66

Nie byli pierwsi, ale najwyraźniej będą najlepsi – Apple Music wyprzedzi Spotify

Tempo zdobywania nowych użytkowników przez Apple jest dla konkurencji zabójcze. Już tego lata Apple Music może wyprzedzić Spotify pod względem liczby subskrybentów w USA.

Spotify zawitało do USA w wakacje 2011 roku. 14 lipca Daniel Ek z wielką przyjemnością ogłosił pojawienie się na amerykańskim rynku, a ja doskonale pamiętam szum jaki to wydarzenie wywołało – szczególnie wśród dziennikarzy, którzy zaznajomieni byli ze Spotify i nie mogli doczekać się debiutu rewolucyjnej usługi. Apple zajęło jeszcze 4,5 roku, zanim zaprezentowano usługę streamingową Apple Music, ale historia lubi się powtarzać i wygląda na to, że i tym razem firma z Cupertino nie musi być pierwsza, by później z łatwością przejąć pałeczkę lidera.

Apple Music depcze po piętach Spotify

Takie zapowiedzi napływają bowiem do nas zza wielkiej wody. Według udostępnionych przez Wall Street Journal danych, comiesięczny przyrost użytkowników Spotify wynosi 2%, podczas gdy Apple może pochwalić się 5%. Jeśli takie tempo utrzyma się przez następne kilka miesięcy, to już w wakacje Apple Music prześcignie Spotify pod względem bazy użytkowników. Z czego to wynika? Jako pierwszy, do głowy może przyjść tylko jeden argument – obecność Apple Music na każdym sprzedawanym przez Apple urządzeniu z iOS i macOS. A przecież wkrótce na rynek trafi też HomePod – głośnik Apple wyposażony w Siri, który jak na razie promowany właśnie przede wszystkim jako centrum multimedialne. Co istotne, Siri współpracować będzie tylko z Apple Music, więc za pomocą komend głosowych sterować będziemy tylko usługą Apple, w przeciwieństwie do Google Home i Asystenta, który kontroluje także inne serwisy (Spotify, TuneIn, Pandora).

Cała sytuacja odnosi się naturalnie do rynku amerykańskiego. Globalnie Spotify wciąż pozostaje niedoścignione i w najbliższym czasie żadna z innych usług nie zdoła szwedzkiemu start-upowi zagrozić – ponad 70 milionów klientów Spotify vs. 36 milionów użytkowników Apple Music. Mimo to, Spotify i Apple doskonale zdają sobie sprawę o co idzie gra. Według Recording Industry Association of America, płatne subskrypcje stanowiły aż 61% źródła dochodu wytwórni muzycznych w pierwszej połowie 2017 roku.

Apple Music to coś więcej niż muzyka

Zapowiedzi zmiany status quo na amerykańkim rynku stają się jeszcze ciekawsze, gdy pod uwagę weźmiemy także ambitne plany i działania Apple w obszarze wideo. Przed nami premiery kilku oryginalnych serii, które są na różnym etapie produkcji, ale pierwsze z nich z pewnością zadebiutują w tym roku. Czy seriale trafią na Apple Music? A może jedynie do iTunes? Bo stworzenie zupełnie nowej usługi VOD przez Apple wydaje się absurdalnym pomysłem. Konsolidacja oferty muzycznej i filmowo-serialowej nie brzmi zbyt dobrze, ale kto wie – może w głowach włodarzy Apple pojawił się właśnie taki pomysł i w ramach jednej opłaty uzyska dostęp do wszystkich rodzajów treści? A baza użytkowników będzie rosła i rosła…