116

UOKiK: 40 mln zł kary dla Polkomtela i CP za „LTE bez limitu danych”

To już kolejna kara nałożona na operatora telekomunikacyjnego w ostatnim czasie.

Na początku tego roku UOKiK ukarał T-Mobile grzywną 15 mln zł za usługi „Granie na Czekanie”, „Szafa Gra” oraz „Prenumerata”, które były uruchamiane bezpłatnie z chwilą rozpoczęcia świadczenia usług przez tego operatora, a po określonym czasie przechodziły w wersję płatną, jeśli klient samodzielnie ich nie wyłączył.

Dziś UOKiK ukarał operatora Polkomtel i Cyfrowy Polsat za reklamy wprowadzające w błąd. Mowa tu o reklamach Power LTE – Internet LTE bez limitu danych, gdzie okazywało się, że po wykorzystaniu pakietu transfer danych zwalniał do 32 kb/s.

Oraz za reklamy pakietu usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem, które można było uzyskać za 61 zł miesięcznie. Tu klienci nie byli doinformowani, że ta cena obejmowała tylko usługi, a za sprzęt trzeba było dodatkowo płacić.

Marek Niechciał, Prezes UOKiK:

Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd, co do oferty przedsiębiorcy.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK ukarał Polkomtela i Cyfrowy Polsat karą odpowiednio – 30,7 mln zł i 9,7 mln zł. Dodatkowo operatorzy muszą przez 30 dni emitować ogłoszenia w telewizji, 5 razy dziennie przez minimum 15 sekund w pasmie wieczornym, informujące o wprowadzaniu klientów w błąd. Od decyzji obie spółki mogą odwołać się do sądu. Myślę, że to zrobią, to bardzo dotkliwa kara, nawet jak na takie duże podmioty.