104

Amerykanka szukająca Wojtka to fake od Reserved

Tak jak było to do przewidzenia, akcja z Amerykanką szukającą Wojtka to fake, akcja marketingowa firmy Reserved. Nabrały się na nią praktycznie wszystkie media, łączenie z dużymi stacjami telewizyjnymi.

Jeśli jakimś przypadkiem film z poszukującą Wojtka dziewczyną was ominął, to najpierw polecam obejrzeć materiał. W filmie tym trudno znaleźć jest jakikolwiek trop mówiący o tym, że jest to fake. Aktorka odgrywająca główną rol,ę byłą dobrze „ukryta” w internecie – nie było po niej śladu w Social Mediach, nie było też żadnej podpowiedzi na filmie, że jest on nieprawdziwy.

Akcja poszła na tyle dobrze, że główna bohaterka stała się już praktycznie celebrytką – zapraszały ją do wywiadu wszystkie duże media, jak również pojawiały się już pomysły na akcje komercyjną. Całość akcji oraz jej koncepcję, wyjaśnia na swoim kanale Maciek Budzich razem z ludźmi Warsaw Creatives, odpowiedzialnymi za pomysł i realizację.

Bardzo ciekawy jestem reakcji ludzi, którzy dali się wkręcić i teraz dowiedzą się, że całość to była dobrze zaplanowana i zrealizowana akcja komercyjna. Czy będą się czuli oszukani, czy też uznają to za kolejny udany viral marketingowy. Na oszustwie i fake newsach łatwo się dziś robi marketing. Akcji tego typu było już wiele i za każdym razem opinie były dość mocno mieszane. W tym przypadku Reserved chciał pokazać, że polski chłopak jest cool. Takie pozytywne hasło, które jednak trochę bladnie, jeśli musi być wspomagane fakowym wideo i sztuczną amerykanką.

Ja osobiście się nie oburzam, bo od pierwszego materiału „zalatywało” to wszystko komercją. Czy podoba mi się taki marketing? Zdecydowanie nie. Dla mnie do uciekanie do prostych rozwiązań i prostych schematów. Jest to wprawdzie efektywne, ale nie tego oczekuję po kreatywnych ludziach pracujących w agencjach.

Na kłamstwie i fake newsach zdobywa się bowiem najłatwiej zainteresowanie i popularność. Miałem przez chwilę wrażenie, że to już dość mocno wypalone schematy działania marek ale okazuje się, że nie i że za każdym razem to działa. Przykład ten pokazuje też jak łatwo jest „zaliczyć” fake newsem wszystkie wydawałoby się poważne media. Zamiast płacić duże pieniądze za kampanie, zrobili fake i wszyscy go „łyknęli”. Dodatkowo Reserved ma niezłą bazę do retargetowania reklamy.