Motoryzacja

Audi Q2 – mały SUV dla młodych i wymagających. Już nim jeździliśmy

Tomasz Niechaj
Audi Q2 – mały SUV dla młodych i wymagających. Już nim jeździliśmy
41

Audi Q2 – najmniejszy SUV w gamie tego producenta. To niewielkie, stylowe i, jak twierdzi Audi, „przebojowe” auto dla młodych ludzi. Tradycyjnie dla Audi, Q2 wyposażone jest w niemal cały zestaw nowoczesnych rozwiązań dostępnych w większych autach tej marki. Miałem okazję już jeździć tym samochodem i oto moje pierwsze wrażenia.

Stylistyka Audi Q2 zauważalnie odbiega od innych aut z czterema pierścieniami na masce. Kształt karoserii to gra wielokątnych form. Linia nadwozia załamuje się w kilku miejscach, co dodaje wrażenia muskularności całej bryle. Na tle całości wyróżnia się osłona chłodnicy „Singleframe”, gdzie również znajdziemy motyw wielokątów. Najbardziej charakterystycznym elementem jest jednak słupek C (za tylnymi drzwiami), który może być polakierowany w innym kolorze niż reszta nadwozia. Jest to niewątpliwie mocne nawiązanie do supersportowego Audi R8. Wszystkie te elementy sprawiają, że Audi Q2 rzeczywiście może podobać się młodym. Mały SUV wyróżnia się bowiem mocno na tle innych pojazdów Audi, ale także na tle konkurentów z tego segmentu. Pytanie, czy zwiastuje ono styl kolejnych aut marki?

Ekstrawagancja kończy się jednak wewnątrz Q2. W środku odnajdziemy doskonale znaną i cenioną deskę rozdzielczą znaną choćby z Audi A3. Szeroka, pozioma listwa zawierająca zestaw przycisków ciągnie się przez cały przedni kokpit samochodu. Wszystkie przełączniki i pokrętła umieszczone są dokładnie tam gdzie być powinny z punktu widzenia ergonomii użytkowania. I bardzo to doceniam, bo nieskomplikowana obsługa samochodu jest kluczowa dla wygody i bezpieczeństwa podróży. Rozumiem jednak, że niektórym może brakować nawiązań do stylu karoserii.

Mi osobiście to akurat nie przeszkadza, a biorąc pod uwagę brak udziwnień i podporządkowanie wnętrza ergonomii i funkcjonalności traktuję to wręcz jak zaletę. Fakt, że nie muszę się uczyć użytkowania samochodu i wszystko mam pod ręką jest dla mnie dużym plusem.

Audi Q2 jest małym SUV-em, lub jak kto woli Crossoverem. Przy długości wynoszącej 4,19 m nie spodziewałem się dużej ilości miejsca w środku, ale pozytywnie się zaskoczyłem. W cztery rosłe osoby da się tym autem podróżować całkiem komfortowo. Nawet w tylnym rzędzie siedzeń nie brakuje miejsca. Oczywiście nie jest to poziom znany z dużych limuzyn, ale ważne że modna stylistyka nie limituje przestrzeni w środku pojazdu. Duża w tym zasługa rozstawu osi, który wynosi aż 2,6 m. Skutkuje on też tym, że przedni i tylny zwis jest niewielki. Nie będę się jednak silił na przedstawianie zalet terenowych wynikających z tego, bo wiadomo że Audi Q2 po bezdrożach jeździć nie będzie.

Wszystko, co możliwe dla Twojego smartfona

Udogodnienia dla posiadaczy smartfonów nie są oczywiście niczym nowym, ale zestaw jaki oferowany jest w Audi Q2 jest całkiem pokaźny, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę segment, do jakiego zalicza się to auto. Najważniejszym elementem jest Audi Smartphone Interface, który obsługuje zarówno Android Auto jak i Apple CarPlay. Dzięki temu użytkownik może podłączyć swój telefon bezpośrednio do systemu multimedialnego i korzystać z wbudowanych w smartfon funkcji, na które zezwolił dostawca usług (Apple i Google). A zaliczają się do nich: rozmowy, kontakty, wiadomości, nawigacja oraz muzyka. To obecnie najwygodniejsze i najbardziej uniwersalne rozwiązanie, które znacząco ułatwia korzystanie z funkcji telefonu w samochodzie.

Osobiście bardzo doceniam tą funkcjonalność, bo Android Auto jak żaden inny system nie łączy lepiej, w sensie prościej, smartfona z interfejsem samochodu. Nie jest konieczne zezwalanie na dostęp do kontaktów, wiadomości itd. Ekran samochodu wyświetla po prostu zawartość smartfona. Wadą jest oczywiście fakt, że nie da się w takim trybie włączyć innych aplikacji, np. popularnego w Polsce Yanosika. Nie można jednak winić za to producenta samochodu, a dostawcę usług, czyli w tym przypadku Google. To dostawca określa, które aplikacje będą dostępne w ramach Android Auto czy Apple CarPlay.

Kolejnym udogodnieniem jest Audi Phone Box, które umożliwia bezprzewodowe ładowanie smartfona wyposażonego w taką funkcję. W tym miejscu warto zaznaczyć, że standardowy port USB w Audi Q2 potrafi dostarczyć wyraźnie więcej prądu. Zwykle samochodowe złącza oferują maksymalnie 0,5 A, co w czasie jazdy z aktywną nawigacją nie pozwala nawet na utrzymanie poziomu baterii. Tutaj mamy zdecydowanie więcej, choć niestety nie udało mi się ustalić ile dokładnie. Dodatkowo: najwyższa wersja systemu MMI Navigation Plus dostępna jest wraz z modułem LTE, który oferuje także punkt dostępowy Wi-Fi hotspot, do którego mogą podłączyć się pasażerowie.

Wirtualny Kokpit Audi i Head-Up Display

Audi Q2 to kolejny samochód wyposażony w wirtualny kokpit. Jest on tak samo funkcjonalny jak Audi A3 czy nawet A4. Również jego obsługa nie odbiega od wymienionych samochodów.

Nietypowym elementem wyposażenia w tym segmencie jest niewątpliwie HUD (Head-Up Display), który w przypadku Audi Q2 wyświetla dane na dodatkowej plastikowej szybce umieszczonej za kierownicą. Jest to więc prostsze rozwiązanie, ale wciąż zachowuje pełną funkcjonalność.

Asystenci kierowcy i nowoczesne systemy bezpieczeństwa

Podczas projektowania Audi Q2 wzięto z technologicznej „półki” niemal wszystko, co dotychczas było dostępne w autach tej marki. Asystent parkowania, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, aktywny asystent pasa ruchu, Audi Side Assist, system monitorujący samochody w martwym polu, Audi pre sense, układ ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego czy wreszcie asystent jazdy w korku. Dużo tego, a i tak wszystkiego nie wymieniłem…

Niestety na prezentacji nie było czasu i możliwości, by wszystko sprawdzić i utrwalić, ale część systemów przetestowałem. Aktywny asystent pasa ruchu działa właściwie, dokładnie tak jak od Audi należy oczekiwać. Q2 jedzie środkiem zajmowanego pasa ruchu, bez „odbijania się” raz od jednej, raz od drugiej linii. Bardzo dobrze działa też Audi pre sense. Odpowiednio wcześnie ostrzega o pojazdach przed nami, a także potrafi zainterweniować w układ hamulcowy w awaryjnej sytuacji.

Wszystkie systemy, które sprawdziłem działały tak jak w innych modelach Audi. Nie było więc żadnego zaskoczenia, a to jest bardzo dobra informacja.

Dostępne silniki

Audi Q2 dostępne jest z w sumie 5 silnikami. Są to kolejno:

  • 1.0 TFSI: 85 kW (116 KM, 200 Nm)
  • 1.4 TFSI: 110 kW (150 KM, 250 Nm)
  • 1.6 TDI: 85 kW (116 KM, 250 Nm)
  • 2.0 TDI: 110 kW (150 KM, 340 Nm)
  • 2.0 TDI: 140 kW (190 KM, 400 Nm) – seryjny napęd quattro

Najwłaściwszy moim zdaniem silnik do tego samochodu to 1.4 TFSI i tym właśnie jeździłem najwięcej. Auto żwawo przyspiesza, silnik nie męczy na wysokich obrotach, a elastyczność jest naprawdę dobra. Na uwagę zasługuje fakt, że wyposażony jest on w technikę Cylinder on Demand, która odłącza dwa środkowe cylindry, gdy obciążenie silnika nie jest duże. W praktyce więc można liczyć na dodatkowe oszczędności w zużyciu paliwa podczas typowej jazdy ze stałą prędkością.

Podczas jazd testowych spalanie wynosiło mniej więcej 6,5-8 l/100 km zależnie od stylu jazdy, ale trudno odnieść te wyniki do innych moich pomiarów, bo scenariusz był zupełnie inny.

Jak Audi Q2 jeździ?

Zawieszenie Audi Q2 ma charakterystykę dosyć sportową. Jest stosunkowo sztywne, ale w trybie komfortowym – jeśli auto jest wyposażone w adaptacyjne amortyzatory – może być całkiem wygodne i komfortowe. W trybie dynamicznym wyostrza się reakcja na gaz, skrzynia automatyczna później zmienia biegi na wyższe, a progresywny układ kierowniczy daje lepsze poczucie tego co dzieje się z przednimi kołami. Podsumowując: Q2 prowadzi się precyzyjnie i lekko, w czym niewątpliwie pomaga niska masa własna (1205 kg dla wersji z najsłabszym silnikiem).

Progresywny układ kierowniczy? W przypadku Audi Q2 mamy dosyć ciekawe rozwiązanie, które znacząco poprawia wygodę użytkowania. W środkowym położeniu stosunkowo duże obrócenie kierownicy przekłada się na niewielki skręt kół, co poprawia precyzję prowadzenia w trasie. Ale przy większym skręcie kierownicy, koła wychylają się już znacznie bardziej. Efekt? Nawet w zakręty o kącie 90 stopni można wjeżdżać trzymając ręce na „za piętnaście trzecia” i po prostu obracając kierownicą. To bardzo wygodne rozwiązanie, choć wymaga małego przyzwyczajenia.

Słowo końcowe

Audi Q2 to moim zdaniem zwrot w stronę młodszych kierowców, którzy oczekiwali od marki innego, bardziej dopasowanego do nich stylu. Auto wygląda atrakcyjnie i świetnie wpisuje się w obecne trendy. Jak przystało na Audi, nie zabrakło pełnego pakietu nowoczesnych rozwiązań poprawiających komfort, bezpieczeństwo, ale także funkcjonalność. To bardzo doceniam, że producent nie ogranicza (zwykle) swoich technologii do najwyższych samochodów w ofercie.

Audi Q2 to bez wątpienia SUV klasy premium i taka jest też cena, która startuje od 104 tys. zł za wersję podstawową z jednostką 1.0 TFSI. Z mocniejszym silnikiem i bogatszym pakietem wyposażenia bez większego trudu możemy niemal podwoić tę kwotę. Biorąc jednak pod uwagę poziom wyposażenia i jakość wykonania spodziewam się sporego zainteresowania Q2.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

motoryzacjaaudi