47

AMD właśnie się nauczyło, że lepiej nie wkurzać graczy

Wydawać by się mogło, że w czasach mediów społecznościowych, gdy każdy może osiągnąć duże zasięgi np. przy pomocy Facebooka czy Twittera, firmy zrozumiały, że trzeba dobrze żyć ze swoimi klientami. Okazuje się jednak, że nie zawsze tak jest, a co jeszcze ciekawsze, dotyczy to także firm technologicznych. W ostatnich dniach przekonało się o tym AMD.

Co z tego, że gra ma już 10 lat?

Wszystko zaczęło się od nowych sterowników, które AMD opublikowało niespełna 3 tygodnie temu, a które sam wam polecałem, mowa o pakiecie Adrenalin Edition. Cały pakiet wraz z dodatkowym oprogramowaniem wprowadza sporo ciekawych funkcji i możliwości. Jednak dla większości ludzi ważniejsza jest wydajność i kompatybilność oprogramowania, niż wszystkie dodatki, z których niekoniecznie korzystają.

A w przypadku pakietu Adrenalin Edition okazało się, że sterowniki, które współpracują z całym szeregiem, nawet starszych kart AMD, mają problemy z starszymi grami. Początkowo wydawało się, że problem dotyczy tytułów stworzonych pod DirectX 9. Obecnie lista gier, które sprawiają problemy zawiera już nieco nowsze pozycje. Najgorszy był jednak fakt, że jeden z moderatorów forum AMD pełniący funkcję wsparcia technicznego, napisał, że problem raczej nie zostanie naprawiony:

This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules

„Ten tytuł jest z 2007 roku, więc to mało prawdopodobne abyśmy przeznaczyli cenny czas inżynierów na naprawienie problemu, który prawdopodobnie jest spowodowany przez przestarzałe moduły w API” – (tłum. własne).

To wystarczyło aby rozsierdzić użytkowników, którzy wykryli problemy. Obecnie temat na Reddit ma już ponad 500 komentarzy, a lista gier, które mają problemy z działaniem pod kontrolą pakietu Adrenalin Edition stale rośnie. Składają się na nią hity sprzed kilku lat takie jak na przykład:

  • The Witcher: Enhanced Edition
  • Command & Conquer Red Alert 3
  • Command & Conquer Red Alert 3 Uprising
  • Command & Conquer 3 (all expansions/versions)
  • Command & Conquer 4 – Tiberian Twilight
  • Skyrim
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (broken with enhanced sync enabled; worked previously with Crimson)
  • Battle for Middle Earth 1 – 2
  • Tales of Berseria
  • Ms. Splosion Man
  • Painkiller: Black Edition
  • PES 2017
  • INJUSTICE: Gods among us
  • Recettear: An Item Shop’s Tale
  • Spellforce 2
  • Mini Ninjas
  • Crysis (in DirectX 9 mode)

Tytuły są może i stare, ale jak pokazują statystyki Steam’a, w pierwszego Wiedźmina gra codziennie średnio 1900 osób, a w gry z serii C&C w sumie nawet 1500 osób, więc nie jest to mała grupa. Problem jest natomiast istotny, bo gry zwyczajnie się nie uruchamiają.

AMD zmienia zdanie i naprawi błąd

Jak to jednak zwykle w przypadku takich historii bywa, producent się zreflektował i zapowiedział stosowną poprawkę. Terry Makedon, odpowiedzialny w AMD za strategię oprogramowania, napisał na swoim Twitterze, że AMD wcale nie zamierza porzucić wsparcia dla starszych gier. AMD pracuje nad znalezieniem błędu, który dotyczy prawdopodobnie silnika graficznego SAGE i jak tylko zostanie on rozwiązany, to pojawi się aktualizacja sterowników.

Morał z tej historii jest jeden, lepiej grzecznie przyznać się do błędu i przygotować poprawkę, niż ryzykować niezadowolenie szerokiego grona osób. O tym, że AMD rzekomo nie poprawi oczywistych błędów napisały wszystkie największe portale technologiczne i teraz poprawka stała się bardzo pilna.

  • Andrzej

    Ja osobiście mialem problem z cs:go po aktualizacji do Adrenalin Edition komputer zaczynał się samoczynnie restartować po uruchomieniu. Oczywiście wgranie starszych sterwnikow pomoglo i dziala bez zarzutów. A Counter Strike: GO może jest już trochę starszą grą ale jednak paręset tysięcy codziennie gra.

    • Yup na Reddit też wspominają, że niektórzy użytkownicy mają z CS:GO problem. AMD będzie chyba teraz łatać sterowniki przez kolejne pół roku ;-)

    • Filip Straburzyński

      Biorąc pod uwagę jakość kodu gier, którą się często łata na poziomie sterowników, to jest to praca nie na pół roku, tylko do końca świata. Co nie zmienia faktu, że nieprzemyślana odpowiedź inżyniera pokazała, że pewnych rzeczy się po prostu nie powinno mówić, nawet jeśli obrazuje racjonalną praktykę niezależnie od producenta.

      Z resztą warto patrzeć głębiej, bo słowa inżyniera jasno wskazują gdzie leży problem. Adrenalin Edition to na wielu płaszczyznach nowy kod i widocznie nowy sterownik traktuje API/gry tak, jak jest w specyfikacji. Ręcznie dorabiane „optymalizacje” z poprzedniej wersji trzeba być może powtórzyć. Nikt tego nie będzie wytykał w imię relacji biznesowych, więc odium spada na wydawcę sterownika. Nvidia dysponująca o wiele większymi zasobami ma tych problemów porównywalną ilość, o czym na forach i Reddicie też jest niejednokrotnie głośno.

    • „słowa inżyniera jasno wskazują gdzie leży problem” – no nie za bardzo, to tylko jego domysły.

      Za tutaj jest ich pełno:
      „jakość kodu gier, którą się często łata na poziomie sterowników”
      „obrazuje normalną biznesowo praktykę niezależnie od producenta”
      „widocznie nowy sterownik traktuje API/gry tak, jak jest w specyfikacji”
      „ręcznie dorabiane „optymalizacje” z poprzedniej wersji trzeba być może powtórzyć”

      Ja rozumiem wszystko, wystarczyło oficjalnie poinformować, że nowe sterowniki nie będą działać z kartami takimi i takimi i grami kompatybilnymi z taką wersją DX i OpenGL i problemu by nie było ;-) A skoro support jest, to trzeba trzymać fason do końca.

    • Filip Straburzyński

      Nie wszystko da się przewidzieć i sprawdzić na każdej z niezliczonych konfiguracji – myślę, że wszyscy mamy tego świadomość. A problem łatania kodu gier przez sterowniki i ręcznych optymalizacji dla poszczególnych gier to nie są domysły, tylko fakty: http://www.dsogaming.com/news/ex-nvidia-driver-developer-on-why-every-triple-a-games-ship-broken-multi-gpus/

    • Drooith

      Jak zawsze cały świat jest winny tylko nie AMD. To ich klasyczna linia obrony. Warto jeszcze dodać teorię spiskową o zmowie NVidii i developerów i mamy komplet. Jakąś intrygę Intela możemy zostawić sobie w odwodzie ;)

    • AHHHHAHSHHHHHAHS

      Teorie ? czy praktyke jak nvidia na kolanach plakala by usunac z Directx 12 funkcje, ktore ich gowniane karty nie potrafily obsluzyc lub byly gniecione w testach przez karty amd (:

    • Drooith

      No no, na szczęście uratowało nas Mantle – kolejna super technologia z fajną nazwą – oferująca wszystko, tyle że dziś nikt już o niej nie pamięta. Uczciwie trzeba dodać że pewnie m.in. dzięki Mantle MS ogarnął się trochę w wydajności w DX12 :)

    • ShadowDX

      Mantle jest rozwijane w Vulkan’ie. Przez Khronos. Czyli tych samych co rozwijają OpenGL. I AMD i NVIDIA stawiają dużo na Vulkana. Mantle wprowadziło wiele dobrego, co zostało zauważone i potencjał tego API wcale nie poszedł na marne (przykładowo wydajność GPU skoczyła na podstawie surówek mocy karty lub wydajność procesora skoczyła dzięki znacznie lepszemu skalowaniu po liczbie rdzeni) DOOM i Wolfenstein 2 świetnie to ukazują. Zmowa Nvidii – bo gameworks i sabotaż kart AMD wcale nie miał miejsca? Miał. I to jak czarno na białym. Tytuły te wykorzystywały instrukcje i metody intencjonalnie trudne dla kart od RTG. No i rzecz jasna teselacja na maxa. Przypominam, że NVIDIA jak tylko wykupi albo podłapie co jak można zrobić to blokuje to od dostępu dla AMD z kolei ci posiadają swoje technologie otwarte tak dla developerów jak i Nvidii.

    • Drooith

      Stąd przyznałem że wpływ Mantle pozytywny był właśnie choćby w zwiększeniu wydajności istniejących rozwiązań (choćby podobno mojego GTX 970 po zainstalowaniu nowych sterowników). Co do sabotaży i teorii spiskowych – dziwi mnie dla czego producenci gier zgadzają się na owe sabotaże? To jakieś tajne umowy?

    • ShadowDX

      Poprostu firma odwala za nich część roboty pod względem optymalizacji, jedna z ulubionych praktyk Nvidii – przykłady to PhysX czy gameworks. Jest to jedna z przyczyn słabego starzenia się ich kart, bo po zaprzestaniu wsparcia optymalizacji dla starszych kart (tylko obecna, jedyna generacja dostaje optymalizacje celowo, inne przyrosty wydajności związane są z optymalizacjami danych sterowników) ich wydajność w nowszych tytułach jest nieba w stosunku do czasem nawet o wiele słabszych kart. Jedną z brudniejszych zagrywek była kosmicznie wysoka teselacja, która świetnie się sprawdzała na serii 900, miernie na 700 a 600 i wstecz to już katastrofa. I AMD i starsze karty Nvidii mocno na tym cierpiały, no ale cóż, koniec końców na wykresach tych klatek było więcej, a że różnicy wizualnej nie ma między 16x a 64x to już nie ważne… Koniec końców promują swoje nowe karty w ten sposób jako te najszybsze. Co z tego mają wydawcy gier? Ano… Gwarancję, że firma odwali kawał dobrej roboty optymalizując grę pod swoje karty i dodatkowo promować tę grę, bo w końcu wykorzystuje ona taktyki tej firmy, więc będzie ona jak najbardziej pchać ten tytuł na rynek. Jeśli tytuł jest sponsorowany albo wspierany przez Nvidię, to jest on skazany na sukces nawet jeśli sama gra to totalne dno. Przykład – Destiny 2

    • Drooith

      Ciekawe jest to co piszesz, ale wciąż nie rozumiem czemu AMD nie może wprowadzić swoich ‚Gameworksów’ i optymalizować gier developerów pod swoje karty? Było tak przez chwilę z Mantle ale jakoś chyba nie do końca wyszło.Też pamiętam te szumne nagłówki jak to Mantle zmienia jakość grania itd.
      Jeśli byłbym game-devem i jakieś SDK dawało by mi fajniejsze możliwości mniejszym nakładem pracy – czemu miałbym z niego nie skorzystać? A platforma nie wspierająca tego SDK i nie dająca alternatyw – cóż ma mniejsze ‚efekty’. Ja wiem że wszystko można pisać ręcznie na poziomie ‚software’ ale sama idea ‚kart graficznych z akceleracją 3D’ zakłada chyba przeniesienie części zadań do karty graficznej. I ja rozumiem, z tego co piszesz, że rozwiązania NVidii są zamknięte (podobnie chyba jak GSync / NSync) ale czemu AMD nie daje alternatyw?

    • ShadowDX

      Udostępnia. Przykładem jest Hairworks – TressFX, niestety te od AMD są mniej popularne, no bo … rynek. żeby najlepiej to zrozumieć zobacz sobie wyniki analityczne steam’a. Nvidia jest większą firmą i może sobie pozwolić na atrakcyjniesze oferty dla programistów i poświęcić większy nakład pracy na optymalizację pod dany tytuł. Są to fair-niefair zalety Nvidii dla twórców gier, którzy wówczas mogą skupić się na innych aspektach gier i łatwiej będzie im dotrzymać terminów jeśli wiele kwestii optymalizacji będzie pozostawione specjalistom. Szkoda tylko, że takie akcje ranią wydajność AMD, firmę, która jest mniejsza i rozwija się bardziej w kierunku sprzętowym niż oprogramowaniowym. Można jednocześnie winić i nie winić i programistów i Nvidie za to, można też nawet winić i AMD za nie inwestowanie w to co robi Nvidia, tylko nie o to tu chodzi żeby AMD było drugą Nvidią. Obie firmy specjalizują się w dwóch, różnych dziedzinach. Nvidia dominuje na tle optymalizacji, AMD na tle surowej mocy, która niestety „drzemie” w tych kartach, póki co uśpiona i jest uwalniana w miarę czasu z drobnymi aktualizacjami. Przykładem może być choćby RX480 na starcie i teraz. średnio -12% wtedy, dzisiaj nawet i +3%. Albo Vulkan, który wyciska z Radeon’ów naprawdę sporo. Coś czego Nvidia nie miała a miało AMD było właśnie Mantle, które mógłbyś uznać za takie o wiele mocniejsze GameWorks w wydaniu AMD, z tą tylko różnicą, że to przynosiło zyski i kartom Nvidii i kartom AMD. Niestety adopcja Vulkana – odrodzenia Mantle – ciągnie się niemiłosiernie długo…

    • Drooith

      Fajne jest to co piszesz – przynajmniej jeśli chodzi o kwestie techniczne. Sam jednak przyznasz że to że nVidia robi lepsze rozwiązania (choćby temu że ma na to środki) nie jest wcale czymś złym. Dają game-devom pewne możliwości które w krótszym czasie pozwalają osiągnąć lepsze efekty. Jako że wiemy, że w większośći różnego rodzaju przedwsięzięć czas jest jednym z elementów deficytowych – moim zdaniem ma to sens. I kołacze mi się tu takie słowo jak ‚przewaga biznesowa’ i mam wrażenie że NVidia w tym przypadku taką posiada. Nikt nie broni AMD aby zrobiło swoje API, a że nie ma ‚zasobów’ czy inwestuje siły w inne pola – to wybór AMD.

      Ja piję do tego że pojawa się różnych miejscach taka retoryka że NVidia (czy np. Intel) oszukują, stosują nieczyste zagrywki i inne teorie spiskowe (mniej lub bardziej). To co napisałeś wyżej jest normalną praktyką biznesową – ktoś ma lepszy produkt, ktoś gorszy. Jako że mamy prakycznie 2 producentów kart graficznych (Intela nie liczę) – nie ma ryzyka że powstanie 20 API i programiści będą musieli to ogarniać. AMD jako firma mniejsza robi otwarte rozwiązania – siłą rzeczy może takie robić musi bo inaczej nikt by nimi się nie zainteresował.

      Nie jestem fanem AMD, dla mnie to firma która specjalizuje się w kolorowych wykresach i milionach szałowych nazw a nie potrafi ogarnąć od lat swoich sterowników. Firma która mimo zdominowania rynku konsol – miała solidne problemy finansowe (o tym można sobie poszukać w necie) – dumping cen na dłuższą metę też nie jest dobrym pomysłem.

      Z drugiej strony wiem że AMD jest potrzebne, choćby temu aby Intel i NVidia czuły oddech konkurencji na karku. No i nie da się ukryć – że walka jednocześnie z tak dwoma potężnymi konkurentami – jest to godne podziwu.

    • ShadowDX

      Sprawa wygląda nieco inaczej. Bo to, że Intel i NVIDIA stosują nieczyste zagrywki wobec AMD było wiadome od dawna i takie praktyki miały miejsce na wielu polach. Gameworks było właśnie jedną z nich. Nikt nie wini Nvidii, że wypuścili gameworks żeby zoptymalizować gry developerów pod swoje karty. Problemem jest to, że gameworks rani wydajnościowo karty AMD oraz własne. Z dominującym naciskiem na te pierwsze. Jest coś takiego jak przewaga biznesowa, owszem, NVIDIA ją ma, ale nie usprawiedliwia ich to do niezdrowych praktyk biznesowych, które techniczne nie są nielegalne. NVIDIA już nie raz żarła się z producentami, tym razem poszli jeszcze dalej… Nigdy im chyba nie będzie mało.

    • Dayoo

      Wy tylko memy na FB potraficie robić, bo kart i driverów już nie. Kiedy doczłapiecie choć do posiadania 30% rynku? Chyba nigdy. Żenada

  • zz

    mam 4870 tak stara grafa ale działała, po ostatnim update microsoftu przestała, windows 10 oczywiście. Nie powiem support zadziałał w parę minut ale rozwiązania już nie. Teraz kupie coś z nvidi

    • ShadowDX

      Karty tak stare nie mają wsparcia ani AMD ani Nvidii. Z kolei jeśli o żywotność kart chodzi to AMD bezkonkurencyjnie dominuje używając architektury GCN. CUDA już takiej żywotności nie ma. Bez ciągłego wsparcia widzimy takie przypadki gdzie 780ti w poszczególnych tytułach spada do poziomu 1050-1050ti podczas gdy r9-290x zdrowo trzyma poziom rx480-rx580-gtx1060(6) także nie opierałbym swojego zakupy na tak błachym wnioskowaniu, bo jeśli nadal używasz karty z serii 4800 to raczej co 1-2 generacje karty ci się wymieniać nie będzie chciało. W wypadku gdy nie chcesz, lepiej będzie kupić kartę AMD, niewiele poświęcasz, wręcz nawet zyskujesz powiedziałbym. A jak nie to chociaż poczekaj na volte żeby te 3 lata karta działała bez Nvidii wypinającej się na ciebie i wsparcie optymalizacji dla twojej karty.

  • rdubisz

    Ciekawe, skąd te błędy – DirectX jest przecież wstecznie zgodne… Więc wychodziłoby, że musieli celowo coś usunąć.

    • Filip Straburzyński

      Adrenalin to nowy kod w wielu miejscach. Widocznie traktuje stare gry zgodnie ze specyfikacją API i pomija ręczne „optymalizacje” dodawane wcześniej, bo byłyby być może niekompatybilne z nowym kodem.

    • rdubisz

      Pewnie masz rację. Faktycznie przecież nieraz i AMD i Nvidia wypuszczały wersje sterowników pod konkretne gry. Czyli olali temat :P

    • Filip Straburzyński

      Kwestia przydzielania skończonych zasobów, jakimi się dysponuje. Widocznie miało to niższy priorytet niż ręczne optymalizacje nowszych gier. Ważne, że reakcja na sprzeciw graczy była mimo wszystko dość szybka i nie zbagatelizowano jej, co również nie jest regułą w tej branży :)

    • Lawstorant

      Oni zawsze wyoiszczają sterowniki pod większe gry. Gry są zwykle napisane masakrycznie źle a potem NVidia i AMD naprawiają je w sterownikach. Raz na reddicie były zeznania byłego pracownika nvidii. To co tam się w tych sterownikach dzieje to jest jakaś czysta magia z domieszką spaghetti.

  • Drooith

    Problemy ze sterownikami AMD same w sobie są kultowe. Ale przynajmniej mają fajne szałowe nazwy – Andrenaline Crimson Red Enhanced Black Limited Ediiton. Oni zawsze byli dobrzy w kolorowych wykresach i szałowych nazwach.

    • Filip Straburzyński

      Warto prześledzić czas i sposób reakcji AMD na problemy zgłaszane przez użytkowników zwłaszcza w ostatnich kilku latach. Pod względem szybkości reakcji i działania po myśli konsumentów AMD się tu mocno wyróżnia na plus, a ta wpadka z nieprzemyślaną wypowiedzią inżyniera tylko to potwierdza.

    • Drooith

      No łaski nie robią patrząc na listę gier które korzystających z ‚outdated API modules’ :D

    • Filip Straburzyński

      Prawda. Nie wszyscy jednak w branży tak na to patrzą niestety :)

  • zakius

    mój radek w zależności od sterów sypał artefaktami w ff, wywalał się na yt lub wywalał biały ekran bez wyraźnego powodu, po ostatnim kupiłem gf i spokój od lat
    polecam wszystkim

    • A mój radek po prostu działa od samego początku.
      Również polecam wszystkim.

    • Artur Marciniak

      To w co ty grasz i na jakiej grafie że od „lat” masz spokój?

    • Tibia, skoro przez kilka lat ma spokój to na pewno Tibia.

    • zakius

      750Ti, wszystko czego wymagam działa, jedyne problemy sprawiał NFS, a wiele gier działa w DSR 4K jak należy

    • ahhhhha

      Czekaj no jak to pisza te debile z rezerwatu fapple..
      Gdy bedziesz normalnie uzywal sprzetu to bedzie dzialal xD
      Ewentualnie mozesz poudawac znawce sprzetu jak skemot…

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      Tez ile razy znajomi mowil ze problem z grafika to byl to radeon. A aktualizacja tego gowna to katorga

    • ShadowDX

      Może 7-8 lat temu.

    • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

      1-2 ;)

    • ShadowDX

      Problemy ze sterownikami występują u obu firm. Obie miały wzloty i upadki. Te najgorsze tak się składa miała NVIDIA i ich 320.18 WHQL smażyło karty. Wszelakie problemy z kartami Radeon i sterownikami najczęściej są powodowane problemami z pamięciami RAM. Nieraz komuś mówiłem żeby sprawdził pamięci i najczęściej były one w złej kondycji. NVIDIA nie polega aż tak na pamięciach. Jest to i plus i minus zależnie od problemu lub i samego działania sterowników. Taki trochę przypadek podobny do crashowania się płyt głównych. Liczy się to, że od wielu lat sterowniki AMD wcale nie są gorsze niż te od Nvidii a z jakiegoś urojonego powodu ludzie nadal je hejtują za bugi, ignorując fakt, że obie strony mają problemy.

  • ᗪ ᒍ ᗩ K ᗪ E K I E ᒪ

    Amd zawsze bylo gowniane i zawsze byly problemy ze sterownikami

    • ShadowDX

      W styczniu zeszłego roku padły stery u Nvidii tak że mnóstwo nowych gier wywalało czarny ekran, obie firmy mają wpadki, AMD przynajmniej ich Nvidii nie produkuje w formie idiotycznej teselacji, zblokowanego physx czy gameworks. Problemu ze sterownikami występują u obu. Polecam nieco poszperać u wiarygodnych recenzentów sprzętu. Jeśli masz problem ze sterownikami AMD – udostępniają narzędzie do ich wymazywania i możesz bezproblemowo zainstalować je na nowo. NVIDIA nie, musisz korzystać z DDU, czyli rozwiązań nieoficjalnych.a fast sync na kartach Nvidii niestety powoduje u niektórych użytkowników kompletny zanik dźwięku po HDMI/DP więc i tu masz przykład że NVIDIA też perfekcyjna nie jest. O starzeniu się samych kart nie wspomnę.

    • Henrar

      „AMD przynajmniej ich Nvidii nie produkuje w formie idiotycznej teselacji, zblokowanego physx czy gameworks.”

      Bo nie mają środków na rozwój takich technologii a ich GPU ssą w teseleacji od czasów pojedynku serii 5×00 Radeonów i 4×0 GeForce. Jak AMD wykorzystuje async shadery czy FP16, to jest cacy, ale jak Nvidia chce, by gry korzystały z teselacji, to źle, bo Radeony słabe są, nie?

    • ShadowDX

      Ale właśnie problem nie jest to, że AMD nie ogarnia teselacji tylko to, że nie ma sensu dawać wymuszonego 64X jeśli powyżej 16X nie ma różnicy wizualnej. Nvidia też na tym cierpi, ale o wiele mniej. Dlatego taki krok został podjęty w tytułach gameworks. Deweloperzy innych gier nie wykorzystują czasem więcej niż tylko 8X.
      AMD nie jest orłem teselacji jednak dominują w innych kwestiach, przykładowo asynchroniczne szadery. Mogliby blokować pewne technologie i pieniądze na to mają, owszem, są mniejszą firmą ale nie są na skraju wyczerpania, wiele technologii opracowali i nie zablokowali za bramą z kłódką na banknoty. Jednym z takich przykładów jest Mantle, całe API … NVIDIA tymczasem produkuje odpłatne biblioteki graficzne lub wykupuje inne firmy by przejąć ich osiągnięcia. Tak z kolei było z SLI od 3DFX oraz z kartami do obliczania fizyki od PhysX. Gdyby tytuły korzystały z wystarczającej intensywności teselacji byłoby ok. Ale tymczasem NVIDIA pakuje taki poziom, że ich karty, te lepiej radzące sobie z teselacją dostają mniejszego kopa niż AMD, co jest wręcz idealnym przykładem sabotażu, bo po zniesieniu teselacji do wartości czterokrotnie niższej nie widać żadnej różnicy a z kolei wydajność skacze i na AMD i na Nvidii. Takie praktyki są wręcz karygodne, chciałbym też zaznaczyć, że starsze karty Nvidii również sobie z teselacją nie radziły za dobrze i mocno na tym cierpiały. W rezultacie Kepler/Maxwell miały być wielkim skokiem wydajności gdy tak naprawdę nic takiego nie miało miejsca. Owszem serie te miały świetną wydajność ale skala skoku była bardzo mocno naciągana wobec tych dwóch. Swoją drogą grafy z gtx1060 wobec rx480 też były przegięte.
      A tu przykładzik na temat ekscesywnej teselacji:
      https://img.fireden.net/v/image/1445/78/1445781507173.png

    • Henrar

      Ależ oczywiście, że Radeony tesselacji nie ogarniają – wciąż mają mniej tesselatorów niż GeForce’y.

      AMD nie ma kasy. Przez ostatnie lata byli na skraju bankructwa a po Vedze RTG ma spory problem.

    • ShadowDX

      To żeś się z drzewa chyba urwał… AMD nie ma kasy? Bankructwo po Vedze? Rynek Datacenter jest o wiele większy i to tam AMD robi największą kasę dominując Nvidię. Surowa moc zawsze była domeną AMD i tam właśnie ona się liczy, a że karty te są też tańsze od konkurencji to juz taki smaczek. Poszukaj sobie o projekcie 47. Temat teselacji to masakra, najwyraźniej szyta nie potrafić. Jaki jest sens teselacji na 64X jeśli powyżej 16X nie ma rezultatów tylko spadek wydajności? Jest to durne i niepraktyczne. Już ci mówiłem, że obie strony na tym cierpią i optymalizacja teselacji każdej firm jest najlepszym rozwiązaniem, tylko gameworks wymusza pop*******ną jej wartość żeby zabolało AMD bardziej niż Nvidię.

    • Henrar

      To raczej ty żyjesz w alternatywnej rzeczywistości.

      Tak, AMD było na skraju bankructwa. Ryzen był CPU na najgorszą ewentualność, co zresztą przyznali sami. A RTG jak najbardziej na bankructwo ma szansę, bo Vega to porażka.

      B-b-but muh datacenter I „AMD” dominuje Nvidię. No nie wiem, gdzie dominuje – pokaż mi źródło. Pokaż mi marketshare. Pokaż mi przychody i zyski. Zdziwisz się, w GPU do datacenter lepiej ma się Nvidia. Zresztą, Nvidia ma większe obroty robiąc tylko GPU niż AMD, które robi procesory, GPU i systemy wbudowane (za rok 2017 – Nvidia 7 miliardów, AMD – 4,27 miliarda).

      „że karty te są też tańsze od konkurencji to juz taki smaczek” Tańsze i bardziej prądożerne/mniej wydajne. Coś za coś. Już nie wspomnę o tym, że to CUDA nadal jest de facto standardem i na nią jest kładziony największy nacisk na uczelniach a nie na otwartego OpenCLa (a później to przechodzi na wykorzystanie w biznesie).

      „ki jest sens teselacji na 64X jeśli powyżej 16X nie ma rezultatów tylko spadek wydajności?” Równie dobrze można zapytać, po co ultra detale w grach, skoro nie widać takich różnic.

    • Drooith

      No niestety, nawet na AW znalazłbyś teksty na ten temat. Sam się wtedy zastanawiałem jak firma która przejęła rynek konsol prawie upada. Cóż, oprócz sprzedawania trzeba jeszcze zarabiać :) Myślę że gdyby nie Ryzen – było by cienko z AMD.

  • Pamiętam że już w czasach GeForce 4 – czyli gdzieś z 15 lat temu – Radeony miały złe opinie ze względu na problematyczne sterowniki. Jak widać, lata lecą a pewne rzeczy się nie zmieniają. ;)

  • MatAnd

    To dlatego jak od wakacji co zainstalowałem najnowsze sterowniki, to PES 2018 (nie jak wymieniony wyżej w artykule PES 2017) chodził mi 24-29 kl/s, a nie w 60 i ostatnią wersją jaką mogłem zainstalować, by płynnie grać były sterowniki wydane w lipcu?