Audi A6 3.0 TDI Competition quattro
41

Audi A6 3.0 TDI Competition – czy wciąż ma przewagę dzięki technice?

Eleganckie, sportowe, nowoczesne i wciąż oszczędne auto z segmentu E? Audi A6 3.0 TDI Competition quattro wydaje się takie właśnie być. Argumentów mu bowiem nie brakuje. Ma mocny silnik V6 o mocy aż 326 KM, stały napęd na cztery koła quattro, najwyższej jakości wykonanie, a do tego ta „przewaga dzięki technice”, którą szczyci się Audi. Jak w praktyce jeździ się tym samochodem? Sprawdziłem, a dodatkowo porównałem do wersji 3.0 TFSI quattro.

Obecne Audi A6 (C7) wprowadzone zostało na rynek w 2011 roku i w zasadzie do dziś nie pojawiły się żadne większe modernizacje tego modelu. Wersja A6 3.0 TDI Competition, wprowadzona dwa lata temu, to swoisty pakiet zawierający mocny silnik, usportowiony wygląd oraz bogate wyposażenie dodatkowe, szczególnie wnętrza. Auto w tej wersji prezentuje się moim zdaniem po prostu rewelacyjnie, choć może niekoniecznie w prezentowanym kolorze niebieskim, który rzuca się w oczy nawet bardziej niż czerwone RS 6 :)

Audi A6 3.0 TDI Competition quattro

Audi A6 3.0 TDI Competition quattro

3.0 TDI V6 – mocny i ekonomiczny silnik?

Audi A6 3.0 TDI Competition quattro wyposażone jest w jednostkę diesla o mocy aż 326 KM i monstrualnym wręcz momentem obrotowym wynoszącym 650 Nm. Tyle mocy z jednostki 3-litrowej udało się uzyskać dzięki podwójnemu doładowaniu. Za przekazanie tej siły na koła odpowiada 8-stopniowa skrzynia biegów oraz napęd quattro z centralnym dyferencjałem typu Torsen. Z takim zestawem jazda jest czystą przyjemnością, bo mocy nie brakuje w żadnym zakresie obrotów, nabieranie prędkości jest naprawdę szybkie, a o problemach z trakcją nie ma mowy.

Producent nie zapomniał jednak o komforcie. W odpowiednim ustawieniu Drive Select, który wpływa nie tylko na działanie silnika i skrzyni biegów, ale również na zawieszenie, możemy liczyć na naprawdę wygodne podróżowanie w dłuższych trasach. Szczególnie, że sportowe fotele są bardzo komfortowe. Moim zdaniem to jedne z najlepszych sportowych „kubełków”, z jakimi miałem do czynienia. Zapewniają świetne podparcie na zakrętach, a jednocześnie są superwygodne.

fotele w Audi A6 3.0 TDI Competition quattro

A co z oszczędnością silnika? Jak na auto z jednostką diesla, Audi A6 3.0 TDI Competition quattro bardzo oszczędne nie jest. W mieście zapotrzebowanie wynosi raczej 11-12 l/100 km. Wartości bezwzględne nie są zachęcające, ale trzeba też pamiętać że mamy do czynienia z mocnym (326 KM), ciężkim (ok. 1700 kg) i napędzanym na cztery koła samochodem. W trasie jest już zauważalnie lepiej, głównie dzięki 8-stopniowej skrzyni biegów:

  • 90 km/h: 5,9 l/100 km
  • 120 km/h: 7,0 l/100 km
  • 140 km/h: 8,2 l/100 km
Audi A6 3.0 TDI Competition quattro

Testowałem samochód gdy miał przejechane dosłownie 500 km, więc silnik nie był jeszcze w pełni dotarły. Jest więc spora szansa, że zmierzone przeze mnie wartości były nieco zawyżone.
Jeśli ktoś miałby wątpliwości, czy omawiany diesel jest oszczędniejszy od wersji benzynowej, to podaję również wyniki dla Audi A6 3.0 TFSI (333 KM):

  • Miasto: 12-14 l/100 km
  • 90 km/h: 7,4 l/100 km
  • 120 km/h: 8,5 l/100 km
  • 140 km/h: 9,4 l/100 km
Audi A6 3.0 TFSI quattro

„Przewaga dzięki technice”?

Jak już wspomniałem na początku, aktualne Audi A6 zadebiutowało w 2011 roku. W tamtym czasie był to szczyt techniki i A6 bez wątpienia imponowało poziomem zaawansowania. Adaptacyjne reflektory Matrix LED, asystent pasa ruchu, adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, Audi pre sense, czy asystent parkowania były w tamtym czasie szczytem techniki w tym segmencie. Trzeba jednak sobie powiedzieć jasno, że to było już 5 lat temu, a w świecie elektroniki to wręcz niewyobrażalnie dużo. Dziś tego typu rozwiązania możemy mieć w kompaktach.

Audi A6 3.0 TDI Competition quattro wnętrze

Od 2011 roku Audi znacząco poprawiło stosowane przez siebie systemy. I tak asystent pasa ruchu działa zauważalnie dłużej i skuteczniej utrzymuje samochód między liniami. Adaptacyjny tempomat ma funkcję jazdy w korku i podążania za poprzedzającym pojazdem, a zestaw systemów poprawiających bezpieczeństwo obejmuje znacznie więcej potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Patrząc pod tym kątem Audi A6 wydaje się już nieco przestarzałe. Ale trzeba też przyznać, że nawet dziś zestaw systemów wsparcia jest całkiem obszerny i działa skutecznie, co możecie zobaczyć na zamieszczonych niżej filmach:

Największym problemem dla Audi A6 jest jednak bezpośrednia konkurencja w postaci samochodu Mercedes-Benz klasy E. Jest on obecnie najbardziej zaawansowanym autem w swoim segmencie i oferuje funkcje, których w ogóle nie ma dostępnych w Audi A6, a te które są realizuje zauważalnie lepiej. Niebawem dowiecie się nieco więcej na ten temat.

Audi A6 3.0 TDI Competition quattro

Moja opinia

Audi A6, szczególnie w odmianie Competition quattro, bardzo mi się podoba. Dynamiczna stylistyka tego samochodu trafia wręcz idealnie w mój gust. Podoba mi się również charakterystyka zawieszenia. W trybie sportowym odpowiednio twarde do dynamicznej jazdy po drogach, a w komfortowym wystarczająco wygodne, by z rodziną wybrać się na wakacje. Charakterystyka napędu, choć raczej podsterowna, również jest na plus. Doceniam to, że dzięki quattro auto niesamowicie skutecznie przyspiesza i potrafi wyciągnąć nas z wielu opresji jedynie gazem. Silnik jest bardzo mocny. Sprawia nawet wrażenie znacznie mocniejszego, niż we rzeczywistości jest. Przebieg mocy pozwala na jazdę przy stosunkowo niskich obrotach i solidne przyspieszanie nawet od niskiej prędkości obrotowej silnika.

Kolosalne znaczenie ma dla mnie wysoka jakość wykonania w środku. Perfekcyjne z mojego punktu widzenia fotele, elementy wyposażenia klasy premium, a wszystko spasowane idealnie, jak na Audi przystało.

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu jest bez wątpienia wiek konstrukcji, który powoduje, że Audi A6 nie jest już tak zaawansowane technicznie, jak młodsi bracia (np. Audi A4), czy bezpośrednia konkurencja (Mercedes-Benz klasy E). Co prawda niby wszystkie systemy są, ale czuć że mogłyby one działać lepiej. Dlatego właśnie nie mogę się doczekać nowej generacji, która ma nadejść w 2018 roku. Nie zmienia to faktu, że Audi A6 Competition quattro w stonowanym kolorze jest wciąż jednym z tych samochodów, które bardzo bym chciał mieć w swoim garażu.

Audi A6 3.0 TFSI quattro

  • quiros

    Kolego „testerze” – a lexus, a volvo?
    Jezdziels w ogole tym AUDI?

    • Tomasz Niechaj

      Volvo masz wśród moich artykułów. Lexusa akurat nie tutaj, ale też jest, a tutaj będzie. A czy jeździłem tym Audi… chyba na filmach widać, że tak.

    • Sam

      Dawaj test merca e klasy

    • Tomasz Niechaj

      Będzie, będzie :)

  • d

    A jakie wrazenia z jazdy tym smarfonem?

    • Tomasz Niechaj

      Akurat to auto ze smartfonem nie ma wiele wspólnego :)

    • Snap820

      A jaki procesor?

  • Laseczek

    Auto piękne…ale kolego wyleczysz sie z tego sztucznego pożądania po pierwszej naprawie pogwarancyjnej :) Uwierz mi ;)

  • BuKoX

    Te logo Audi za tylnym słupkiem na ostatnim zdjęciu wygląda koszmarne – jakby jakiś wieśtuner je przykleił. A przy okazji. Jeśli A6 to tylko RS6 :)

    • Tomasz Niechaj

      To logo tylko na prezentacyjnych egzemplarzach. A RS6 będzie niebawem :)

    • BuKoX

      RS6 szczególnie w kombi to idealne auto dla rodziny :) Pakowane, wygodne i baaaardzo szybkie :)

    • Herman92

      Pakowne i wygodne to zalety, ale szybkość to akurat minus w tym przypadku. Jak dodamy cenę to już w ogóle zastanawiamy się, czy to dobra inwestycja jeśli chodzi o typowo rodzinne użytkowanie takiego auta.

    • BuKoX

      Wiesz jeśli Cię stać a chcesz mieć 1 samochód dla rodziny i dla siebie to całkiem dobra propozycja.

    • Herman92

      Niby tak, ale podejrzewam, że przy posiadaniu takiego budżetu na auto jest możliwość kupna auta zabawki (czyli RS6) i tego prawdziwie rodzinnego (czyli np. zwykłej wersji A6 jak ktoś lubi akurat Audi). Przez prawdziwie rodzine rozumiem auto, które można bez większych kłopotów użytkować nie martwiąc się o to, że się coś przypadkiem zarysuje, zabrudzi – jednym słowem zniszczy.

    • Juras

      Auto to nie inwestycja, to nieustające dążenie do bankructwa :)

    • Herman92

      Chyba, ze kupimy klasyka, który nabiera z czasem na wartości ;)

  • Misiek

    Powiem Wam tak, mam 2.0 TFS (2015) I i jeżdżąc jak dziadek poniżej 12.3 jeszcze nie udało mi się zejść, dziś powrót z centrum Krakowa 16.8L, to 3.0 +2L

    Podawanie takich wartości jakie podajecie to jadąc prostą drogą na 8 biegu.

    • Jak tam z olejem w nowych TFSI?

    • Misiek

      Posiadam jednostkę 225HP w niej podobno został już problem wyeliminowany (od 2013r), u mnie problem zupełnie nie występuje, na chwilę obecną nic nie ubywa.
      Wszystko po za spalaniem jest OK

    • Audik

      Dramatu nie ma. Jeżdżąc ostro 2.0 252 KM po 14 tys. dodałem pół litra i później nic do wymiany oleju po 20 tys. Słupek był na połowie ale dodałem do max. Reasumując na 20 tys.km 1 litr oleju. Bałem się że będzie pił olej ale miłe zaskoczenie. Wygląda że coś poprawili.

    • Tomasz Niechaj

      Ja np. w swoim aucie poniżej 15-17 nie schodzę, co nie znaczy że nie dałbym rady jeździć nim tak by spalał mniej niż 10 (bo kiedyś mi się udało, ale to były męczarnie dla mnie). Ale testy spalania na tym właśnie polegają, że jeździ się naprawdę ostrożnie myśląc o dosłownie każdym aspekcie jazdy, hamowania, zachowania na drodze itd.

    • Misiek

      To mi ciężko zejść jedną jazdę nawet w nocy poniżej 11L.
      Zdaję sobie sprawę iż katalogowe spalanie jest ściemnione, ale by o ponad 100%. Dlatego czytając tutaj takie newsy gdzie podają TFSI 3.0 333HP spalanie miasto 12-14L to chyba o 3 w nocy:) Nie ma szans nawet po za godzinami szczytu zejść poniżej 15L w takim silniku (w dużym mieście).
      3.0 TDI w b7 (245HP) miałem nie oszczędzając 9.7L, rekord Zakopane-Kraków (5.3L prędkość 70-90km/h-niedzielny powrót nocą)

    • Audik

      Kolego bez urazy ale chciałbyś mieć audi.
      1. 2.0 TFSI
      2. Skrzynia S- tronic 7 biegów
      3 . Najmocniejsza wersja 252KM guattro spala w mieście 13.5 przy dynamicznej jeździe.
      4. Przede wszystkim jeżdżę w mieście 80% reszta autostrada.
      5. Mam ciężką nogę i po 32 tys km srednie spalane 11.2.
      6. Na zwykłej trasie sporadycznie jadę przepisowo i spalam wtedy ok.7 litrów
      Od pół roku nam Competition.
      Średnie spalanie a jeżdżę j/w po 12 tys. 10.1 l/ 100 km. Spala ok 1 l mniej od benzyny a frajda niesamowita i jeżdżę zdecydowanie ostrzej.

    • Misiek

      Teraz spokojna jazda po mieście ;) 12.1L – ps widzę lepiej wiesz co ja mam ;) https://uploads.disquscdn.com/images/c686a00cd5f36fc9383b735ca18a91484e81245c53c2be04902a9c90d1e3c880.jpg

  • Racja, C7 zostało zaprezentowane w 2011 roku i jak to bywa z autami tego segmentu wśród niemieckiej trójki premium – nawet lift nie przynosi większych zmian. Silnik podobno jest świetny, nie miałem okazji jeździć 3.0 TDI z C7, ale moc i wysoki moment obrotowy robią wrażenie. Nie nazwałbym go jednak sportowym, nawet ze wspomnianym pakiecie. Sportowa może być wyłącznie benzyna mająca minimum 6 garów pod maską. Sam kolor modelu jest kiepski, a szkoda, bo C7 jest cudowne i w mojej opinii piękniejsze nawet do najnowszej serii 5 BMW czy nowiutkiej E Klasy Mercedesa.

    Nie wątpię, jazda z pewnością jest przyjemna, bowiem dostajemy prawdziwe Quattro (Torsen), a więc świetną trakcję i aż 650 Nm. Szczerze, nie wiedziałem, ze aż tak duży moment obrotowy uzyskało Audi w tym silniku.

    Spokojnie, nowa E Klasa jest po prostu nowa. Audi w 2017 roku pokaże A6 C8, które dorówna, albo i pokaże Mercedesowi co znaczy „Przewaga dzięki technice”.

    • Tomasz Niechaj

      Mateusz, definicja „sportowe auto” jest bardzo płynna. BMW i8 bez wątpienia jest sportowe, a ma 3 cylindry. Czy Megane RS nie jest sportowe? No definitywnie jest, bo to w zasadzie najlepszy sportowych hatchback, a ma tylko 2 litry i 4 gary. Analogicznie ograniczanie się do silników benzynowych również jest błędne w moim odczuciu, bo przecież diesle swoje już udowodniły w motorsporcie. Oczywiście ze względu na większy ciężar nie tylko korpusu, ale też osprzętu koniecznego do uzyskania określonego stosunku mocy do masy (jednostki) powodują, że nadają się do tego mniej niż benzyny, co nie znaczy jednak, że nie mogą być. Równie dobrze mógłbyś powiedzieć, że żadne auto, które waży więcej niż 1500 kg (albo nawet 1000 kg) sportowe być nie może.

    • Jakby błąd popełniłem, zapomniałem o elektrykach i hybrydach. Dzięki za naprowadzenie, owszem BMW i8 to sportowe autko, nawet z tym śmiesznym 1.5T + elektryk.

      Sportowymi jestem w stanie nazwać auta powyżej BMW serii 3 czy Audi A4, wybacz, ale nie lubię kup zwanych hatchackami. To bez wątpienia świetne auta, ale nie dla mnie, są zadziorne, szybkie i super, ale nie sportowe.

    • Juras

      Właściwie podałeś jeden element charakteryzujący auto sportowe

      „Sportowa może być wyłącznie benzyna mająca minimum 6 garów pod maską”.

      Argument tak absurdalny, że bardziej absurdalne może być tylko próba polemiki z taką argumentacją. Poza tym co to znaczy auto sportowe uprawia się w nim jakiś sport?

      Coś przypuszczam iż jesteś posiadaczem sportowego auta według własnej wyimaginowanej definicji i nie możesz przeżyć, że jakiś klekot sprawiłby na drodze ci łomot. Co tam klekot, meleks od Muska by ci dokopał. Nie wiem jak możesz żyć z świadomością faktu, iż auta nie sportowe są szybsze od twojego sportowego benzyniaka doładowanego z pewnością lpg :)

  • antypis

    A gdzie porównanie z 3.0 TFSI? Czekamy na różnice w zachowaniu auta, pracy silnika, itp. Mam wrażenie że autora przewiózł przedstawiciel producenta a autor się podniecił niezdrowo. samochód prowadzi się podsterownie? A przy jakich prędkościach można to odczuć? Jak pracuje skrzynia w dieslu a jak w benzynie? Słowem wpis beznadziejny a szkoda bo potencjał ogromny.

    • Tomasz Niechaj

      Nie pisałem zbyt wiele, bo też wersja 3.0 TFSI nie jest dostępna na polskim rynku. Uznałem więc to za zbędne. Sugerowanie, że jeździłem tymi autami tylko jako pasażer zostaw dla siebie. Co do prowadzenia podsterownego: jeśli nie miałeś okazji prowadzić tych aut, a szczególnie jeśli nie miałeś porównania z innymi, a także starszymi edycjami tych aut (np. C4/C5), to tym bardziej skąd masz wiedzieć, że auto ma podsterowną charakterystykę?

      Wracając do silników: skrzynia w TFSI jest 7-biegowa i moim zdaniem działała nieco gorzej, ale to była symboliczna różnica. Nie widziałem sensu robić gigantycznego wpisu na temat tego auta, które z punktu widzenia technicznego nie jest jakoś bardzo zaawansowane.

    • antypis

      To napisz wprost ile jeździłeś każdym z samochodów? Dzień, dwa, pięć? 50, 500 kilometrów? Ile trzeba jeździć żeby przetestować 300 konne auto?

  • Mike

    To nie jest segment F…

    • Tomasz Niechaj

      Racja, segment E. Pomyłka, już poprawiam.

  • Sam

    To auto jest prawie tak napompowane jak RS6

  • Namar Okmar

    Ładny samochód, lecz niestety sprzed 5 lat jak zostało zaznaczone, brakuje mi tylko informacji o cenie. @TomaszNiechaj:disqus pojawi się test nowej bmw 5?

    • Tomasz Niechaj

      Ceny zaczynają się od około 318 tys. zł, czyli o ponad 100 tys. więcej niż jakakolwiek inna wersja quattro tego auta. Ale też dostaje się całkiem spory pakiet wyposażenia.

    • Audik

      Za dobrze wyposażone ale nie max.
      ale z kamerami dookoła , dociaganiem drzwi, ciemne szyby z przednimi dwiekoszczelnymi i Bose oraz karmazynowe pasy dalem w marcu 2016 -375 tys. Katalogowo 404 ale dali rabat.

  • Peter

    Audi A6 wcześniej było nijakie. Obecna generacja wręcz zachwyca. Ciekawe czy następna generacja też będzie się tylko symbolicznie różnić

  • Benzin

    Szkoda że będzie coraz mniej aut z prawdziwym quattro……

    • Misiek

      Teraz będzie chyba Quattro Ultra, gdzie domyślnie będzie 4×4 a w momencie gdy będziesz jechał np autostradą, tył zostanie odłączony, wg mnie założenie dobre, zobaczymy jak będzie w praktyce (działanie, koszty, awaryjność).

  • Ha

    Najwiekszym problemem dla audi nie jest MB klasy E tylko nowa G30.

    Samo auto robi wrazenie, choc kolor daktycznie dyskusyjny. Ale setup super (pakiet czerni i felgi) i nie ma tej nijakosci designu co nowe A4/A5 i serie Q