youtube
9

5 rzeczy, o których musisz pamiętać zakładając kanał na YouTube

Chcecie założyć kanał na YouTube? Sam proces jest banalnie łatwy, w dodatku Google przygotowało bardzo przejrzysty poradnik. Ale samo założenie kanału to nie wszystko. Oto 5 rzeczy, o których musisz pamiętać.

Jeśli napotkacie na problemy z założeniem kanału na YouTube lub nie wiecie jak to zrobić –  Google przygotowało poradnik. To jednak tylko pierwszy krok. Filmy same się nie nagrają, a nawet jeśli już coś opublikujecie, serwis nie wrzuci nagle Waszego materiału na prawą szpaltę i nie znajdziecie go w zakładce „na czasie”. Ba, goły kanał nie wygląda zachęcająco i zanim coś zacznie się na nim dziać, potrzeba nie tylko czasu, ale i Waszej pracy. Oto 5 rzeczy, o których trzeba pamiętać zakładając kanał na YouTube.

Bądź widoczny na serwisie, daj się znaleźć

SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) na YouTube to jedna wielka tajemnica i chyba nikt tak naprawdę nie wie wszystkiego – nawet twórcy systemu. Nie znaczy to oczywiście, że nie ma ogólnych zasad, którymi należy się kierować. Należy zadbać o chwytliwy tytuł, który zachęci potencjalnego widza do kliknięcia i najlepiej gdyby zawierał frazę kluczową, na którą pozycjonowany jest film. Przyda się ponadto opis, z którego korzystają zarówno użytkownicy serwisu, jak i mechanizmy YT, które zajmują się ewentualną promocją filmu. Istotne są również tagi, czyli słowa kluczowe wiążące się z tematem i kategorią opublikowanego przez Was filmu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, jest spora szansa na to, że Wasz film będzie pozycjonowany dość wysoko, dzięki czemu dotrą do niego widzowie, którzy nie znają jeszcze Waszego kanału. Oczywiście często jest to loteria i wypchnięty przez YT może być film, którego idealnie nie opisaliście, a ten z wzorowym tytułem, opisem i tagami zostanie przez roboty Google zignorowany. Ale warto poświęcić temu aspektowi trochę czasu.

Interakcja z widzami

Film jest sposobem na przekazanie treści, komentarze natomiast miejscem do dyskusji. To właśnie dzięki nim widzowie mogą o coś zapytać, pochwalić lub wytknąć błędy. Kiedy pojawią się już jakieś komentarze, warto na nie odpowiedzieć. Pokażecie w ten sposób, że szanujecie zdanie swoich widzów, chcecie z nimi wchodzić w interakcje, rozmawiać – wszytko to, by ostatecznie kanał był lepszy, a materiały ciekawsze. No bo chyba robicie filmy głównie dla widzów, prawda?

Warto nie wdawać się w dyskusje bez sensu i nie ulegać emocjom, gdy w komentarzach pojawiają się hejterzy. YouTube ma pewną magiczną i niesamowitą funkcję, która nazywa się shadowban. Zbanowanie użytkownika w ten sposób oznacza, że tylko on będzie widział swój komentarz i tak naprawdę nawet nie dowie się, że jego wynurzenia nie są widoczne dla innych widzów.

Chwytliwy adres

Niby drobiazg, a jednak razem z nazwą ma znaczenie. Nie planujecie być autorami strony internetowej, Waszym adresem jest więc youtube.com/user/xxx – gdzie xxx to nazwa kanału. Zadbajcie więc, by i sam adres przykuwał uwagę informując jednocześnie, że kanał jest Wasz. Paweł1376928xoxo raczej nie brzmiałby dobrze, ale coś z nazwą kanału lub Waszym nazwiskiem już tak. Wiele osób nie zwraca na to uwagi, a potem płacze, bonie zawsze nazwę tę można później zmienić.

Współpraca z innymi kanałami

Zauważyliście, że kanały szybko odnoszące sukces najpierw pojawiają się u bardziej popularnych kolegów i koleżanek z youtubowej branży? Nie mówię oczywiście by spamować prośbami twórców z milionem subskrypcji. Ale może macie wśród znajomych kogoś, kto prowadzi podobny tematycznie kanał. To świetny sposób na pokazanie się światu – przecież nie zabierzecie mu widzów, a może część z nich przyjdzie do Was i zostanie. Nikt na tym nie straci, a debiutujący twórca może zyskać. Tylko pamiętajcie, by kiedyś odwdzięczyć się komuś tym samym.

Jakość ma znaczenie

Kiedy już wybierzecie tematykę Waszego kanału, zrobicie rozeznanie w materiałach źródłowych i będziecie pewni, że macie co przekazać widzom, koniecznie zadbajcie o jakość swoich materiałów. Nie chodzi oczywiście o zmianę własnego pokoju w studio nagraniowe. Nie trzeba wcale wydawać majątku czy to na idealne przystosowanie pomieszczenia do nagrań czy skompletowanie świetnego sprzętu audio i wideo. Należy jednak dołożyć wszelkich starań, by posiadanymi środkami być w stanie zapewnić odpowiednią jakość zarówno obrazu, jak i dźwięku.

Nie musi być to lustrzanka z drogim obiektywem – wielu producentów oferuje fajne, całkiem kompaktowe i przystępne cenowo aparaty, które świetnie nadają się do pierwszych produkcji na YouTube. Głowica do statywu nie musi od razu kosztować 800 złotych, a mikrofon dwa razy tyle. Warto jednak zainwestować nawet w tańszy mikrofon kierunkowy lub krawatowy i nie ufać temu wbudowanemu w aparat. Na samym YouTube znajdziecie natomiast sporo poradników dotyczących sprzętu dla początkujących twórców. W wielu z nich pojawiają się smartfony – owszem, flagowce mogą się sprawdzić, nie jestem jednak co do takich zestawów przekonany.

Widzowie zwracają również uwagę na schludny montaż – jeśli dopiero zaczynacie, zadbajcie chociaż by wyciąć niepotrzebne fragmenty tak, aby materiał przyjemnie oglądało się od początku do końca. Dołożenie starań co do jakości materiału oznacza, że twórcy zależy na kanale i dba o swoich widzów – tych obecnych, jak i przyszłych.

Skoro już wiecie, na co zwrócić uwagę przy zakładaniu kanału na YouTube – nie pozostaje nic innego jak nagrywać filmy. Życzę sukcesów i miliona subów.