9

35 mln Polaków ma możliwość korzystania z bankowości internetowej, robi to mniej niż połowa

To już 27 edycja raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich, obrazująca tendencje na rynku bankowości elektronicznej w Polsce. Niezmiennie zadziwia mnie w jego wynikach, brak chęci Polaków do korzystania z bankowości internetowej. Mimo ciągłego wzrostu liczby kont z włączoną jej opcją nie korzysta z niej w ogóle ponad połowa Polaków.

Na wstępie zaznaczę od razu, bo mogą się pojawić komentarze z Waszej strony, że to nie jest 35 mln Polaków, a 35 mln założonych kont z możliwością korzystania z bankowości internetowej. Niektórzy mogą mieć po kilka kont. Wiem, ale to i tak proporcje są zadziwiające, bankowanie przez internet jest szalenie wygodne do zlecania przelewów czy opłacania rachunków. Najwyraźniej nie dla wszystkich.

Jak to wygląda obecnie w porównaniu z zeszłym rokiem? W II kwartale liczba klientów z zawartą umową na korzystanie z bankowości internetowej wynosiła 31,5 mln, a liczba klientów którzy z niej korzystali 15,2 mln.

bankowość elektroniczna - liczba klientów

W II kwartale 2017 roku liczba takich klientów zwiększyła się 3 mln do poziomu 34,5 mln, ale liczba aktywnych klientów tylko o 0.5 mln i osiągnęła liczbę 15,7 mln.

bankowość elektroniczna - kwartał po kwartale

A jak to procentowo wyglądało? Liczba klientów z dostępem do bankowości internetowej wzrosła o 9,77%, a liczba aktywnych o 3,80%. Średnia wartość przelewu wyniosła 1,124,55 zł, to jest wzrost o 12,06%, a średnia ich liczba cały czas pozostaje na poziomie 6 sztuk. Zwiększeniu uległa też średnia wartość wszystkich rozliczeń na jednego klienta o 15,71% – 6,794,37 zł.

Dość mocno natomiast rośnie popularność przelewów natychmiastowych Express Elixir, w większości banków jest to opcja płatna, ewentualnie z pakietem kilku takich przelewów w miesiącu, ale i tak wzrosty są duże. W porównaniu z II kwartałem 2016 roku liczba takich przelewów wzrosła 13,58% do poziomu 1,07 mln, a jeszcze więcej wzrosła wartość takich przelewów o 17,85% i w II kwartale 2017 osiągnęła poziom 3,93 mld zł.

bankowość elektroniczna - wartość obrotów

Zobaczmy jeszcze jak sytuacja się ma z kartami płatniczymi. Jeśli chodzi o karty debetowe te mają tendencję wzrostową, ale w niewielkim procencie – w porównaniu z II kwartałem 2016 roku mamy tu wzrost o 6,70% do poziomu 31,6 mln kart, w przypadku kart kredytowych natomiast o 0,66% do poziomu 5,87 mln, z tym że w porównaniu z poprzednim kwartałem tego roku, kredytowe odnotowały spadek o 1,44%.

bankowość elektroniczna - karty

Na jaką kwotę i ile transakcji nimi wykonujemy? Liczba transakcji gotówkowych i bezgotówkowych kartami płatniczymi w II kwartale 2017 roku wzrosła o 14,97%%, czyli ponad 151,37 mln w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, a wartość tych transakcji o 10,99%, czyli 16,14 mld zł.

bankowość elektroniczna - liczba transakcji

Ciekawie się przedstawia jeszcze rozkład, ile z tych transakcji i jakiej wartości stanowią transakcje bezgotówkowe. Mimo, ze ponad 80% wszystkich transakcji kartowych są to transakcje bezgotówkowe, to aż 60% jeśli chodzi o ich wartość dotyczy transakcji gotówkowych.

bankowość elektroniczna - udział transakcji bezgotówkowych

Poniżej podsumowanie raportu, a całość dostępna jest na stronach Związku Banków Polskich.

bankowość elektroniczna - podsumowanie raportu

  • Nysdroid

    Stare społeczeństwo z technofobią. No cóż.

    • patchworked

      Lepsza technofobia od ubierania w internety osób, które ledwo dają radę włączyć i wyłączyć komputer.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      A może wystarczy pokazać im jak to zrobić?

    • Kamienna Gęba

      Z wiekiem człowiek coraz wolniej się uczy. No i nawet ludzie, którzy od urodzenia mają w domu komputer mają olbrzymie problemy z bezpiecznym zachowaniem w sieci.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Bo nikt im nie pokazał jak z niego bezpiecznie korzystać. Nawet w szkole na informatyce nikt tego nie pokazuje więc jak dzieciaki mają nauczyć rodziców i dziadków.

    • patchworked

      Jeśli masz czas i chęci to nie widzę przeszkód, ale o ile nie masz ambicji do bycia telefoniczną pomocą techniczą 24/7, wąpię żeby na długo starczyło ci zapału.

    • Nysdroid

      Takim tonem nigdy nie zaistniałby postęp. Możemy stać, ale stojąc cofamy się. Jest dużo osób starszych, które mimo wszytko dobrze obsługują komputer. Istotna kwestia to naprawdę lęk przed obsługiwaniem takich urządzeń.

  • Kamienna Gęba

    Ale w sumie…. Co w tym złego?

  • Demostenes

    Jak się popatrzy na liczby przedstawiające strukturę ludności w naszym kraju, ilość gospodarstw domowych z dostępem do komputera i jakieś jeszcze inne, które przyjdą do głowy, to ten wynik należy uznać za całkiem dobry.