to z niecierpliwością czekam na kolejny democamp!

  18. Ania napisał(a):

    Czy ktoś wie gdzie są zdjęcia z imprezy?

    @Grzegorz zgadzam się że Pan Agniszczak wcielał się w rolę Dody …

  19. Bartek napisał(a):

    @ Jacek Gadzinowski – Dziękuję bardzo Panie Jacku. Cieszę się, że zauważył Pan nasze podejście. Faktycznie, model “napompować i opchnąć” nie najlepiej charakteryzuje to, jak chcemy działać :) Kasa w tym momencie nie jest tak ważna jak mądre zakomunikowanie tego co mamy w głowie i stworzeniu pożądnego model biznesowego, ale dla… użytkowników portalu.

    //

    Na blogu projektu napisałem też swoje wrażenia. Dwa komentarze wyżej pojawił się trackback :) Świetna impreza i w każdej kategorii „350 km/h” – organizacja, szybkość z jaką wszystko się działo, szybkość z jaką promowane są nasze start-up’y w blogosferze. Żałuję jedynie, że nie miałem okazji porozmawiać osobiście z ekspertami (na after party przyszedł tylko Kuba, z którym zamieniłem parę słów).

    Wracam do roboty, bo w poniedziałek chcemy uruchomić portal i pokazać jak to wszystko w praktyce wygląda.

    Pozdrowienia!
    Bartek

  20. Jacek Gadzinowski napisał(a):

    @Bartek – szczerze, podoba mi sie zapał, mimo ze niektore rzeczy jeszcze u Was powaznie skrzecza. Ale kto nie zaczynał ten nie dowie sie tego, jak trudne sa poczatki – na wlasnym, jak zaczyna sie swoja pierwsza prace.
    Podoba mi się startup, ktory jest w kontrze do zalewu kopii serwisow web miliard zero typu pokaz cycki, znajdz przyjaciol, wklej film. Ile mozna…

    Popracujcie prosze nad przejrzystościa, dopracujcie grafike, bo troche kupuje Was w ciemno. Wiem ze nie bedziecie mieli łatwo, bo mentalność Polaków dot. wspolpracy na projektach, dzielenie sie wiedza i otwartość jest duzo nizsza niz w dolinie krzemowej czy na zachodzie. Ze koledzy z web 2.0 kopiami, pewnie beda patrzeć ironicznie na Was.

    Dlatego, nie zamieniajcie serwisu w serwisik dla freelancow, szukajacych malych zlecen i spamopromocji wlasnej osoby, Filtujcie to i wyrzucajcie. Jakby powiedzial ex prezydent „nie idzcie tą drogą”! :)
    Macie inny cel i go realizujcie, jak zrozumialem Wasz przekaz. Idzie w strone NGO, skupiajcie ludzi ze srodowisk lokalnych i uczelni, stancie sie platforma dla biznesu, naukowców, VC i ludzi którzy maja ducha przedsiebiorczosci, miejscem edukacji i podnoszenia poziomu biznesu/kontaktow swiata nauki z biznesem. Popracujcie nad autopromocja i PR dla ecco.

    To moj kredyt zaufania do Was, mam nadzieje ze nie zawiedziecie ludzi ktorzy oddali na Was glos. Bo sodowa potrafi bardzo szybko udzerzyć do głowy.

    BTW.
    Redlink – załuje że nie mogłem być na tej czesci prezentacji, ale z tego co widze. Dośc solidny projekt, przemyslany i działajacy model biznesowy. Czego chcieć wiecej – powodzenia i dobrej kasy :)

    Wróce jeszcze do jakdojade.pl – niech Was tylko google nie zje :) Dlatego musicie się spiąć – popracować nad marką i PR podziałać. Im szybciej to zrobićie tym lepiej dla Was – bo szkoda by było Waszej potencjału i pracy która włożyliście w Wasz startup.

  21. Robert napisał(a):

    z tym „generalnie” w tytule, to jakis zart, czy wam sie w Polsce cos porobilo na tym punkcie. Jeszcze inne slowo-„dokladnie”. Bo niby co, takie cool?

  22. syllepsa napisał(a):

    Ciekawie się to czytało po kilku miesiącach od imprezy. Równie ciekawie było zajrzeć na strony poszczególnych projektów. Moje spostrzeżenia są nastepujące:
    1. Ecosystem – to chyba padło? Trzy zarejestrowane projekty i sześciu subskrybentów to mało. Wydaje mi się, że jeszcze za szybko w naszym kraju na taki startup. Może wina leży w złym nagłosnieniu projektu?
    2. http://www.Jakdojade.pl – dla mnie rewelacja. Chyba zacznę tego często uzywać. Wyszukałem połączenie do byłej pracy i okazało się, że wszystko się zgadza, a dodatkowo są jeszcze alternatywy, o których nie wiedziałem. W porównaniu ze stroną warszawskiego ztm, to niebo, a ziemia
    3. http://www.domirynek.pl – ciekawy projekt, myślę, że twórcy powinni skupić się również na podmiotach gospodarchych i przygotować dla nich komercyjną ofertę. Coś na kształt Eurotaxu i jego bazy wycen pojadów dla branży ubezpieczeniowej.

    Artykuł sprawił, że chyba sam będę chciał się wybrać w najbliższy weekend do Poznania na Democam.