28

15 mln zł kary dla T-mobile za Granie na czekanie

O wszczęciu postępowania przez UOKiK w tej sprawie informowaliśmy Was we wrześniu ubiegłego roku. Problem, który dostrzegł urząd w praktykach T-Mobile dotyczył usług włączanych klientom, bez wyraźnego poinformowania ich o tym.

Usługi „Granie na Czekanie”, „Szafa Gra” oraz „Prenumerata” uruchamiane były bezpłatnie z chwilą rozpoczęcia świadczenia usług przez tego operatora, a po określonym czasie przechodziły w wersję płatną, jeśli klient samodzielnie ich nie wyłączył. Na zwykłym postępowaniu wyjaśniającym się nie skończyło i dziś UOKiK poinformował, że praktyki te były niedozwolone i sprzeczne z art. 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta oraz nałożył karę na operatora w wysokości 15 mln złotych.

Kara została obniżona o 30% (miało być 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym) z uwagi, że T-Mobile zaniechało tych praktyk od 17 grudnia 2016 r.:

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi. Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług.

Dodatkowo T-Mobile musi poinformować o tej decyzji na swojej stronie. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może jeszcze odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Aktualizacja

T-Mobile wystosował już swoje stanowisko odnośnie tej decyzji, całość na stronie T-Mobile:

Zamierzamy odwołać się od decyzji Urzędu z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej. Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia.

  • Member Berries

    I bardzo dobrze:)

    • Drooith

      Bardzo dobrze, niech w końcu UOKiK weźmie się do roboty i zajmie się tymi januszami biznesu w garniakach.

    • Feniks06

      Niby tak. Ale w sumie to trochę śmieszne. T-mobile naciągal klientów, zarobił na nieświadomych konsumentach a kara zasili budżet. Jakoś nigdy w tych sprawach oszukani klienci nie dostają rekompensat.

    • Drooith

      No ale przynajmniej jest szansa że taki jeden super biznesmen z drugim pomyślą zanim zrobią znowu takie super promocje.

      Zdecydowanie brakuje w naszym kraju warstwy prawnej chroniącej przed takimi właśnie pierdołami które w efekcie skali dają pomysłodawcą duże zarobki, a przy wydolności naszego systemu prawnego – skutecznie odstraszają naciągniętych przed dochodzeniem praw w sądzie. Np. takie SMSy premium – to wał a jakoś funkcjonuje i ma się dobrze.

    • Nowa przejrzysta oferta za 1zł. i 25 zł. ma być bez ściemy i gwiazdek a w regulaminie już są ograniczenia i ściemniają w T-M

    • Drooith

      Klasyk.

  • pasożyt społeczny

    Czy oprócz kary przewidziana jest rekompensata dla klientów? Taka sankcja byłaby nie tylko sprawiedliwa, ale także zniechęciłaby innych cwaniaczków.

    • Mało prawdopodobne aby zwrócili kasę tym od których pobrali opłaty i ja na to już nie liczę tak jak do dziś nie zwrócono mi różnicy za bezprawne pobieranie większych opłat za połączenia do Play gdy stawki już były dużo niższe i był w tej sprawie też jakiś wyrok regulatora
      Tylko pytanie czy Play zwrócił nadpłaty czy ukradli dla siebie bo ktoś sprawę pozamiatał pod dywan

  • pakierhakierxd

    Nie tylko T-Mobile uruchamia dodatkowe uslugi ,robia to wszyscy !

    • „Decyzja w sprawie T-Mobile Polska jest elementem prowadzonej przez Prezesa Urzędu analizy rynku usług telekomunikacyjnych pod kątem stosowania przez przedsiębiorców ustawy o prawach konsumenta, w szczególności w zakresie uzyskiwania od konsumentów wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W ramach tych działań Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych (Orange Polska, Polkomtel, P4).”

    • pakierhakierxd

      No i dobrze ! ,wkurza mnie to ze tak robia !

    • adek

      p4, polkomtel i orange tez sie doczeka przejrzenia swoich pseudo proklienckich działan

  • giko

    wszyscy operatorzy praktukują takie rzeczy wiec niech wszyscy będą sprawdzeni, tmobile nie jest jedyny

  • Tylko to jest zawsze ten pierwszy wyrok – potem są odwolania.

    • Mnie to dziwi że dopiero teraz tym się UOKiK zajmuje jak proceder wyłudzania kasy trwał od kilku lat i były problemy aby to dezaktywować samemu
      Usługa powinna być włączana gdy abonent takową włączy świadomie i chce płacić

  • IdontgiveaF

    Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia.

    Czyli oszukuję klientów -> dostaję za to reprymendę -> przestaję oszukiwać klientów i jest wszystko cacy?
    Wiem, że prawo tak nie powinno działać, ale po odrzuceniu tego odwołania powinni im przywalić tę wyższą, pierwotnie zakładaną karę…

  • dekomoreno

    w takim razie czekajmy aż uokik przyjrzy się pozostalym. albo wszyscy albo nikt

    • Inne sieci kombinują na różne sposoby więc przydało by się dowalić kary chociażby dla Play i Orange

  • Obserwator_911

    T-Mobile to nie jedyna sieć gdzie są takie usługi. Zapomnisz wyłączyć i płacisz za coś czego zwykle nie potrzebujesz. Dobrze że ktoś robi z tym porządek.

  • Brawo UOKiK i już dawno należało T-M ukarać za kombinacje z wyłudzaniem z premedytacją różnych opłat za aktywację czegoś z czego nie chcemy korzystać.
    Z granie na czekanie był dodatkowy problem że usługę aktywowano bez zgody abonenta i był problem z jej dezaktywacją na stronie konta i aplikacji bo taka usługa nie istniała w blokadach a kody i sms wysyłany do dezaktywacji również nie działał więc tylko konsultant mógł to wyłączyć na swoim terminalu a za połączenie tel. trzeba było zapłacić .
    ps.
    Czekam jak UOKiK dowali kary dla Play za wprowadzanie w błąd i oszukiwanie ludzi ze swoim zasięgiem i netem fatalnej jakości
    Orange też kombinuje z różnymi Premium sms/mms za które nas łupi z kasy

  • derpr

    To granie na sranie to jakaś zaraza. Żyjesz sobie spokojnie i nagle dostajesz SMS, że dostałeś PREZENT od operatora – super hit na czekanie za darmo przez miesiąc. Dzwonią do Ciebie znajomi i pytają czy na ryj upadłeś że granie na sranie ustawiłeś. A najlepsze jest to, że robią takie numery nawet na numerach FIRMOWYCH KUŹWA!!!

  • dennis

    niech się odwołują, prawidlowo! orange, p4 i polkomtel już sie szykują na sledztwo uokik, znajdą się kruczki u tych pseudouczciwców

  • Jacek

    Oj, kara barany z T-mobile, jak najbardziej znajduje uzasadnienie.
    Chce kary dla Was, znacznie wyższej.

  • steveminion

    Co ciekawe, nawet jeśli przy podpisywaniu umowy przeczytasz ją, czego oczywiście nikt nie robi (najważniejsze jest na końcu małym druczkiem), zauważysz te usługi i poprosisz o ich wyłączenie to odpowiedź będzie odmowna. Musisz to zrobić sam, jedna po drugiej, wysyłając smsy…

  • otmek

    hah dobre.
    współpracowaliśmy, i niezwłocznie zmieniliśmy… ble ble ble
    kradłem… ale jak mnie złapali to powiedziałem co ukradłem i niezwłocznie przestałem kraść – więc proszę mnie nie karać

  • Szczepan

    Orange w taryfach biznesowych dalej stosuje ten numer, kilka dni temu przeglądałem ich regulaminy. Wiem, to nie temat dla UOKiK, ale jak widać pomysł na golenie nieświadomych ma się dobrze.

  • Marek Czesio Pi

    Biedny Tmobile, mam nadzieje ze padnie… tak nie znoszę tej sieci za te krętactwa…
    oni jak chcą to mogą dać coś gratis, w formie informacji ze mamy jak chcesz to uruchom sobie na miesiąc a później przedłuż jak się spodoba, a nie kazać użytkownikowi wyłączać… naciągacze…
    Za ten tupet powinni przywrócić im pierwotna karę oraz każdemu zwrócić pobrane opłaty!!! Nauczą się…

  • Krzysztof Wizner

    Witam,

    Ciekaw jestem jak to się ma do praktyk Orange gdzie po przekroczeniu limitu danych automatycznie jest włączana dodatkowa usługa która zapewnia 3GB za 10 zł, a jak wiemy czasami ciężko jest dokładnie określić jak dużo pakietu nam pozostało.

    Tak więc dochodzi do takich sytuacji gdzie dzień przed kolejnym okresem rozliczeniowym, w którym zużycie się odnawia, przekroczymy limit pakietu internetowego o 1MB. W ten sposób za ten 1MB danych zapłacimy 10zł bo pozostały pakiet nam przepada a nigdzie nie wyraziłem zgody na tą usługę, nawet pytał czy można wyłączyć i oczywiście się nie da.