29

Bank Zachodni WBK wprowadza wideoweryfikację tożsamości i logowanie odciskiem palca na Androidzie

Jestem już po konferencji prasowej w siedzibie Banku Zachodniego WBK, gdzie przedstawiciele banku zademonstrowali właśnie nową formę zakładania konta, bez konieczności fizycznej obecności w placówce banku, wystarczy komputer z dostępem do sieci, wyposażony w kamerkę i mikrofon.

Pierwszym bankiem, który udostępnił taką możliwość zakładania konta był Alior Bank, pisałem Wam o tym pod koniec maja tego roku. Tam wystarczy okazać przed kamerą konsultantowi dowód osobisty pod różnymi kątami i zweryfikować SMS-em swój numer telefonu.

Po udanym zestawieniu połączenia, poproszeni będziemy o okazanie konsultantowi naszego dowodu osobistego z każdej strony i pod różnymi kątami, aby można było zweryfikować jego autentyczność. Następnie konsultant wykonuje zdjęcie obu stron dowodu jak i zdjęcie klienta. Specjalne oprogramowanie porównuje zdjęcie z dowodu oraz zdjęcie klienta, a wykorzystywana technologia OCR do zczytywania danych ze zdjęcia, pozwala na wypełnienie wniosku pozostałymi danymi klienta.

Jak będzie wyglądało zakładanie konta w Banku Zachodnim WBK?

Na początek pochwalili się kilkoma cyframi, odnośnie liczby klientów korzystających z konta przez internet. Na dziś BZ WBK posiada 2 miliony klientów cyfrowych, a milion na urządzeniach mobilnych oraz 175 tysięcy klientów, którzy korzystają z bankowości tylko na mobile. A przechodząc już do biometrii wspomnieli, że już od dwóch lat stosują rozpoznawanie głosu na infolinii. Mają przy tym ponad 30 tysięcy próbek głosu oraz, że popularność tej metody uwierzytelniania rośnie rok do roku o 337%.

Ponadto na urządzeniach mobilnych stosowana jest biometria odcisku palca, na iOS jest już 20 tysięcy klientów korzystających z Touch ID do logowania, a dziś pojawi się w Google Play aplikacja na Androida z tą samą funkcjonalnością. Teraz przyszedł więc czas na wdrożenie biometrii twarzy. Na wstępie zaznaczyli, że z chwilą pojawienia się iPhone X, od razu udostępnią możliwość logowania się przy użyciu Face ID.

Na początek ważna rzecz, dotycząca prywatności, podczas procesu zakładania konta poprzez wideoweryfikację, udzielamy zgody na jednokrotne przetwarzanie danych biometrycznych. Te dane nie są później nigdzie przechowywane, służą jedynie to jednorazowej identyfikacji w procesie zakładanie rachunku przez wideoweryfikację. Po zakończonej rozmowy wzorzec biometryczny jest usuwany. Dla przykładu, jeśli ten sam klient ponownie będzie chciał w ten sposób założyć kolejne konto, proces weryfikacji będzie musiał być powtórzony.

Aby przejść do wideoweryfikacji wypełniamy standardowy wniosek o założenie konta, czyli podstawowe dane osobowe i kontaktowe, po czym jako metodę weryfikacji wybieramy połączenie wideo z doradcą.

nowa forma zakładania konta w bzwbk

Po zestawieniu połączenia, doradca prosi o pokazanie z każdej strony dowodu osobistego oraz obracanie go we wszystkich kierunkach, by upewnić się, że dowód jest prawdziwy.

bzwbk umożliwiło nową formę zakładania konta

W kolejnym etapie sprawdzana jest twarz klienta, algorytm biometryczny bada elementy stałe, które można dostrzec na twarzy, takie jak rozstaw oczy czy uszu i porównuje ze zdjęciem w dowodzie osobistym. Dostawca algorytmu gwarantuje dokładność takiej weryfikacji na poziomie bliskim 100%.

zakładanie konta w bzwbk jest teraz prostsze

Z dowodu dodatkowo zczytywane są dane do umowy przy wykorzystaniu OCR. Po pozytywnej weryfikacji doradca przygotowuje niezbędne dokumenty i umowę, która później prezentowana jest klientowi na ekranie, a po akceptacji i potwierdzeniu, że wyraża zgodę na zawarcie umowy drogą elektroniczną, dostaje ją później od razu na adres email wraz z innymi dokumentami.

Po zakończeniu rozmowy rachunek jest już uruchamiany, numer NIK zapisany jest w umowie, a pierwszy PIN przychodzi SMS-em, tak więc od razu można się zalogować. Wideoweryfikacja będzie działać od jutra poprzez stronę banku, a w ciągu kilku dni udostępniona zostanie również w aplikacji mobilnej.

  • Grzegorz Krycki

    Ale żeby zrezygnować z karty do konta trzeba się pofatygować do oddziału, ot taka nowoczesność.

    • Mario

      Dokładnie to samo pmyślałem ;-)

    • Mają wprowadzić w przyszłym roku rezygnację z konta również poprzez wideoweryfikacje, coś się tam jednak zmienia w tym kierunku:)

    • Grzegorz Krycki

      A o wpłacie przez BLIKa coś wiadomo?

    • Nie pojawił się ten temat

    • Michał Spiechowicz

      Ale żeby ją zastrzec już nie :)

    • Grzegorz Krycki

      Ja zastrzegłem, to mi przysłali nową bez wniosku.

    • Michał Spiechowicz

      A robiłeś to online czy telefonicznie? Bo ja przez tel, zadzwoniłem że chce zrezygnować to pani powiedziała że się nie da, no to chce zastrzec, ok da się, chce pan biura kartę? Nie. I chyba miała system error wtedy, ale karty się pozbyłem;)

    • Grzegorz Krycki

      Online, myślałem, że działa podobnie jak w mBanku a tu zonk. Konto wyłącznie do wpłat. Ciekawe kiedy wprowadzą wpłatę przez BLIK w tych bankach.

    • Michał Spiechowicz

      Jest przecież wpłata blik od dawna

    • Grzegorz Krycki

      Gdzie poza PKOBP i ING?

    • Michał Spiechowicz

      W sumie to wszędzie gdzie jest blik :)

    • Zespół BZWBK

      Dzień dobry, w naszym banku usługa BLIK służy do wypłat środków.
      Pozdrawiamy,
      Zespół BZWBK

    • Michał Spiechowicz

      A przelew na telefon powiązany z BLIK?

  • demola

    Pytanie do posiadaczy konta w tym banku, czy działa wam płatność Android Pay z podpięta kartą debetową tego banku? Dokładnie chodzi o Visa.

    Mi od pewnego czasu ok. tygodnia odrzuca transakcję na terminalu, mimo że cały przebieg transakcji przebiega książkowo.

    • Mam doświadczenia tylko z okresu bezpośrednio po wprowadzeniu AP w tym banku, było jak najbardziej w porządku.

    • demola

      No właśnie było… Problemy zaczęły się po ostatniej aktualizacji. W opiniach dotyczących Android Pay można znaleźć informacje innych użytkowników z ostatniego okresu potwierdzające problem, to samo w sekcji komentarzy pod aplikacją BZWBK, tyle że jest ich jak na lekarstwo.

      Może jakieś śledztwo dziennikarskie z waszej strony ;) Temat godny Pulitzera :)

    • Poruszę ten temat aby się jemu przyjrzeć – choć na moje oko jest to problem po stronie aplikacji Android Pay. Czy z innymi kartami np. innego banku problem też występuje?

    • demola

      Nie wiem. Osobiście nie natknąłem się na takie informacje, wygląda więc że jeżeli jest jakiś problem to dotyczy on kart BZWBK

    • Grzegorz Krycki

      A to BZWBK ma Android Pay? Myślałem, że tylko HCE.

    • demola

      Ma, a przynajmniej miał do niedawna.

    • Zespół BZWBK

      Jak najbardziej tak.

      Pozdrawiamy
      Zespół BZWBK

    • bart

      Mam podpiętą kartę Mastercard BZWBK pod Android Pay i działa bez zarzutu. Dzisiaj wykonałem kilka płatności bez problemowo.

    • demola

      MasterCard… To z Visa są problemy. Ale dzięki za odzew

    • Zespół BZWBK

      @disqus_h8CsI9Q14h:disqus jak wyżej – bardzo prosimy o kontakt z bankiem. Wyjaśnimy to.

    • Zespół BZWBK

      @disqus_h8CsI9Q14h:disqus jeśli występuje problem z obsługą karty wydanej przez nas w systemie Android Pay, bardzo prosimy o kontakt z bankiem – kontakt@bzwbk.pl lub 1 9999. Sprawdzimy przyczynę błędu i zaproponujemy Panu rozwiązanie.
      Pozdrawiamy, Zespół BZWBK

  • Alot

    „Następnie konsultant wykonuje zdjęcie obu stron dowodu jak i zdjęcie klienta.”

    Jak zgrabnie ominięto zakaz wykonywania kopii dokumentów tożsamości… że o utrwalaniu wizerunku nie wspomnę.
    A ludzie głupi, nabiorą się.

  • Mac Kowal

    Tak jak ktoś wyżej zaznaczył – GIODO chyba już się wypowiedziało w kwestii robienia kopii dokumentu tożsamości, a tutaj czytam, że robią zdjęcie dokumentu? Z jakiej racji?

    • Zespół BZWBK

      @mackowal:disqus jest to standardowa procedura zakładania rachunku w banku – do weryfikacji niezbędny jest dokument tożsamości, w banku pozostaje jego skan.
      Zespół BZWBK.