elektronika mikroprocesor
10

Acer – Asplex, czyli tam gdzie elektronika wraca do życia

Jak już kiedyś będę zmieniał laptopa, to poważnie zastanowię się nad zakupem czegoś z firmy Acer. Co może być tego powodem? Wystarczy, że miałem okazję zobaczyć jak wygląda praca w centrum serwisowym Asplex we Wrocławiu, które należy do grupy Acer.

W jaki sposób miałbym zyskać na posiadaniu akurat urządzenia z firmy Acer? Jeżeli coś by się z nim stało i trafiłoby do miejsca, w którym dopiero co byłem, to miałbym pewność, że trafi w naprawdę dobre ręce – a to już całkiem sporo.

Asplex – Acer

W 2009 roku firmy Esplex (UK) oraz Esplex (FR) zostały przeniesione do Wrocławia w wyniku czego powstał magazyn centralny krajów EMEA. Asplex Sp z o.o. (własność Acer) obejmuje funkcję logistycznego centrum serwisowego dla Acer we wspomnianym regionie EMEA (Europe, the Middle East and Africa). W maju 2010 w Asplex uruchomiono centrum napraw.

15 tys. metrów kwadratowych przestrzeni magazynowej, 3 tys. metrów kwadratowych centrum naprawczego, dosłownie kilka milionów najróżniejszych części, które służą do napraw realizowanych we Wrocławiu oraz do zaopatrywania w części zamienne autoryzowane centra naprawcze Acera. Teoretycznie można by się w tym wszystkim pogubić, jednak ludzie odpowiedzialni za magazyn są w stanie powiedzieć gdzie znajduje się każda jedna z części, która kiedykolwiek została przyjęta. Natomiast w momencie kiedy w ciągu jednego dnia trzeba wysłać w świat 6 tys. części, po prostu tak się stanie.

Anegdota z magazynu

Co najbardziej utrudnia życie pracownika magazynu? Oczywiście akumulatory. Nieustannie zmieniające się zasady bezpieczeństwa związane z transportem lotniczym akumulatorów mogą być prawdziwą zmorą… Na przykład pojawiła się konieczność tego, aby stan naładowania akumulatorów bez urządzeń, podczas transportu lotniczego nie przekraczał 30%. Oznacza to, że jeśli mamy jakieś wysłać, a są one akurat na poziomie 80% naładowani i mamy ich… sporo, to czeka nas trochę dodatkowej pracy w postaci ich rozładowywania.

Dowiedziałem się również, że jeśli przeszkolony pracownik pakuje akumulatory do wysyłki lotniczej, to podpisuje się pod tym własnym imieniem i nazwiskiem, a w przypadku np. katastrofy lotniczej spowodowanej wybuchem takich akumulatorów, problemy może mieć nie firma, nie jej dyrektor, lecz właśnie ten pracownik, który zapakował akumulatory.

Praca techników w Asplex

Twój laptop trafił do serwisu Acer Polska we Wrocławiu? W takim razie dostaniesz powiadomienie o tym, iż jest już na biurku jednego z techników. Co potem? Technik zabierze się za wyjmowanie wszystkiego co mu wysłaliśmy i niczego nie pominie – jeżeli włożyłeś tam dokumentację z opisem problemów, na pewno się z nią zapozna. Jeśli poza laptopem umieściłeś w środku również akcesoria, będzie to dla niego istotne – być może to akcesoria powodują awarię, a bez nich laptop będzie działał bez zarzutów? Kto wie…

 

Wszystko wyjęte, technik odczytał już zgłoszoną uwagę klienta i wie, że „urządzenie się nie włącza”, bo taką usterkę zgłosił klient. Sprawdza akcesoria, później sprawdza czy nie doszło do zalania (wodą, kawą, piwem, winem, napojem słodzonym… you name it). Trzeba też sprawdzić zgodność z oryginalną specyfikacją, ponieważ klienci czasem coś wymienią, a taka nieoryginalna część może być przyczyną usterki. Po rozebraniu urządzenia, wyczyszczeniu go, wykryciu usterki, zamówieniu z magazynu nowych części, tak czy inaczej przeprowadzane są pełne testy obciążeniowe oraz sprawdzanie komponentów. Technik nie może po prostu czegoś wymienić, powiedzieć że to było problemem i… pominąć takie testy. Nie ma takiej opcji.

Kiedy wszystko jest ok, laptop został dokładnie sprawdzony, naprawiony i jest gotowy do wysyłki, klient otrzymuje o tym stosowne powiadomienie. Praca technika podlega weryfikacji, więc nie ma powodu np. robić czegoś niedbale, źle itd. Z naprawy generowany jest raport zawierający listę wymienionych części oraz terminy ich gwarancji (każda nowa część posiada nową gwarancję).

Asplex

  • Rincewind

    A jak włożę kopertę że stówką to naprawa będzie szybsza?

    • Marcin Hołowacz

      Zapomniałem zapytać :(

  • Bialykiel

    Polecam opinie o tym cudownym sewisie. Z pozycji pracownika nie wygląda tak kolorowo.
    http://www.gowork.pl/opinie_czytaj,183044

    • jarzesa29

      Dzięki za linka. Warto przeczytać i omijać tę markę z daleka

    • Null

      Tragedia – kołchoz piepszony.

  • Andrzej

    I znowu żadnego własnego zdjęcia w relacji z jakiegoś wyjazdu. Inni jakoś potrafią: https://www.dobreprogramy.pl/Wizyta-w-centrum-serwisowym-Acera-jak-naprawia-sie-sprzet-w-Asplex,News,81815.html

    • Marcin Hołowacz

      Zaktualizowałem wpis o zdjęcia.

    • Andrzej

      Trzy dni po opublikowaniu tekstu. Lepiej późno niż wcale ;)

  • Mateusz Cichocki

    Po 3 miesiącach od zakupu oddałem laptop Acer do naprawy. Data oddania 5.06.17 w sklepie AGDeuroRTV, w sklepie powiedzieli że naprawa 1-2 tygodnie, narazie do dzisiaj cicho. Na stronie sklepu po wyszukaniu widnieje informacja że towar w procesie serwisowym. Nie otrzymałem żadnej informacji że towar dostarczono itp., mam nadzieje ze dostane informacje z dokładnym przebiegiem naprawy, co wymieniono itp. Serwis Acera kontaktuje się z sklepem a nie z klientem, szkoda więc że nie wysłałem bezpośrednio do serwisu pomijając sklep, miałbym lepszy pogląd co i jak. Na stronie My Acer nie mogę wyszukać statusu naprawy towaru.

  • Gosc

    Fajny artykuł, przynajmniej wiem w jakim miejscu będzie naprawiany mój Acer jak coś mu się stanie, oby nie :). Serwis naprawdę robi wrażenie, widać że profesjonalnie podchodzą do tematu napraw dla swoich klientów. Wyobrażam też sobie, że zadowolić klienta, któremu zepsuło się urządzenie to nie jest prosta sprawa.