Gry

Poradnik CS:GO – Podstawy dla tych, którzy chcą zacząć część 1

Artur Janczak
Poradnik CS:GO – Podstawy dla tych, którzy chcą zacząć część 1
12

Counter-Strike: Global Offensive należy do gatunku gier First Person Shooter (FPS), gdzie walczą ze sobą dwie frakcje: Terroryści i Antyterroryści. Obecnie jest to jeden z najpopularniejszych tytułów na świecie, a z każdym miesiącem przybywa nowych graczy. Na ten stan rzeczy wpływ ma wiele czynników, w tym rosnąca popularność rozgrywek esportowych. Nie mniej jednak, nie wszyscy mieli do czynienia ze wspomnianą produkcją, dlatego też postanowiłem przygotować Poradnik CS GO, z którego dowiecie się wszystkiego od A-Z zanim rozpoczniecie przygodę z CS:GO.

Tryby rozgrywki – turniejowy

Omawiana gra posiada kilka różnych trybów, ale najważniejszym z nich jest turniejowy, gdzie zasady są takie, jak na większości imprez esportowych. Można w nim zranić swoich sojuszników, a mecz jest podzielony na 30 rund po dwie minuty każda, gdzie starcia są 5 na 5 graczy. Po połączeniu się, nie można wyjść z meczu, chyba, że ktoś chce dostać karę. Im częściej będziecie opuszczać grę, tym bany będą surowsze. Zawsze jednak jest kilka minut, aby wrócić do rozgrywki. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 16 punktów. Oczywiście, może zawsze dojść do wyniku 15:15 i wtedy mamy remis. W innym przypadku dany zespół przegrywa spotkanie.

Twórcy oddali do dyspozycji wiele map, gdzie te są podzielone na dwa rodzaje: de_nazwa_mapy i cs_nazwa mapy. Pierwszy to nic innego jak defuse (rozbroić), w którym zadaniem Terrorystów jest podłożenie bomby i przypilnowanie, aby ta wybuchła, bądź eliminacja wszystkich przeciwników. Za każde podłożenie dostajemy dodatkową ilość pieniędzy. Misją Antyterrorystów jest niedopuszczenie, aby cel wroga został wykonany, rozbrojenie ładunku, bądź pokonanie wszystkich przeciwników.

Drugi rodzaj map to hostage rescue (uratuj zakładnika). Tutaj Terroryści nie mogą pozwolić, aby drużyna przeciwna odbiła zakładników. Metoda jest tylko jedna. Pełna eliminacja. Drużyna przeciwna ma za zadanie uwolnić pojmanych ludzi lub zabić wszystkich napastników na mapie. Zawsze mamy dwóch zakładników, ale wystarczy odeskortować jednego, aby zdobyć punkt. Na każdej z map wygrywa ten, kto jako pierwszy uzyska 16 wygranych rund. Rozgrywając mecze turniejowe zdobywamy kolejne rangi zaczynając od srebra, poprzez złoto, aż po global elite, ale o całym tym systemie opowiem później.

Tryby rozgrywki – uproszczony

W tym przypadku zasady są nieco mniej rygorystyczne. Po pierwsze, cały mecz składa się z 15 rund (zdobycie 8 oznacza zwycięstwo), gdzie udział bierze łącznie 20 graczy (10 vs 10), ogień przyjacielski jest wyłączony i można przenikać przez postaci sojuszników. Podobnie jak w turniejowym, mamy tutaj mapy de_ i cs_, ale wszystkie zostały wrzucone do trzech grup. Pierwsza odpowiada zawsze za poziomy związane z aktywną operacją, druga to zbiór najpopularniejszych lokacji takich jak de_dust2, de_mirage i tak dalej, zaś ostatnia to rezerwowa, gdzie znalazły się między innymi de_inferno, cs_office czy de_dust. Tryb ten jest zalecany wszystkim, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w CS:GO.

Można się w nim wiele nauczyć, choć rozgrywka jest bardzo chaotyczna, a członkowie drużyny często nie współpracują ze sobą. Nie mniej jednak, to tutaj można się nauczyć, jak zachowuje się dana broń i poznać podstawowe zasady gry. W przeciwieństwie do trybu turniejowego, nie ma tutaj kar za opuszczenie gry.

Tryby rozgrywki – deathmatch

Jak sama nazwa wskazuje, jeden wielki chaos. Każdy strzela gdzie chce, do kogo chce i z jakiej broni tylko chce. Nadal mamy podział Antyterroryści konta Terroryści, ale ogólnie chodzi oto, aby zabić jak najwięcej osób. Idealne do treningu celności i odstresowania się. Nie ma tu planowania, podziału na rundy, ognia przyjacielskiego i nie trzeba się martwić o ilość zdobytych pieniędzy. Jeżeli zginiemy możemy wybrać inne narzędzie do zabijania lub włączyć losowy dobór broni.

Tryby rozgrywki – demolka / wyścig zbrojeń

W przypadku demolki, gracz co rundę dostaje inną broń, o ile zabije wcześniej przeciwnika. Mecze składają się z 20 rund. Cała zabawa mocno przypomina tryb uproszczony, ale nie można samemu wybierać przedmiotów. W przypadku wyścigu zbrojeń, za zabójstwa otrzymuje kolejne pistolety, strzelby, karabiny i tak dalej, aż w końcu dostaniemy nóż. Kto pierwszy nim kogoś pokona ten wygrywa całe spotkanie.

Tryby rozgrywki – kurs szkoleniowy / z botami / serwery społeczności

Pozostały jeszcze trzy tryby, gdzie kolejno pierwszy to nic innego jak prosty samouczek, który warto sobie sprawdzić. Drugi pozwala na rozgrywanie różnych meczy z botami, idealne miejsce do trenowania. W trzecim gracze mogą dołączyć do innych serwerów, gdzie panują różne zasady. To właśnie tam znajdziecie wiele niestandardowych map, inne ustawienia i tym podobne.


Ekonomia

W przypadku rozgrywek turniejowych zarządzanie pieniędzmi jest bardzo istotne. Nie można ich wydawać na najdroższe przedmioty w przypadku, gdy reszta drużyny nie ma waluty. Trzeba wszystko dobrze liczyć, aby znaleźć najbardziej optymalne rozwiązanie. Nie jest to proste, ale można to spokojnie rozgryźć. Temat zarządzania pieniędzmi poruszę dokładniej w dalszej części kursu, natomiast warto wiedzieć, za co dostajecie gotówkę:

  • Wygranie rundy: 3250$
  • Wygranie rundy z wykonaniem celów misji = 3500$
  • Przegranie rundy: 1400$
  • Przegranie 2/3/4/5+ rund = 1900$ / 2400$ / 2900$ / 3400$
  • Przegranie rundy, gdzie podłożono bombę = 800$ dla całej drużyny
  • Bonus dla osoby, która podłoży bombę = 300$- Zabicie sojusznika = -300$
  • Nagroda za zabicie nożem = 1500$
  • Nagroda za zabicie shotgunem = 900$- Nagroda za zabicie SMG (ale nie z P90) = 600$- Nagroda za zabicie AWP = 100$- Nagroda za zabicie resztą broni = 300$- Jeżeli gramy Terrorystą i zginiemy po wyznaczonym czasie, to za rundę otrzymujemy 0$

Skórki / Skrzynki / Rynek

Za każdy rozegrany mecz, gracze mają szansę dostać jakąś skórkę do broni, bądź skrzynię. Aby takową otworzyć, należy kupić klucz, którego cena na ten moment wynosi 2,19 euro. Każda z paczek posiada określony zestaw wzorków, jakie można wylosować. Wszystkie skiny są podzielone na kolory, określające ich wartość. Zaczynając od niebieskiego, poprzez fioletowy, czerwony, kończąc na nożu. Istnieje bardzo mała szansa na to, że wypadnie jakaś ciekawa skórka. Działa to trochę na zasadzie hazardu, bo rolę odgrywają tutaj prawdziwe pieniądze. Można jednak zdobyć pieniądze sprzedając własne przedmioty, karty z gier Steam i tak dalej.

Mimo wszystko, omawiany element stał się tak popularny, że w dużej mierze wpłynął na popularność całej gry. Jeżeli jakiś skin wam się nie podoba, to możesz go wystawić na Rynku – obecnie trzeba ofert zatwierdzać poprzez aplikację na smartfona, gdyż inaczej trzeba czekać 14 dni – lub wymienić się z innym użytkownikiem platformy Valve.

Różnice między Terrorystami a Antyterrorystami :

W CS:GO mamy dwie frakcje, które różnią się między sobą jedynie w kwestii dostępnych broni. Żadna ze stron nie jest silniejsza od drugiej. Przedmioty w drużynie Terro zadają nieco większe obrażenia, natomiast te w zespole Anty cechują się nieco lepszą celnością (o tym będzie więcej w kolejnych częściach Poradnik CS GO)

Oczywiście, są to tylko jakieś detale, bo tak naprawdę wszystko zależy od umiejętności gracza, jak i wszystkich uczestników rozgrywki. Jedni będą lepiej sobie radzić używając AK-47, a inni zdecydują się na M4A1-S/M4A4, dzięki której łatwiej im idzie strzelanie w głowę. Dla tych, co nigdy w Counter-Strike nie grali, pierwsze użycie danych karabinów, pistoletów i tym podobnych, może okazać się sporym zaskoczeniem.

W tej produkcji każda broń zachowuje się zupełnie inaczej i trzeba dużo czasu, aby w pełni opanować choć jedną z nich. Zachęcam do poszukania sobie specjalnych map w warsztacie Steam, gdzie możne przetestować wszystkie przedmioty na strzelnicy. Bez treningu ciężko będzie dobrze strzelać. Nie mniej jednak, jest to możliwe. Wystarczy chcieć. W kolejnych częściach poradnika CS GO postaram się nieco bardziej poruszyć temat odrzutu broni w danych sytuacjach.

Kolejne części Poradnika CS:GO:

- Zanim zaczniesz grać (Część 2)
- Błędy popełniane przez graczy (Część 3)
- Mapy, refrag, bait i kontrola mapy (Część 4)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

GryCounter-Strike